Ik heb mijn wagen vol geladen, vol met .....

Nee, niet met ouwe wijven.

Maar ik loop wel tegen een dingetje aan. Ik had laatst de Skoda Fabia Combi vol geladen met 3 volwassenen en een puberende dochter van bijna 15. Toen ik een uitrit uit reed kwam ik met de onderzijde van de trekhaak op de grond terecht.

Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Wat als we in de zomer op vakantie gaan met een vouwwagen op de haak (kogeldruk circa 70kg). Een dakkoffer op het dak. En de kofferbak volgestouwd (nee niet met aardappels) en dan natuurlijk 2 volwassenen en die puberende dochter natuurlijk.

Dan zou het zelfde zomaar weer voor kunnen komen. Wat is hiervoor de oplossing? Hulpveren? Of ....?

Een reactie wordt op prijs gesteld.

Groet, Ernst
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik hoorde al dat de Octaaf 2 met een soortgelijk probleem kampt. Ik krijg alhiero op het forum ook al hulpveren aangeraden. Ik moet de auto inderdaad eens aan de achterkant volgooien om te kijken hoe de mijne zich houdt.
 

EdK

Forumguru
Gelukkig wil de jonge dame gewoon nog mee.
tsja maar hierdoor heb jij een gewichtsprobleem....

Maar goed je hebt een wagen uit 2010 , dus zijn je veren / schokdempers nog goed ?
Laat die eerst eens controleren , en indien die nog goed zijn dan heb je de optie hulpveren of je kunt eens vragen of @Antera nog optie's heeft met bv andere Eibach veren...
 
tsja maar hierdoor heb jij een gewichtsprobleem....

Maar goed je hebt een wagen uit 2010 , dus zijn je veren / schokdempers nog goed ?
Laat die eerst eens controleren , en indien die nog goed zijn dan heb je de optie hulpveren of je kunt eens vragen of @Antera nog optie's heeft met bv andere Eibach veren...

Zal het probleem eens aan de dealer voorleggen. We zitten nog in de garantie ....
 

peterhuppertz

Forumguru
Ah, die ken ik niet. Wij hebben een Combi-Camp Venezia. Die heeft ook nog niet achter de Octaaf gehangen... de laatste auto die hij gezien heeft is de C5.

Wacht, ik jok. Onze schoonzoon heeft 'm een keer achter zijn O2 gehangen! Kan ik hem es vragen hoe het met dat doorhangen zit, want hij had de kofferbak tjokvol, en twee zonen op de achterbank (en zijn wederhelft op de voorstoel natuurlijk).
 

CDK

Forumguru
Hulpveren is een optie, maar dat ziet er niet uit, tenzij je een mooie oplossing met opblaasbare luchtbalgjes neemt zoals @andrehj bij zijn Superb heeft. Als je dat niets vind zou ik voor progressieve verlagingsveren gaan van Eibach, alleen weet niet hoeveel kilometers je dempers al te verwerken gekregen hebben, beste zou zijn om die mee te vervangen als er 100k of meer km’s mee gereden is.
De Fabia is ruim, maar z’n laadvermogen is om dikke tranen over te huilen, dus sowieso die vering aanpakken voordat je er afgeladen mee op reis gaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hulpveren is een optie, maar dat ziet er niet uit
Hulpveren (Skoda OEM) is een prima optie, kan ik je uit eigen ervaring melden. Heb ik laten monteren nadat bleek dat de combinatie met de Eriba Touring (1060kg totaal bij ca. 60 kg op de kogel) een beetje doorzakte. Sindsdien ligt-ie er keurig netjes in één strakke lijn achter, terwijl de solo auto niet of nauwelijks stugger is geworden.

En "er niet uitzien"? Dat is het vaste mantra van al die verlagingsenthouiastelingen hier - maar dat is gewoon hun smaak en daar valt veel over te discussiëren. Persoonlijk vond ik de F2 combi er juist op vooruitgaan, simpelweg doordat hij niet meer zo'n afgezakte kont had. Staat er nét een tikkie stoerder bij.
Wel erg in hebben dat alle verlichting aan de voorkant wordt bijgesteld. Ik moest later nog effe terug voor de mistlampen die ze vergeten waren...

Terzijde: 70kg kogeldruk voor een vouwwagen vind ik best veel. Maximum voor de F2 is trouwens 50 (wat ik dan weer een beetje weinig vind on lekker te rijden.
 
Dat is best vreemd, nooit ast van gehad met de O3
360.jpg
 

Horkje

Forumguru
Als je onderzijde van de trekhaak echt op de grond kwam, zal je met een vouwwagen wel wat extra risico lopen.

Je omhoog gedraaide neuswiel gaat dan misschien al eerder tegen de grond dan je trekhaak en dat wil je echt niet....

Zou ook even kijken hoe je klapkar er qua lijn achter hangt. Misschien zit deze trekhaak wel wat te laag?

Qua kogeldruk zit je met 70kg wel hoog maar wij hebben zo met voorgaande klapkarren ook nog wel met 65kg kogeldruk gereden.
 

Horkje

Forumguru
:ot:

Oh ja, wij zijn ook echte klappers, we hebben na jaren Roadmaster vorig jaar de Cabanon Malawi 2.0 gekocht.

Dit jaar gaat ie voor het eerst achter de Skoda. Eens kijken hoe dat bij ons uit gaat pakken qua trekhaak enz....
 

Greenliner

Senior Member
Weet je zeker dat het je trekhaak is die de grond raakt? Bij mijn Fabia Greenline was het het plaatje waar de contactdoos op zat dat de grond raakte. Dat is gedraaid naar boven en sindsdien alleen nog last bij echt steile afritten. Jaren met een te zware caravan gereden maar nooit het neuswieltje kapot gehad. Waarschijnlijk zat de vering permanent op zijn eindstops want wij kijken niet op een mudje aardappelen of een potje pindakaas op weg naar Lloret.
 

andrehj

Forumguru
Hulpveren is een optie, maar dat ziet er niet uit, tenzij je een mooie oplossing met opblaasbare luchtbalgjes neemt zoals @andrehj bij zijn Superb heeft.
Balgjes doen het na 6 jaar nog steeds prima, maar toch zou ik de volgende keer gewoon weer hulpveren monteren. Is veel minder werk, en dat ie dan wat hoger staat, ach, daar kan ik niet zo mee zitten. Zeker als de auto al wat ouder is, zullen de gewone veren misschien al iets ingezakt zijn (zeker bij een torsievering). Dan hef je dat met de hulpveren mooi weer op.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik ben zelf ook al 3 jaar op pad geweest met de fabia greenline en een vouwwagen. De wagen hangt inderdaad snel door, maar het is te doen. Wel erg voorzichtig zijn bij drempels etc, raakt soms de grond wel eens idd.

Hulpveren zat ik wel aan te denken, maar de auto gaat binnenkort weg. Op de foto een Trigano welke redelijk zwaar is, nu hebben we een camplet welke stukken lichter is en veeeeeeel sneller op te zetten.
 

Bijlagen

  • 1 (1).jpg
    1 (1).jpg
    876,4 KB · Weergaven: 96
Bovenaan Onderaan