Hill hold controle

ertromp

Forumguru
Is inderdaad betreffende tijdsduur aan te passen. Je hebt de stand "normal" "fast" en "late" wat ik nog zo weet
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Dat is wel handig dan zeg! Vooral voor klunzen die moeite hebben met de hellingproef ;)
 

VWim

Forumguru
Is dat achteraf nog in te stellen met behulp van VCDS? Of moet daarvoor iets fabrieksaf zijn gemonteerd?

Concrete vraag, ik heb het nu niet, stel dat ik het toch wil kan dat dan?
 

martijn v o

Forumguru
Neen, dat van de Passat is beter in samenwerking met elektrische handrem.


Bij de passat werkt het zoals het daar heet AUTO-HOLD niet met de electrische handrem. Auto-hold houdt de remdruk hydraulisch vast totdat je en gas geeft en de koppeling op laat komen. Dan wordt de remdruk geleidelijk gelost. de electrische handrem wordt alleen gebruikt bij het parkeren van de auto.

Het is dus hill-hold en hill-assist gecombineerd en kan ook op de vlakke weg gebruikt worden. Dat is handig wanneer er bij het stoplicht van die heuveltjes zijn ontstaan door remme en optrekken. Nadeel van de electrische handrem is dan weer als je accu plat is met de handrem erop, je hem ook niet van de plaats afkrijgt.
 

EdK

Forumguru
Volgens mij draai je je voorwielen altijd zo dat als de handrem het begeeft je ter allertijden richting de stoep rijdt binnen een straal van een meter.....
Dus de helling afrijden is wel een erg stomme actie van de bestuurder in deze....
 

Canon-Eye

Forumguru
Er rijden nog wel eens auto's een oprit af en het water in doordat de handrem vergeten was. Het is in het algemeen niet zo gebruikelijk om op de oprit je voorwielen zo sterk te verdraaien...
Overigens gebruik ik de handrem vrijwel nooit - en zeker niet als enige "vasthouder": auto staat altijd (ook) in de versnelling geparkeerd. Dus wegrollen zal-ie toch niet.
 

EdK

Forumguru
Hadden het volgens mij over een helling waar ik op reageerde...
Nu komen die in nederland alleen in het zuiden pas echt voor en rond de posbank

Maar let maar eens op in buitenland waar ze hogere hellingen hebben als hier en de stand van de voorwielen

Jaren terug toen ik nog klein was en in San Francisco was viel me dat al op met die hoge hellingen daar
 

Canon-Eye

Forumguru
Opritten hellen ook vaak enigszins naar de straat toe hoor - beetje afhankelijk van waar je woont natuurlijk. Zal niet voor elke "stad in NL" gelden, maar toch. En je hebt helemaal niet zo'n heel erg steile helling nodig om een auto zonder rem of motorblokkering weg te laten rollen.
 

Darkside

Forumguru
Ik merk toch regelmatig dat Hill assist in werking treedt.
Bij uitritten. Stoplichten. Parkeer garages etc.
Erg fijn. En ik denk dat ik ook straks nog meer ga genieten van Hill Hold.
 

TL@

Forumguru
Hadden het volgens mij over een helling waar ik op reageerde...
Nu komen die in nederland alleen in het zuiden pas echt voor en rond de posbank

Maar let maar eens op in buitenland waar ze hogere hellingen hebben als hier en de stand van de voorwielen

Jaren terug toen ik nog klein was en in San Francisco was viel me dat al op met die hoge hellingen daar

In San Francisco is het bij wet verplicht om je wielen zo te draaien dat de auto zelfs zonder remmen absoluut niet weg kan. Heb ik 2 jaar geleden van een agent met dienst te horen gekregen, wel geen boete gekregen want toeristen worden daar wel fatsoenlijk behandeld :jaja:
 

EdK

Forumguru
Ik was daar in de beginjaren 90 en weet niet of het een verplichting was of niet maar viel ons toendertijd op en hebben we uiteindelijk maar overgenomen.
En pas het vandaag de dag nog steeds toe op een helling
 

skodaboy

Forumguru
Bij de passat werkt het zoals het daar heet AUTO-HOLD niet met de electrische handrem. Auto-hold houdt de remdruk hydraulisch vast totdat je en gas geeft en de koppeling op laat komen. Dan wordt de remdruk geleidelijk gelost. de electrische handrem wordt alleen gebruikt bij het parkeren van de auto.

idd,dat is mij ook al een paar opgevallen als ik met VW Passat onderweg van een klant.
het systeem werkt wel fijn,zelfs op een vlakke weg kun je de wagen 'vastzetten'..:D

bij de BMW 5-reeks met automaat zit er een gelijkaardig systeem in,is wel handig in de file
dan moet je niet constant de rem inhouden om te vermijden dat de wagen vooruit 'kruipt'..
 

frisok

Senior Member
De auto hold doet bij een DSG in een Golf 7 nog iets. Dan kun je de rem loslaten zonder dat de motor weer start (in start-up modus). De motor start dan pas als je gas geeft. Zou dit in een Octavia ook aangezet kunnen worden denken jullie?
 

micky

Forumguru
@frisok in de O3 doet hij het ook gewoon hoor, vandaag nog gemerkt in Duitsland op een hellinkje, start/stop heb ik gelukkig permanent uitgeschakeld, dus daar kan ik niets over zeggen...
 

frisok

Senior Member
Dat hill hold werkt, dat wist ik inderdaad, maar ik heb het over auto hold. Dus op een vlak stuk, bij een stoplicht bijvoorbeeld, de rem intrappen, motor gaat evt uit als je startstop gebruikt, rem weer los, motor blijft uit en DSG koppelt nog niet totdat je gas geeft. Op de Golf 7 die ik gisteren en vandaag te leen had was dat een apart knop op de middenconsole. Kan de functie op de OIII niet terugvinden.
 

res-q

Senior Member
Dat zou inderdaad wel een handige feature zijn. Nu zet ik m vaak in vrij als ik voor het stoplicht sta en weet dat het lang gaat duren. Nadeel is dat als het dan groen wordt, je eerst de rem in moet trappen, dan naar D, en pas dan verder kunt... Auto hold zou dat oplossen :)
 
Bovenaan Onderaan