Is de DSG echt de meerprijs waard?

Endja

Senior Member
Mijn reden was om voor de Octavia Combi RS te gaan zonder DSG. Dit inderdaad voor het VAA, het schilt niet heel veel maar, zelf schakelen vind ik namelijk ook leuker. Blijf je wat alerter, naar mijn mening, minder handen vrij om te prullen :)
 

0ri0n88

Forumguru
Helaas zijn de problemen aanzienlijk. Zelf ben ik voor aanpassingen en voor een meet bij TVS geweest. Ook later nog een keer voor een Turboworld meeting bij TVS geweest dus zeker de laatste 3 jaar ieder jaar wel een keer. Je schrikt ervan hoe veel bakken en koppelingen en mechatronics van de DSG 7 daar uitgewisseld worden. Er liggen honderden bakken op voorraad. Dat is nog exclusief het deel van de bakken die door dealerts zelf vervangen worden en andere specialisten.
Helaas ook op de Skodacommunity en Briskoda websites is het aantal problemen met de DSG 7 aanzienlijk. Blijkbaar door de emissie eisen en een goedkoper frictiemateriaal en steeds hogere productie is er veel "bagger" maar zeker niet elke bak zal er niet inferieur door zijn. Maar je zult maar privé rijder zijn en net zo'n exemplaar treffen

Is het ook niet zo dat het ook de meest gebruikte versnellingsbak is in miss wel de poluairste auto's?
Heb er verder geen sjoege van maar daardoor hoor je de verhalen natuurlijk ook wel meer. Buiten dat mensen de boel laten chippen bij iedere beunhaas wellicht toch ook niet op tijd onderhouden ed.
Zou wel is willen weten hoe substantieel de problemen echt zijn in cijfers uitgedrukt.
Maar zoals ik al zei heb er geen verstand van maar ben wel een prive dsg rijder.... als dat maar goed gaat :nailbiting:. Tot nu toe erg tevreden btw en zou zeker jiet anders willen :D
 

sandervdw

Actief lid
Mijn reden was om voor de Octavia Combi RS te gaan zonder DSG. Dit inderdaad voor het VAA, het schilt niet heel veel maar, zelf schakelen vind ik namelijk ook leuker. Blijf je wat alerter, naar mijn mening, minder handen vrij om te prullen :)
Ik vind het eigenlijk wel veel schelen, 30/maand is na 4 jaar 1440 euro. Ik heb het zo bekeken: zou ik elke dag 1 euro in mijn auto steken om niet te hoeven schakelen? Het antwoord daarop was nee, en zodus...
 

ertromp

Forumguru
Natuurlijk is het een veelgebruikt product in de VAG auto's.
Helaas geen cijfers voor je maar ga maar eens op bezoek bij en praten met de DSG dokter in Varsseveld.
Er is geen onderhoud te doen aan de DSG 7 maar mijn eigen ervaring is wel dat middels de juiste software al veel voorkomen wordt en niet dat emissie vriendelijk programmatje wat VAG geladen heeft.
Veel lease rijders brengen de ride gewoon naar de dealert die maar het e.e.a. moet oplossen en terecht natuurlijk. Een groot deel van die dealers zie je weer bij de DSG Doktor ten rade gaan en bakken laten repareren
Ik heb met veel plezier 5 jaar rondgereden met DSG maar het is me de meerprijs niet waard zeker als je er nog bij moet investeren om het naar wens aan te passen
 

0ri0n88

Forumguru
@ertromp thanx voor je info!
toch denk ik dat pak hem beet 200 bakken op voorraad niet echt veel is als er misschien wel 50000 in de rondte rijden maar ik heb er geen idee van hoeveel er rijden en hoeveel procent ervan faalt. Ik ben opzich wel erg tevreden over de dsg en hoe het werkt en tuurlijk 60 in zijn 7 houdt niet over maar druk je voet iets verder en hoppa je zit in 5 en bent soepel weg. Ik hou wel van dat spelen met de rechtervoet.
Heb ook zo een selespeed gehad zelfde systeem maar met 1 koppeling en 1 bak wat ik hier merkte is dat de meeste garages er geen verstand van hebben dus vaak maar simpelweg de hele bak vervangen.
het is wel zeker iets om rekening mee te houden idd dat als het fout zit met die versnellingsbak dat je behoorlijk aan de beurt bent kostentechnisch gezien, maar ben je dat niet altijd met een automaat?
 

Rosinfield

† In Memoriam
De software aanpassing is echt aan te bevelen. Idd een extra investering die er eigenlijk niet zou moeten zijn. Bij mijn vorige auto rond de 50 000 km laten doen en wegens ongekend succes bij de huidige direct na 3000 km
 

ertromp

Forumguru
@ertromp thanx voor je info!
toch denk ik dat pak hem beet 200 bakken op voorraad niet echt veel is als er misschien wel 50000 in de rondte rijden maar ik heb er geen idee van hoeveel er rijden en hoeveel procent ervan faalt. Ik ben opzich wel erg tevreden over de dsg en hoe het werkt en tuurlijk 60 in zijn 7 houdt niet over maar druk je voet iets verder en hoppa je zit in 5 en bent soepel weg. Ik hou wel van dat spelen met de rechtervoet.
Heb ook zo een selespeed gehad zelfde systeem maar met 1 koppeling en 1 bak wat ik hier merkte is dat de meeste garages er geen verstand van hebben dus vaak maar simpelweg de hele bak vervangen.
het is wel zeker iets om rekening mee te houden idd dat als het fout zit met die versnellingsbak dat je behoorlijk aan de beurt bent kostentechnisch gezien, maar ben je dat niet altijd met een automaat?
Het principe van de dubbele koppeling is perfect en energetisch natuurlijk een stuk beter dan een automaat met koppelomvormer.
Helaas zijn specifieke onderdeeldeeltjes uit de mechatronic of sensoren zoals de toerentalsensoren op in en uitgaande assen van de bak niet los te vervangen. De complete mechatronic incl. die sensoren zullen vervangen worden.
Ook de dubbele koppeling kost een vermogen als die vervangen moet worden op de DSG-7
Enkele prijzen en let wel dit zijn DSG dokter prijzen en de dealert zal zeker meer rekenen:
DSG 7-traps koppeling vervangen € 1.299,-
DSG Mechatronic, nieuw, inclusief montage € 1.299,-
En dat zijn toch de onderdelen die je vaak ziet stuklopen.
Ook een automaat met koppelomvormer kan natuurlijk kaduuk gaan maar dat zie je relatief minder dan die specifieke DSG 7 zaken hierboven opgesomd.
 

Endja

Senior Member
Ik vind het eigenlijk wel veel schelen, 30/maand is na 4 jaar 1440 euro. Ik heb het zo bekeken: zou ik elke dag 1 euro in mijn auto steken om niet te hoeven schakelen? Het antwoord daarop was nee, en zodus...
Ik vind het relatief. Ik hoef zelf geen verzekering te nemen, mag zoveel rijden als ik wil, mag zoveel tanken als ik wil, onderhoud moet ik niet betalen, slijtage van de banden is gratis, winterbanden niet betalen, wagen mocht ik kiezen. Ok als ik zelf een auto zou moeten komen moet ik dit wel. Het voordeel is toch vrij groot van een bedrijfswagen, desondanks de opgeslagen VAA. Maar ja niet iedereen heeft dat 'geluk'. De VAA zijn nog verwaarloosbaar bij mijn berekening.
 

peterrapid

Forumguru
Ik vind de DSG-6 in ieder geval een prachtig ding die blijkbaar toch wat minder problemen kent als de DSG-7, en eenmaal je deze gewoon bent en dan eens in een handgeschakelde wagen rijd toch je terug doet verlangen naar je eigen ride. Je kan sportief knallen, zelf schakelen, schakellui rijden, paddles aan het stuur, snelheid van schakelen enz ... ik hou van die DSG.
 

sandervdw

Actief lid
Ik vind het relatief. Ik hoef zelf geen verzekering te nemen, mag zoveel rijden als ik wil, mag zoveel tanken als ik wil, onderhoud moet ik niet betalen, slijtage van de banden is gratis, winterbanden niet betalen, wagen mocht ik kiezen. Ok als ik zelf een auto zou moeten komen moet ik dit wel. Het voordeel is toch vrij groot van een bedrijfswagen, desondanks de opgeslagen VAA. Maar ja niet iedereen heeft dat 'geluk'. De VAA zijn nog verwaarloosbaar bij mijn berekening.
Ik klaag ook niet hoor :). Ik betaal in totaal een fractie van wat mijn wagen waard is.
 

Level42

Forumguru
Maar hoe groot is dat DSG-probleem nu helemaal? Hoeveel DSG's zijn er nu echt terug gegaan wegens grote problemen? En hoe groot is het aandeel op het totaal aantal verkochte DSG's?

Ik hoor en lees het vaak, maar veel mensen praten of schrijven niet uit eigen ervaring, maar van "hear say". Volgens mij valt het aantal daadwerkelijke problemen relatief gezien mee. Ik heb nooit een centje pijn gehad met mijn DSG's, terwijl ik ze toch heel behoorlijk belast met mijn standaard rij-omstandigheden.
Nou hier dan uit eerste hand: die van mij kapte er volledig mee na ongeveer een ton. ''s ochtends een vrij korte en probleemloze rit naar een klant. Wil 'smiddags wegrijden en nada. ...lampjes en wat zacht gierende geluiden uit de bak.....ging geen centimeter meer voor of achteruit....
Auto 2 weken kwijt geweest (ik denk meer door gesteggel tussen leasemaatschappij en Skoda dan wat anders). Bak vervangen en tot eind dienstverband probleemloos mee gereden. ...stond dik 2 ton op de teller toen ik wegging.
Ondanks dat weer DSG gekozen dat zegt wel iets maar inderdaad als particulier zou ik toch even goed nadenken....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dan zou je toch uberhaupt moeten nadenken over de aanschaf van een auto, lijkt me. Zoals vaker gezegd, het gaat natuurlijk om de kans op dergelijke pech. Dwz, je zou willen weten hoe groot de proportie pechgevallen is op het totaal aantal rondrijdende DSG's. Die ken ik helaas ook niet, maar ik vermoed dat het gaat om een uiterst gering percentage.
Een vergelijking maakt het punt wellicht wat duidelijker. Ik kan beweren dat de kans om een lekke band te krijgen uiterst klein is. Er kunnen dan heel veel mensen aankomen met lekke band ervaringen, maar desondanks blijft die kans even klein. Gewoon een kwestie van grote aantallen
 

0ri0n88

Forumguru
Het principe van de dubbele koppeling is perfect en energetisch natuurlijk een stuk beter dan een automaat met koppelomvormer.
Helaas zijn specifieke onderdeeldeeltjes uit de mechatronic of sensoren zoals de toerentalsensoren op in en uitgaande assen van de bak niet los te vervangen. De complete mechatronic incl. die sensoren zullen vervangen worden.
Ook de dubbele koppeling kost een vermogen als die vervangen moet worden op de DSG-7
Enkele prijzen en let wel dit zijn DSG dokter prijzen en de dealert zal zeker meer rekenen:
DSG 7-traps koppeling vervangen € 1.299,-
DSG Mechatronic, nieuw, inclusief montage € 1.299,-
En dat zijn toch de onderdelen die je vaak ziet stuklopen.
Ook een automaat met koppelomvormer kan natuurlijk kaduuk gaan maar dat zie je relatief minder dan die specifieke DSG 7 zaken hierboven opgesomd.
Bedankt voor de mooie uutleg @ertromp enige ding voor mij is waarom zouden de sensoren ed niet of mider snel kapot gaan na een softwareaanpassing?
kan best begrijpen dat die zorgt voor een fijnere transmissie (voor iedereen persoonlijk) maar je verandert toch echt niet de onderdelen zelf die blijven hetzelfde daarnaast kost zo een update ook een behoorlijke smak centen dus het lijkt me allemaal om het even buiten dat je er wellicht meer rijplezier voor rerugkrijgt geeft niemand de garantie dat het blijft functioneren denk ik.
 

ertromp

Forumguru
Software heeft inderdaad geen invloed op de sensoren maar wel op de drukken in de actuatoren die nodig zijn voor de bedieningen van de koppelingen
Aangrijpingskrachten worden daarmee verbeterd.
Tja heel plastisch uitgelegd maar als je een keer een mogelijkheid ziet wil ik je echt aanraden om een keer bij de DSG dokter te kijken. Ronald Logmans of 1 van zijn medewerkers kan je haarfijn de totale werking aldaar uitleggen van de werking van DSG en alle toebehoren zoals die mechatronic.
Vorig jaar tijdens de meet nog gezien dat zij zelfs een compleet eigen testbank hebben ontwikkeld voor de DSG bakken.
Echt uniek zoiets voor zover ik weet.
 
Laatst bewerkt:

riskitalltowin

Actief lid
Wat voor frustraties heb je ervaren?

Ik heb een 2014 O3 2.0tdi DSG en wat ik ervaar als storend:
  • Bij vertrek durft het soms wel effe duren vooraleer de wagen aanzet
  • In stand D te snel schakelen, in S te traag
  • Ik rij veel snelwegkilometers, dus veelal in 6de. Het nut van de automaat gaat een stuk hierdoor verloren
  • Ik ben van het begin af aan niet geheel overtuigd geweest, speelt natuurlijk nog mee.
 
Bovenaan Onderaan