Hoe zijn de reacties op de 1.0?

Beste medelotgenoten met een 1.0

Nu weet ik zelf inmiddels wel beter, de 1.0 is een fantastische wagen. Maar de omgeving weet nog niet zo goed wat ze er mee aan moet. Erg amusant :D

Een tafereel wat mij de afgelopen week meerdere keren is overkomen:

Vol trots laat ik mijn nieuwe aanwinst bewonderen. Ik maak babbeltje en beantwoord alle vragen wat er allemaal aan snufjes op zitten.

Tenslotte komt de vraag der vragen: wat ligt er onder de motorkap. Het gesprek valt ineens stil... een 1.0?! wordt er met opgetrokken wenkbrauwen herhaald.... De eerste oohhhs en aaahs zijn snel ingewisseld voor ongeloof en word ik aangekeken of ik gek geworden ben :sterretjes:

En dan ben ik de beroerdste niet, en laat de stilte lekker lang duren zodat ze het even kunnen verwerken :D

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: hoe waren de reacties bij jullie?
 
D

Deleted member 24009

Vergelijkbaar. Ik vertel gewoon vol trots dat er onder de kap een dikke turbomotor ligt met 115 pk en 1.0 liter :deuk:
Een vriend van mij heeft laatst meegereden...hij was helemaal stil van hoe stil en rustig de auto rijdt....totdat ik op het juiste moment even gas gaf en het kleine schopje in de rug erbij kwam.....toen was ie helemaal stil...
 
D

Deleted member 24009

Ben alleen wel benieuwd hoe het van de zomer gaat bevallen, met een volle auto naar Italië (en ook weer terug als het goed is...)
 
Ja, ik vind de zomervakantie ook spannend. Met de vouwwagen erachter naar Spanje :pieker:

Maar hij mag 1300 kg trekken, en heeft een max koppel van 200 Nm.

Vouwwagen weegt nog geen 600 kg, dus ik denk dat het wel moet lukken. Hooguit doen we er wat langer over...
 

kansberg

Forumguru
Eerlijk gezwegen en gesproken onder ons vind ik het ook nogal 'appelig' overkomen als je verteld dat er een 1.0 onder de kap zit. Dezelfde inhoud als de 107 van ma femme. Toch worden deze motoren links en rechts geprezen w.b. vermogen en trekkracht.
Ook de KCK heeft goede ervaringen met dit segment als trekauto.
Verbazingwekkend voor zeker de 40 plussers onder ons, die met het 'systeem' in hun hoofd zitten dat een middenklasser toch minimaal een 1.6 onder de kap moet hebben. Dit heb ik ook. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat de techniek niet stil heeft gestaan, kijk naar de huidige benzinemotoren die veel langer meegaan dan bijv. 20 jaar geleden. Ik hoop dat deze relatief kleine motoren het ook zo lang volhouden in een middenklasser, te tijd zal het uitwijzen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
D

Deleted member 24009

Precies, het is niet voor niks vakantie en je komt er vanzelf wel een keer....

Enige wat mij tot nu wel tegenvalt is het verbruik, hoop dat dat nog wel wat gaat verbeteren (nu bijna 2.000 km op de teller)
 
D

Deleted member 24009

@kansberg ik reed hiervoor in een 2.0 16V benzine auto, moet zeggen dat ik niet veel verschil merk wat rijden betreft vergeleken met de Skoda, maar idd, de tijd zal het leren of dit de juiste technieken zijn
 

innocenti

Forumguru
Maar tegelijkertijd weet ik ook dat de techniek niet stil heeft gestaan, kijk naar de huidige benzinemotoren die veel langer meegaan dan bijv. 20 jaar geleden.

Mijn oude Volvo is 19 jaar oud en heb ik verkocht met 477.000km op de teller. Turbo, automaat op gas met orginele blok en orginele automaat. Qua betrouwbaarheid konden ze dat 20 jaar geleden heel goed. Moet nog zien welke moderne motoren deze km stand haalt.
 

kansberg

Forumguru
Mijn oude Volvo is 19 jaar oud en heb ik verkocht met 477.000km op de teller. Turbo, automaat op gas met orginele blok en orginele automaat. Qua betrouwbaarheid konden ze dat 20 jaar geleden heel goed. Moet nog zien welke moderne motoren deze km stand haalt.

Tsja, Volvo is bijna de spreekwoordelijke uitzondering, ken er een paar met 5 ton+ :D. Pas nog een Caddy CNG gezien met 414.000 km op de teller. Deze was aan een revisie toe. De auto zelf was nog maar 2,5 jaar oud! Deze Caddy had 24/7 gereden tussen diverse luchthavens in west Europa.
 
Wauw Innocenti, respect! :dankje:

Idd zegt pk en koppel veel meer. Een hoop mensen realiseren zich dat niet en kijken voornamelijk naar cilinderinhoud. En dan krijg je hele mooie reacties.

Ik denk trouwens dat de moderne auto's in de toekomst eerder de weg af gaan doordat de digitale technologie niet meer voldoet dan dat de motor aan zn eind is :pieker:
 

philippe bakker

Forumguru
Ik heb als bakkersauto een ford transit verlengd. Met een 1.0 ecoboost motor in v 100 pk. Dit is praktisch de grootte ve vito met een 1.0 in. Als ik op ronde ga neem ik 500 broden mee dus stampvol. Ik rijd er elke dag mee en de ronde duurt 3u en is constant stoppen en vertrekken. Ik heb op 3 jaar niks maar dan ook niks meegemaakt. Dus de 1.0 lijkt wel betrouwbaar in eender welk merk denk ik
 

emilio3333

Forumguru
Hier ook erg enthousiast over de 1.0 in een Golf.
Auto staat nu op 32000 km en rijdt top.
Om de 12000 km litertje olie erbij maar verder nog niks gehad.
3 cilinder geluid blijf ik wel wennen vinden maar auto is vrij stil.
 

Dulac

Nieuw lid
Hallo, ik ben nieuw hier.

Even snel voorstellen.
Ik ben 32 jaar en heb altijd VW en Audi gereden. (polo/polo/golf/transporter/a3/transporter)
Begin januari heb ik mijn eerste Skoda geleverd gekregen.
Rede voor de overstap, de prijzen bij VW en Audi zijn belachelijk aan het worden en uit balans.
De prijs die je bij Skoda moet betalen en wat je er voor krijgt is juist prima in balans.

Ik heb nu dus een Octavia Combi 1.0 tsi DSG Ambiton Business met Plus Pakket.
Werkelijk prima auto en ik ben er dolgelukkig mee op een zeer belangrijk punt na.
Ik kan echt niet leven met de 1.0 motor
Het geluid is verschrikkelijk en ik mis power.
Vanuit stilstand is het allemaal nog wel prima te doen (op het geluid na) en voel je best wel wat in je rug.
Maar als de vaart er eenmaal in zit is het echt hopeloos en niet vooruit te branden.
Alles maakt een hoop herrie maar accelereren doet ie amper.

Na 2/3 weken rijden had ik er zo'n spijt van dat ik naar de dealer ben gegaan en een 1.4 tsi heb besteld.
Eigenlijk is het mijn eigen fout omdat ik geen proefrit heb gemaakt in een 1.0 auto.
Diverse mensen hadden de motor bij mij aangeprezen en daar ben ik blind op gegaan.
Zo zie je maar, wat de een te gek vind kan een ander heel anders ervaren..
Nu is het wachten tot week 16/17 op de nieuwe (nu wel meteen met een facelift :D ) En zo min mogelijk km maken in de huidige Octavia om het verlies acceptabel te houden.
Alles bij elkaar zal het wel een duurbetaalde les gaan worden om voortaan altijd een proefrit te maken.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Zo'n 1 liter motor in een (helaas) leen leon gehad. Wist het niet en vermoedde tijdens het rijd een 2 liter motor minstens.

Geloofde de specs niet toen ik het kenteken googlede
 

fonzamundo

Forumguru
Smaken verschillen uiteraard, maar zoals je kan lezen in mijn topic best tevreden over de 1.0
(ik was trouwens diegene die de eerste in België heeft ontvangen - de bestelbon sprak nog over de 1.2)

Vorige zomer mee naar Duitsland getrokken en daar geen centje pijn op de Autobahn (wel zonder sleurhut achteraan, ik ben geen Nederlander uiteraard :D).

Geluid: nou ja, het is een driecilinder en die bromt wat, maar dat stoort mij niet echt
En voor de critici er iets van zeggen: ja ik reed vroeger een 1.9 SDI, dat was pas een tank! De andere "oldies" uit mijn sig zijn ook niet bepaald stil te noemen - maar wel heerlijk zo'n échte boxermotor! :rockon:

Eens de vaart erin zit...: nou ja het is uiteindelijk echt maar een 1.0 en geen RS hé. Hernemen gaat vlot genoeg voor mij, moet je wel soms even je ogen dichthouden voor de schakelindicator: die stuurt je bij 65-70 al richting zesde versnelling. Dat een inhaalmaneuver dan niet evident is, is toch logisch volgens mij.

Ik denk dat sommigen (no offence trouwens) best eens een proefrit maken en goed de specs lezen: 85 kW, 115 pk en 200 Nm zijn natuurlijk geen specs voor een 'rocket ship'.
In het dagelijkse verkeer echter prima motortje en je mag in BE/NL toch maar 120-130 sjezen toch?

Ook even het artikel uit Skoda Magazine lezen waarin Skoda zelf zegt dat de 1.0 niet 'aangeraden' is voor de leaserijder die jaarlijkse tienduizenden km rijdt (heb ik hier ergens op de site gezegd). Het is maar wat je ervan verwacht hé...
 

joost91

Nieuw lid
Ook even het artikel uit Skoda Magazine lezen waarin Skoda zelf zegt dat de 1.0 niet 'aangeraden' is voor de leaserijder die jaarlijkse tienduizenden km rijdt (heb ik hier ergens op de site gezegd). Het is maar wat je ervan verwacht hé...

Als dat zo is is het wel apart dat alleen de Business uitvoeringen geleverd worden met de 1.0?
 

emilio3333

Forumguru
Als dat zo is is het wel apart dat alleen de Business uitvoeringen geleverd worden met de 1.0?

Klopt inderdaad. Ik ken het stuk ook maar aan de andere kant gaf VW aan dat voor de veelrijder de 1.0 steeds interessanter wordt door het hogere omslagpunt tov diesel.
Blokje moet makkelijk de 2 ton aankunnen lijkt mij.
Wij rijden er ook voornamelijk snelweg mee.
 

spikehome

Forumguru
ik ben wel aan het kijken voor mijn volgende auto.
nu een vw golf 1.2 met dsg.
ik wil zowieso geen dsg meer.
maar wil dan wel een octavia 1.0 wil wel eerst proefrit maken.
de 1.4 bij skoda zou ik niet zo gauw kiezen want de 150pk heeft geen act.
die ik juist dan wel weer graag zou willen.
overigens rijd ik nu al 6jaar met een 1.2
ik weet niet zo hoe de 1.0 t.o.v. 1.2 rijd.
maar de 1.2 bevalt super elk jaar met de vouwwagen erachter wat super gaat door de bergen mag ook 1300kg trekken al zou ik er geen caravan achtet durven hangen met dat gewicht.
verbruik is ook netjes.
vroeger ook 1.6 en 2.0 gehad van peugeot dan wel de 2.0 ging wel betet de berg op b.v. bij luik omhoog.
maar de 1.2 of 1.6 merk ik weinig verschil mee.
de 1.0 is alleen de max koppel iets later beschikbaar dan de 1.2 (of 1.4)
 
Bovenaan Onderaan