Het grote winterbanden topic: winter 2014-2015

Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Vanmiddag even in de storm gewisseld. Gelukkig bleef het tenminste droog.

Precies 4 weken geleden had ik even tijd gehad, op een mooie zonnige dag, maar dacht het nog even uit te stellen vanwege onnodig rijden met winterbanden met deze hoge temperaturen.

Natuurlijk blijkt dan dat je vervolgens 4 weken lang geen tijd hebt voor de wissel en moet het alsnog even gauw ergens tussendoor. En heb ik er inmiddels ook al een rit opzitten met gladde wegdek omstandigheden en winterse neerslag :D

(Goed - zo koud was het nou ook weer niet met 12°C anders had ik altijd nog even naar de DHZ garage kunnen rijden, daar is het overigens niet veel warmer, maar sta je droog en uit de wind. Maar die tijd en onkosten heb ik me kunnen besparen)

Kortom les voor volgend seizoen; gewoon met de vroege vako spotjes op de radio met veels te mooi weer wisselen, het risico dat ik weer een keer gehaast in de kou sta te prutsen is het mij niet waard ;)

Wat ik wel merk, is dat ik er elke keer sneller in wordt. In het puur wielen wisselen zit ik nu op 20 min, de meeste tijd zit 'm in het schoonmaken van de wielen voor de stalling. Zelfs de 'felgenbaum' van de Aldi heb ik weer opgeruimd, scheelt ook weer tijd in het tevoorschijn halen én opbergen van de banden :)
 
Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Vanochtend even met mijn Bridge Stones op het natte wegdek flink wat minirotondes genomen met een hogere snelheid.. met resultaat.. geen enkele slip, uitbreek te ervaren. De uitslag bij de ANWB test bleek dus te kloppen!

http://www.anwb.nl/auto/tests/winterbanden-225-45-R17H

Conti's zijn iets beter in de echte sneeuw en Bridge Stones het beste op nat wegdek. Nu ga ik toch niet op wintervakantie, dus goede keuze lijkt mij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Wat ik wel merk, is dat ik er elke keer sneller in wordt. In het puur wielen wisselen zit ik nu op 20 min, de meeste tijd zit 'm in het schoonmaken van de wielen voor de stalling.
Die ervaring heb ik ook, dat het steeds gaat sneller gaat. Maar 20 minuten haal ik niet. Hoewel, als ik puur naar het wisselen kijk, misschien kom ik aardig in de buurt. Ik heb wel helaas stelselmatig problemen met linksachter, krijg de bouten gewoon los, maar dan toch komt het wiel er wel heeeeel moeilijk af. De andere drie nooit een probleem. Ik heb wel eens gegoogled naar oplossingen, over gebruik van (koper)vet lijken de meningen verdeeld, waar men het wel over eens lijkt te zijn is zorgen dat de contactvlakken heel goed schoon zijn. Dat doe ik dan dus ook, maar wil linksachter niet echt helpen, dat blijft bij elke wisseling weer een geklooi ...
 

turboturbo

Forumguru
Wissel je de wielen ook wel van plaats?
Maw ligt het misschien aan een van de velgen?

Met 20 minuten bedoelde ik ook puur het wisselen. Inclusief de wielen uit de schuur halen (en daarvoor eerst de schuur opruimen zodat ik erbij kan) de afgenomen velgen schoonmaken en weer opbergen, nadraaien van de bouten met een moment sleutel en het opklikken van de wieldoppen zit ik op ongeveer een hele middag :)
 

CDK

Forumguru
@bobbl rondom 15mm alleen bij m'n 8.5J ET60 Porsches met steekmaat 5x130 gebruik ik die om van 5x130 naar 5x112 en van ET60 naar ET45 te gaan ;)
 

Havana

Forumguru
Ik ga ze er vandaag maar eens onder leggen. Lijkt me precies het juiste moment.

Slechts 2 dagen kunnen genieten van mijn nieuwe velgjes :(

ImageUploadedByTapatalk1419588754.417914.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan