Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

darkprojectx

Forumguru
ik laat ze er nog even mooi onderuit. Mijn zomer rubber doet het met regen beter dan mn winter rubber.
(kwestie van zomerband a 66 euro tegen een winterband van 40 euro :grin: )
hopelijk komt de winter een beetje laat, dan zorg ik dat ze opgepompt naast de krik in de schuur gestapeld zijn.

andrehj

Forumguru
Gaan we zaterdag massaal aan de bandenwissel?
Ik zou nog niet weten waarom, zolang het nog niet vriest presteren zomerbanden veel beter (en ze zijn nog zuiniger ook). Ik wissel meestal rond 1 december, of in de laatste week van november. In al die jaren ben ik nog maar 1 keer te laat geweest, dat was op 25 november 2005, toen ik de avond van tevoren hoorde dat het flink zou gaan sneeuwen, maar door een hevige verkoudheid (en rotweer) niet snel mijn winterbanden kon monteren. Die vrijdag glibberde ik op mijn zomerbandjes alle kanten op, waardoor ik 's avonds alsnog (terwijl het nog sneeuwde) mijn winterbanden heb gemonteerd. Hierna gelijk weer gaan rijden en toen merkte ik pas echt het enorme verschil in grip, door dus binnen een uur zowel op zomer- als op winterbanden in de sneeuw te rijden.
Maar zolang er geen sneeuw ligt of het niet vriest, biedt een winterband niet extra's, en ik snap dan ook niet dat er al vanaf september (als het nog vaak 20 graden is) al hele volksstammen op winterbanden rondrijden. Bij die temperaturen presteert een zomerband echt veel beter.

Constant

Erelid
Dat komt omdat de ene zomerband niet de andere zomerband is. Veel zomerbanden hebben een zeer zomers profiel, vooral geschikt voor droge zomerse dagen. Als m'n huidige zomerbanden worden vervangen, kies ik een zomerband die beter geschikt is voor natte zomers en de herfst.

Canon-Eye

Forumguru
Als m'n huidige zomerbanden worden vervangen, kies ik een zomerband die beter geschikt is voor natte zomers en de herfst.
Goed plan! Dan hebben we aansluitend vermoedelijk een prachtige warme droge zomer...:worshippy:

Constant

Erelid
Hilarische opmerking in een artikel over winterbanden op een wintersport site:

Als twee gerenommeerde, onafhankelijke (daar gaan we tenslotte vanuit) organisaties immers tot zulke eensluidende conclusies komen, mag je er vanuit gaan dat de uitkomsten betrouwbaar zijn.
Nope, de ANWB heeft de ADAC test met toestemming overgenomen, vandaar de overeenkomsten :laugh:

laagvlieger

Forumguru
Er wordt hier in BE vanaf deze week al massaal overgegaan naar winterbanden. Reden is het weerbericht voor het weekend: de eerste winterse buien en temperaturen tot -5°C.

Ik leg ze er pas (zelf) op tot er echte sneeuw en langdurige vorst voorspeld wordt.

TL@

Forumguru
Ik heb juist de afspraak gemaakt om te wisselen, pas tijd eind november. Ah voor mij niet erg, zolang ze er maar op liggen tegen de skivakantie.

Constant

Erelid
Dit soort vrij grootschalig (= duur) onderzoek wordt al jaren in samenwerking tussen meerdere automobielclubs gedaan. Is ook wel zo efficiënt natuurlijk.
De opmerking van rweersch gaat over de journalist die na lange analyse zowel overeenkomsten als verschillen zag in de ANWB versus de ADAC test.

Inderdaad, beter één keer grondig getest op ijs en sneeuw in de Alpen, dan tien keer matig getest.

Hetzer

Forumguru
Ben opzich wel blij dat er nu om zitten, het zal eerder kouder dan warmer worden de komende tijd ;) En ze zijn hier de komende maanden nog aan de weg bezig, het is hier daardoor, een flinke modderboel op het lokale asfalt.
Heb het gevoel dat de winterbanden iets beter presteren op deze moderrige en glibberige wegen, bij komend voordeel is dat het me nu niet uitmaakt dat mijn velgen vuil worden.

rweersch

Actief lid
Dit soort vrij grootschalig (= duur) onderzoek wordt al jaren in samenwerking tussen meerdere automobielclubs gedaan. Is ook wel zo efficiënt natuurlijk.
Dat bedoel ik ook niet; ik reageerde op die opmerking van die wintersport-site, die dacht dat het verschillende onderzoeken waren, zoals Constant al aangeeft.

Sparkie

Forumguru
Bij mij zitten de Michelin Alpin's er sinds vandaag onder. Ik moet zeggen dat ik qua rijcomfort weinig verschil merk met de zomersloffen.
Het zijn de 205/55 R16 91H's

Tsja, ik heb hier geen keuze in aangezien ik voor mijn werk bijna dagelijks in Duitsland moet zijn.
De eerste vorst komt eraan, dus komende dinsdag gaat het winterrubber eronder.
Een setje Michelin Alpin A4 ligt al klaar bij mijn bandenleverancier :)
Als het aan mij lag zou ik nog een weekje of 4 á 5 wachten maar ja...

Vandaag het winterrubber laten monteren.
Meteen maar de Luna's gewisseld tegen de A8 velgen, wil ook wel es tegen wat nieuws aankijken van de winter :)

De Michelin Alpin PA4's zijn mooi rustig, rollen soepel en maken niet veel herrie.
Ik vind het profiel boven verwachting mooi, niet dat dat veel uitmaakt omdat je er maar bar weinig van ziet, maar toch... :tongue:

Heb nog ff een before and after piccie erbij gedaan, want zonder pics kunnen jullie je er toch niks bij voorstellen :cool:

Bijlagen

• S1 op wintersloffen.jpg
    S1 op wintersloffen.jpg
    134,7 KB · Weergaven: 159
  • S1 op zomersloffen.jpg
    S1 op zomersloffen.jpg
    139,1 KB · Weergaven: 159
Ik heb mijn winterbanden op een standaard staan, maar ik vind die eigenlijk niet bijster stevig. Volgens mij kan ik net zo goed de banen gewoon stapelen, of is er een reden om dat niet te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan