Hulpveren op Octavia Combi?

micky

Forumguru
Niet heel veel ben ik bang, velen hier rijden een greenline en mogen geen echte caravan trekken, max 1000kg, er zijn er best wat, die hem juist laten verlagen, waaronder ikzelf, geen inzakken meer, betere wegligging en stuurgedrag en het ziet er ook nog veel mooier uit (persoonlijke mening) win win. Maar wat geeft MAD zelf een dan? Mijn ervaring is echt dat de ene heel veel hoger wordt dan de andere auto (merk, model bedoel ik dan)
 
nog niks van MAD vernomen, auto is vandaag bij de dealer voor iets anders en laat meteen ff checken of de hoogte wel klopt!
 

PMT

Lid
Ben net terug van mijn eerste vakantie met de O2. Heerlijke combi goed stabiel met een caravan van1300kg. Het enige grote nadeel was de te geringe hoogte door de afneembare trekhaak. Bij ieder drempeltje hoe voorzichtig ik ook erover ging was het een harde klap. En de onderkant van de trekhaak en daarna nog een tik met het neuswiel. Niet normaal. Hoeveel win ik met het plaatsen van hulpveren een welke raden jullie me aan, want door de vele verschillende draadjes die hier lopen zie ik onderhand door de bomen het bos niet meer. De auto zakt achter door, voor komt ie omhoog, stuurt goed en de combi is recht.(geen knik)
a44da29b014798f643f9d910a00a5c7c.jpg

a5eee8cf7ea0b973ecc7e66724e69f7b.jpg

522fe54b85309a7df518fc82676672ea.jpg
 

derf

Senior Member
PMT.
Ik heb hulpveren gehad op zowel de octavia 02 en de 03. Op de 02 werkte het prima. Nooit meer iets geraakt. op de 03 was het minder omdat de auto af fabriek niet erg stabiel was (met de caravan erachter) de auto is toen verlaagd en dat reed beter. Of dat met de 02 zo is weet ik dus niet
 

andrehj

Forumguru
Foto's spreken boekdelen, de achterzijde hangt veel te laag. Ik zou niet te moeilijk doen en gewoon een setje MAD hulpveren onder de auto zetten. Als je een beetje handig bent kun je het zelf. Anders kan elke garage dit voor je doen.
 
Op mijn vorige O2 had ik hulpveren, omdat de achtervering erg slap was. De auto zakt door als je met een aanhanger op pad bent, maar ook met 2 volwassene achterin zakt de auto teveel door. Na de montage van hulpveren was het stukken beter.
Nu ben ik een half jaar in bezit van een O3 en heb volgende week een afspraak voor hulpveren.
Ik heb een leasewagen, verlagen zit er niet in en hulpveren worden betaald.
 

reeseend

Forumguru
Ben net terug van mijn eerste vakantie met de O2. Heerlijke combi goed stabiel met een caravan van1300kg. Het enige grote nadeel was de te geringe hoogte door de afneembare trekhaak. Bij ieder drempeltje hoe voorzichtig ik ook erover ging was het een harde klap. En de onderkant van de trekhaak en daarna nog een tik met het neuswiel. Niet normaal. Hoeveel win ik met het plaatsen van hulpveren een welke raden jullie me aan, want door de vele verschillende draadjes die hier lopen zie ik onderhand door de bomen het bos niet meer. De auto zakt achter door, voor komt ie omhoog, stuurt goed en de combi is recht.(geen knik)
Ik zou als ik jou was een setje hulpveren bij carsupport kopen en eronder zetten of laten doen. Heb je veel plezier van.
Zelfs onder mijn RS heb ik een setje zitten, tegen het doorzakken.
 

