Ik heb mijn wagen vol geladen, vol met .....

zedrak

Lid
Ik heb een greenline en nergens last van. Ik heb standaard Fabia hulpveren gemonteerd (waren goedkoper). Verschil is nagenoeg niet te zien dat hij hoger staat, maar zakt met onze caravan (kogeldruk 65kg (ja 50 is voorgeschreven) bijna niet naar beneden. Het betreft een caravan van 1200kg (ja een greenline mag 1000kg af fabriek trekken, maar is omhooggekeurd door het RDW) en heb geen centje pijn.

Hulpveren zijn zeer makkelijk zelf te monteren.

Groet, Zedrak
 
Ik heb een greenline en nergens last van. Ik heb standaard Fabia hulpveren gemonteerd (waren goedkoper). Verschil is nagenoeg niet te zien dat hij hoger staat, maar zakt met onze caravan (kogeldruk 65kg (ja 50 is voorgeschreven) bijna niet naar beneden. Het betreft een caravan van 1200kg (ja een greenline mag 1000kg af fabriek trekken, maar is omhooggekeurd door het RDW) en heb geen centje pijn.

Hulpveren zijn zeer makkelijk zelf te monteren.

Groet, Zedrak


Beste Zedak,

Klinkt interessant. Dat zelf plaatsen van de hulpveren is waarschijnlijk alleen zo als je een brug hebt of zo en regelmatig onder een auto ligt.

Groet, Ernst
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de Skoda OEM hulpveren gewoon door dealer laten plaatsen - ik ga echt niet (meer) zelf liggen sleutele.
Kon erop wachten, is geen ingewikkelde of erg dure operatie. En het bevalt mij meer dan uitstekend.
 

zedrak

Lid
Beste Slompie,

Het is makkelijk zelf te doen. Je hebt 2 Krikken nodig. Een krik om je auto omhoog te krikken en een krik onder je onderstel. Zo kan je ruimte laten vallen bij het losdraaien van de veer zodat je de andere erin kan draaien. Als je eronder ligt, zie je het vanzelf (met technisch inzicht dan :D.

In een zeer klein halfuurtje is het gepiept. De banden hoeven er niet eens af. Mogelijk is op YouTube een filmpje te vinden.

Succes!
 

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt 2 Krikken nodig.
En één stel assteunen die je voor de veiligheid dient toe te voegen zodat de auto niet naar beneden klapt mocht er een krik omgaan (doordat je bij het sleutelen toch ergens kracht op zet). Ook een hydraulische garagekrik is geen garantie - die kan ook gaan lekken.

Hier zijn heel nare ongelukken mee gebeurd, met ernstig hoofdletsel of erger. Als je onder de auto moet zijn, dan ALTIJD borgen dus - better safe than sorry!
 

zedrak

Lid
Klopt helemaal! Die gebruik ik zelfs bij de bandenwissel. Voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het ben vergeten te melden.....
 

Huibdos

Senior Member
Snel hulpveren laten monteren, de wielen laten uitlijnen! en genieten van een stuggere vering.
 

Canon-Eye

Forumguru
oh wacht die heb ik niet meer.
Ik denk ook met enige weemoed terug aan de Citroëns AZU250 en AK400 die we ooit als tweede auto hadden.
Zijdezacht verend? Zeker! Hoogtecorrecties? Nou en of, voortdurend zelfs (soort van... ;) ).

En tevens met capaciteiten in mul zand waar je tegenwoordig een behoorlijk prijzige 4x4 voor nodig hebt: ik reed met de AK (net ietsje sterker) af en toe dwars door de kunstmatige duinrand het Maasvlaktestrand op om daar de hond te laten dollen.
Maar die weemoed is ook zo weer over als ik in de Fabia merk dat ik de radio wél kan verstaan, het binnenklimaat kan beheersen, etc.
 

peterhuppertz

Forumguru
Maar die weemoed is ook zo weer over als ik in de Fabia merk dat ik de radio wél kan verstaan, het binnenklimaat kan beheersen, etc.
Dat ging de Skoda's uit dezelfde tijd als de door jou geciteerde double chevrons ook maar matig af. ;)
En in de laatste vier Cits die ik reed had ik ook geen enkele moeite met de radio en de climate control, de cruise control was stukken beter, en de hoogtecorrectie was ook ongekend stabiel. :D
Serieus: Als aanhangertrekkers waren die dingen onverslaanbaar. Ik vermoed alleen wel dat ze allevier genadeloos in het zand zouden zijn weggezakt.
 

Hakar

Donateur
Dat was mijn eerste auto! :D
Mijn vijfde :cheer:

Trouwens toen vrouwlief bij me kwam wonen dertig jaar geleden, haar hele huisraad van 's Gravenhage naar hier in één keer daarmee verhuisd.
Toen alles hier in de garage stond, zag je het niet terug.
Ofwel de R4 was heel ruim, mijn garage nog ruimer, of haar huisraad stelde niet veel voor vanwege de gigantische (NOT) woonruimte die ze had in de Hofstad.
 

Hakar

Donateur
Weer on topic.
Eén dezer dagen ook weer de getrokken woon / slaapkamer ophalen.
Ben benieuwd hoe Fab dat gaat doen gezien trekkracht en veer / weggedrag.
 

peterhuppertz

Forumguru
DF-14-RB.
Dertig jaar geleden had ik die R4 al niet meer. Dat ding wilde best roesten.

Het is nu zevenentwintig jaar geleden dat ik uit Den Haag vertrok. En ik had echt substantieel meer dan 1 R4 vol bij me. :D
 
Bovenaan Onderaan