Honda Civic Hybrid

SkodaMan

Actief lid
Nou tlpeter, we zeggen dat het prima gaat. Mijn bezwaren nemen af en ik begin te genieten. De auto-stop en andere energie-zuinige zaken zijn leuk en nuttig en het beïnvloed het rijgedrag aanzienlijk. Mijn familie klaagt dat het ouwe-lullen-gehalte van mijn rijgedrag is toegenomen. Het leuke is ook dat het rijcomfort toeneemt.
De CVT-automaat geeft geen directe terugkoppeling door beweging en geluid dus je rijdt al snel te hard. Da's even wennen. Heel handig is het inklappen van de buitenspiegels met een knop. Ook handig is dat de klimaatregeling automatisch de ventilatie op recirculatie zet om snel naar een behaaglijke temperatuur te komen.
Het stuurgedrag is heel direct. De O2 had elektromechanische stuurbekrachtiging wat een ongevoelige indruk gaf maar wel lekker stevig aanvoelde. De HCH geeft een gevoelige indruk en daar moet ik wat langer aan wennen.

Volgende keer zal ik een paar plaatjes maken en publiceren op dit forum.
 

SkodaMan

Actief lid
Zuinige rit

Op een rit naar mijn werk van Rhenen naar Wageningen (9,1 km) haalde ik vanmorgen een verbruik van 5,6 per 100 km (krap 1:18). Ik begon de rit dus met koude motor en dat betekent dat er geen auto-stop of rem-energie terugwinning is de eerste kilometers. Ik heb ook nog even bij een spoorwegovergang moeten wachten.
Morgen weer dezelfde rit maar dan zal ik de motor eerst voorverwarmen met de standkachel.

De de 2.0 FSI O2 haalde ik nog geen 1:10 op een dergelijke rit. Het verschil is aanzienlijk.
 

SkodaMan

Actief lid
Dat zou toch niet uit mogen maken, de motor gaat dan toch vanzelf uit?

Als de motor nog niet warm is werkt de auto-stop functie niet. De spoorwegovergang is ca. 500 meter van mijn huis en dan is de motor nog niet warm. Daarom wil ik morgen eerst de motor verwarmen met de standkachel en dan eens zien of ie wel afslaat bij de spoorwegovergang.

Vanmorgen was het dertien graden buiten. Ik zal morgen de standkachel 10 minuten laten branden. In die tijd verbrand de standkachel ca. 83 ml brandstof (bij vollast). Je kunt de Webasto standkachel ook een vertrektijd programmeren. Het systeem rekent dan zelf uit wanneer het gestart moet worden om de eindtemperatuur op tijd te bereiken.
 

SkodaMan

Actief lid
Vandaag zijn de resultaten interessant:

Buitentemperatuur 16 graden C, 10 minuten voorverwarmen:
4,6 l/100 km (krap 1:22) op een afstand van 9,1 km

Na 500 meter stoppen voor de verkeerslichten cq spoorwegovergang. De motor sloeg af (auto-stop) en op de weg er naar toe laadde de accu bij en dat is iets wat het systeem niet doet bij koude motor. De ritten waren vergelijkbaar, geen airco aan en geen verlichting aan.

Het voorverwarmen kost bij 10 minuten ongeveer 83 ml brandstof (bij vollast) dus dat moet je eigenlijk bij het verbruik optellen wat de rit op zich niet erg zuinig maakt. De invloed op het benzineverbruik van de motortemperatuur is groter dan ik dacht.

Morgen ga ik 5 minuten voorverwarmen en opnieuw meten.
 
Houd voor de test dan ook de begintemperatuur van de motor bij, oftewel de buitentemperatuur (nou ja, ongeveer dus)
 

remmie

Lid
Ik ben benieuwd wanneer de regering "ontdekt" dat de accus bij opladen een gevaarlijk stofje uitademen bij die milieubakken. 10 tegen 1 dat er in de toekomst een reden wordt verzonnen om ook hybrides vol te kunnen belasten, net als de diesels nu en de LPG wellicht in de nabije toekomst...

Of ben ik nu sceptisch?
 

remmie

Lid
Weet ik veel? Ze vinden vast wel een reden... Accuzuur is immers gevaarlijk en laden van accu's veroorzaakt een explosieve damp :1439:
 

SkodaMan

Actief lid
Weet ik veel? Ze vinden vast wel een reden... Accuzuur is immers gevaarlijk en laden van accu's veroorzaakt een explosieve damp

Helaas, de accu's zijn tegenwoordig gasdicht. Wel verheugend is dat accu's vervuilend zijn bij fabricage en amovatie. Gaat er toch nog wat fout met die verdomde Hybrides :smirk:.


Hierbij de resultaten van vanmorgen:
Buitentemperatuur 18 graden C, 5 minuten voorverwarmen (40 ml Benzine):
4,5 l/100 km (ruim 1:22) op een afstand van 9,1 km

De ritten waren vergelijkbaar, geen airco aan en geen verlichting aan. Bij de verkeerslichten sloeg de motor af (auto-stop) en op weg naar de verkeerslichten laadde de accu op bij "gas los".

Conclusie:
Bij een verbruik van 5,6 l/100 km op een rit van 9,1 km is 510 ml brandstof verbruikt, zonder voorverwarmen.
Bij een verbruik van 4,5 l/100 km op een rit van 9,1 km is 410 ml brandstof verbruikt, 5 minuten voorverwarmen.

Dus bij 5 minuten voorverwarmen (40 ml brandstof) heb ik profijt in de vorm van een lager benzineverbruik tijdens de rit naar mijn werk zelfs inclusief het verbruik van de standkachel zelf.
 

SkodaMan

Actief lid
Het "nieuwe rijden" is best leuk en met de Honda Civic Hybride lukt dat heel goed. Toch rij je niet altijd even geconcentreerd zuinig. Zo is mijn verbruik de laatste weken aardig constant: 5,8 ltr / 100 km ofwel 1:17,4. Behalve als mijn zoon de auto mee heeft: 10,3 ltr / 100 km of wel 1:9,7.

Met de O2 2.0 FSI Tiptronic die ik had haalde ik 1:14 gemiddeld en dat is dus helemaal niet slecht. Met de Honda Civic Hybride kun je uiteindelijk alleen maar zuinig rijden met een fluwelen rechtervoet maar dat geldt natuurlijk ook voor de O2.

De staatssubsidie maakt een heleboel goed :D. Voor het geld dat we besparen kunnen we een extra auto rijden. Zou dat de bedoeling zijn van de overheid?
 
Bovenaan Onderaan