vRS

Actief lid
Ik haak even in; mijn O3 combi 1.4 EBL heeft vanaf nieuw ( nov. '14) van die MAD hulpveren in de vorm van opblaasbare balgen.
Ga er dit jaar voor de 2e keer mee op vakantie met de vouwwagen en 2 kinderen + bagage achterin.
En weer zijn ze dit keer kapot....nu voor de 2e keer vlak voor ik weg wil.
Die stomme dingen scheuren gewoon op de naden.
Mijn advies; niet doen, neem gewoon simpele hulpveertjes, werken altijd!
 

andrehj

Forumguru
@vRS : Dat is ook waar ik bang voor was, maar bij mij valt het toch me, ze zitten er al vanaf voorjaar 2012 in, en altijd storingsvrij. Hou je de minimum druk wel in de gaten? Ze worden zelfs geleverd met een alarm-zoemertje, wat afgaat als de luchtdruk te laag is. Omdat jij er blijkbaar bij het oppompen pas achter komt dat ze lek zijn, heb ik sterk de indruk dat bij jou die zoemer niet werkt...
 

vRS

Actief lid
Ja, minimumdruk houd ik altijd in de gaten. Ditmaal had ik hem opgepompt naar 2.5 bar. Vervolgens koppelde ik de aanhanger aan met 60 kg. Kogeldruk en spontaan scheurde de balg (wederom) op een naad.
En toen ging inderdaad het alarmzoemertje af...:banghead:
 

andrehj

Forumguru
OK, nu is je verhaal duidelijker. Ben je al met dit probleem in Veenendaal langs geweest? Bij mij waren ze erg behulpzaam.
 

Michel-nl

Senior Member
Vandaag ook hulpveren laten plaatsen onder mijn O2. Zonder deze veren zakte hij constant door met mensen achterin of caravan/Aanhanger erachter.

A.s vrijdag gaan we op vakantie met caravan en zag de bui al hangen. Nu met gerust hart op pad dus.

Voor de veren met caravan.
d54e3996bc7d41ec0dbde8faf2d1fcfb.jpg


Nu zonder caravan met veren.
60efbfff2d4906eb13e37042a2d43375.jpg


Hij staat zoals bij iedereen iets hoger nu. Maar dat is niet anders. In mijn gebruik en belasting lag de trekhaak constant op een drempel. Ik moest drempels hier alsof je met een verlaagde auto reed benaderen. Daar had ik genoeg van
 

PMT

Lid
Ook vandaag nieuwe gekregen, duidelijk te zien. Bij het demonteren van de schroefveren bleek de rechter achterveer aan de bovenkant afgebroken te zijn. Net de bovenste twist. Had tijdens de vakantie wat gehoord en was ook wat verloren maar kon niet achterhalen wat dat was geweest. Dus ook die tegelijkertijd vervangen.
 

Michel-nl

Senior Member
Gister en vandaag vol bepakt en bezakt naar Italië gereden. Maar wat een genot zijn die hulpveren. Geen doorgezakte auto met geen enkel veerweg meer over.

En super blij dat ik het nog last minute gedaan heb

Hier een plaatje met caravan en volle belading erin.

44cb0f3baa54a3b5f3ad6b59cdbd923c.jpg
 

PMT

Lid
Ben nu een week en 800km verder en wat schetst mijn verbazing: ik rijd een liter zuiniger per 100km dan voor het plaatsen van de veren?? Achter staat de auto een paar cm hoger dan ervoor, betere stroomlijn?
 
Vandaag zelf MAD hulpveren er onder gezet voor de Octavia 3. Door de LPG ring-tank (op de plek van reservewiel) vond ik de achterkant iets te ver doorgezakt. Wegligging had er ook iets onder te lijden.

Na het plaatsen van de MAD hulpveren staat de achterkant weer ongeveer op de originele hoogte. En dus ook net iets hoger dan de voorkant. Veergedrag en wegligging achterkant merkbaar beter en stabieler geworden. Comfort het zelfde of voor mijn gevoel zelfs beter.

Ik betaalde voor een setje Mad hulpveren 127 euro. Perfecte oplossing voor de wat zacht afgeveerde achterkant.
 
Bovenaan Onderaan