Honda Civic Hybrid

Tallguy

Forumguru
Gisteren een proefrit gemaakt in een Honda Civic Hybrid. Dit nav een aanbod van een leasemij om een x-aantal bestaande leaseauto’s kosteloos in te wisselen voor een Honda Civic Hybrid.

De Honda heb ik ongeveer 40min gereden. Van buiten ziet de auto er niet direct uit als een hybride, maar gewoon als een doorsnee (Japanse) sedan. De standaardprijs van de auto ligt op ongeveer € 23.900.
Standaard is de Civic Hybrid erg goed uitgerust, ABS, Brake Assist, Vehicle Stability Assist, 6 airbags…dat soort zaken. Standaard ook een climatronic en automaat (CVT).
De versie waar ik in reed had als extra tov het standaard model een lederen interieur.

Interieur
De binnenruimte voor was redelijk goed (voor mijn 2mtr althans). Stuur lag goed in de hand, wel iets kleiner dan het stuur van de O2. De stoelen zijn echter niet uit te rusten met een lendesteun en dat is een gemis. Wel zijn ze in hoogte verstelbaar. Zijdelingse steun was redelijk…en met een lederen interieur heb je toch al sneller de neiging om te schuiven in de bochten en de stoelen boden niet superveel steun op zulke momenten.
Er zit, net zoals bij de O2, een middenarmsteun in. Die heeft echter wel(!) een hoop ruimte (wat ik bij de O2 iets vind tegenvallen, want ze noemen het een Jumbo box, maar zo Jumbo is het niet).

Weer een gemis is dat de achterbank vast staat…is niet neer te klappen, in geen enkel deel. De Prius kan dat echter wel. De kofferruimte is ook echt klein…hoge drempel zorgt ook nog eens voor een redelijke uitdaging als je er een koffer in wilt zetten.

Wat me echter mateloos irriteerde was dat de handrem links van de pook v/d automaat zit. Die porde tijdens het rijden dus constant in de zijkant van mijn rechter kuit.

Zicht rondom is wel goed, maar je ziet absoluut niet waar de neus precies begint en waar de kont eindigt…parkeersensoren zijn bijna een must.
Er zit geen achterruitwisser op…en dat met een erg plat liggende achterruit is dat jammer en lastig. De ruitenwissers voor liggen op de ruit, maar niet bedekt door de motorkap…dat had ik wel verwacht om de cw waarde laag te houden. Geen regensensor mogelijk trouwens.

Er zit een MP3/WMA CD-speler/radio in de auto, niet zoals bij de Skoda’s als een unit, maar echt verwerkt in het dashboard….niet mooi om te zien (el cheapo vond ik). Dashboard is wel overzichtelijk.

Technisch
De auto heeft een 1.3ltr benzineblok met 95pk en ongeveer 106nm koppel. De elektromotor levert 20PK en 120Nm koppel. Bij elkaar dus 115PK en iets van 226Nm koppel…dat scheelt qua koppel nogal in vergelijk met mijn 140PK en 320Nm koppel….ik was dus benieuwd naar de prestaties.

Bij het starten viel op dat de motor erg stil liep…en ja…de motor loopt eigenlijk altijd bij de Civic…alleen bij in stilstand (na gereden te hebben) met de voet constant op de rem stopt de motor. Voor de rest assisteert de elektromotor de benzinemotor.
De variabele transmissie zorgt voor een constante versnelling…niet verkeerd, maar niet te vergelijken met mijn O2. Het opvallendste is echter dat je niet zo erg merkt dat je continue accelereert omdat je geen schakelmoment(en) meer hebt….en daardoor lijkt de auto niet zoveel te doen. Nogmaals: het viel me echt niet tegen.

Automaat heeft 2 standen voor het ‘normaal’ rijden: de Drive en de Sport. Te merken is dat met de Sportstand de bak meer ‘oempf’ heeft, meer vermogen naar de wielen stuurt, maar dat gaat ten koste van meer toeren.

Xenon a fabriek is geen optie. Achteraf inbouwen door het lampje zelf te vervangen zou kunnen en zelfs mogen volgens de dealer (sidenote: dit mocht toch niet meer bij nieuwe auto’s vanaf juni 2006??)
Parkeersensoren zijn ook achteraf in te bouwen, zowel voor als achter. Ze gebruiken een systeem van Bosch of Siemens (wist de verkoper niet zeker). Prijstechnisch was dat nog wel aantrekkelijk.
Standaard staat de auto op 15” stalen velgen, maar 16” en 17” lichtmetaal is mogelijk.
Richtingaanwijzer is nog niet op z’n VAG’s (bij CAG auto's is 1 tikje is meteen 3x knipperen). Dat is weer even ‘wennen’.

Weggedrag is niet supergoed…de auto weegt 1300kg (tegen 1235kg van mijn O2). De accu’s dragen natuurlijk bij om tot dat gewicht te komen. Stabiliteit is wel te voelen, maar ik merkte toch dat de auto heel snel de neiging heeft tot onderstuur in de bochten.

Verbruik vond ik echt niet schokkend laag. Met mijn O2 heb ik de afgelopen 10.000km een gemiddeld verbruik gehad van 6.0l/100km oftewel 1:16,67. De hybride gaf op de snelweg (waar ik in mijn 6 ongeveer 5.5l/100 doe) een hoger verbruik op >6.5l/100. Ik wijt dat toch aan het gewicht en een motorblok dat eigenlijk iets te licht is voor het gewicht.

Conclusie
Voordeel van de Civic Hybrid is (uiteraard) de prijs…ten opzichte van mijn geleasde O2 kan het snel €270,- p/m NETTO schelen. Het uiterlijk van de auto is ook niet echt vervelend om naar te kijken…gewoon netjes, zeer zeker.
Standaard uitrusting is ook dik in orde, ook al missen wat accessoires die je dolgraag zou willen hebben (lendesteun, regensensor, xenon, achterruitwisser).
Echt vervelend/problematisch was voor mij wel de locatie van de handrem. Alleen daarom zou ik de auto niet kiezen!

Achteraf mogelijk: Lederen interieur met navigatie dat achteraf ingebouwd kan worden waardoor de fiscale waarde niet beïnvloed wordt. Parkeersensoren voor en achter inbouw mogelijk. Xenon aftermarket is mogelijk (hoewel ik me weer afvraag of dat heden ten dage niet dient te voldoen aan koplampsproeiers en niveauregeling…volgens mij nl wel!). Andere LM velgen tot 17” ook mogelijk.

Pluspunten:
- prijs
- standaard uitrusting qua veiligheid
- climatronic standaard

Minpunten:
- plaats van de handrem
- geen lendesteun mogelijk
- geen deelbare/neerklapbare achterbank
- geen regensensor
- geen Xenon a fabriek
- geen standaard (achter) parkeersensoren



int4.jpg

bron: www.autofiel.be



honda_civic_hybrid_2006_03.jpg

bron:www.autogalaria.pl



2007_Civic_Hybrid.jpg

bron:z.about.com
 

!Škoda!

Actief lid
Alhoewel de CVT een Nederlandse uitvinding is, ben ik niet nationalistisch genoeg om ook maar enige auto met dit systeem te overwegen. Ik vind deze "jarretel"-aandrijving echt zwaar naadje.
Qua verbruik is het dus geen alternatief (misschien in de stad), dus blijkt weer eens in hoeverre het Hybride rijden toch echt een hype is. Ook de Prius is leuk uitgerust, maar het verbruik van 1:23 zoals door Toyota wordt beweert is door geen enkele Priusrijder die ik ken gehaald. De meesten halen niet meer dan 1:18.
Al met al is de hele Hybride hype dus iets van 10 - 25% brandstof besparing. OK, dit is op zich niet weinig, maar ik vindt de risico's navenant veel te groot (Met name voor blinden is de Prius een echt monster(mijn vader is blind en heeft al bijna een keer een Prius op zijn tenen gehad)).
Dan het model: tsja, een kwestie van (wan)smaak. De nieuwe Civic (met doorzichtig front) vind ik nog wel aardig, maar de hybride Prius en Civic zijn dus volgens mij de moeite niet waard.
Ondanks de lage bijtelling, hetgeen natuurlijk wel goed in je portemonnaie gevoeld wordt in geval van lease, is voor mij (vrouw, kind -14 Jaar, tweeling 6,5 Jaar) de ruimte dus echt een probleem. Ook het gemis van een trekhaak is voor mij een doorslaggevend punt.

Kortom voor mij:
- Geen trekhaak
- Geen ruimte
- CVT
- Geen Xenon (ook aftermarket mag het niet ivm niveauregeling en sproeiers, Sommige mensen denken: je kunt het krijgen, dus het mag)
- Bijna geen verbruiksvermindering

+ Redelijk uitrustingsniveau
+ lage bijtelling
+ (gesubsidieerde) prijs

Totdat de - zijn weggewerkt voor mij geen hybride.
 

Tallguy

Forumguru
Ik vind de hele hype over Klass-A ook onterecht....ze kijken alleen naar de uitstoot, niet naar het verbruik. Als ik 1x moet tanken om 900km te rijden met een uitstoot van 110mg/kg en een hybride moet 2x tanken met een uitstoot van 104mg/mg, is mijn auto zuiniger, maar alleen omdat de uitstoot hoger ligt val ik in klasse-C en moet ik 25% betalen.

Wat een waanzin is dit eigenlijk...toch?

Ze willen én de uitstoot verminderen én ze willen dat er olie overblijft ipv dat dat allemaal opgestookt wordt door het verkeer....maar ze belonen maar 1 partij, nl de partij die weinig uitstoot. Niet terecht naar mijn mening.
 

!Škoda!

Actief lid
Ik vind de hele hype over Klass-A ook onterecht....ze kijken alleen naar de uitstoot, niet naar het verbruik. Als ik 1x moet tanken om 900km te rijden met een uitstoot van 110mg/kg en een hybride moet 2x tanken met een uitstoot van 104kg/mg, is mijn auto zuiniger, maar alleen omdat de uitstoot hoger ligt val ik in klasse-C en moet ik 25% betalen.

Wat een waanzin is dit eigenlijk...toch?

Ze willen én de uitstoot verminderen én ze willen dat er olie overblijft ipv dat dat allemaal opgestookt wordt door het verkeer....maar ze belonen maar 1 partij, nl de partij die weinig uitstoot. Niet terecht naar mijn mening.
Als de uitstoot van een hybride inderdaad 104 Kg/mg zou zijn..... Is elke Auto minder uitstotend. :)

Verder uitstoot is direct aan verbruik gerelateerd:
B ij een volledige verbranding van 1 molecuul Octaan (C8H18) ontstaat 8 CO2 en 9 H2O.
Het vergelijk van verbruikte brandstof => mg CO2 is dus 1:1 te maken. CO2 uitstoot wordt gemeten in mg/Km, hierdoor is verbruik:CO2 ook 1:1
Vervelend bij de Hybride is het (veel te optimistische) opgegeven verbruik, dit wordt niet bij andere auto's geaccepteerd, wel bij Hybride (Waarom? => Politiek).
In principe zijn er diverse auto's die, in de praktijk, minder uitstoten dan een Hybride, maar dit wordt niet erkend.

Om met een Hybride de opgegeven uitstoot te halen moet je rijden als een slak, nooit harder dan 90 Km/h, optrekken alsof je achteruit inparkeert :) en een fluwelen voet hebben. Als je dit rijgedrag met een normale auto nabootst, zal het verbruik ook noemenswaardig dalen. (Agressie op de weg zal daarentegen dramatisch stijgen, vanwege het "opglegde", moraliserende rijgedrag).

Kortom Hybrid = Hype = Onzin
Waarom worden Diesels (minder CO2 uitstoot) zo gestraft? Dit heeft te maken met die oude rokende spijkerbakken. Tegenwoordig zjn Diesels milieuvriendelijker als Benzine / Gas auto's. Daar kun je politeik echter niets mee, dus afstraffen die handel. (Politiek is er niet veel mee te doen door het feit dat een diesel langere afstanden moet rijden om schoner te zijn, Er een enorm grijs gebied is in schoonheid (geen scherpe grens van auto's voor 2000 zijn vuil en na 2000 zijn schoon, maar sommige autos voor 2000 zijn schoon, andere na 2000 zijn nog (enorm) smerig. Hierdoor is er geen eenduidige grip op te krijgen en moeten de goeden maar gestraft worden tov de "slechten/armen" die geen nieuwe kunnen veroorloven)

Er is bewezen dat de Leaserijder de minst milieuvervuilende auto's heeft (bijna altijd jonger dan 4 jaar), toch wordt deze het zwaarst getroffen. Milieu is een drogreden, belasting innen is de daadwerkelijke reden: De auto is een echte melkkoe (Ook voor de EU trouwens :( )
 

higgy

Forumguru
Xenon achteraf mag NIET op auto's van na 1-1-2006. Wat de dealer ook zegt. Bovendien is zelfs Xenon achteraf geen kwestie van 'ander lampje erin'.
Klinkt niet als een goed geinformeerde dealer!

Verder leuke rij-impressie, chapeau!
 

Tallguy

Forumguru
Als de uitstoot van een hybride inderdaad 104 Kg/mg zou zijn..... Is elke Auto minder uitstotend. :)

Verder uitstoot is direct aan verbruik gerelateerd:
B ij een volledige verbranding van 1 molecuul Octaan (C8H18) ontstaat 8 CO2 en 9 H2O.
Het vergelijk van verbruikte brandstof => mg CO2 is dus 1:1 te maken. CO2 uitstoot wordt gemeten in mg/Km, hierdoor is verbruik:CO2 ook 1:1
Vervelend bij de Hybride is het (veel te optimistische) opgegeven verbruik, dit wordt niet bij andere auto's geaccepteerd, wel bij Hybride (Waarom? => Politiek).
In principe zijn er diverse auto's die, in de praktijk, minder uitstoten dan een Hybride, maar dit wordt niet erkend.

Om met een Hybride de opgegeven uitstoot te halen moet je rijden als een slak, nooit harder dan 90 Km/h, optrekken alsof je achteruit inparkeert :) en een fluwelen voet hebben. Als je dit rijgedrag met een normale auto nabootst, zal het verbruik ook noemenswaardig dalen. (Agressie op de weg zal daarentegen dramatisch stijgen, vanwege het "opglegde", moraliserende rijgedrag).

Kortom Hybrid = Hype = Onzin
Waarom worden Diesels (minder CO2 uitstoot) zo gestraft? Dit heeft te maken met die oude rokende spijkerbakken. Tegenwoordig zjn Diesels milieuvriendelijker als Benzine / Gas auto's. Daar kun je politeik echter niets mee, dus afstraffen die handel. (Politiek is er niet veel mee te doen door het feit dat een diesel langere afstanden moet rijden om schoner te zijn, Er een enorm grijs gebied is in schoonheid (geen scherpe grens van auto's voor 2000 zijn vuil en na 2000 zijn schoon, maar sommige autos voor 2000 zijn schoon, andere na 2000 zijn nog (enorm) smerig. Hierdoor is er geen eenduidige grip op te krijgen en moeten de goeden maar gestraft worden tov de "slechten/armen" die geen nieuwe kunnen veroorloven)

Er is bewezen dat de Leaserijder de minst milieuvervuilende auto's heeft (bijna altijd jonger dan 4 jaar), toch wordt deze het zwaarst getroffen. Milieu is een drogreden, belasting innen is de daadwerkelijke reden: De auto is een echte melkkoe (Ook voor de EU trouwens :( )

Ik kan hier maar 1 ding op zeggen....je bent een man naar mijn hart! Je zegt precies hoe het zit en hoe het werkt. Een hoop mensen weten dat, maar...we laten alles over ons heen gaan want wat kunnen we ertegen doen? Er wordt toch altijd wel een smoesje verzonnen om hun gelijk te krijgen.
En als ik zou overstappen op hybride zou het echt(!) niet zijn vanwege de 104mg/km uitstoot, maar alleen om de kosten (want alles wordt toch alleen maar duurder want iedereen wentelt hogere kosten af op ons...de consument).
 

Tallguy

Forumguru
Xenon achteraf mag NIET op auto's van na 1-1-2006. Wat de dealer ook zegt. Bovendien is zelfs Xenon achteraf geen kwestie van 'ander lampje erin'.
Klinkt niet als een goed geinformeerde dealer!

Verder leuke rij-impressie, chapeau!
Dacht het al...dacht me ook te kunnen herinneren dat het zelfs 01-06-2006 was.
Hij wilde gewoon graag een auto verkopen denk ik ;)
 

SkodaMan

Actief lid
Ik doe mee aan de actie LeasePlan en ga een Honda Civic Hybride rijden in mei 2008. LeasePlan neemt de kosten voor het vervroegd afbreken van het leasecontract voor m'n O2.

Ik heb vijf argumenten om deze stap te zetten:
1. geld
2. geld
3. geld
4. geld
5. geld ( en een klein beetje milieu)

Het scheelt zakelijk en privé zo veel geld dat ik het voor mijzelf en mijn gezin niet meer verantwoorden kan. Het gemis aan neerklapbare achterbank en trekhaak los ik op door een auto te lenen of huren als dat nodig is. Dat kan makkelijk uit.

Binnenkort te koop: Kenwood/Garmin harddisk navigatie, twee sunnyboy zonneschermen en 4 stalen velgen voor winterbanden.
 

Tallguy

Forumguru
'k snap het...zou ik ook doen, want voor mij scheelt het ongeveer 250euro p/m netto.

Maar die handrem zit gewoon in de weg, dus daarom doe ik de Civic niet. Ga wel vanmiddag een proefrit doen in een Prius (voor het geval dat er een aanbieding voor die auto komt)
 

SkodaMan

Actief lid
-- Lelijk
-- Saai
-- Onpraktisch
-- Niet echt zuinig

Antwoord:
-- emotie/smaak
-- emotie/smaak
-- gelijk
-- gelijk (niet zo zuinig als ze zeggen)

rest:
++ 14 ipv 25% bijtelling over een relatief lage consumentenprijs
++ € 6400 BPM korting (Hybride)
++ € 1400 tabel korting (A-label)
++ 50% korting op de wegenbelasting (A-label)
++ goedkopere verzekering (geen BPM meeverzekeren)
++ iets zuiniger dan gewone benzine auto
 

tlpeter

Actief lid
Voor de handrem schijnt een oplossing te zijn
En inderdaad zoals gezegd slaat het verbruik nergens op
ik rij nu met een megane diesel en rij met dit weer 1 op 20
En ik rij er niet mee als een slak zeg maar :D
 

!Škoda!

Actief lid
Voor de handrem schijnt een oplossing te zijn
En inderdaad zoals gezegd slaat het verbruik nergens op
ik rij nu met een megane diesel en rij met dit weer 1 op 20
En ik rij er niet mee als een slak zeg maar
Eruit breken :1761:..... Is een automaat, dan heb je de handrem toch niet nodig? (Gewoon de P gebruiken...):tongue:

:ot:
.....
Binnenkort te koop: Kenwood/Garmin harddisk navigatie, twee sunnyboy zonneschermen en 4 stalen velgen voor winterbanden.
...
Sunnyboys voor een Hatchback?
Laat me even weten wat je ervoor wilt hebben.
Bij een redelijke prijs ben je wat mij betreft al los van die sunnyboys :grin:.
 

Tallguy

Forumguru
Vanavond ook nog een proefrit gedaan in een Toyota Prius Hybrid.Hierbij een kort verslagje.

Auto ziet er duidelijk 'anders' uit dan de Civic, maar.... er zitten positievere kanten aan, en wat negatievere kanten (hoe kan het ook anders)

Ik pas niet in die auto! :disc: Knie zit op 1cm van het pookje van de automaat . Niet leuk en al direct een reden om niet in deze auto te gaan rijden als alternatief.
Stuur is alleen in de hoogte verstelbaar, niet in diepte.
Motor is duidelijk krachtiger dan die van de Civic...het is ook een echte automaat en geen CVT. Met optrekken heb je dus meer vermogen. Je hebt ook maar 1 stand voor vooruit: D(rive)...geen Sportstand.
Voordeel van de Prius is dat deze meer op de electromotor doet dan de Civic, dus in mijn wereld is dat wat 'mileuvriendelijker'.
Ook een voordeel is dat de Prius wél een neerklapbare achterbank heeft (ook in 60/40 verhouding).

Stoelen waren wel redelijk, maar geen lendesteun, weinig zijdelingse steun.
Geen last gehad van een handrem...dat werkt met een knop in het dashboard.

Radio was wel als unit...dat scheelt weer.

Ook bij de Prius is de neus slecht te zien...kont is waar de achterruit stopt, dus dat is makkelijker.

Weggedrag vond ik ook stukken beter dan de Civic...meer gevoel bij wat de auto doet in bochten...was verbaasd weinig onderstuur te voelen...bijna ietsjes overstuur juist.

Prius is een hatchback dus je kan daar wél koffers makkelijk(er) in kwijt.

Conclusie:
- Auto is niks voor mensen van mijn lengte.
- Uiterlijk moet je niet tegenstaan, maar de portemonnee bepaalt momenteel ook veel, dus...vlak deze auto niet direct uit.

Positief
- Prijs ivm klasse-a en 14% bijtelling
- Goed onderstel
- Neerklapbare achterbank
- Hatchback
- Veel handige opbergvakjes.

Negatief:
Niet geschikt voor de lange(re) persoon
- Geen regensensor
- Geen Xenon
- Geen auto dimbare binnenspiegel

Al met al (en dat was het doel van deze "auto passen" oefening): geen van beide auto's zal ik vrijwillig gaan rijden als alternatief voor mijn O2. De Prius is echter de betere van de 2 vind ik.
Gecombineerd tot één auto zou het een optie kunnen zijn.
- Motor+electromotor van de Prius
- Ruimte van de Civic
- Achterbank van de Prius
- Handrem van de Prius :)
- Radio van de Prius
- Onderstel van de Prius
- 5e deur van de Prius

Maar dan wel als extra:
- Xenon
- Lendesteun
- Parkeersensoren
- regensensor
- dimbare binnenspiegel
- Looks van een Skoda ;)

Volgende keer wil ik in een Lexus Hybride rijden please :cheer:
 

TL@

Forumguru
Prius vond ik ook wel een leuke auto.
Hij heeft trouwens wel een CVT hoor.

In België wordt de Prius echter nauwelijks gesponsord. De Prius kost mij dus evenveel als de O2 1.9TDI met veel extra's. Als de Prius niet zo lelijk was geweest dan was het misschien een echte kandidaat geweest maar moeder de vrouw vond hem veel te lelijk.

edit: zuinig is dat ding trouwens ook niet; mij aanloop Passat verbruik een volle liter per 100km minder.
 

Matra_Murena

Actief lid
Ik vind Hybride auto's ook echt zo'n hype-gezever! Een van de mooiere illustraties hiervan is de review door Clarckson in Top Gear van de Prius. Hij reed woon-werk - snelweg dus bijna enkel de benzinemotor - met een fluwelen voet 1 op 15. Dus met mijn 170 km per dag woon-werk kan een hybride nooit uit. Plus dat een diesel niet slechter is, maar Den Haag de regels voor diesels strakker stelt om meer belasting te kunnen heffen.

Ik zou dus nooit een jybride gaan rijden. Al was het maar om die hele hype tegen te gaan. Ik heb ook GEEN groene stroom, simpel en alleen omdat dit enkel een hype is en er echt geen windmolen voor jou draait. Je krijgt mooi de kolen-stroom als dat voor handen is en de milieuvriendelijke stroom als die voor handen is.

Wel is de belastingdruk zo omhoog gegaan dat ik er een auto bij gekocht heb en geen bijtelling over de O2 meer betaal. Dus hoef ik niet in een slome hybride te rijden met een handrem in mijn dij of met mijn hoofd tegen het dak en ben ik toch een stuk goedkoper uit.
 

Wallie

Lid
Zo, ik heb vanmorgen ook een proefrit gemaakt in een Civic Hybrid. Toen ik instapte vielen me een aantal zaken positief op:
- Goede stoelen
- Veel ruimte rondom
- Goed afleesbare displays
- Lekker stuur om vast te houden

Toen maar eens gaan rijden. Was even wennen, was alweer een tijdje geleden dat ik in een automaat gereden had. Rustig de wijk uit, en dat beviel me niet slecht, hij is redelijk stil en het voelt allemaal goed aan.
De snelweg op: hij trekt lekker snel door tot de 100 en rustig bij 120. Maar wat me nou het meeste tegen viel: bij even door willen trekken, bijv om in te halen, gaat het motortje 6000 toeren draaien... oei... daar komt Wallie voorbij met een loeiende motor... ik vond het echt niks, juist omdat ik veel in de spits rij, en het vaak remmen en weer (stevig) optrekken is, met het verkeer mee. Ik zit nu echt te twijfelen of ik die ergernis voor lief ga nemen, maar eigenlijk viel het me erg tegen... :(
 

EdK

Forumguru
Ik vind de hele hype over Klass-A ook onterecht....ze kijken alleen naar de uitstoot, niet naar het verbruik. Als ik 1x moet tanken om 900km te rijden met een uitstoot van 110mg/kg en een hybride moet 2x tanken met een uitstoot van 104mg/mg, is mijn auto zuiniger, maar alleen omdat de uitstoot hoger ligt val ik in klasse-C en moet ik 25% betalen.

Wat een waanzin is dit eigenlijk...toch?

Ze willen én de uitstoot verminderen én ze willen dat er olie overblijft ipv dat dat allemaal opgestookt wordt door het verkeer....maar ze belonen maar 1 partij, nl de partij die weinig uitstoot. Niet terecht naar mijn mening.

Het milieu label was en is een mooi systeem bij huishoudelijke artikelen waar we er ook als eerste mee geconfronteerd werden ! Je mag gerust van een succesje praten.
Alleen denken die ambtenaartje's daarna meteen dat ze het op alles kunnen toepassen !
Dus begonnen ze met de auto's en de woningmarkt !

En tja daar hebben ze zo moeten klooien met de gegevens om een systeem te vinden om een a tm g label te kunnen geven , dat het compleet onlogisch is geworden !!
Nu is dit nog niet eens zo erg, mits ze hun fouten toegeven dat het onlogisch is geworden en het dus weer afschaffen of een ander milieu keurmerk verzinnen !!

Maar ach het zijn ambtenaartje's die betaald worden van onze belasting centjes dus geld zat om nog meer fouten te maken , voor het wordt toegegeven dat ze fouten maken !
 
neej geen Honda Civic Hybrid :407:
wat moet je met zulke auto's heb je toch niks aan en zuinig lopen doet die ook niet zelfde als de prius.
Zooi is het kan je net zo goed een 1.9 TDI rijden rijd zuiniger.
 
Bovenaan Onderaan