Mijn 1.0tsi 115pk heeft nu zo'n 67000 km door de DQ200-bak gepompt. Beide zijn nog onaangetast door tuning of andere aanpassingen en buiten het reguliere onderhoud (bij mijn vertrouwde dealer) is er nog niks aan gedaan.
Die DQ200 heeft trouwens geen olie die na 60k km vervangen moet worden. Wel kun je hier op het forum wat horrorverhalen***) vinden over vervelend schakelgedrag, slippende koppelingen en kapotgaande mechatronics die preventieve aanpassing van de baksoftware "noodzakelijk" zouden maken. Als vrij rustige rijder ervaar ik dat schakelgedrag niet als storend; ik gebruik de sportstand voornamelijk met de caravan (1100kg) erachter zodat hij dan wat hoger optoert - maar niet extreem hoog, zoals sommigen blijkbaar wel ervaren. Dus ik heb geen redenen om €499 aan zo'n aanpassing te spenderen.
Voor "aanschuif"-filerijden en stadsverkeer met veel stilstaan voor verkeerslichten één tip: kies een auto die naast de DSG ook beschikt over een elektronisch gestuurde handrem. Onder genoemde omstandigheden schakel ik de Autohold in, zodat ik telkens als de auto tot volledige stilstand is gekomen m'n voet van de rem kan halen. De koppeling is dan vrij en slipt niet. Licht aanraken van het gaspedaal resulteert erin dat de koppeling weer aangrijpt en de auto dus in beweging komt.
In een file zet ik de bak in Manual zodat hij - eenmaal in beweging - zonder slip in 1 blijft kruipen i.p.v. opschakelt naar 2 (en je soms dus met de voet moet bijremmen waardoor de koppeling alsnog kan gaan slippen). Gaat het weer wat sneller, dan de pook een tikje naar links en de automaat neemt het weer over.
***) Bedenk daarbij dat ondervonden problemen veelal meer worden gedeeld op fora dan de probleemloze gevallen. Ik ga niet ontkennen dat die problemen voorkomen, maar ik durf wel de stelling aan dat de overgrote meerderheid van de geproduceerde DSG-bakken gewoon goed functioneert. Alleen lees je daar veel minder over...