Het grote winterbanden topic: winter 2014-2015

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana

Forumguru
Er is wel wat meer voor nodig om wegen te laten bevriezen. Komt nog eens bij dat ik de luxe heb om op de fiets naar 't werk te gaan (ik zou zelfs kunnen lopen).

Dat hele 8 graden verhaal van fabrikanten is één van de beste marketingtrucs van de afgelopen decennia. Ik snap echt niet dat hele volksstammen die voor zoete koek slikken.

Dat leaserijders zo vroeg wisselen kan ik ook nog wel inkomen. Die worden vaak gedwongen door de bandenboeren en ze hoeven hun rubber toch niet zelf te betalen.
 

Falcon

Donateur
Toch dacht ik 2 weken terug dat (toen het -1 was) de winter eraan kwam en genoeg reden was om te wisselen. Maar nu denk ik .. why???? heb ik gewisseld.
 

Noord26

Forumguru
Dat hele 8 graden verhaal van fabrikanten is één van de beste marketingtrucs van de afgelopen decennia. Ik snap echt niet dat hele volksstammen die voor zoete koek slikken.

Dat klopt wat je zegt die 8 graden en wat fabrikanten je willen doen geloven, maar dat was niet de insteek van mijn verhaal. Hetgeen je nu in adem verteld.

Als ik in de morgen de plassen bevroren zie op naast gelegen weilanden, terwijl er overdag 8 graden aangegeven wordt heb je gewoon kans op bevroren weg gedeeltes. En dan heb je met de ontwikkelingen van de moderne zomerband totaal niets te vertellen.

Het is niet dat de winterbanden zoveel beter zijn geworden, maar de zomerbanden worden steeds meer echte zomerbanden als je profielen bekijkt tov 15 jaar geleden.
 

CDK

Forumguru
Ben het met je eens @Noord26 de sportieve zomerbanden gaan steeds meer op slicks lijken en bij lage temperaturen icm met nat wegdek ben je beter af met een GOEDE winterband :jaja:
 

Jewepe

Forumguru
@turboturbo: Ik rij op 195/65x15

@Corné de Kluijver: 225 als breedte voor een winterband vind ik niet zo slim en vraagt om tractieproblemen. In de winter heb je graag zoveel mogelijk gewicht per cm2 contactoppervlak. En hoe breder de band, hoe minder gewicht per cm2. Het staat natuurlijk wel heel mooi zo'n breed 19" wiel :jaja:

Ook nog een vraag: ervaring met Kumho's? Ben ik wel benieuwd naar.
 

CDK

Forumguru
@Jewepe, smaller als 225 ga je niet vinden voor mijn auto qua snelheidscodering en lastindex en tractie heb ik meer dan genoeg met 4x4
Wat betreft Kumho, ik lees wel eens voor de hobby, wat ik dan zie is hoge slijtage, slechte (zijdelingse) grip, al zijn ze wel aan een stijgende lijn bezig daar in Zuid Korea ;)
 

Jewepe

Forumguru
@Corné de Kluijver : wel eens met een setje gereden? Of beperkt je kennis zich tot "boekenwijsheid"? Ik zal niet zeggen dat het "de" band voor elke auto is. Maar voor de gemiddelde autorijder die zich niet op circuits vertoont meer dan voldoende. In de laatste consumentenbond test stond de Michelin Pilot Sport 3 op plaats zes en de Kumho Le Sport op plaats acht (maat 225/45x17). Bij een prijsverschil van € 25,- per band.
 

Jewepe

Forumguru
@Corné de Kluijver : je :nono: snap ik niet. Letterlijk staat er in de testgegevens "afgewaardeerd wegens lichte tekortkomingen op nat wegdek". Kennelijk is lezen niet je sterkste punt ;). En by the way. Voor een 3.6 4x4 Superb wordt over het algemeen een 205/50x17 geadviseerd als winterband.
 

micky

Forumguru
@turboturbo: Ik rij op 195/65x15

@Corné de Kluijver: 225 als breedte voor een winterband vind ik niet zo slim en vraagt om tractieproblemen. In de winter heb je graag zoveel mogelijk gewicht per cm2 contactoppervlak. En hoe breder de band, hoe minder gewicht per cm2. Het staat natuurlijk wel heel mooi zo'n breed 19" wiel :jaja:

Ook nog een vraag: ervaring met Kumho's? Ben ik wel benieuwd naar.
Tractie problemen? wil je dat eens onderbouwen, ik denk namelijk dat het wel eens zou kunnen zijn dat je dan eerder wegzakt en dus vast komt te zitten, verder heb je wel minder druk per cm2 maar ook een groter grip oppervlak, dus het zou wel eens gelijk evenredig op kunnen gaan met het voordeel bij bredere banden dat je minder snel vast komt te zitten door wegzakken/ingraven.
 

Jewepe

Forumguru
@mickey De onderbouwing staat in mijn post. Gewicht per cm2 contactoppervlak. En je bent het toch met me eens dat een minder zwaar object eerder glijdt in de sneeuw.
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver : je :nono: snap ik niet. Letterlijk staat er in de testgegevens "afgewaardeerd wegens lichte tekortkomingen op nat wegdek". Kennelijk is lezen niet je sterkste punt ;). En by the way. Voor een 3.6 4x4 Superb wordt over het algemeen een 205/50x17 geadviseerd als winterband.

Lezen is denk ik niet jou sterkte punt.. :D

Het woordje afgewaardeerd is hier de bepalende rol. Waarom een paar tientjes besparen op banden als hij afgewaardeerd is; een Vredestein scoort plaats 3 ipv 12 tegen vrijwel dezelfde prijs? Waarom met minder genoegen nemen als er betere keuzes zijn?

Als ik het woordje afgewaardeerd lees, bij de ANWB/ADAC, weet ik genoeg: die worden het niet. Vrij logisch toch?
 

micky

Forumguru
@Corné de Kluijver : je :nono: snap ik niet. Letterlijk staat er in de testgegevens "afgewaardeerd wegens lichte tekortkomingen op nat wegdek". Kennelijk is lezen niet je sterkste punt ;). En by the way. Voor een 3.6 4x4 Superb wordt over het algemeen een 205/50x17 geadviseerd als winterband.

Elke afwaardering op nat wegdek is direct een reden om deze band niet te nemen als er een beter alternatief is, dit was voor mij de reden de winterbanden bestelt voor mijn leaseato niet te accepteren, ik ben ik conclaaf gegaan met de leasemij en ze hebben mij Michelin pilots Alpin gegeven.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan