Hoog olie verbruik 1.8TSI

CDK

Forumguru
@Zespri, hou ons maar op de hoogte, ik ben benieuwd naar de uitkomst / oplossing. Hopelijk kom je er uit samen met je dealer!
 

louigi58

Senior Member
Bij welke km stand speelt dit en welke olie zit er in. Ken nl een paar mensen die met de longlife 5W30 op 1 liter per 3000 km zaten en na gebruik van de 5W40 nu op 1 liter per 8000 km.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Onze vorig auto (Altea XL 1.8TSI, MY2010, OKT2009) verbruikte ook olie. Mijn eerste VAG motor met olie verbruik! Alhoewel niet zo ernstig als hierboven, maar elke 3000km ging er wel 1L 5W40 in (deze motor had nog geen longlife service). Dus zou dus best kunnen dat de reeks 1.8 tsi van 2009/2010 potentiele hoog verbuikers zijn/worden als het idd een zuigerveren problem is....
 

Zespri

Forumguru
Natuurlijk kun je de links krijgen.

http://www.skodaforum.eu/


http://www.skodacommunity.de/

http://www.autoplenum.at/Auto/SKODA/Yeti?tab=reviews#tabset

http://www.skodaforum.co.uk/

http://www.skodatreff.de/

http://www.skoda-forum.cz/


Dit zijn paar die ik nog had

Als je iets zoekt bv alles over 1.8 TSI motor dan loont het ook de moeite om bij Volkswagen te kijken.
Het zijn tenslotte niks anders dan VW motoren die wij in onze auto's hebben liggen de merk aanduiding is ff anders maar de rest is het zelfde.

Wat ik heb begrepen is dat vw en skoda dezelfde motoren gebruikt waar verder niks anders

Bij Audi ligt het wel anders. Audi veranderd iets aan de kop van de motor en heeft een iets andere boord computer het is wel de zelfde taal geschreven maar is uitgebreider

Bij Seat ligt het weer ff anders wat exact weet ik niet maar dit heb uit horen zeggen ( en u weet dat inhoudt niet 100% zeker )

ps ik was op vakantie naar Oostenrijk dat het me de eerste keer het gebeurde dat ik zonder olie stond en een Oostenrijkse dealer is zo vriendelijk geweest om me weer op weg te helpen en later die rit een Duitse dealer.

Wel opvallend alle dealers die ik tot nu toe ben tegengekomen van zowel Nederlandse als de buitenlandse helpen je heel keurig.

In Oostenrijk rijden trouwens veel meer yeti's 1.8 tsi 4x4 rond dan hier.


Mijn wagen is nu 4 jaar oud en de teller staat op 56000 km ( rij privé maar zo'n 12000 km per jaar).
 

Zespri

Forumguru
Afijn ik heb net te horen gekregen dat PON inderdaad staat op een laatste olieweging nadat er 1000 km gereden is na de eerste meeting... en tja ik was al weer terug na 400 km omdat tie leeg was :banghead:
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb hier zo af en toe ook last van (Superb2 1.8 TSI). Op een gegeven moment heb ik, samen met de dealer het olieverbruik bijgehouden, omdat ik wel erg vaak olie bij moest vullen. Toen is ook de weging ter sprake gekomen en werd mij ook verteld dat ik dan 1000 km moest rijden. Zo ver is het echter niet gekomen, want zo spontaan als dit probleem op kwam, zo spantaan verdween het ook weer en zakte het verbruik weer naar ca. 0,5 liteter per 5000 km.
Tot vanochtend. Ca. 2 weken geleden de stand nog gecontroleerd en iets bijgevuld. Olie stond toen op de peilstok mooi in het midden. Maar vanochtend (ca. 1500 km verder) brande het lampje en moest ik een hele liter bijvullen. Benieuwd wat me de komende weken te wachten staat.
 

jalex_h

Forumguru
De mijne is in begin oktober 2010 in elkaar gesleuteld. Momenteel staat de teller op ruim 112.000 km.
 

andrehj

Forumguru
OK, dan beperkt het probleem van het hoge olieverbruik van sommige 1.8 TSI's zich dus nog steeds tot het bouwjaar 2010. Hopelijk gaat het zich niet naar 2011 uitbreiden, want dan kom ik ook nog aan de beurt :cry:.
 

Octavia32

Forumguru
Zijn zuigerveren makkelijk te wisselen. Als de kop is verwijderd. Want ik heb denk ik alle CDAA modificaties wel gehad nu. Behalve de zuigerveren
 

Desperado

Forumguru
Bij zuigerveren komt wel wat meer werk kijken. Althans voor zover ik het weet moeten de zuigers er compleet uit en daarvoor moet het carter er ook af gehaald worden.
 

Tupel

Lid
Ter info: Mijn auto is dus van oktober 2009 en heeft op dit moment 11000 en een beetje gelopen geloof ik. Er zit 5W40 olie in.
 

Tupel

Lid
Update: De modificatie is uitgevoerd en we mogen nu weer 1000km gaan rijden (of tot de auto weer aangeeft dat het oliepijl te laag is). Ik ben benieuwd. Aangezien we niet zoveel kilometers maken zal het wel een maandje of twee duren. Misschien maar eens een weekendje Groningen plannen ofzo...
 

Zespri

Forumguru
Geachte @Tupel Ik heb onlangs een 1000km oliecheck beurt afgesloten ik wil je even een tip geven.

Als jij hebt aangegeven aan de garage dat je vrijwel alleen op B wegen rijdt ga dan NIET denken o ik rij even naar Groningen op en neer en klaar is kees.

Ik had de eerste 400 km de olie peil op het minimum niveau dus ik moest toen vanwege familie omstandigheden naar andere stad. Deze stad zou mijn 1000km wel erg snel bevorderen en ik dacht mooi dat is iets positiefs uit een negatieve gebeurtenis.. Alleen wat bleek later als je veel snelweg pakt draait je motor constanter en dus is je olieverbruik lager dan dat dit is als je lekker op B weggetjes rijdt met veel schakelmomenten. Daarnaast geeft het dus toch een verkeerd beeld en dat was toch tot invloed op deze test.

Mijn garage reageerde daarop zo van O ziet u wel uw olieverbruik valt allemaal wel mee en vervolgens deden ze er niks meer mee...

Nou kun je denken wat een K- garage maar denk even na een Test als deze is voor hun een kostenpost en zij moeten dit ook maar terug zien te krijgen van PON ( de importeur / fabriek) .

Mijn advies aan je is dan ook als jij hebt opgeven dat je meer B wegen rij , blijf dan ook B wegen rijden en niet de snelweg nemen. Anders zullen ze je direct afserveren hoe goed ook je verhouding is met je garage.
 
Bovenaan Onderaan