Is een band om een 14” velg geschikt als thuiskomertje voor een lekke band om ern 15” velg ?

Hallo Skoda Forum,

Op mijn huidige Fabia 3 uit 2021 zijn banden gemonteerd met 5 gats stalen 15” velgen.

Mijn oude Fabia uit 2003 had banden met 5 gats stalen 14” velgen en volgens de autoverkoper van de huidige Fabia kon ik het reservewiel daarvan zonder meer gebruiken als thuiskomertje.

De buitendiameter van de banden is bij beide velgmaten ongeveer 69 cm dus er zal amper of geen hoogte verschil zijn maar ik vraag mij af of er binnenin de velg componenten zitten van rem en wielophanging die het gebruik van een 14” velg onmogelijk maken.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren ?
Bedankt.

Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Of het past is misschien niet eens de belangrijkste vraag, maar eerder of je een band die 22 jaar oud is nog onder je auto durft te monteren....ook al is het maar een thuiskomer.

Of het past is misschien niet eens de belangrijkste vraag, maar eerder of je een band die 22 jaar oud is nog onder je auto durft te monteren....ook al is het maar een thuiskomer.
Gelukkig is de band een stuk jonger dan 21,5 jaar, ik denk hooguit een jaar of 5 en dat zal geen probleem zijn.

Volgens mij zou het dan nog net gaan, volgens onderstaande tabel (aanklikken om te vergroten):

Bekijk bijlage 117159
Dat is een knap ingewikkelde tabel, lastig te doorzien.
Ik heb verzuimd om de bandenmaat bij beide velgen te vermelden hoewel ik vermoed dat die niets te maken hebben met de ruimte binnen de velg voor ophanging, aandrijving en remmen en hooguit invloed hebben op de bandomtrek en daarmee snelheidsmeting.
Oude Fabia: 185/60 R14 T
Huidige Fabia: 185/60 R15

Bedankt voor alle moeite, wordt zeer gewaardeerd

Tees

Donateur
Als de bandenmaat van beide hetzelfde is, is de buitendiameter van de band 1 inch kleiner bij 14" dan bij 15". JC zou zeggen 'Das logies'

Wat betreft de velg: controleer de ET waarde nog even. Als die veel hoger is dan wat in bovenstaande tabel staat kan je alsnog problemen krijgen.

@Tees

Ja, zelfs bij dezelfde velgdiameter kan een verschil van de ET een hoop uitmaken, terecht dat je daar op wijst.

Om de ET waarde van de oude 14” velg te vinden zal niet makkelijk zijn, aan de buitenkant van de velg kan ik daar geen info over vinden.

Misschien dat het mogelijk is door op een soortgelijke tabel als eerder door je geplaatst is te zoeken op de motorcode voor een 1,4 liter / 55 kw van de oude Fabia uit 2003 en dan te kijken wat de ET is van een velg met een band van 165/85 T die hoort bij die motorcode.

Wellicht heb je een URL waar ik de motorcode kan opzoeken want je hebt al meer gedaan dan waarop had gehoopt.

Bedankt.

EdK

Forumguru
Misschien via onderdelenlijn.nl eens kijken voor een thuiskomer 15inch voor de Fabia 3 of de Polo of de Seat Ibiza
Alle drie hebben dezelfde steekmaat.
En in staal moet er zat te vinden zijn !

Misschien via onderdelenlijn.nl eens kijken voor een thuiskomer 15inch voor de Fabia 3 of de Polo of de Seat Ibiza
Alle drie hebben dezelfde steekmaat.
En in staal moet er zat te vinden zijn !
Bedankt voor de tip, als het niks wordt met de 14” velg dan is dat een optie.

Punt is dat ik het liefst geen geld meer stop in een reserveband, de laatste keer dat ik een band lek reed is vermoedelijk 20+ jaar geleden en om dan een investering te doen in een reserveband die ik misschien nooit zal gebruiken vind ik een beetje zonde.

De compressor met lekdichtingsvloeistof die bij de Fabia 3 is bijgevoegd is amper een alternatief voor een reserveband, ooit 30+ jaar geleden zo’n grote bus met dat spul gebruikt en ondanks de hoge gasdruk in de bus kreeg ik de band niet op druk, stel dat het met de compressor wel lukt dan zit ik met een band en een velg die van binnen smerig zijn en bij vervanging van de band niemand blij maakt.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
@ Tees

Ja, zelfs bij dezelfde velgdiameter kan een verschil van de ET een hoop uitmaken, terecht dat je daar op wijst.

Om de ET waarde van de oude 14” velg te vinden zal niet makkelijk zijn, aan de buitenkant van de velg kan ik daar geen info over vinden.

Misschien dat het mogelijk is door op een soortgelijke tabel als eerder door je geplaatst is te zoeken op de motorcode voor een 1,4 liter / 55 kw van de oude Fabia uit 2003 en dan te kijken wat de ET is van een velg met een band van 165/85 T die hoort bij die motorcode.

Wellicht heb je een URL waar ik de motorcode kan opzoeken want je hebt al meer gedaan dan waarop had gehoopt.

Bedankt.
Staat in de velg geperst, in elk geval bij de 15" velgen destijds van mijn 2003 Fabia. 15"had volgens mij standaard ET43

EdK

Forumguru
Voor enkele tientjes moet je een nette 2e hands kunnen vinden lijkt me.
En als beetje roestig is dan even staalborstel en schuurpapiertje erover en dan een spuitbusje zwart en je hebt een knappe 2e hands reserve wiel

Pindasaus

Forumguru
Als je een afwijkende maat reservewiel hebt, kan je die het best op de achteras monteren. Het goede achterwiel verplaats je naar voren als daar je lek zat. Ik dacht dat het voordeel daarvan is, dat je het differentieel zo ontlast.

Probeer eens of je het wiel kan monteren. Dan heb je meteen geoefend met waar de krikpunten zitten, of je de wielbouten los krijgt met het boordgereedschap en of je de plastic trekker van de wielboutkapjes kan vinden. Wielen met vierseizoenenbanden kunnen heel vast zitten.

Laatst bewerkt:

Pasi

Lid
...Het goede achterwiel verplaats je naar voren als daar je lek zat....

... én ... dat zal zo-wie-zo een stuk beter sturen, de auto zal beter rechtdoor gaan en dus zal het veel veiliger zijn !

Nadeel : je moet 2 banden loshalen en ( daarna ) weer vastzetten !

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan