Hill hold controle

frisok

Senior Member
@res-q als ik mijn OIII DSG in N (neutral) zet bij een stoplicht, dan schiet wel de motor weer aan. Kruipt inderdaad niet meer. Maar als iemand je vanachter aanrijdt dan is het misschien wel handig de handrem aan te trekken... Anders rol je zonder pardon door.
 

micky

Forumguru
@frisok dat doe je ook als je hem in de D laat staan, maar telkens de handrem aantrekken, de auto in de vrij zetten en alle andere zaken klinkt mij wel erg complex in de oren voor een auto ritje :) deed je dat met je handbak ook? want die schiet ook door als je aangereden wordt :)
 

micky

Forumguru
@frisok idd maar om terug te gaan naar de basis, ik ben ook wel benieuwd of hier wat aan in te stellen is, want op mijn A4 werkte het gewoon veel mooier..
 

Canon-Eye

Forumguru
Toen ik nog met een dsg reed, zette ik die bij een verkeerslicht alleen in P als ik niet de voorste auto was.

Met een béétje opletten zie je aan het verkeerslicht meestal toch wel dat het groen wordt en aangezien je voorligger(s) toch ook eerst nog op gang moet(en) komen heb je tijd zat om de rem in te trappen en de pook naar achteren te gooien.
Trouwens, ook als je wel vooraan staat is het - althans bij verkeerslichten waar je bekend mee bent - heel goed mogelijk om te anticiperen op "zometeen groen worden". Alweer: mits je een beetje oplet natuurlijk en niet pas wakker schrikt als het al groen is...
 

Gieliovd

Forumguru
Toch is het een boeiende discussie. Het is een software dingetje dus als je nu Hill hold hebt, dan moet auto hold ook kunnen werken.

Kunnen de knutselaars dat niet maken in VCDS of hoe dat ook heet?

Ik bedoel... Het zijn parameters. Nu is het de voorwaarde:
Gas geven, los
Tijd > 2 seconden, los

Wijzig dat naar:
Gas geven, los
Tijd > 9999999 seconden, los

Hoe hij nu bepaalt of het wel of niet in gaat weet ik dan even niet.

Dan is het hele verhaal rond startstop nog een tweede, maar daar is vast ook een oplossing voor. Inderdaad hier ook... Staat het een keer aan, wil ik hem bij stoplicht in N zetten, start hij evengoed weer.

Dus dan maar 5 minuten de rem. Ik zet hem echt niet in P.
 

frisok

Senior Member
@Gieliovd stipt precies aan wat ik me ook afvraag: kan in VCDS iets geknutseld worden?

Nieuwe info:
Gisteren in een Passat de auto hold geprobeerd en daar was het anders dan bij de golf 7.

Bij de golf bleef de auto staan en motor uit totdat ik gas gaf. Bij de Passat ging de motor weer aan bij loslaten van het rempedaal, maar bleef de auto wel keurig staan tot ik gas gaf. De remlichten gingen uit (dat kun je zien in de gezichten van de mensen achter je) , dus ik denk dat de remmen geen rol spelen tijdens auto hold. Auto hold gaat over de DSG, dus ik denk dat de stelling van @Gieliovd "als je hill hold hebt, dan is auto hold toch ook mogelijk" niet helemaal opgaat. (DSG vs Rem).
 

frisok

Senior Member
@Darkside dan begrijp ik niet hoe het werkt, want hoe interpreteer jij auto hold dan? (ik bedoel dus niet hill hold, dat kan inderdaad ook met handbak)
 

Darkside

Forumguru
Auto hold van VW is gewoon dat de auto zich zelf op de rem zet zodat de auto niet beweegt.
Dat kan op een helling, maar dat kan ook op een plat vlak.
Dit allemaal zonder fysiek de rem in te trappen.
Met een handbak kan je de auto in N zetten en koppeling op voor start stop te activeren.
En je kan de Rem loslaten en dan zorgt auto hold er voor dat je toch niet gaat rollen (op helling of op een vlakke weg)
Misschien dat de vlakke weg toch niet zo vlak is. Of misschien dat iemand anders tegen je botst.
Het werkt prima.

Toegegeven op een vlakke weg zie ik meer nut met DSG dan handbak.

NB auto hold blijft de auto ook op zijn plek houden. terwijl hill hold maar voor 2 seconden werkt.
 

micky

Forumguru
Auto hold doet niets anders dan "jouw" laatste remdruk vasthouden, totdat je weer wegrijdt.
 
Mijn S2 met DSG bolt nog vaak naar achter bij vertrek na stilstand op een helling.
Kan hier iets aan bij geregeld worden?
Mijn dealer zegt van niet...
 

ertromp

Forumguru
Bij een helling met voldoende hellingshoek mag je auto absoluut niet achteruit rollen. Tijdsduur van de remmen vasthouden is in te stellen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
dag heeft standaard hill hold, dus heel raar dat de auto achteruit zakt, ik rij nu 7 jaar dsg en heb dit nooit gehad :nono:
 
een 50000km, echter geen slip of vreemde geluidjes merkbaar van de DSG, doet zijn werk snel en goed.
alleen op niet zo steile hellingen neigt hij wat achteruit te bollen, dan maar op de rem gaan staan en dan terug vertrekken en dan pas voel je de DSG bijbenen.
Soms wel soms niet... Zal nog te hard een conventionele automaat gewoon zijn( ik rij al ruim 20jaar met automaat ), bolt nooit naar achter.
Maar is soms echt klooien met de handrem...
 
Bovenaan Onderaan