Hoe zijn de reacties op de 1.0?

Fdb

Lid
Ja klopt! Ik heb overwogen bij je langs te komen, maar vind de auto goed genoeg voor zoals ik hem gebruik. Het is onderstel technisch al een behoorlijke vooruitgang met mijn vorige (O2 FL Combi) en kom mijn inziens pk's te kort voor het betere stuurwerk waardoor ik doorgaans een rustige rijstijl heb.
 

Me Zelf

Forumguru
Bij mij over 3000 km: 1:17 ongeveer. Daar zit heel veel stadsverkeer (kinderen van naar school) bij en de rest is snelweg niet al wild (105-125 km/u). Met een rustige voet haal ik 1:22 op de snelweg.
 
D

Deleted member 24009

Vandaag een ritje naar Brabant en terug, 94 km enkele reis. Volgens de Skoda app gemiddeld 1:16 gereden. Wel met stukken erbij van 140 km/h en paar kleine stukjes 160. Belading 2 volwassenen en 2 kids. Mijn beste gemiddelde, met ca 3.000 km op de teller, komt op 1:14. De auto rijdt wel hoofdzakelijk korte afstanden woon-werk verkeer, met af en toe wat langere afstanden. Als ik de snelheid op ca 120 houd op snelweg dan zit het verbruik rond de 1:18
 

fonzamundo

Forumguru
Buiten de stad (70 km/u) en aan constante snelheid gedurende langere tijd (+- 20 min), dan haal je 1:20 - 1:22 :dankje:
Stadsverkeer met korte afstanden draait inderdaad rond de 1:14 - 1:15
Autosnelweg met de toegelaten 130 km/u wordt dat inderdaad rond de 1:16 - 1:18

Op tijd schakelen is de truc: je hoeft daarom de schakelindicator niet te volgen, maar je merkt wel een verschil als je aan 80 in vijfde of in zesde rijdt. Je wil wel niet een vrachtwagen inhalen dan, want dan schakel je best terug naar zijn vijf :tongue:
 

Spinal

Forumguru
Mijn inziens kies je een 1.0 motor voor het gunstige verbruik. Vaak wordt het dan ook een sport om zo zuinig mogelijk te rijden (en daar is helemaal niks mis mee) Persoonlijk ben ik meer een wat vlottere rijder en dan kun je denk ik beter niet voor een 3cil 1.0 motor kiezen. Bij een rustige rijstijl is het prima, rij je wat vlotter dan moet zo'n 1.0 hard aan de bak waardoor het verbruik een stuk ongunstiger wordt (en kun je beter een 1.4 TSI kopen waarmee je nog vlotter kunt rijden:D)

Ter vergelijking, mijn verbruik zit nu op 1:13,6 gemeten met de Spritmonitor app over 4 tankbeurten. Als ik dan op de site kijk waar ik mijn verbruik kan vergelijken met andere gebruikers met dezelfde auto dan is de zuinigste 1:18,6 Dus ook dat is mogelijk (waarschijnlijk met een rijstijl van een 80 jarige) Ik rij een O2 FL 1.4 TSI
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Downsizing lijkt niet ok te zijn maar zoals gezegd halen die kleine motortjes door de montage van een turbo, ... echt heel mooie cijfers. Vergeet niet dat je nu met je 1000cc-tje ongeveer de cijfers haalt van een Golf Mk2 GTI 8v EN dat bij veel lagere toerentallen! Er zijn veel GTI-blokjes van toen die ondanks de pittige rijstijl gemakkelijk 250.000 km's en meer haalden.
Mijn 1.2 TSI staat nu op 136pk en trekt heel vlotjes op. Ik rij zo zuinig mogelijk (eco-driving gevolgd) en kan echt heel scherpe cijfers voorleggen bij normaal gebruik door mezelf. Mijn vrouw rijdt minder zuinig maar doet ook kleinere afstanden.
Ik had een beetje vooroordelen maar heb geen schrik om bij de volgende aankoop de 1.0 TSI aan te kruisen, zelfs zonder bij de sportschool te passeren! :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt helemaal @Spinal heb ooit een collega gehad met een BMW (destijds een groene 320d) zeker op hogere snelheden was die zuiniger. Ik merk het ook met mijn 1.6tdi zodra er meer gevraagd wordt van het motortje gaat het verbruik ook echt drastisch omhoog, terwijl als ik er alleen in zit en naar mijn werk rijd ik prima 1 op 22 kan rijden (overal vMax +10).
Dat zal bij de 1.0 ook echt niet anders zijn.. Dus voor een klein gezin prima, in mijn geval met 3 kids en 2 volwassenen zou ik me er snel aan irriteren ben ik bang. Sterker nog, de 1.6 komt eigenlijk al te kort op het moment dat we vol bepakt op vakantie gaan..
 

Rosinfield

† In Memoriam
[QUOTE="Spinal, post: 687685, member: 22467" Als ik dan op de site kijk waar ik mijn verbruik kan vergelijken met andere gebruikers met dezelfde auto dan is de zuinigste 1:18,6 Dus ook dat is mogelijk (waarschijnlijk met een rijstijl van een 80 jarige) Ik rij een O2 FL 1.4 TSI[/QUOTE]

Leeftijdsdiscriminatie, foei!
Nog veel waarschijnlijker is dat het om iemand gaat die vnl op binnenwegen rijdt. Maar dat kun je checken op SM mits ingevuld. Eigenlijk kun je muv een gemiddelde over grote aantallen en de spreiding daaromheen, geen zinnig woord zeggen over die verbruikscijfers per individu. Omdat de daarvoor essentiele informatie ontbreekt (rijstijl en rittenpatroon)
 

Spinal

Forumguru
Dat klopt, mijn punt was ook dat als je het echt wil je met elke motor zuinig kunt rijden. Niet alleen met een 3cil 1.0, je moet er alleen je rijstijl voor aanpassen en genoegen nemen met dat het soms wat minder vlot vooruit gaat. Ik denk ook dat wanneer je bewust kiest voor een 1.0 je automatisch je rijstijl aanpast omdat je weet dat hij dan het zuinigst is (en dat is meestal ook een reden van de aanschaf ervan)
 

Bakkertje

Forumguru
@Spinal ik denk dat je nu dat alle bijtellingscategoriën gelijk zijn gelijk hebt. Ik kom echter dagelijks, in mijn ogen, gefrustreerde megane (en andere milieuvriendelijke) rijders tegen die proberen BMW rijstijlen en gedrag erop na te houden. Ik durf er best een kratje bier op in te zetten dat die bestuurders de 1 op 20 echt niet halen..

Ik denk dat de keuze veelal op financiële gronden is gemaakt en niet zozeer omdat een auto nu zo zuinig is..
 

Testedoene

Forumguru
Dat klopt helemaal @Spinal heb ooit een collega gehad met een BMW (destijds een groene 320d) zeker op hogere snelheden was die zuiniger. Ik merk het ook met mijn 1.6tdi zodra er meer gevraagd wordt van het motortje gaat het verbruik ook echt drastisch omhoog

Klopt: met mijn 1.9 TDI lag het verbruik bij rustig rijden als bij zwaar gassen trouwens ook veel dichter bij elkaar dan bij de 1.6 TDI.
 
D

Deleted member 24009

De aanschaf ( nou ja aanschaf, private lease...) van de 1.0 heb ik gedaan ivm de mooie theoretische verbruikscijfers en de prijs. Je moet ergens een grens trekken. Gek genoeg heb ik destijds helemaal niet naar een 1.4 gekeken wat prijs betreft, stom misschien achteraf. Het verbruik valt mij in ieder geval tegen op dit moment, al had ik wel ingecalculeerd dat die theoretische cijfers niet meer zijn dan dat. Mijn rijstijl met de 1.0 varieert, de ene keer schakel ik zo snel mogelijk door om lekker relaxed te rijden, de andere keer doe ik alsof ik in een BMW zit :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja, je moet toch wat ;)
Doe ik ook wel eens, alleen dat levert dan weer gefrustreerde BMW rijders op @Bakkertje :laugh:

Ik denk dat alle motoren grof meer gaan gebruiken als je meer gas geeft, je kunt dan beter nog een grotere motor nemen, verhoudingsgewijs is het verbruik dan "beter". Ik rijd 1 op 10 gemiddeld met een stevige rijstijl, niet echt de hele tijd trappen dus, maar ook niet zuinig willen doen, gewoon doorrijden, maar kom dan ook echt vooruit, terwijl je met een kleinere motor misschien 2 of 3 kilometer verder komt per liter met een veel minder ontspannen rijstijl, omdat je dan echt moet gaan trappen.
Dus als je een 1.0 neemt dan zou je ook echt zuinig moeten willen rijden, dan kom je automatisch ook niks te kort. Wil je toch wel stevig doorrijden, dan zou je geen 1.0 moeten kiezen, maar een grotere motor.
 
Ik heb vorige week als een idioot gescheurd en gereden (slecht, schaam :bloos:). Het verbruik was 1:12,9. Wegen waren "stad" en buitengebied. Wel veel optrekken en weer afremmen (stomme drempels en rotondes!).

Ben erg tevreden over het verbruik tot nu toe. De eerste 1650 km is een gemiddeld verbruik van 1:16,5
 
Bovenaan Onderaan