Hulpveren Fabia Greenline

Greenliner

Senior Member
Ik heb (nog) geen hulpveren, de trekhaak raakt de grond al bij een beetje behoorlijke vluchtheuvel. Deze moet ik dan ook schuin oversteken, zoals een Lamborghini met frontspoiler. Met de caravan erachter wordt het vreemd genoeg niet slechter, misschien zit de vering al op zijn einde.
 

Ron467

Actief lid
Ik heb geen GL, maar toch ook al hulpveren klaarliggen....
Zelfde leverancier als die van peter_octavia zo te zien.

De eerste maanden geen last, maar raak nu ook met de trekhaak af en toe de grond.
Ga maar eens goed bij de dealer kijken; de nieuwe auto´s staan hoger op hun poten als de occasions.....veren worden dus gewoon slapper.

Wilde eerst ook voor de MAD vervangingsveren (heavy duty) gaan, mijn dealer wilde die wel plaatsen voor €443,- ....... die veer is niet progressief, maar de prijs.

Nu voor €130,- (incl verzending) en half uurtje zelf plaatsen.... Als het onverwacht toch niet bevalt, haal ik ze er wel weer onderuit.
 

Max5

Senior Member
Was me ook al opgevallen, na anderhalf jaar is onze GL ook een stukje lager gaan liggen.
Achter nog meer dan voor. De lege auto (zonder reservewiel) hangt zelfs een tikkeltje achterover. :crazy:
Zou die drempelhaak, euh trekhaak zo zwaar zijn?

Voordat ik hulpveren ga plaatsen, ga ik er eerst de dealer eens mee lastigvallen. Ben benieuwd...
 

laagvlieger

Forumguru
De auto van mijn vader (Fabia Combi uit 2008) is aan de achterkant ook heel wat gezakt. Toen de auto nieuw was waren er geen problemen, maar nu raakt de trekhaak regelmatig een drempel. En je ziet het ook, zeker in vergelijking met mijn Fabia van een jaar oud. Nu wordt zijn auto wel stevig gebruikt: vol geladen en vaak met aanhanger.

Ik heb nog geen problemen ondervonden. Zelfs niet met 6 personen in de auto (shame on me ...). En toen hing die kont echt bijna op de grond. Ik heb het standaardonderstel en onbeladen vind ik de Fabia hoog op z'n poten staan. Kan me 4 cm hoger niet goed voorstellen, dan lijkt het bijna een 4x4?
 

cali05

Forumguru
Ik heb de hulpveren van hulpverenshop er onderzitten. Zijn veren die in de bestaande hoofdveer worden geplaatst.

Achterzijde is 15 mm omhoog gekomen. Ik vond hem standaard eigenlijk al bijna te laag hangen. Ik heb wel standaard reservewiel, krik en wat klein handgereedschap in de auto liggen.

Bevallen prima.

Kan je vanavond wel een foto tonen.

Heb je die veren zelf geplaatst? Zo ja is dat te doen zonder al te veel gedoe?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb de hulpveren zelf gemonteerd. Stelt eigenlijk niet zo heel veel voor.

De hele achterkant moet je even omhoog krikken. Wielen eraf en de schokbrekers losmaken en dan heb je genoeg ruimte om de hulpveer in de bestaande veer te plaatsen. Je draait hem er zo in zonder de hoofdveer te demonteren. Er wordt een montage handleiding mee geleverd.

Denk wel aan je eigen veiligheid. Een fatsoenlijke krik en steunbokken is eigenlijk een must.
 

Ligflits

Senior Member
Kan me 4 cm hoger niet goed voorstellen, dan lijkt het bijna een 4x4?
Dit was gemeten direct na montage. (toen wist ik de afstand vóór montage nog) daarna zakt het nog wat in. Het zal netto waarschijnlijk zo'n 2cm schelen.
Ik heb zeker geen "hoog op de poten" indruk.
 

piair1982

Forumguru
Advies in de prijslijst is hulpveren monteren bij een trekhaak.

Dat wil ook al wat zeggen. Maar om nu een kleine 1000 euro voor een sleurplug uit te geven?
 

Ron467

Actief lid
Ik heb ze er vanmiddag even onder gedraaid.Eerst eigenwijs even het wiel eraf, dus niet nodig en geprobeerd zonder het los nemen van de schokdemper, wel nodig..... hulpveren 005.jpg Natuurlijk blokken voor de voorwielen.Als je alles gelijk goed doet, dus inderdaad minder dan 30 minuten werk. hulpveren 008.jpg hulpveren 009.jpg Bij mij is hij nu ca 2 cm omhoog gekomen, dus precies tussen de opgegeven waarden van de normale en de zware veer in. (ik heb de normale) Komt denk ik doordat mijn originele veren al een stukje "versleten" zijn. (eerst ca 64 cm, nu 66 cm spatbord hoogte vanaf de grond) hulpveren 012.jpg Stuk gereden en het komt het comfort echt ten goede!! (had ik niet verwacht!) gaat lekkerder over de drempels heen EN de wegligging (oke alleen snelle rotondes geprobeerd) voelt ook veel beter aan (had ik wel verwacht). En dan is hij nu nog niet eens vol geladen.
 

Ron467

Actief lid
Ligflits, is dit een GL?

Ik zie namelijk dezelfde hoogte als bij mij en dan klopt er dus ergens iets niet. (want mijne is geen GL....)
 

Ligflits

Senior Member
Jazeker, model 2012, geleverd vorig jaar juli (alleen heb ik het groene stickertje boven de richtingaanwijzer laten verwijderen)
 

Noord26

Forumguru
Ligflits, is dit een GL?

Ik zie namelijk dezelfde hoogte als bij mij en dan klopt er dus ergens iets niet. (want mijne is geen GL....)

Inmiddels worden GL's niet meer met het verlaagde onderstel geleverd, maar met het standaard onderstel.
 

Noord26

Forumguru
Die heb ik inmiddels al..

Dat mijn/een GL geen stenen uit de vloer trekt komt door de zeer lange overbrengingsverhoudingen en niet door het motortje. ;)
 

Ligflits

Senior Member
Dit was gemeten direct na montage. (toen wist ik de afstand vóór montage nog) daarna zakt het nog wat in. Het zal netto waarschijnlijk zo'n 2cm schelen.

Ik vond vandaag nog het briefje waarop ik de hoogte vóór de verenwissel opgeschreven had: 65 cm. Dus nu na inzakken (een paar maanden en ong 4000km verder) is er 1,5 á 2 cm hoogte bijgekomen. (ik had bij de metingen geen reservewiel of ander troep in de achterbak liggen)
 

PureFox

Nieuw lid
Momenteel loopt er een actie van Skoda (Pon). Nwe HOOFDveren voor de fabia GL combi voor € 259 incl. montage en BTW!
 

PureFox

Nieuw lid
Momenteel loopt er een actie van Skoda (Pon). Nieuwe hoofdveren voor de Fabia GL Combi voor € 259,-- incl. montage en BTW.
 

PureFox

Nieuw lid
Skoda actie to 1-9-2012

Momenteel loopt er een actie van Skoda (Pon).
Nieuwe hoofdveren voor de Fabia GL Combi voor € 259,-- incl. montage en BTW.
24-8 worden ze onder mijn GL geplaatst!

[Later] Sorry voor het drie keer posten. Leek alsof er wat mis ging hier. Zag het bericht niet terug.
 
Bovenaan Onderaan