Is een band om een 14” velg geschikt als thuiskomertje voor een lekke band om ern 15” velg ?

Arjan1985

Forumguru
Is er al geprobeerd om het reserve wiel in kwestie er daadwerkelijk onder te hangen? Even oefenen met een bandje wisselen kan geen kwaad. Scheelt stress langs de vluchtstrook als de situatie zich een keer aandoet.

Is er al geprobeerd om het reserve wiel in kwestie er daadwerkelijk onder te hangen? Even oefenen met een bandje wisselen kan geen kwaad. Scheelt stress langs de vluchtstrook als de situatie zich een keer aandoet.
Klopt helemaal en ik verwacht dat het reservewiel past maar met name het voorwiel zou een probleem kunnen opleveren bij sturen en inveren door belading op een hobbelige weg, de beschikbare speling in de velg kan in die situatie te klein zijn en er kan dan iets aanlopen of erger nog, kapot gaan.

Voor het achterwiel speelt dat risico minder of niet, als het past en draait en er loopt niets aan dan kan er weinig mis gaan.
Voor het voorwiel is monteren en testen of het wiel kan ronddraaien onvoldoende omdat pas onder belading en inveren van het wiel tijdens sturen zal blijken of de velg voldoende speling heeft.

Vooralsnog ga ik mij beraden wat de beste oplossing is als er een band lekt raakt,
- een ander (gebruikt) reservewiel met 15” velg aanschaffen,
- het reservewiel dat ik nu heb alleen gebruiken voor het achterwiel en ingeval de voorband lek is het achterwiel eerst naar voren verplaatsen en dan het reservewiel achter monteren (dubbel krikwerk),
- toch de lekdichtvloeistof en compressor gaan gebruiken en als dat niet werkt dan toch het reservewiel gebruiken.
- of gewoon de ANWB Wegenwacht bellen en hopen dat de hulp snel komt.

Er zijn vele wegen naar Rome.

Bovenaan Onderaan