Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
E

Ex-lid 2926

Heb nu 2 winters gereden met winterbanden op stalen velgen en een setje zeer matige wieldoppen van een universeel merk. Eigenlijk geen gezicht en was altijd weer blij als de zomerwielen weer gemonteerd konden worden.
Paar weken geleden via MP een set originele Skoda wieldoppen (van O2 FL) op de kop kunnen tikken. De winterbanden zitten er nu weer op en met deze deksels is het aanzicht een stuk beter. Van mij mag het weer snel voorjaar worden en niet alleen vanwege de wielen en bandjes.

Mij is aangeboden een set Imperial winterbanden ( submerk van Falcon ) ter vervanging van de mijn huidige versleten banden 225/45R17 (op lm wintervelg). Dit is het "eigen" merk van de garage/bandenboer waar mijn velgen in opslag liggen. Heeft er iemand ervaring met dit merk?? En zo ja hoe zijn deze? Kom regelmatig in Duitsland met de auto en ga van komende winter op wintersport in Oostenrijk.

OMG Spector :407:

Rij je in zo'n gave strakke plasser bak en dan overweeg je serieus om zo'n pisbakkenstaal-kwaliteit bandjes te monteren :biggthumpdown:
Gun jezelf en je nice ride gewoon A-kwaliteit winterrubber jonge.
Geloof me nou maar, dat betaald zich dubbel en dwars terug (op z'n laatst als het je behoedt voor een flinke klapper).

Spector

Forumguru
Hoho, het was een vraag. Ik heb nog niets besteld en probeer altijd te onderzoeken voor ik iets aanschaf. In de zomer en winter liggen er nu Michelin's onder en de bandenboer (waar ik al 8 jaar kom ) begon gelijk over deze banden. Aangezien ik ze niet ken en niets over kon vinden in de Nederlandse test heb ik het hier eens gevraagd. Falcon / Imperial is trouwens Zweeds, dus daar weten ze vast wel met winters om te gaan. Op het moment twijfel ik eerder tussen nieuwe Michelin's of Continental, die erg goed getest zijn.

Heb er de Conti onder met Enzo B velgen ze liggen er nog maar dertig km onder dus het enige wat ik er kan van zeggen is dat ik de banden niet hoor in het interieur. ( kan zijn omdat ze nog nieuw zijn ).

Constant

Erelid
Falcon / Imperial is trouwens Zweeds, dus daar weten ze vast wel met winters om te gaan.
Scandinavische winters zijn alleen wel anders dan winters in West Europa, met meer ijzige omstandigheden en extreem lage temperaturen. Dat is ook de reden dat Scandinavische banden net voldoende scoren tijdens de West-Europese testen, ze zijn niet voor onze regio ontworpen en zijn daarom niet de beste keuze voor een Nederlandse winter of een reis naar de alpenlanden.

Spector

Forumguru
Tnx, Constant. Daar heb ik wat aan moet per slot van rekening wel veilig naar de wintersport kunnen komende winter. Prijzen voor een nieuwe set Michelin en Conti's zijn in middels opgevraagd.

Constant

Erelid
Er is voor beide merken iets te zeggen.

De Michelins zijn duidelijk slijtvaster dan de (meeste) Conti's. Maar de Conti's hebben iets meer grip op sneeuw en ijs, vooral tijdens het remmen wordt het verschil duidelijk met andere banden. Ik rijd niet zoveel kilometers per jaar, dus vandaar dat ik een voorkeur heb voor de Conti's, liever meer grip in ruil voor slijtage. Zou ik veel moeten autorijden in de winter, dan zou ik de Michelin's waarschijnlijk kiezen (die het ook erg goed doen op sneeuw en ijs).

Met Dunlop winterbanden zou ik ook wel gelukkig kunnen worden.

Gisteren heb ik mijn wielen omgewisseld, maar na het kijken van het weerbericht heb ik toch weer het idee dat ik wat te vroeg ben.. Ik heb er nog niet op gereden, dus dat is nog even afwachten.

Voor de Citigo-meeting op 9 december wissel ik wel een dagje terug naar lichtmetaal, want ik vind die wieldoppen érg lelijk ;)

foto.jpg

CharlesTucker

Forumguru
Misschien van het weekend maar eens een uurtje investeren, vanaf volgende week dinsdag wordt het toch wel koud 's ochtends, en blijft het ook de gehele dag onder de 7 graden. Michel, het ideale moment bestaat gelukkig niet, het lijkt me in deze tijd van het jaar geen enkel probleem op zomer of winterbanden te rijden. Als je sommige adviezen zou opvolgen zou je nu eigenlijk 's ochtends op winterbanden moeten rijden, en 's middags op zomerbanden. Toen ik nog een leaseauto reed kreeg ik standaard begin oktober een briefje van de leasemaatschappij met het verzoek een afspraak te maken om te wisselen, begin april kwam dan het verzoek voor de terugwissel. Nu probeer ik wel eventuele sneeuw/ijs rommel voor te zijn, maar heel kritisch is die wissel niet wat mij betreft.

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan het moment gelukkig zelf bepalen, omdat ik 3 van de 4 wielen aan de garagemuur heb hangen (het 4e wiel ligt op reserve in de koffer).
Als regel mik ik op 1 december en 1 april, maar uiteindelijk hangt het erg af van het weerbericht voor de komende periode.

Als de temperatuur ook overdag structureel in de richting van 5 tot 7 graden zakt dan wordt het tijd om een gunstig moment te kiezen (liefst niet in de regen of zo). Ik moet twee auto's doen en wil me er niet bij haasten, dus ik trek er wel een ochtend of middag voor uit. Inclusief een ritje van een kilometer of 15-20 per auto, om daarna de wielmoeren nog even na te trekken.

