Hoe zijn de reacties op de 1.0?

B.Stuurder

Forumguru
De motorinhoud wordt natuurlijk veel beter benut door het gebruik van een turbo, maar aan het eind van de dag zal een kleine inhoud toch beperkingen kennen. Het ligt er aan wat je wilt en verwacht.
Ik heb geen ervaring met de 1.0 maar wel ervaring met 2.0 en zelfs 5.2 liter benzinemotoren van "vroeger". Ongeblazen motoren dus. Nu rijd ik de 1.8 tsi en dat is zelfs niet een beetje vergelijkbaar met de oude 2.0. Als je meer dan 30 of 40% gas geeft, dan rijd je gewoon te hard. Volgas is absoluut rijbewijs inleveren. Zakelijk gezien massieve overkill, maar wel leuk natuurlijk.

Als je zo nu en dan eens even vlot wilt inhalen is de 1.4tsi al gewoon een snelle auto, vergelijkbaar met een oude 2.0. Echt genoeg dus, de 1.0 zal vergelijkbaar zijn met de oude 1.6 of 1.8 misschien.
Vanwege de turbo kan er meer zuurstof in de cilinder en daardoor ook meer brandstof beter worden verbrand, daardoor zal het verbruik ook minder mooi zijn dan gedacht, want om toch vlot te rijden geef je in een 1.0 natuurlijk meer gas. Aan de andere kant kan er maar zoveel in een 1 liter, tenzij de druk massaal wordt verhoogd. Dat zal dan weer problemen geven met de zelfontbrandingsgrens van benzine, maar met de kwaliteit hier in combinatie met de juiste afstelling kom je een eind, vandaar dat chippen zo goed kan, de fabrikanten houden rekening met slechtere brandstof in hun afstelling, met een slechter rendement.

Betrouwbaarheid wordt volgens mij niet aangetast, er wordt mechanisch in principe niet meer gevraagd, de efficiëntie van het verbrandingsproces is verhoogd, maar wat wel een rol kan spelen is de afnemende marges in de engineering. Waar vroeger iets gemaakt werd uit zo dik mogelijk staal en daardoor 1000 jaar meeging, wordt er nu van zo dun en weinig mogelijk materiaal gebruik gemaakt, wat de levensduur uiteindelijk toch verkort, al gaat het dan misschien nog steeds 100 jaar mee, in principe voldoende dus.
Dus de betrouwbaarheid zal goed zijn (electronica uitgezonderd, dat geeft meestal ook de meeste problemen, heb ik als werktuigbouwkundige ook hélemaal niks mee), maar de levensduur wellicht minder dan voorheen.

Voor mij persoonlijk zal een 1.0 niet voldoende zijn, maar dat zegt helemaal niks over de motor, tenslotte rijd ik nu ook een 1.8 terwijl de 1.4 ruim voldoende was geweest. Een uitgebreide proefrit maken voor aamschaf is daarom wel handig ja.
 
Laatst bewerkt:

Miez1

Forumguru
Ben alleen wel benieuwd hoe het van de zomer gaat bevallen, met een volle auto naar Italië (en ook weer terug als het goed is...)

Dat gaat goed bevallen, Italie is altijd heerlijk! Maar ik zou me om het torretje geen zorgen maken, gewoon lekker in het juiste toerengebied houden en lekker van de reis genieten.
 
D

Deleted member 24009

Haha, dat Italië heerlijk is weet ik, kom er ook graag. Over de reis ga ik mij niet druk maken, komt helemaal goed.
 

B.Stuurder

Forumguru
Heel off topic, @Stitch15 , maar waar ga je dan heen in Italië? Ik denk er ook over, maar heb helemaal geen ervaring met Italië. Ja 1 keer in mijn jeugd in Genua, toen zijn we na 1 dag naar Spanje gereden omdat het niet beviel. Heb je aanbevelingen?
 
Ik ben van een Skoda Rapid1.2 tsi onlangs overgestapt naar een Seat Ibiza 1.0 ,heb nu in 2 maanden tijd 500 km gereden,hij is vlotter in trekkracht dan de 1.2 ,maak wel meer geluid bij een koude start ,verbruik kan ik weinig over zeggen,nog niet echt afstanden mee gereden,vind wel dat hij vlotter mee kom in het verkeer ,de Ibiza is natuurlijk wel lichter dan de Rapid,tot nu toe een fijne kracht bron(netje)
 

willemk

Senior Member
@spikehome ik rijd een 1.4 tsi 150 pk in mijn Superb en deze heeft wel de ACT actieve cilinderuitschakeling:jaja: geweldig blok perfecte prestaties en........zuinig
 
D

Deleted member 24009

Ik heb de Octavia ook gereden als proefrit in de 1.2, die nu vervangen is door de 1.0. Die laatste is pittiger, al klonk de 1.2 wat rustiger vanwege 4 cylinders. Ook de verkoper vond de 1.0 pittiger en prettiger rijden
 
Hoe zit dat eigenlijk met het verbruik? Er staat bij mij nu 348 km op de teller met een gemiddeld verbruik van 16 km/L.

Nieuwe motor, winterbanden, voornamelijk 80 km wegen en stadsritten, nog weinig km. Het huidige verbruik zegt volgens mij nog niet zoveel toch?

Zaterdag lekker lang stuk snelweg. Ben benieuwd wat dat voor invloed heeft.
 
D

Deleted member 24009

Dat zegt idd nog niet zoveel, maar je scoort al wel beter dan ik :-), hoewel mijn verbruik bij de komende tankbeurt ook wel weer iets beter zal zijn. Gros van de ritten is hier ook stadsverkeer. Maar het verbruik volgens de brochure ga ik never nooit niet halen (maar dat was te verwachten)
 

fanSkoda-VW

Donateur
In een autoblad gelezen dat het downsizen wel zo'n beetje het eindpunt bereikt heeft.
Dit knijpen van de inhoud heeft ook een fiscale achtergrond. Maar ze schreven dat op max. temperatuur een minimotortje van goed 900 cc, 3 cilinders gekoeld moet worden door extra benzine!
Dus dan stijgt het verbruik wat men zelden kan meten op de rollenbank.
Ik ben geen technicus, oh nee, maar onderhand is het onder de motorkap een trukendoos geworden.
Natuurlijk zijn de toegepaste materialen veel beter geworden, ze kunnen meer hebben.
Maar wordt zo niet alles op de grens van wat nét nog kan belast? Levensduur? Ehhhh... garantie?

Ik ben nog blij met de 4-cilinder 1,2 in de F3C. Betrouwbaar er 110pk er uit krijgen is ook al knap.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik ben nog blij met de 4-cilinder 1,2 in de F3C. Betrouwbaar er 110pk er uit krijgen is ook al knap
Waarom 4 cilinders 1.2 als het met 3 cilinders ook kan 1.2 en mooi loopt?
Minder inwendige wrijving, kortere motor, minder gewicht.
Gewicht= materiaalkosten en brandstofverbruik (wegenbelasting)
Materialen en technieken zijn sterk verbeterd en vooral de smeerolie= lange levensduur.
Vroeger waren motoren groot, zwaar en vervuilend en na 100.000 tot 150.000 km ging de betrouwbaarheid sterk achteruit.
Bodem van het downsizen bereikt ?????????????
 

Niels83

Forumguru
In een autoblad gelezen dat het downsizen wel zo'n beetje het eindpunt bereikt heeft.
Dit knijpen van de inhoud heeft ook een fiscale achtergrond. Maar ze schreven dat op max. temperatuur een minimotortje van goed 900 cc, 3 cilinders gekoeld moet worden door extra benzine!
Dus dan stijgt het verbruik wat men zelden kan meten op de rollenbank.
Ik ben geen technicus, oh nee, maar onderhand is het onder de motorkap een trukendoos geworden.
Natuurlijk zijn de toegepaste materialen veel beter geworden, ze kunnen meer hebben.
Maar wordt zo niet alles op de grens van wat nét nog kan belast? Levensduur? Ehhhh... garantie?

Ik ben nog blij met de 4-cilinder 1,2 in de F3C. Betrouwbaar er 110pk er uit krijgen is ook al knap.

Op dit moment! Eigenlijk zijn de nwe motoren aangepast met oude technieken. Die het goed doen.

Ik lees nooit auto bladen behalve in de sauna waar het dat of boerenlanlevrn is. Daar las ik dus een artikel over Porsche die van 6 naar 4 cilinders ging omdat dat beter past bij de nwe 2 liter motoren. 6 cilinder 2 liter zou niet prettig draaien ivm te kleine cilinders. Dat zegt iets over wat ze nu kunnen.

Maar de GTE combineert elektrisch heel mooi met benzine motoren. Ik kan me best voorstellen dat we misschien nog wel naar een 2 cilinder motor 700cc gaan met een kleine elektro motor er naast. Of zo. Als die techniek rendabel kan zijn boven het betaalbaar maken van volledig elektrisch.
 

Aryen

Nieuw lid
Ik heb ook een 1.0.
Proefgereden in 1.2 handbak en 1.0 automaat. Toen voor de 1.0 gekozen ipv 1.4 vanuit kostenoogpunt (1.2 kon je niet meer bestellen). Automaat vond ik trouwens vreselijk maar daar gaat het hier niet over.
Had hiervoor een Focus 1.8 flexifuel 125pk en die was niet sneller. Alleen bij hernemingen op de snelweg houdt het bij deze niet over en bij langzame bochten in 2e kan hij gaan sputteren. Ik denk omdat de turbo dan nog niet echt meedoet en dan wordt een 1.0 op zo'n relatief grote auto wat minnetjes.
Geluid vind ik persoonlijk top. De auto is heerlijk stil en als je flink gasgeeft komt zo'n driecilinder grommetje. Nou ben ik niet objectief qua driecilinders gezien mijn motor (Triumph Street Triple R). :D
 

fagend

Lid
Ook proef gereden met een 1.0, zowel manueel als DSG. Verrassend vlot accelereren. Je voelt wel dat het elektronisch zo geregeld is dat de auto al flink wat kracht geeft bij het minste dat je op de gas gaat staan. Je krijgt dus subjectief de indruk dat het een heel sterke motor is. Zoals bij een turbo diesel is er niet zoveel verschil tussen half gas en vol gas. Typische 3 cilinder roffel bij door accelereren, maar zeker niet onaangenaam. Bij constante snelheid hoor je absoluut niets. Op de autosnelweg achter een vrachtwagen tegen 90 in zesde: met een turbo diesel kom je dan weg zonder te schakelen, maar met de 1.0 moet je even terug schakelen als het vooruit moet gaan. Maar da's niet erg. Een reëel verbruik van rond 6l moet haalbaar zijn.

In Vlaanderen (en NL) heb je mijns inziens tegenwoordig niet meer nodig dan de 1.0 (helaas).

DSG is prima maar toch voor manueel gekozen. DSG is wel handig met adaptieve cruise control want daarmee kan je volledig tot stilstand komen. Terug vertrekken zit er niet in, dat moet je zelf doen.
 

B.Stuurder

Forumguru
In Vlaanderen (en NL) heb je mijns inziens tegenwoordig niet meer nodig dan de 1.0 (helaas).

DSG is prima maar toch voor manueel gekozen. DSG is wel handig met adaptieve cruise control want daarmee kan je volledig tot stilstand komen. Terug vertrekken zit er niet in, dat moet je zelf doen.
Nou, een 1.8 is toch wel erg fijn hoor, niet in de spits persé, maar daarbuiten en op bochtige landweggetjes is het i.c.m. de Eibach heerlijk spelen. Nog iets meer power zou zelfs wel aardig zijn. En als je gas geeft is de auto vertrokken, ongeacht de snelheid of versnelling (DSG).

Dat van de DSG klopt niet helemaal, je kunt wel kortstondig stilstaan, na een aantal seconden schakelt hij dan de acc uit en moet je op de rem. Maar in de file sta ik bijna nooit helemaal stil, omdat ik zoveel mogelijk van de meest linkerbaan wegblijf. Wat ik dan wel mis is lane assist onder de 65 km/h
 

Fdb

Lid
Afgelopen week 2x 1000 km gereden met de Octavia Combi 1.0 TSI DSG en mijn korte samenvatting: GEWELDIG!

De onderbouwing:
Allereerst wil ik nog even benadrukken dat mijn hart ligt bij snelle auto's. Zo heb ik een 206 RC (177pk) en een Omega 3000 24v (204pk) als vorige auto's gehad. Enorm contrast met waar ik nu mee rijd, maar de situatie verandert, gezin, hond en omdat ik nu graag een nieuwe, veilige en ruime auto wil moet ik keuzes maken. Dat is dus de boven genoemde geworden.

In Duitsland heb ik continu 150 km op de cruise controle gereden met een VOL beladen auto. Geen centje pijn. Trok het zeer ontspannen. Een enkele keer bij heuvel op ging de DSG van 7 naar 6, leuke ervaring toen dat voor het eerst gebeurde. Maar onder alle omstandigheden kon de auto de snelheid vasthouden. Ook als ik moest afremmen van wege langzamere voorgangers, accelereerde de auto daarna weer vrij gemakkelijk naar de 150 km/h. Ook vond ik de auto op die snelheid nog comfortabel en stabiel aanvoelen. Ik heb ook een redelijk stuk 155 gereden, zonder moeite. Vanaf de 160 Km/h merkte ik dat de auto licht ging deinen om zijn lengte as. Niet vervelend waar wel merkbaar en daardoor minder ontspannen. Ook nog even de kans gepakt om de 'top' aan te tikken. Ik heb 211 op de teller gezien en vond het daarna mooi. Misschien zat er zelfs nog een paar km extra in.

Op de heenweg heb ik ruim 1 op 14 gereden en op de terugweg zelfs bijna 1 op 15!! Met een bewogen gemiddelde van boven de 120 km/h over de hele afstand.

Mijn conclusie is dan ook dat dit een prima gezinsauto is die voor de Nederlandse wegen meer dan goed presteert en zelfs voor een lange bepakte reis totaal niet te kort schiet!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan