Hulpveren op Octavia Combi?

Desperado

Forumguru
Hij staat al veel te hoog en dan ook nog veren eronder die hem nog 3 cm hoger maken? Nee, zou ik nooit aan beginnen. :nono:
 

sliderke

Senior Member
de octi2 waarover ik het verkeerdelijk had staat standaard zelfs te laag vind ik. Octi3 is mooi level.
 
Ik overweeg alsnog een setje hulpveren voor mijn Octavia Combi. De achtervering is lang niet zo stug als ik vooraf gehoord en gelezen had en zeker met de caravan aangekoppeld zakt de kont van de auto behoorlijk naar beneden, althans meer dan mij lief is. Voor het gewone dagelijkse gebruik belast ik de laadruimte achterin nauwelijks, maar ik kijk liever tegen een auto aan die fris op de achterpootjes staat dan eentje die (na verloop van tijd) van achteren een beetje doorgezakt is. Zijn hulpveren zinvol? Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost zoiets? Graag jullie advies!
 
Ik ben net m'n octavia combi3 2 weken weggeweest met hobby caravan 1400 kg geen enkel probleem. Hij hangt iets wat door maar gaf geen negativiteit wat rijgedrag betreft.
Wat zware spullen achter in de auto en de rest in de caravan.
Hulpverlener kan nooit kwaad maar misschien eerst zonder proberen.
Wel wat vaker gehad dat de voorwielen doorslippen bij optrekken, weet niet of hulpveren dit voorkomt?
 

Francois77

Actief lid
Afgelopen week de ultieme test gedaan met de caravan vol beladen.

De opblaasbalgen in de veren opgepompt tot 2,7 bar, hoogte gemeten en de achterbak volgeladen om zo het trekkend voertuig een zo hoog mogelijke massa te geven. Met de achterbak vol met zware spullen was de invering ongeveer 3mm.

We hebben er 1700km mee gereden zonder slippende voorwielen. Ook op de snelweg, nadat de belading geoptimaliseerd was, ging 110 op de teller vlekkeloos.

Voor de optimalisatie hing er een fiets van 18Kg achter op en was 90km/hr onmogelijk. Hij begon zelfs zelf bij te remmen bij bepaalde slingerbewegingen.

Wat je dan weer niet wil is zonder caravan en belading met volgeblazen balgen rijden. Dat heeft echt een negatieve invloed op het rijgedrag.

Met belading en/of caravan is het echt een aanrader!
 

andrehj

Forumguru
Fietsen (hoog) achterop de caravan zijn dan ook de doodsteek voor je stabiliteit. Die geven namelijk zowel om de lengteas als om de verticale as van je caravan extra veel traagheidsmoment. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er handelaren zijn die die rekken durven te verkopen.



Hier wat illustratiemateriaal:

Deze eerste is een paar jaar geleden in nl.auto uitgebreid bediscussieerd: Het oude echtpaar zat met z'n tweeën in een vrijwel lege (lichte) auto en had alle bagage in de caravan geladen. En dan ook nog de fietsen achterop...
!!!20080821-N34-02.jpg

Nog eentje met een Toyota:
!!!20080814-hooghalen-0.jpg

Maar met een Volvo gaat het net zo goed mis:
ongeval_met_caravan_3.jpg

Nog een aardig voorbeeld:
!!!20130823-A37-0.jpg
 

Francois77

Actief lid
Ja, @andrehj I know. Ik ben bijna tot het ziekelijke bezig met stabiliteit van de combinatie. Ik pas altijd zoveel mogelijk de 75% regel. Dus dat de massa van de beladen caravan ongeveer 75% van de geladen massa van het trekkend voertuig is.

Om je een voorbeeld te geven hoe ver ik gegaan ben:

Ik heb de caravan in 2012 als ocasie gekocht (inclusief fietsdrager) bij een erkende dealer. Ik heb toen alles wat los zat, zoals watertanks, reservewiel etc uit de caravan laten halen en hem laten wegen om zo een redelijk casco gewicht te krijgen. Vervolgens heb ik zelf die losse spullen gewogen.

