Interesse tot koop van de Kodiaq?!

johnboy

Donateur
Alhambra inruilen en Kodiaq aanschaffen: hier heb ik op gewacht! Ruimte, looks, (ik hoop) prijs.
Eerste weekend in oktober zit ik er in om te passen. Daarna opletten op de prijs en reserveren :-).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Een RS versie van de Kodiaq daar geloof ik niet in hoor :nono: en momenteel zit er nog een gat van 100pk tussen de zwaarste tsi in de Superb en de zwaarste tsi in de Kodiaq.
Denk dat ze qua prijs niet veel voor elkaar onderdoen....
Een full options Superb zit ondertussen al op (schrik niet!!!) ruim 66k € in NL :shutup:
Een full options Ateca zit op 57k € en de Tiguan op 62k €
Waarschijnlijk zal de Kodiaq dan tussen de 57 en 62 uitkomen vrees ik..... :greedy:
RS-versie zou wel potentieel hebben, mss niet in Nederland maar in Belgie kan je er met het huidige taxe-klimaat wel enkele kopers mee overtuigen. Markt zal uiteraard wel heel klein zijn.

Qua prijzen gaat de kodiaq duurder uitkomen dan een gewone tiguan. Je moet rekenen dat hij 22cm groter is dan de normale tiguan en ateca. Prijsniveau zal als volgt worden: seat ateca - nieuwe skoda yeti - vw tiguan - skoda superb - skoda kodiaq - vw tiguan XL.
 

philippe bakker

Forumguru
RS-versie zou wel potentieel hebben, mss niet in Nederland maar in Belgie kan je er met het huidige taxe-klimaat wel enkele kopers mee overtuigen. Markt zal uiteraard wel heel klein zijn.

Qua prijzen gaat de kodiaq duurder uitkomen dan een gewone tiguan. Je moet rekenen dat hij 22cm groter is dan de normale tiguan en ateca. Prijsniveau zal als volgt worden: seat ateca - nieuwe skoda yeti - vw tiguan - skoda superb - skoda kodiaq - vw tiguan XL.
Een Audi sq5 verkoopt toch ook veel ? Dus waarom niet ?
 

CDK

Forumguru
We gaan het meemaken, maar ik denk dat een fully loaded Kodiaq onder de prijs van de dikste versie van de Tiguan blijft en ook onder die van de S3 sportline / L&K.
 

Kiekerjan

Forumguru
De prijs moet gunstiger zijn dan die van een Tiguan, al was het alleen maar om de positie van Skoda binnen het VAG concern.

De Kodiaq zou voor mij een interessante optie zijn vanwege de 7 zitplaatsen. Nu zit mijn O3 Combi vol en de kinderen worden steeds groter en er komt ook nog aanhang bij.

Alles staat of valt met een gunstige prijs. Ik wacht met gezonde spanning af...
 

Chatslet

Forumguru
Het had voor mij een interessante wagen kunnen worden als het een serieuze terreinwagen was geweest. Helaas wordt het een 13 in een dozijn bluf-SUV om heel veel kinderen mee naar school te brengen. Het "off-road" pakket bied 4 wiel aandrijving en iets van "Hill Descent Assist" maar lage gearing zit er niet op, verhoogt onderstel hoort daar ook niet bij en diff locks doen we al helemaal niet meer aan waardoor terreintijden er mee simpelweg levensgevaarlijk is.
 

Chatslet

Forumguru
Een beetje Land Rover (Lees: Series of Defender) of Jeep heeft dat soort zaken allemaal wel ja. Daar kun je het middendifferentieel sperren zodat je echt vierwielaandrijving hebt en dus niet stil staat als er 1 wiel van de grond komt en je met lage gearing vrij makkelijk overal overheen komt. Dit zorgt er dus ook voor dat je op een veilige manier van een steile helling kunt komen omdat je altijd grip houd en zo gecontroleerd op de compressie van de motor naar beneden kunt komen. En ja ik heb al enige tijd die ambitie en daarom staat er naast de Skoda ook een ex-leger Land Rover Series 3 voor de deur. De lier zit overigens op de voorbumper en niet in de kofferbak en ik heb hem eerlijk gezegd nog nooit voor mezelf nodig gehad. Wel regelmatig voor mensen met een bluf SUV die met hun net-niet vierwielaandrijving en zomerbanden eens wilden gaan "off-roaden" en vervolgens uren vast hebben gestaan en die tijd nuttig hebben gebruikt om hun auto steeds verder in te graven en daarbij ook meteen het pad voor anderen onbegaanbaar hebben gemaakt.
En ondanks dat mijn Land Rovert een fantastische auto is en ik met het grootste gemak door het water tot over de motorkap door slootjes en meertjes heen bagger ben ik over het verbruik en het comfort wat minder te spreken.
Op de snelweg haal ik namelijk met moeite 80. De motor en de versnellingsbak maken dan zoveel lawaai dat een gesprek voeren onmogelijk is en het inbouwen van een autoradio is daarom ook volstrekt zinloos. Het verbruikt (diesel) is 1 op 10 en je wil niet weten hoeveel liter transmissieolie er iedere 10.000 km moet worden vervangen. Dat maakt het dus allemaal wat lastiger om er wat verder weg mee te gaan terwijl vooral in België en Duitsland de leukere terreinen zijn. Een wat modernere en vooral betaalbare terreinwagen zou voor mij dus een uitkomst zijn. De plaatjes die nu van de Kodiaq opduiken suggereren namelijk wel dat het om een serieuze terreinwagen gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat maakt het dus allemaal wat lastiger om er wat verder weg mee te gaan terwijl vooral in België en Duitsland de leukere terreinen zijn
Zet 'm op een trailer en hang die achter een Kodiaq 4x4, dan kom je probleemloos tot bij het eigenlijke startpunt van je hobby... :pardon:




;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Tja. Je kunt je afvragen of het verwachtingspatroon wel realistisch is als je van Skoda verwacht een terreinbeul neer te zetten. De markt voor SUV' s is groot vanwege hoge instap en uitstraling, die van 4x4 SUV's vanwege de trekcapaciteiten, paardentrailers op onverhard of wintersport. Een SUV moet dan ook nog wel comfortabel blijven en enigszins zuinig. Maak van de Kodiaq een terreinbeul die daaraan kan voldoen en hij is volstrekt onbetaalbaar
 

Chatslet

Forumguru
@Chatslet De 4x4 van een Kodiaq is natuurlijk geen permanente, zoals bijvoorbeeld bij een Landrover. Maar het is niet zo dat je stilstaat als er 1 wiel van de grond komt. Diff locks worden 'gesimuleerd' door slippende wielen af te remmen. Je komt er in ieder geval veel verder mee dan zonder 4x4.
De typering 'bluf-SUV' vind ik niet correct. Een SUV is auto voor meerdere toepassingen, niet alleen voor terrein.

Dat is iets wat op de weg werkt maar niet op terrein. Er wordt namelijk van uitgegaan dat de overige wielen wel volledig grip hebben en dat is dus niet het geval. De rem zal het vrijlopende wiel gedeeltelijk afremmen waardoor de overige wielen met korte pulsjes bewegen en dus alsnog geen grip krijgen. Een betere variant is een limited slip diff waarbij er een soort van half aangrijpende koppeling tussen zit maar die vind je zelden op een bluf-SUV.
Hoe dan ook hadden ze het off-road pakket beter het heavy duty pakket kunnen noemen omdat het meer geschikt is voor zware aanhangers en dat soort zaken.
 

Chatslet

Forumguru
@Peter-036 Ik heb gewoon een diff lock op beide assen. Gaat met 2 knopjes, die zitten bij mij achter de versnellingspook. Of dat er standaard op zit omdat ik de militaire uitvoering heb durf ik niet te zeggen. Er zijn bij mij wel flink wat verschillen met de civiele uitvoering. Zo heb ik bijvoorbeeld een 24 volt boordspanningsnet en een 90 ampere dynamo en zit er bij mij een zogenaamde NATO trekhaak op waar dus geen normale aanhanger of fietsendrager op past. En zo heb ik ook geen brandstoftank op de normale plaats. Ik heb er 2 die onder de bestuurdersstoel en de bijrijders stoel zitten met een omschakelkraan en tussen de stoelen in zit dan weer een accubak met twee 12 volt accu's in serie terwijl er bij de civiele varianten gewoon een 12 volt accu in de motorruimte zit.
Een lier op de achterbumper zie je eigenlijk bijna nooit en een lierbumper kun je eigenlijk alleen maar als voorbumper kopen. De logica is waarschijnlijk dat je in dat soort gevallen juist vooruit wilt in plaats van terug en dat als je er dan echt achteruit uit zou moeten dat een ander je er dan uit trekt. Het eerste wat je leert over off-roaden is namelijk dat het uit den boze is om het in je eentje te doen.
 
Diff lock op beide assen, 24 volt boordspanning met 90A dynamo, NATO trekhaak, twee brandstoftanks en een lier. En dan vraag je je af waarom Skoda dit niet levert op een mid size SUV van €40k :shocked:
 

Chatslet

Forumguru
Op de lier en de diff locks na zijn dat stuk voor stuk zaken die je niet nodig hebt. Die zaten er nou eenmaal op. De diff locks hadden ze in het 4x4 pakket kunnen stoppen samen met lage gearing. Dan had je voor een paar duizend extra een full blown 4x4 gehad. En als ze dat er bij de productie inbouwen dan hoeft dat helemaal niet zo duur te zijn. En dat vind ik dus een gemiste kans.
 

Frenk21

Forumguru
De Kodiaq staat op de verlanglijst om de S2 te vervangen. Uiteraard hangt alles af van de uitvoeringen en de prijzen. Ik ben benieuwd of er nog een goede introductieaktie gaat komen. Dit om het lange wachten op meer info te compenseren:D. Ook staat hij op de lijst om mijn O3 RS te vervangen in de lease. Maar dat duurt nog een jaartje:pieker:

Op de duitste site staat overigens dat hij daar leverbaar wordt vanaf €25500,-
 

johnboy

Donateur
Prijzen komen later :nailbiting:...net op de Skoda site gezien (ipv eind oktober):

"De prijzen van de KODIAQ zijn nog niet bekend. De bekendmaking hiervan is medio november gepland."
 

Frenk21

Forumguru
Dan gaan mijn zuur verdiende centjes niet naar Skoda, maar waarschijnlijk de nieuwe peugeot 3008
 
Bovenaan Onderaan