Hond vervoeren in de koffer

Seigersbjorn

Senior Member
Om jullie even up-to-date te houden, dit gaat hem worden als het past!
Ferplast-Atlas-Car-100-shop.jpg

Dus dit weekend eens naar de dierenspeciaalzaak rijden om te passen met de F2C en de F3C. ;)
EDIT: de naam is misschien ook handig! Ferplast Atlas Car 100
 

Richard8266

Nieuw lid
Onze Fila Brasileiro heeft de hele kofferbak, wel met rubber matten en het skoda hondenrek.
Afgelopen zomer de duikbagage op de achterbank en een koffer op het dak ging allemaal prima
 

Seigersbjorn

Senior Member
Onze Fila Brasileiro heeft de hele kofferbak, wel met rubber matten en het skoda hondenrek.
Afgelopen zomer de duikbagage op de achterbank en een koffer op het dak ging allemaal prima
Dat mag helaas niet meer in België. Dit was oorspronkelijk ook één van de ideeën. Maar dit weekend ben ik bij eens bij de fokker gaan luisteren naar wat een goeie oplossing is en hij vertelde mij dat je eigenlijk geen losse hond in de koffer mag hebben.
Ookal zegt de wetgeving er niks over. Hij kent een paar mensen die er al een boete voor gekregen hebben. Dus dat doen we dan maar niet :D
 

jonbongoofy

Forumguru
Onze dobermann hadden we altijd voor de passagiersstoel liggen. Ging daar slapen tussen de benen van vriendin en als we er waren en de deur ging open kwam mevrouw omhoog en stapte uit.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als de hond meegaat, houd ik het wel iets rustiger qua accelereren en bochtenwerk. Anders wordt de hond wagenziek. Btw, ik rijd wel maar ‘n 230 RS;)
Welnee, ik heb een rubber mat en daar houdt ze zich stevig aan vast :deuk:.

Overigens heb ik gekozen voor het bagagescheidingsnet, ofwel het bagagepakket, met ook een verhoogde vloer. Dat kun je alleen achteraf niet meer inbouwen, omdat er speciale insteekhulsjes in de dakliner zitten, die volgens mij niet standaard in de auto aanwezig zijn?
Jammer, want dit is wel de meest ideale oplossing.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat mag helaas niet meer in België. Dit was oorspronkelijk ook één van de ideeën. Maar dit weekend ben ik bij eens bij de fokker gaan luisteren naar wat een goeie oplossing is en hij vertelde mij dat je eigenlijk geen losse hond in de koffer mag hebben.
Ookal zegt de wetgeving er niks over. Hij kent een paar mensen die er al een boete voor gekregen hebben. Dus dat doen we dan maar niet :D
Ik had in mijn vorige auto geen hondenrek, maar ook geen zin om een hond in mijn nek te krijgen bij een klapper, om maar niet te spreken van de schade aan de hond zelf. Destijds heb ik een korte lijn, max 1 meter, aan een sjoroog vastgemaakt in de kofferbak. Deze lijn haakte ik dan aan aan het harnas van mijn hond (géén halsband). Zo zou ze niet door de auto vliegen en als bijkomend voordeel, in de tijd dat ze nog niet helemaal opgevoed was, kon ze ook niet uit de auto springen en wegrennen als ik de klep opende. De lijn was lang genoeg om uit de auto te springen en dan hield het op.
 

Kuikuhnek

Senior Member
Geen losse hond in de kofferruimte maar wel in een bench, heel apart, met een plastic bench maakt het geen drol uit als je van achter aangereden wordt.
Belangrijk is inderdaad dat de hond niet naar voren kan schieten.
En het blijft een risico een hond achterin te vervoeren, in een combi dan, met aanrijdingen van achter.
 

Kuikuhnek

Senior Member
Onze Fila Brasileiro heeft de hele kofferbak, wel met rubber matten en het skoda hondenrek.
Afgelopen zomer de duikbagage op de achterbank en een koffer op het dak ging allemaal prima

Geweldige hond, even offtopic, beetje sociaal?
Heb er even over nagedacht maar het uiteindelijk niet gedaan.
Heb nu een Engelse Mastiff.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat je eigenlijk geen losse hond in de koffer mag hebben
De simpele oplossing lijkt me dan: een deugdelijk borsttuig en een stevige riem aan één van de bagageankerpunten, zodanig dat de hond voldoende bewegingsvrijheid heeft om naar eigen smaak binnen die kofferruimte te kunnen liggen of zitten.
Wat hij dan niet meer kan, is: ontsnappen en hulpverleners aanvallen, als de achterklep of -ruit bij een ongeval zou zijn opengesprongen.
 
In Duitsland is het verplicht om een hondenrek te hebben met een hond achterin.... zonder krijg je echt een bekeuring.
Ik doelde op
Dat mag helaas niet meer in België [...] Ookal zegt de wetgeving er niks over. Hij kent een paar mensen die er al een boete voor gekregen hebben

Maar als daar in Duitsland wel wetgeving voor is, ik heb ook het bagagenet. Voldoet dat?
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Volgens mij wel, daar ben ik zelf ook vanuit gegaan. Je moet een scheiding hebben die de hond in de kofferbak houdt, als het een koffer van 30kg in de achterbak houdt, dan ook een hond lijkt me. Plus de hond komt in een net bij een klapper en niet tegen een stalen rek. Ook meer humaan.
 
Dat was precies de reden dat ik ook het net heb gekozen @B.Stuurder in de praktijk verwacht ik echter dat hij bij een aanrijding het net niet snel zal raken. De achterbankleuning is hoog en helt naar achteren. De hond ligt altijd onderweg, dus bij langere ritten leg ik een mand achterin met dik kussen tegen de achterbank. 100% veilig wordt het nooit, maar het zal maar net het verschil maken..
 

dirkie996

Forumguru
Bij bestelling, hadden wij ook de hond in gedachten, en dus ook het scheidingsnet aangevinkt.
We zijn ondertussen, tevreden van deze oplossing. Onze hond ligt meestal tijdens de autorit.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij bestelling, hadden wij ook de hond in gedachten, en dus ook het scheidingsnet aangevinkt.
We zijn ondertussen, tevreden van deze oplossing. Onze hond ligt meestal tijdens de autorit.
In Nederland was (is?) het scheidingsnet niet los te bestellen. Hierbij kwam dan ook de verhoogde bagagevloer en de hangmat om zaken in op te bergen.
De verhoogde vloer is prettig, omdat mijn hond niet in een kuil springt, maar de vloer vlak is. En alle spullen die ik voor mijn werk nodig heb, liggen netjes onder de vloer en niet in de koffer, zodat ik deze steeds moet leeghalen. Ideaal.
Alleen de omkeerbare mat verviel daarmee. Waarom snap ik niet, maar de dealer heeft mij de mat alsnog kado gedaan. Perfecte dealer, Van Beynum in Gouda :thumbsup:
 
Ahja? Ik dacht dat het altijd 80 was. Hebben de hele kleintjes zoals voor hondenvervoer een uitzondering misschien?

Nee, als caravans een Tűv-goedkeuring voor 100 km/u kunnen krijgen onder bepaalde voorwaarden, moet dat voor andere aanhanger ook mogelijk zijn lijkt me zo.
Ik weet de details niet - zag bij de caravanboer wel een foldertje liggen maar omdat ik die behoefte niet heb, heb ik er verder niet naar gekeken.

zolang de banden niet ouder dan 6 jaar zijn en uiteraard de snelheid index klopt.
de aanhanger/caravan schokdempers en een oplooprem heeft. verder moet er een stabilisator opzitten. dan kan er een 100km keuring aangevraagt worden bij de dekra of tüv nord. Dekra komt ook aan huis.
 

Skoda Ramon 83

Forumguru
Om jullie even up-to-date te houden, dit gaat hem worden als het past!
Ferplast-Atlas-Car-100-shop.jpg

Dus dit weekend eens naar de dierenspeciaalzaak rijden om te passen met de F2C en de F3C. ;)
EDIT: de naam is misschien ook handig! Ferplast Atlas Car 100


Paste deze nu in jouw FB3

Wij gaan nu zaterdag kijken voor een fabia combi en was al benieuwt welke jij had gevonden die in de kofferbak ruimte past.

Zie verschillende optie voorbij komen kwa tuigje en rekje voor de hond hou hij in de wagen gaat.
Maar denk ook dat het ieder voor zich anders is en ook het karakter van de hond mee teld hoe en waar hij in de auto plaat neemt.

Wij hebben een Amerikaans Stafford en is zeer aanhankelijk.
Hij ging eerst via een harnas die je dan in de gordel stak.
wij klapte dan de achterbanken en dan had hij ruim de plaats maar hij wilt niet stil liggen en is zenuwachtig.
En omdat hij rond blijf hannesse en dergelijk en we willen de wagen ook heel houden gaan we voor een Bench.
 
Bovenaan Onderaan