Tallguy
Forumguru
Gisteren een proefrit gemaakt in een Honda Civic Hybrid. Dit nav een aanbod van een leasemij om een x-aantal bestaande leaseauto’s kosteloos in te wisselen voor een Honda Civic Hybrid.
De Honda heb ik ongeveer 40min gereden. Van buiten ziet de auto er niet direct uit als een hybride, maar gewoon als een doorsnee (Japanse) sedan. De standaardprijs van de auto ligt op ongeveer € 23.900.
Standaard is de Civic Hybrid erg goed uitgerust, ABS, Brake Assist, Vehicle Stability Assist, 6 airbags…dat soort zaken. Standaard ook een climatronic en automaat (CVT).
De versie waar ik in reed had als extra tov het standaard model een lederen interieur.
Interieur
De binnenruimte voor was redelijk goed (voor mijn 2mtr althans). Stuur lag goed in de hand, wel iets kleiner dan het stuur van de O2. De stoelen zijn echter niet uit te rusten met een lendesteun en dat is een gemis. Wel zijn ze in hoogte verstelbaar. Zijdelingse steun was redelijk…en met een lederen interieur heb je toch al sneller de neiging om te schuiven in de bochten en de stoelen boden niet superveel steun op zulke momenten.
Er zit, net zoals bij de O2, een middenarmsteun in. Die heeft echter wel(!) een hoop ruimte (wat ik bij de O2 iets vind tegenvallen, want ze noemen het een Jumbo box, maar zo Jumbo is het niet).
Weer een gemis is dat de achterbank vast staat…is niet neer te klappen, in geen enkel deel. De Prius kan dat echter wel. De kofferruimte is ook echt klein…hoge drempel zorgt ook nog eens voor een redelijke uitdaging als je er een koffer in wilt zetten.
Wat me echter mateloos irriteerde was dat de handrem links van de pook v/d automaat zit. Die porde tijdens het rijden dus constant in de zijkant van mijn rechter kuit.
Zicht rondom is wel goed, maar je ziet absoluut niet waar de neus precies begint en waar de kont eindigt…parkeersensoren zijn bijna een must.
Er zit geen achterruitwisser op…en dat met een erg plat liggende achterruit is dat jammer en lastig. De ruitenwissers voor liggen op de ruit, maar niet bedekt door de motorkap…dat had ik wel verwacht om de cw waarde laag te houden. Geen regensensor mogelijk trouwens.
Er zit een MP3/WMA CD-speler/radio in de auto, niet zoals bij de Skoda’s als een unit, maar echt verwerkt in het dashboard….niet mooi om te zien (el cheapo vond ik). Dashboard is wel overzichtelijk.
Technisch
De auto heeft een 1.3ltr benzineblok met 95pk en ongeveer 106nm koppel. De elektromotor levert 20PK en 120Nm koppel. Bij elkaar dus 115PK en iets van 226Nm koppel…dat scheelt qua koppel nogal in vergelijk met mijn 140PK en 320Nm koppel….ik was dus benieuwd naar de prestaties.
Bij het starten viel op dat de motor erg stil liep…en ja…de motor loopt eigenlijk altijd bij de Civic…alleen bij in stilstand (na gereden te hebben) met de voet constant op de rem stopt de motor. Voor de rest assisteert de elektromotor de benzinemotor.
De variabele transmissie zorgt voor een constante versnelling…niet verkeerd, maar niet te vergelijken met mijn O2. Het opvallendste is echter dat je niet zo erg merkt dat je continue accelereert omdat je geen schakelmoment(en) meer hebt….en daardoor lijkt de auto niet zoveel te doen. Nogmaals: het viel me echt niet tegen.
Automaat heeft 2 standen voor het ‘normaal’ rijden: de Drive en de Sport. Te merken is dat met de Sportstand de bak meer ‘oempf’ heeft, meer vermogen naar de wielen stuurt, maar dat gaat ten koste van meer toeren.
Xenon a fabriek is geen optie. Achteraf inbouwen door het lampje zelf te vervangen zou kunnen en zelfs mogen volgens de dealer (sidenote: dit mocht toch niet meer bij nieuwe auto’s vanaf juni 2006??)
Parkeersensoren zijn ook achteraf in te bouwen, zowel voor als achter. Ze gebruiken een systeem van Bosch of Siemens (wist de verkoper niet zeker). Prijstechnisch was dat nog wel aantrekkelijk.
Standaard staat de auto op 15” stalen velgen, maar 16” en 17” lichtmetaal is mogelijk.
Richtingaanwijzer is nog niet op z’n VAG’s (bij CAG auto's is 1 tikje is meteen 3x knipperen). Dat is weer even ‘wennen’.
Weggedrag is niet supergoed…de auto weegt 1300kg (tegen 1235kg van mijn O2). De accu’s dragen natuurlijk bij om tot dat gewicht te komen. Stabiliteit is wel te voelen, maar ik merkte toch dat de auto heel snel de neiging heeft tot onderstuur in de bochten.
Verbruik vond ik echt niet schokkend laag. Met mijn O2 heb ik de afgelopen 10.000km een gemiddeld verbruik gehad van 6.0l/100km oftewel 1:16,67. De hybride gaf op de snelweg (waar ik in mijn 6 ongeveer 5.5l/100 doe) een hoger verbruik op >6.5l/100. Ik wijt dat toch aan het gewicht en een motorblok dat eigenlijk iets te licht is voor het gewicht.
Conclusie
Voordeel van de Civic Hybrid is (uiteraard) de prijs…ten opzichte van mijn geleasde O2 kan het snel €270,- p/m NETTO schelen. Het uiterlijk van de auto is ook niet echt vervelend om naar te kijken…gewoon netjes, zeer zeker.
Standaard uitrusting is ook dik in orde, ook al missen wat accessoires die je dolgraag zou willen hebben (lendesteun, regensensor, xenon, achterruitwisser).
Echt vervelend/problematisch was voor mij wel de locatie van de handrem. Alleen daarom zou ik de auto niet kiezen!
Achteraf mogelijk: Lederen interieur met navigatie dat achteraf ingebouwd kan worden waardoor de fiscale waarde niet beïnvloed wordt. Parkeersensoren voor en achter inbouw mogelijk. Xenon aftermarket is mogelijk (hoewel ik me weer afvraag of dat heden ten dage niet dient te voldoen aan koplampsproeiers en niveauregeling…volgens mij nl wel!). Andere LM velgen tot 17” ook mogelijk.
Pluspunten:
- prijs
- standaard uitrusting qua veiligheid
- climatronic standaard
Minpunten:
- plaats van de handrem
- geen lendesteun mogelijk
- geen deelbare/neerklapbare achterbank
- geen regensensor
- geen Xenon a fabriek
- geen standaard (achter) parkeersensoren
bron: www.autofiel.be
bron:www.autogalaria.pl
bron:z.about.com
De Honda heb ik ongeveer 40min gereden. Van buiten ziet de auto er niet direct uit als een hybride, maar gewoon als een doorsnee (Japanse) sedan. De standaardprijs van de auto ligt op ongeveer € 23.900.
Standaard is de Civic Hybrid erg goed uitgerust, ABS, Brake Assist, Vehicle Stability Assist, 6 airbags…dat soort zaken. Standaard ook een climatronic en automaat (CVT).
De versie waar ik in reed had als extra tov het standaard model een lederen interieur.
Interieur
De binnenruimte voor was redelijk goed (voor mijn 2mtr althans). Stuur lag goed in de hand, wel iets kleiner dan het stuur van de O2. De stoelen zijn echter niet uit te rusten met een lendesteun en dat is een gemis. Wel zijn ze in hoogte verstelbaar. Zijdelingse steun was redelijk…en met een lederen interieur heb je toch al sneller de neiging om te schuiven in de bochten en de stoelen boden niet superveel steun op zulke momenten.
Er zit, net zoals bij de O2, een middenarmsteun in. Die heeft echter wel(!) een hoop ruimte (wat ik bij de O2 iets vind tegenvallen, want ze noemen het een Jumbo box, maar zo Jumbo is het niet).
Weer een gemis is dat de achterbank vast staat…is niet neer te klappen, in geen enkel deel. De Prius kan dat echter wel. De kofferruimte is ook echt klein…hoge drempel zorgt ook nog eens voor een redelijke uitdaging als je er een koffer in wilt zetten.
Wat me echter mateloos irriteerde was dat de handrem links van de pook v/d automaat zit. Die porde tijdens het rijden dus constant in de zijkant van mijn rechter kuit.
Zicht rondom is wel goed, maar je ziet absoluut niet waar de neus precies begint en waar de kont eindigt…parkeersensoren zijn bijna een must.
Er zit geen achterruitwisser op…en dat met een erg plat liggende achterruit is dat jammer en lastig. De ruitenwissers voor liggen op de ruit, maar niet bedekt door de motorkap…dat had ik wel verwacht om de cw waarde laag te houden. Geen regensensor mogelijk trouwens.
Er zit een MP3/WMA CD-speler/radio in de auto, niet zoals bij de Skoda’s als een unit, maar echt verwerkt in het dashboard….niet mooi om te zien (el cheapo vond ik). Dashboard is wel overzichtelijk.
Technisch
De auto heeft een 1.3ltr benzineblok met 95pk en ongeveer 106nm koppel. De elektromotor levert 20PK en 120Nm koppel. Bij elkaar dus 115PK en iets van 226Nm koppel…dat scheelt qua koppel nogal in vergelijk met mijn 140PK en 320Nm koppel….ik was dus benieuwd naar de prestaties.
Bij het starten viel op dat de motor erg stil liep…en ja…de motor loopt eigenlijk altijd bij de Civic…alleen bij in stilstand (na gereden te hebben) met de voet constant op de rem stopt de motor. Voor de rest assisteert de elektromotor de benzinemotor.
De variabele transmissie zorgt voor een constante versnelling…niet verkeerd, maar niet te vergelijken met mijn O2. Het opvallendste is echter dat je niet zo erg merkt dat je continue accelereert omdat je geen schakelmoment(en) meer hebt….en daardoor lijkt de auto niet zoveel te doen. Nogmaals: het viel me echt niet tegen.
Automaat heeft 2 standen voor het ‘normaal’ rijden: de Drive en de Sport. Te merken is dat met de Sportstand de bak meer ‘oempf’ heeft, meer vermogen naar de wielen stuurt, maar dat gaat ten koste van meer toeren.
Xenon a fabriek is geen optie. Achteraf inbouwen door het lampje zelf te vervangen zou kunnen en zelfs mogen volgens de dealer (sidenote: dit mocht toch niet meer bij nieuwe auto’s vanaf juni 2006??)
Parkeersensoren zijn ook achteraf in te bouwen, zowel voor als achter. Ze gebruiken een systeem van Bosch of Siemens (wist de verkoper niet zeker). Prijstechnisch was dat nog wel aantrekkelijk.
Standaard staat de auto op 15” stalen velgen, maar 16” en 17” lichtmetaal is mogelijk.
Richtingaanwijzer is nog niet op z’n VAG’s (bij CAG auto's is 1 tikje is meteen 3x knipperen). Dat is weer even ‘wennen’.
Weggedrag is niet supergoed…de auto weegt 1300kg (tegen 1235kg van mijn O2). De accu’s dragen natuurlijk bij om tot dat gewicht te komen. Stabiliteit is wel te voelen, maar ik merkte toch dat de auto heel snel de neiging heeft tot onderstuur in de bochten.
Verbruik vond ik echt niet schokkend laag. Met mijn O2 heb ik de afgelopen 10.000km een gemiddeld verbruik gehad van 6.0l/100km oftewel 1:16,67. De hybride gaf op de snelweg (waar ik in mijn 6 ongeveer 5.5l/100 doe) een hoger verbruik op >6.5l/100. Ik wijt dat toch aan het gewicht en een motorblok dat eigenlijk iets te licht is voor het gewicht.
Conclusie
Voordeel van de Civic Hybrid is (uiteraard) de prijs…ten opzichte van mijn geleasde O2 kan het snel €270,- p/m NETTO schelen. Het uiterlijk van de auto is ook niet echt vervelend om naar te kijken…gewoon netjes, zeer zeker.
Standaard uitrusting is ook dik in orde, ook al missen wat accessoires die je dolgraag zou willen hebben (lendesteun, regensensor, xenon, achterruitwisser).
Echt vervelend/problematisch was voor mij wel de locatie van de handrem. Alleen daarom zou ik de auto niet kiezen!
Achteraf mogelijk: Lederen interieur met navigatie dat achteraf ingebouwd kan worden waardoor de fiscale waarde niet beïnvloed wordt. Parkeersensoren voor en achter inbouw mogelijk. Xenon aftermarket is mogelijk (hoewel ik me weer afvraag of dat heden ten dage niet dient te voldoen aan koplampsproeiers en niveauregeling…volgens mij nl wel!). Andere LM velgen tot 17” ook mogelijk.
Pluspunten:
- prijs
- standaard uitrusting qua veiligheid
- climatronic standaard
Minpunten:
- plaats van de handrem
- geen lendesteun mogelijk
- geen deelbare/neerklapbare achterbank
- geen regensensor
- geen Xenon a fabriek
- geen standaard (achter) parkeersensoren

bron: www.autofiel.be

bron:www.autogalaria.pl

bron:z.about.com