Nu komt het mooie. De gehele inboedel (pannen, potjes, bekers bestek noem het maar op) is voordat het de caravan in ging over de weegschaal gegaan. Ik heb werkelijk alles gewogen en in een excelsheet gepompt. Zo kon ik exact bepalen hoeveel gewicht in de caravan ging en wat in de auto.
Nadat ik de sheet af had heb ik de beladen caravan op de weegbrug gezet en had een afwijking van 3Kg!

Mijn kogeldruk zet ik altijd tussen de 80 en 85 Kg dus dat zit wel snor.

Normaliter staat er op de fietsdrager een racefiets van 7,5Kg. Dit gewicht wordt echt niet opgemerkt door caravan en auto.
Wat ik nu gedaan heb is de 18Kg wegende stadfiets van vrouwlief achterop gezet en het geprobeerd te compenseren met mijn MTB en wat nog meer voor in de caravan.

Ik heb hier dan ook 7km mee gereden, want de tafrelen zoals jij ze liet zien wil ik echt voorkomen. Ik heb de stadsfiets dus ook in de caravan gezet waardoor de stabiliteit weer in orde was en ik probleemloos 100km/uur kon rijden. Ja ook tijdens het inhalen van vrachtwagens.
 

andrehj

Forumguru
Nu komt het mooie. De gehele inboedel (pannen, potjes, bekers bestek noem het maar op) is voordat het de caravan in ging over de weegschaal gegaan. Ik heb werkelijk alles gewogen en in een excelsheet gepompt. Zo kon ik exact bepalen hoeveel gewicht in de caravan ging en wat in de auto.
Nadat ik de sheet af had heb ik de beladen caravan op de weegbrug gezet en had een afwijking van 3Kg!
Mijn kogeldruk zet ik altijd tussen de 80 en 85 Kg dus dat zit wel snor.
Kijk, jij bent goed bezig! Als iedereen zich zo met de stabiliteit bezig zou houden, zouden bovenstaande foto's snel tot het verleden behoren.
 

ertromp

Forumguru
Goede zaak die voorbeelden van @andrehj :thumbsup: Kun je nog zulke mooie blaasbalgen / hulpveren / stabiliteitsregelingen etc. hebben maar als er 10 zakken Eigenheimers en 20 flessen Cola in die Schaftketen geladen gaan worden dan blijf je nergens meer
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Goed om te lezen dat er ook mensen zijn die er wél serieus mee bezig zijn! Meten is weten zeggen ze, maar in dit geval gaat het vooral om wegen!! :thumbsup: #hetgoedevoorbeeld :thumbsup:
 

Snor

Lid
Op mijn huidige Superb gebruik ik luchtbalgen van MAD. Vorige maand O3 besteld (2.0Tdi Elegance Businessline 18") ook met MAD luchtbalgen en vaste trekhaak.
 

Bijlagen

  • car.jpg
    car.jpg
    440,1 KB · Weergaven: 69
Ik heb de discussie over hulpveren ja/nee niet afgewacht en ze er bij aflevering gelijk onder laten zetten. Ruimte tussen band en wielkast onbeladen +/- 8 a 9 cm. Met de caravan erachter ( kogeldruk van zo'n 75 kg) is dat 6 cm. Mooi dus. Zonder caravan rijdt hij mooi strak

ik heb net mijn nieuwe O3 Style BL, met hulpveren van MAD alleen vind ik hem erg hoog op zn poten staan achter heb gemeten bijna 12cm tussen rand wielkast en de band (17" LM velgen), zeg maar 42cm vanaf hart velg tot aan wielkast.

ik heb het idee dat het niet helemaal klopt, mijn o2 stond ook wel wat hoger maar niet zo hoog.

kan iemand mij bevestigen of het kan kloppen dat hij zo hoog moet staan of moet ik toch bij de dealer zijn?
 
Bovenaan Onderaan