Iemand ervaring met AutoNL? (Zelfde concept als Autohero?)

HarrieSkoda

Forumguru
Zoals de titel al doet vermoeden; heeft er iemand ervaring of van horen zeggen, hoe het concept van AutoNL/AutoHero werkt?

Het lijkt erop dat je een potentiële auto niet kunt bekijken/proefrijden, maar omdat je de auto ‘online’ koopt, je een zichttermijn/bedenktijd van 14 dagen hebt.

Ik vind het eigenlijk toch wel belangrijk dat ik een auto kan zien en voelen voordat ik hem aankoop. Nu lijkt het net alsof je iets uit een webshop koopt, maar dan voor net wat meer peso’s ;)...

Ik hoor graag van jullie, want we hebben een hele mooie auto op het oog voor m’n vrouw.
 

EdK

Forumguru
Bieden ze geen virtueele rit met een VR bril aan om die indruk te krijgen ???
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

HarrieSkoda

Forumguru
Nee, en daarbij vind ik VR niks... Ik wil kunnen voelen en zien hoe en wat, niet via een brilletje.

Ik snap wel dat dit concept tot stand is gekomen in de Corona tijd, maar ik vind het toch best wel tricky...
Ondanks dat ze zeggen dat ze de auto écht alleen aanbieden als ze hem aan hun moeder durven te verkopen, oftewel; de auto's die ze verkopen moeten in zeer goede staat zijn.

Ze bieden daarbij wel een volledige inspectie op 31 punten, 12 maanden BOVAG garantie, 14 dagen bedenktijd (zolang houden ze de eventueel ingeruilde auto ook vast), en afleveren van de nieuwe/ophalen van de auto voor de deur, aan.

Ik ben heel erg benieuwd of iemand dit al eens heeft gedaan of iemand kent die dit avontuur heeft aangedurfd!
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Me opmerking was meer schertsend bedoeld Harrie.
Ik moet ook iets zien en kunnen voelen, al moet ik er naar einde van NL voor rijden.
Kennis van me denkt daar geheel anders over, heeft zijn koopwoning volledig online gekocht.
En toen die ging verhuizen was het ook voor hem de eerste maal dat die binnen stapte....
Wel ook dat is niet mijn ding dus en dus net als met dat hero systeem ! Niet voor mij weggelegd
 

Tees

Donateur
Hmmm, ik zou er ook niet aan willen, er is zoveel variatie aan auto's op de markt, die zou ik zelf wel willen zien en voelen voordat ik zou kopen. Maar als de prijs goed is en de auto voldoet aan je wensen, dan kan het interessant zijn natuurlijk. Die 14 dagen inruilmogelijkheid geeft wel de nodige probeertijd, meer dan bij de gemiddelde auto. Dus dat is dan weer een plus.
De website werkt op m'n mobiel dan weer verre van goed, meerdere foutmeldingen in 3 minuten rondkijken, das een min ;)

Een (bestaand) huis kopen volledig op basis van VR vind ik overigens nóg gekker, die kan je namelijk niet meer teruggeven als t toch niet bevalt. En dan nog eens voor 10-100x het bedrag...
 

Cordoba

Forumguru
Volgens die reclame van Hero, kunnen ze de auto toch bij je brengen voor een proefrit, of heb ik dat verkeerd begrepen? Webshop is leuk voor goedkope dingen en zaken die standaard zijn (zoals bijvoorbeeld een kratje bier van merk X), maar voor producten waarbij je de kwaliteit, looks en/of handling wil beoordelen naar mijn mening niet geschikt, maar daar denkt een groot deel van NL anders over, gezien de moeite die je soms moet doen om een product in een fysieke winkel te kunnen zien.

Edit: @Tees die 14 dagen is volgens mij omruilgarantie, dus dan mag je wat anders uitzoeken voor je geld, en bovendien is het vaak zo dat de drempel hoger is om een product na 2 weken terug te sturen, dan wanneer je bij aankoop besluit om verder te kijken.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Volgens mij als je écht écht interesse hebt dat je kunt gaan kijken bij de dealer waar de auto te koop staat..

Waarom bied de dealer deze auto dan zelf niet te koop aan vraag ik me dan af en wordt dit via zo’n bedrijf gedaan?

Er staat ook bij, nog 17 dagen de tijd voordat hij online komt..
 

Tees

Donateur
Is de wet koop op afstand niet van toepassing op auto's dan @Cordoba? Want dan zou die 14 dagen omruilen niet moeten kunnen, alleen 14 dagen retourneren (oftewel de koop ontbinden).

Edit: Bij Autohero staat trouwens dat je 21 dagen niet goed, geld terug-garantie hebt.
Bij auto.nl staat ook:
14 dagen bedenktermijn

Toch niet blij? Komen we hem binnen die 14 dagen weer ophalen. Al was het maar omdat de kleur een beetje tegenvalt. Dan kies je gewoon een andere auto uit, of je krijgt je geld terug.

Valt dus wel mee.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Tees toch is dat tenenkrommend omdat je de ‘volle pond’ betaald hebt, en nog maar moet zien of en wanneer je het volledig terugkrijgt...
 

EdK

Forumguru
Is voor gein een fabia 3 station Monte Carlo bekeken
En vind de foto's die meegeleverd worden al minimaal (mijn mening)
Dan praten ze over elektrische ramen VOOR, terwijl ik toch echt de knoppen voor achter ook zie zitten in deur links
Dan heb je radio , Maar zit in dit systeem toch echt ook een DAB+ in
Maw word veel te weinig info gegeven van een model, een willekeurige dealer geeft nog meer info op zijn site
 

Cordoba

Forumguru
Dat zie je eigenlijk bij vrijwel alle occasions die geadverteerd worden: regelmatig weinig foto's, soms alleen van de buitenkant, niets van interieur/kofferbak, vaak een heleboel onzinnige informatie (zoals bijvoorbeeld dat een auto voorzien is van startblokkering, of elektrische achterruitverwarming) die 25 jaar of verder terug misschien onderscheidend was, maar nu gemeengoed. Daarnaast ook vaak onjuiste info over bijvoorbeeld motorvermogen, en allerlei opties. Daarnaast zijn bijvoorbeeld waskrassen op een foto vaak niet te zien, ik zal het door ervaring (heel veel foto's van detailers gezien) misschien wat eerder zien op foto, maar ga er vanuit dat ik lang niet alles zie op de foto's van de verkoper.
 

SuperBeeb

Forumguru
Onlangs stond er in AutoMotorundSport een heel artikel over Autohero in Dld. Leek (daar) allemaal heel zorgvuldig te gaan.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb ook even bij autohero gekeken, en volgens bieden ze je prima de kans om te weten wat je koopt. Je mag het ding 21 dagen bekijken en ermee rijden. Dat rijden is weliswaar beperkt tot 500 kilometer, maar dat is alsnog meer dan je bij een meer traditionele tweedehandsverkoper (handelaar, particulier, dealer) zult rijden in een proefritje. Volgens mij weet je dus prima wat je koopt. Je kunt geen vragen stellen, maar er worden hier op het forum ook regelmatig twijfels geuit over kennis en kunde van de verkopers bij de dealer, dus of je daar veel aan mist is zeer de vraag. Daarentegen kun je in die drie weken het ding laten testen, een paar vrienden met verstand van auto's om hun oordeel vragen, etc.

Ik zie zo gauw geen reden om ergens anders meer munten uit te geven. Een reden zou de prijs kunnen zijn, autohero is op de website heel duidelijk, geen onderhandelingen, de prijs staat op de website. Maar ik zit niet voldoende in de autowereld om te bepalen of hun prijzen (te) hoog of realistisch zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

HarrieSkoda

Forumguru
Ik snap dat het heel leuk leest dat je de auto een bepaalde tijd kunt gebruiken, en als hij niet bevalt, dat je binnen dat termijn de koop kunt ontbinden. Maar dan heb je inmiddels wel een X bedrag van je bankrekening zien verdwijnen.

En mijn ervaring is als je eenmaal iets betaalt hebt, en het daarna terug wil krijgen omdat iets niet naar wens is/niet goed is, daar heel veel ge-emmer over kan zijn...

Autohero, AutoNL, HeyCar, er zijn er voortaan best veel nu ik er beter op ga letten...

Verder lees ik dit via ANWB.nl;

"Bedenktijd en informatieplicht
Bij een koop op afstand heb je als koper bedenktijd. Er zijn voorwaarden aan de bedenktijd: je mag het product bijvoorbeeld wel bekijken, onderzoeken en bij een voertuig een mee proefrit maken, maar niet er even mee op en neer naar Berlijn.

Binnen 14 werkdagen na ontvangst van het product mag je deze zonder opgave van redenen terug sturen of brengen. De kosten voor het terugsturen van de zaak zijn meestal wel voor eigen rekening. De verkoper moet daarna binnen 3 werkdagen je geld terugbetalen.

De verkoper mag de 14 dagen bedenktijd in de algemene voorwaarden wel langer maken maar niet korter. De verkoper moet voorafgaand aan de koop informatie geven over de bedenktijd. Doet hij dit niet, dan wordt de bedenktijd verlengd naar maximaal 12 maanden. Komt de informatie alsnog, dan geldt vanaf dat moment weer een bedenktijd van 14 dagen.

Let op​

Als je na het lezen van een advertentie een professionele verkoper bezoekt om het product te bekijken voordat je de koopovereenkomst sluit, dan is er geen sprake meer van koop op afstand en dan heb je geen bedenktijd."

Dus je kunt hem nog beter online kopen, maximaal 14 dagen uitproberen, en daarna een beslissing maken, dan 1 x de auto een uurtje bezichtigen en er vervolgens aan 'vast' zitten.... Hoe krom kan het tegenwoordig zijn.
 

Tees

Donateur
Tsja, de wet moet eenduidig en duidelijk zijn, en dus ergens een duidelijke grens trekken tussen wat wel en niet 'koop op afstand' is.
Op elke aankoop bij een bedrijf 14 dagen retourtijd geven is ook een aanslag voor bedrijven, zeker als je bedenkt hoe mensen omgaan met die retourmogelijkheden, dus dat is ook niet wenselijk.
Dit is dan een merkwaardig bijeffect, mee eens, maar beter dan helemaal geen wet koop op afstand.
 

Fmoon

Forumguru
Eigenlijk zou het mooi zijn als je achteraf kon betalen.

Heb het zelf ooit eens gehad dat ik dacht een koop op afstand te hebben gedaan door via de mail te laten weten dat ik akkoord ga. Maar toen kwam ik er ook achter doordat ik langs was geweest dat er andere regels gelden. Gelukkig voor mij kon het bedrijf niet leveren binnen redelijk termijn dan wat afgesproken was en kon ik er via die Bovag voorwaarde vanaf. Was best even zweten.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Achteraf betalen zal wel niet kunnen, alhoewel dat (Klarna) wél een betaalmethode is bij 'online aankopen' doen.

Mijn vrouw had overigens ook nog een goed punt;
Hoe zit het tijdens die 14 dagen bedenktijd en 500 vrije kilometers met verzekering/wegenbelasting? Ik neem aan dat je niet op handelaarsplaten gaat rondrijden....
En hetzelfde voor de verzekering/wegenbelasting van de 'oude' auto... Moet je die beëindigen en wederom aanvragen als je de koop ontbindt? In mijn vrouw haar geval betaalt ze de verzekering een jaar vooruit, en dat zou wel een vervelende samenloop van omstandigheden betekenen in het slechtste geval je kiest om de auto te retourneren, dan mag je alles weer opnieuw gaan aanvragen.
Of je moet het voor die 14 dagen allemaal door laten lopen, en daarna definitief de verzekering/wegenbelasting omzetten....

Natuurlijk ga je er vanuit dat je de auto koopt, maar enkele 'what if' scenario's in het achterhoofd houden is echt niet gek!
 

EdK

Forumguru
Een belletje of mail naar je verzekering (agent) en denk dat je dan het antwoord weet !

Maar wat als je hem in ergste geval in die 500km total loss rijd ??
Hoe word je verhaal dan ?
Blijf jij dan met een financiële strop zitten en is de dealer geheel schadeloos gesteld ?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het lijkt er toch echt op dat het een potentieel kanshebber is, dus hierbij ook nog even wat korte vragen voor de VAG goeroes:

- Zijn de 1.0 torretjes 3 cil. vanaf 2018 betrouwbaar? Geen verhalen bekend van olie slurpen oid.?
- Iemand bekend met het (realistische) verbruik?
- Wat is de onderhoudsinterval voor bovenstaande motoren. Oftewel wat moet er ZEKER gedaan zijn met een km-stand van 75k?
- Wat voor DSG hebben deze 1.0 3 cil. in de VAG groep erin zitten? Onderhoudsgevoelig (60k beurt?)?

Eens kijken of het bedrijf morgen gaat reageren.....
 
Bovenaan Onderaan