Ik heb mijn wagen vol geladen, vol met .....

Duijzer

Donateur
Heb wel eens 1500kg boeken in een O2 combi geladen. Zonder hulpveren. Gaat ie toch wat licht van sturen....En als je met je achterwiel over een euro rijdt weet je precies of kop of munt boven lag:)
 

Bijlagen

  • Afbeelding 0082.jpg
    Afbeelding 0082.jpg
    557,8 KB · Weergaven: 82
Een Fabia Combi heeft een zeer korte wielbasis, waardoor er naar verhouding weinig wieldruk is op de voorwielen en veel op de achterwielen. Resultaat: snel slippende voorwielen en het probleem, dat u schetst, kan voorkomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Resultaat: snel slippende voorwielen
Valt nogal mee, vind ik. Nou zal mijn dieselmotor mogelijk iets zwaarder zijn (?) dan een tsi wat enig verschil zou kunnen maken, maar met een beetje normale rijstijl merk ik ook op natte straten geen doorslipneigingen terwijl ik wel gewoon vlot met alle andere verkeer kan meekomen. Hij is trouwens ook niet gebouwd voor stoplichtsprintjes...
 
Afgelopen zaterdag de Fabia laten voorzien van een set hulpveren van MAD. Ja, de auto is iets hoger geworden aan de achterzijde. Is ook wat stugger nu. Beide vind ik niet erg (laatste zelfs wel prettig).

Nu maar wachten tot ik de auto vol kan laden en de vouwwagen er achter kan hangen. Bedankt voor jullie adviezen
 

Hakar

Donateur
Nu maar wachten tot ik de auto vol kan laden en de vouwwagen er achter kan hangen. Bedankt voor jullie adviezen

Niet te lang mee wachten s.v.p. Als het kan voor zaterdag even proefrijden op die manier.
Heb je dus nog één dag tijd.
Dan je bevindingen hier even posten.
Kan ik beslissen of ik de mobiele woon / slaapkamer met de Fabia ga ophalen, of toch met de oude tractor die mijn pa heeft achtergelaten.
 
Niet te lang mee wachten s.v.p. Als het kan voor zaterdag even proefrijden op die manier.
Heb je dus nog één dag tijd.
Dan je bevindingen hier even posten.
Kan ik beslissen of ik de mobiele woon / slaapkamer met de Fabia ga ophalen, of toch met de oude tractor die mijn pa heeft achtergelaten.

Hmmm ervaringen delen ..... geen probleem. Voor zaterdag ..... dat is dan toch wel weer een “dingetje”.

Mag morgen en zaterdag werken. En hoe graag ik het ook zou willen, het lukt mij echt niet om de klapkar voor zaterdag achter de auto te hangen
 

Hakar

Donateur
Ik zag mijn kans schoon, maar helaas.
Maar goed, ondervinding is de beste leermeester.
Heb die sleurhut ook wel eens achter de Pug 205 gehad, en die kwam er ook mee weg.
Moet nog zien of ik dat ding wel kan halen aankomend weekend, heb drie nachten dienst, en meestal wanneer ik wakker wordt en vrouwlief heeft avonddienst, is zij al aan het voorbereiden voor haar dienst.
Dus ook weer dit weekend.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan ik beslissen of ik de mobiele woon / slaapkamer met de Fabia ga ophalen
Laat die tractor maar staan, hoor...

Ik heb regelmatig onze Eriba Touring van goed 1000 kilo achter de Fabia Greenline en dat gaat prima met een 60 kg kogeldruk (10kg meer dan formeel toegestaan op de knop). Zitten wel Skoda OEM hulpveren onder want zonder die steuntjes hing hij me net iets teveel door, ook al omdat er onderweg de campingstoelen, -tafel en nog wat zware dingen in de auto liggen om de caravan in de buurt van die 1000 kilo te houden.
 

Hakar

Donateur
Mocht vandaag de Fab weer niet mee om die sleurhut te halen, als ik nog even wacht wordt het de wintercamping....

Mocht wel het door vrouwlief geproduceerde en verzamelde snoeiafval wegbrengen vandaag.
Aanhanger vol en gaan met die banaan.
Dacht dat ik heel wat vracht had en was content met de wegligging.
Blijkt na weging het te trekken gewicht inclusief aanhanger maar 400 kg te zijn.
Tja toch maar weer wachten op een moment voor de sleurhut.
 

Jannemanetje

Nieuw lid
Zelf een week een nieuwe Fabia combi nj5. Voor mijn werk altijd veel gereedschap erin. Dus geleverd met hulpveren. Als de auto leeg is is het wat te stug maar als hij vol is dan is het perfect. Hiervoor mijn Astra J had geen hulpveren en dat was ook altijd trekhaak op de grond bij de minste drempels.
Hulpveren is echt een goede optie!
 
Dit weekend de klapkar achter de Fabia gehangen, dat met die hulpveren ..... helemaal top! Zonder de klapkar rijdt het overigens ook prima. Iets stugger, maar dat vind ik juist fijn.

Wat ik wel merk is dat het verbruik tijdens het rit met klapkar fors hoger ligt 6,3 liter per 100 km (en dat met slechts 90 km per uur), terwijl zonder dit gevaarte ik een gemiddelde van 4,5 liter per 100 km haal (met 120 km per uur op de teller).

Dat vind ik toch wel fors .....
 
Was misschien niet zo'n lange rit?
Anders de remmen van de klapkar checken, en de wiellagers, evenals de bandenspanning.
Klopt het was niet de meest lange rit, dat gaan we van de zomer wel mee maken. Maar de Scenic die had (met de aërodynamica van een baksteen) deed op z’n sloffen 7,1 liter (bij 120). Had meer van het diesel motortje verwacht (gehoopt)

Maar ik houd jullie op de hoogte
 

Kimopo

Senior Member
:pieker: wat ik dus zo lees is dat de Fabia (II) wel 1000kg mag trekken maar met 50kg kogeldruk een uitdaging heeft aan een Jamet Jametic klapkar met achterhangende keuken en flinke disselbak :thinking:

Moet die toch maar achter m'n man's Seat Ibiza (welke overigens zelf al vrij laag ligt en waarvan de stekkerdoos vaak tegen drempels tikte)
Want de hulpveren waar ik over lees zijn dus behoorlijk prijzig t.ov de auto waarde/km-stand en leeftijd :sterretjes:
 

Kimopo

Senior Member
Alles in verhouding zullen we maar zeggen... ;)

Inmiddels weet ik dat de klapkar achter de Fabia deze nagenoeg niet omlaag drukt terwijl de Seat Ibiza van manlief zowat tot op de straat wegzakt :pieker:

Hij gaat dus meer info halen bij de garage terwijl ik het in eerste instantie dan maar zo laat
 

Kimopo

Senior Member
Manlief krijgt over enkele weken hulpveren gemonteerd.

Ik heb vandaag de afsluitbare (Skoda) dakdragers bij mijn zoon opgehaald die hij bij zijn (Greenline) occasion had gekregen maar nog nooit gebruikt heeft.

Het monteren ging soepel, voor de zekerheid heb ik bij de steun op het dak een zacht stukje rubberdoek er extra tussen gelegd.

Ik vraag me echter af of het deurrubber wat iets open staat geen lekkage zou opleveren bij slecht weer :pieker:


Fabia-dakdragers.jpg

De letters in het raam zijn de spiegeling van de auto ernaast hoor ;)

Fabia-dakdragers3.jpg
 

Kimopo

Senior Member
IMG_20190706_174007.jpg

Helaas, de opvouwbare dakkoffer die ik gisteren overgenomen heb past er niet op...
Ik zag 't zó zitten he...
Maar de afstand tussen de dakdragers op mijn vastgesteldeplaatsen is te ver, de dakkoffer zakt er dan tussen :(

Die heb k dus maar weer te koop gezet.
Iemand met verstelbare dakdragers zal er wél wat aan hebben... :)
 
Bovenaan Onderaan