Morgen kan ik weer terug naar de dealer, volgens mij zijn mijn wielen niet best gebalanceerd. Ik baal ervan, want met de zomerbanden had Hegeman hetzelfde probleem......

hemi24

Forumguru
Morgen kan ik weer terug naar de dealer, volgens mij zijn mijn wielen niet best gebalanceerd. Ik baal ervan, want met de zomerbanden had Hegeman hetzelfde probleem......

Ben nog geen bandenboer tegengekomen die het in één keer wel goed kan... Zal te maken hebben met het feit dat het rubber zich toch nog wat zet in de eerste kilometers.
Bij mij zijn afgelopen vrijdag de winterbanden gemonteerd. Afgelopen weekend naar midden Dld geweest en morgen gaan we voor een nieuwe balanceer sessie.

De banden bevallen trouwens prima: Continental TS 830 P in de maat 215/50R17. Wat wel opvalt is de extra brede beschermrand bij de velg.

turboturbo

Forumguru
het ideale moment bestaat gelukkig niet
Inderdaad, het laatste wat je wilt, is dat er eind v/d week sneeuw valt, en je toch echt geen tijd hebt / het weer het lekker toe staat, om de wissel even op je gemak te doen. Sta je dan lekker in de regen en in de kou, omdat je een paar weken op sneeuwbanden rijden wilde besparen :uitlachen:

Ondergetekende heeft ze vanmorgen gewisseld, rustig bij/na de koffie in het zonnetje. Ik was er wel bijna 2 uur mee bezig (inclusief schoonmaken zomervelgen én de wieldoppen voor op de putdeksels, omdat ik daar dit voorjaar geen zin in had) en o ja, ik moet ook nog een aardig stukkie lopen van de auto naar m'n schuurtje... :smirk:

Heb nu wel aardig spierpijn, moet ik zeggen. Ik snap nu toch wel dat mensen hiervoor gewoon even naar de bandenboer rijden en het voor 3 tientjes laten doen (even afgezien van of je de wielen op laat slaan of ze weer zelf mee naar huis neemt) :crazy:

Gratis tip:
Pomp je na de wissel je sneeuwbandjes weer vol, neem dan meteen je reservewiel even mee (lekker hard oppompen :grin:, kan die ook weer een tijdje mee) Sta je niet voor een verassing als je nog eens langs de kant van de weg je lekke band verwisselt met een lege.... :rolleyes:

Ben nog geen bandenboer tegengekomen die het in één keer wel goed kan
Ik geloof ik wel, hoor. Of ik merk het niet [smiley] Misschien kun je dan beter vragen, of je de wielen eerst even ongebalanceerd mee mag krijgen, zodat je er eerst een week op kunt rijden. En dat je daarna even terug komt om ze te laten balanceren, alsnog?

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad, het laatste wat je wilt, is dat er eind v/d week sneeuw valt, en je toch echt geen tijd hebt / het weer het lekker toe staat, om de wissel even op je gemak te doen.
Ach, als 't moet, dan kan er veel...
Op 25 november 2005 deelde het Leger des Heils soep en dekens uit aan ingesneeuwde automobilisten langs de A1 (de hele Veluwe stond ongeveer vol) en ik moest de volgende ochtend vroeg vanuit omgeving Brielle naar het Ruhrgebied.
Ik had toen ook wel een garage(box), maar die bood net genoeg vrije ruimte om uit te stappen, niet om naast de auto te werken. Er bleef me dus weinig anders over dan de toenmalige F1C telkens zodanig scheef in de deuropening te zetten dat ik het te wisselen wiel kon behandelen in m'n garage, met de kanteldeur rustend op een deken op de auto als beschutting tegen de vliegende sneeuwstorm. Is allemaal gelukt.

De volgende ochtend overigens op het traject Rotterdam/Nijmegen/Venlo/Duisburg letterlijk geen vlok sneeuw op straat gezien. Maar 's avonds is er in Duisburg alsnog ruim 30cm gevallen, dus alle moeite was niet voor niets geweest.

Nu heb ik meer tijd dan toen, alsmede een ruime carport naast het huis voor de garage. Ik zie 't wel...

Fabia

† In Memoriam
Heb nu wel aardig spierpijn, moet ik zeggen. Ik snap nu toch wel dat mensen hiervoor gewoon even naar de bandenboer rijden en het voor 3 tientjes laten doen (even afgezien van of je de wielen op laat slaan of ze weer zelf mee naar huis neemt) :crazy:

Inderdaad, ik ga vanmiddag ff kijken of er nog een bandenboer is die tijd heeft. Gelukkig zitten er 4 bandenboeren op het industrieterrein, dus dat moet wel lukken gok ik.

Als ze me te vaak lastig zijn kies ik wel een andere dealer voor mijn onderhoud, dat is niet zo lastig. Wat blijkbaar wél lastig is, is bedenken of ze me naar huis kunnen brengen of een autootje meegeven. Daar wacht ik dus maar even op :)

Rallye

Forumguru
Vandaag de TS830's er weer op laten zetten. Het verschil met de zomerbanden valt me altijd weer op. De winterbanden zijn stiller dan mijn zomerbanden (eveneens van Continental) en hebben, zo lijkt het, veel minder rolweerstand. De auto rolt veel sneller van zijn plaats als de weg maar een beetje schuin wegloopt.

De grip is echter (in omstandigheden als vandaag, dus nat maar niet koud) wel iets minder. Ze spinnen wat sneller en het stuurgedrag voelt wat "schwammiger", niet toevallig ook een minpuntje bij de test van Sport Auto (zie hiervoor). Volgende keer toch maar weer Michelins (zowel zomer als winter)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan