Hulpveren op Octavia Combi?

AdB

Senior Member
Ik overweeg alsnog een setje hulpveren voor mijn Octavia Combi. De achtervering is lang niet zo stug als ik vooraf gehoord en gelezen had en zeker met de caravan aangekoppeld zakt de kont van de auto behoorlijk naar beneden, althans meer dan mij lief is. Voor het gewone dagelijkse gebruik belast ik de laadruimte achterin nauwelijks, maar ik kijk liever tegen een auto aan die fris op de achterpootjes staat dan eentje die (na verloop van tijd) van achteren een beetje doorgezakt is. Zijn hulpveren zinvol? Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost zoiets? Graag jullie advies!
 

leonpard

Actief lid
Ik overweeg alsnog een setje hulpveren voor mijn Octavia Combi. De achtervering is lang niet zo stug als ik vooraf gehoord en gelezen had en zeker met de caravan aangekoppeld zakt de kont van de auto behoorlijk naar beneden, althans meer dan mij lief is. Voor het gewone dagelijkse gebruik belast ik de laadruimte achterin nauwelijks, maar ik kijk liever tegen een auto aan die fris op de achterpootjes staat dan eentje die (na verloop van tijd) van achteren een beetje doorgezakt is. Zijn hulpveren zinvol? Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost zoiets? Graag jullie advies!

Ik heb zelf geen caravan en ik ben op dat gebied dus ook een leek, maar volgens mij mag je de trekhaak toch maar tot 50 - 75 kg belasten. Daardoor gaat de auto toch niet in zijn kont hangen?? Is dit niet een kwestie van een betere verdeling van je lading in de caravan??
 

Flem_nl

Forumguru
Het door Mik19 genoemde topic stond bijna boven aan de lijst. Handiger om eerst te zoeken voordat je een topic aanmaakt!
 

AdB

Senior Member
@Flem_nl: mijn vraag betreft niet een set verlagingsveren maar hulpveren! Daarover kwam ik geen topic tegen.
 
Beste AdB, ik zit er ook over na te denken om hulpveren te laten monteren. Mijn dealer geeft aan dat dit inclusief montage ongeveer 250 euro gaat kosten
 

MaRco2

Forumguru
Zelf heb ik door de perikelen van het voorgaande model dit ook aangekaart en hou dit zeker in de gaten.

Eind deze maand gaan we met de Adria op pad. Hoe dat gaat, zal e.e.a. ook beinvloeden qua beslissing. Valt het mee, kunnen de Eibachs ook zinvol zijn.
 

lawewing

Forumguru
Verlagingsveren van Eibach zijn zeker een goed alternatief, zeker als je de auto maar enkele keren per jaar echt zwaar belast. Verlagingsveren verbeteren de wegligging, looks en ze werken progresssief. Bij zwaardere belasting veren ze dus minder ver in. Qua prijs (incl. uitlijnen) ben je wel iets duurder uit dan hulpveren (in totaal ca 350 euro bij een garage).
 

Wilko

Senior Member
Wij laten er binnenkort op onze O2 combi een setje onder leggen door vagtechniek. Daar kost het inclusief monteren 200 euro, waar het bij de eigen dealer (200m verderop) 260 euro kost.
 

MaRco2

Forumguru
Verlagingsveren van Eibach zijn zeker een goed alternatief, zeker als je de auto maar enkele keren per jaar echt zwaar belast. Verlagingsveren verbeteren de wegligging, looks en ze werken progresssief. Bij zwaardere belasting veren ze dus minder ver in. Qua prijs (incl. uitlijnen) ben je wel iets duurder uit dan hulpveren (in totaal ca 350 euro bij een garage).

:) Half september is het voor ongeveer 3.000 kms met aangekoppelde Sloveen uitgetest in originele setting.
 

Hugh

Lid
Ik overweeg alsnog een setje hulpveren voor mijn Octavia Combi. De achtervering is lang niet zo stug als ik vooraf gehoord en gelezen had en zeker met de caravan aangekoppeld zakt de kont van de auto behoorlijk naar beneden, althans meer dan mij lief is. Voor het gewone dagelijkse gebruik belast ik de laadruimte achterin nauwelijks, maar ik kijk liever tegen een auto aan die fris op de achterpootjes staat dan eentje die (na verloop van tijd) van achteren een beetje doorgezakt is. Zijn hulpveren zinvol? Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost zoiets? Graag jullie advies!
MAD veren set, is niet duur zo'n 100 euro. ik heb ze onder mijn 02 liggen en is super ook als er niks achter zit omdat deze veren passief zijn.
 

Hugh

Lid
Zijn dit vervangende veren of extra veren binnen de oemveren (heb ik tot voor kort gehad)?
extra die ertussen komen,deze zijn blauw van MAD en zijn hetzelfde als de dealer er op monteerd voor 227 euro. en deze veren heb je levenslange garantie. succes
 

Antera

Donateur
Extra veren is mooi inderdaad maar maken de auto vanzelf al stugger ook in zijn standaard rijgedrag of vergis ik mij heren??
 
Extra veren is mooi inderdaad maar maken de auto vanzelf al stugger ook in zijn standaard rijgedrag of vergis ik mij heren??
Bij mijn huidige Octavia HB merk ik daar weinig van. Ik denk dat ik onder de nieuwe Octavia Combi ook weer hulpveren laat monteren.
 

MaRco2

Forumguru
Bij de Outlander (veren in veren) merkte je het niet. Bij vervangingsveren (Space Star) die wat heavy waren, stond hij en wat hoger en veel stugger.
 
Heb in 2009 een proefrit in een sedan gemaakt, wat een dweilbak. Meteen hulpveren onder de toen net nieuwe O2 combi laten zetten. Ding ligt als een blok op de weg. Eerlijkheidshalve, de sedan was een 1.4 benzine, rij nu met 1.9 combi diesel. Heb de O3 besteld zonder hulpveren, ben benieuwd naar het verschil met de O3 1.6 tdi, tenminste, als het ding nog komt dit jaar.
 

MaRco2

Forumguru
Gisteren met een monteur even onder mijn Octavia door gelopen en gezien de doorsnede (klein) van de schroefveren achter, verwacht hij dat er vervangende (progressieve) veren onder zouden kunnen komen (geen extra hulpveren in de originele veren).

Mogelijk (speculatief, nog niet gemonteerd) zou de achterkant dan 1 cm hoger komen te staan. Ligt natuurlijk aan de normale belading, vermoed ik (ik heb er normaal niets inliggen aan lading).
 

Edwin1969

Actief lid
Ik overweeg alsnog een setje hulpveren voor mijn Octavia Combi. De achtervering is lang niet zo stug als ik vooraf gehoord en gelezen had en zeker met de caravan aangekoppeld zakt de kont van de auto behoorlijk naar beneden, althans meer dan mij lief is. Voor het gewone dagelijkse gebruik belast ik de laadruimte achterin nauwelijks, maar ik kijk liever tegen een auto aan die fris op de achterpootjes staat dan eentje die (na verloop van tijd) van achteren een beetje doorgezakt is. Zijn hulpveren zinvol? Wat zijn de mogelijkheden? Wat kost zoiets? Graag jullie advies!

Hoi AdB,

Heb je een foto van jouw auto/caravan combinatie in beladen toestand, zodat de mate van "doorzakken" zichtbaar is, want ook voor mij geldt dat ik er in de zomer een "sleurhut" mee moet trekken inclusief bagage en fietsen van vrouw en kids. Kortom: dit onderwerp heeft mijn absolute aandacht.
 

Wilko

Senior Member
Wij hebben sinds een dag of vijf hulpveren (binnen in de achterveren geplaatst) op onze O2 4x4.
Niet alleen kunnen we nu over een scherpe korte verkeersdrempel rijden zonder dat de trekhaak een knal tegen het wegdek beleeft, maar zoals ik tijdens het beladen voor de vakantie merk is er van het doorhangen met een 420L trekhaakbox achter op ook nauwelijks meer sprake. Wel lijkt hij zonder belading achter iets hoger te staan dan voorheen.

Het was voor de hulpveren plus het plaatsen bij de Skodadealer 260 euro en bij VAGtechniek in Nuenen 200 euro. Die twee liggen enkele honderden meters uit elkaar en op enkele minuten van hier, dus het mag duidelijk zijn waar we voor gekozen hebben.
 
Bovenaan Onderaan