Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

rweersch

Actief lid
Gisteren, 10 september, was het 's nachts 15 graden, en hebben we overdag de 25 aangetikt. Ik voorzie voorlopig nog weinig vorst ;)
Wel natuurlijk het goede moment om nu al te gaan shoppen, mocht je er nog geen hebben!

Constant

Erelid
Mijn winterbanden zijn bijna aan vervanging toe, rechtsachter zit al op 4 mm..... Dat wordt weer een fikse rekening!

laagvlieger

Forumguru
Laat maar komen die winter. En liefst zo streng mogelijk. Ik ben niet zo voor kwakkelweer. Ofwel moet het mooi, warm, zomers zijn, ofwel een sneeuwrijke en berekoude winter!

Vorige weer daalde het kwik 's in de Ardennen nachts tot 4 graden. Dat zijn weer zowaar winterband-temperaturen! Ben benieuwd wanneer er weer volop reclame gemaakt zal worden en de discussie over het nut van winterbanden weer oplaait.

Achja..als het bij -4 gewoon droog is..en geen sneeuw of natte sneeuw ligt..dan kun je nog altijd beter op een zomerband rijden! :)
Daarom...laat een goed pak sneeuw maar komen, maakt de winterbandjes weer nuttig! :)

Rallye

Forumguru
Achja..als het bij -4 gewoon droog is..en geen sneeuw of natte sneeuw ligt..dan kun je nog altijd beter op een zomerband rijden! :)

Serieus? Nee hoor, een winterband heeft ook meer grip op een droge weg bij min 4, zeker als je een sportieve zomerband hebt. Daarnaast werkt een winterband juist niet alleen bij sneeuw of natte sneeuw maar ook in koude en natte (regen) omstandigheden.

Als het regent kun je beter op een zomerband rijden...deze heeft grotere groeven en kan daardoor meer water afvoeren. De kleine groefjes in een winterband worden op t wegdek iets uit elkaar geduwd en vormen een soort haakjes waardoor je op sneeuw/natte sneeuw meer grip hebt. Leest er iemand de autoweek? Deze hebben al verschillende jaren achter elkaar een grote winterbanden test gedaan, waarbij telkens weer naar voren komt dat bij een winterband en regenachtige omstandigheden de grip en remweg langer zijn (zelfs veel langer) dan bij een zomermaand en regen.

Sparkie

Forumguru
OMG! Wat heb ik aangeslingerd?

Laten we niet in een discussie verzanden of winter/regenbanden wel of niet nuttig zijn....

Voor zover ik in een test van vorig jaar (hier te vinden) kan lezen was de beste keus een Continental ContiWinterContact TS830.

Weet iemand wanneer de test over 2012 gepubliceerd word? En of er grote veranderingen te verwachten zijn?

Gerke

Forumguru
OMG! Wat heb ik aangeslingerd?

Laten we niet in een discussie verzanden of winter/regenbanden wel of niet nuttig zijn....

Voor zover ik in een test van vorig jaar (hier te vinden) kan lezen was de beste keus een Continental ContiWinterContact TS830.

Weet iemand wanneer de test over 2012 gepubliceerd word? En of er grote veranderingen te verwachten zijn?

Probleem met die testen is dat ook de auto waar de banden onder moeten bepalend voor het rijgedrag etc zijn..
Ik lees die testen dus met een hele grote korrel zout, want ze worden nooit getest onder een fabia combi ;)

Ik ben in ieder geval erg tevreden met de Vredestein Snowtrac3, zowel onder de Corolla als de Fabia den die het prima.

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad, al blijft natuurlijk erg subjectief. Wat de een prettig vind vind de ander weer helemaal niks.

laagvlieger

Forumguru
Gooyear kwam vorig jaar, na de winter (!) met hun nieuwe winterband,. De Ultragrip 8. In mei 2011 heb ik dan een set gekocht, nog voordat er testresultaten bekend waren -lekker goedkoop. Een kleine gok, maar niet echt aangezien het succes van de vorige serie.
Inmiddels scoort deze band overal 4 en 5 sterren en wordt ze sterk aangeraden. Sterkste punten zijn onder andere het uitblijven van aquaplaning, wat in onze streken even belangrijk is dan grip bij sneeuw. De brede versie (205) scoort minder goed dan de smalle versie (175), maar dat is algemeen gekend.

Onder mijn Fabia bevallen ze in ieder geval uitstekend in de maat 185/60/15. Een sterke aanrader en ook iets goedkoper dan zijn directe concurrent, de Michelin Alpin 4.

mikehotel

Actief lid
Ben in de markt voor 18" winterbanden ter vervanging van de zomerbanden op de niet helemaal smetteloze Themisto's. Zag in het Superb II subforum wel een draadje over 18" winterbanden, maar die was gesloten omdat er blijkbaar in dit draadje gepost dient te worden. Ik zie door de 212 pagina's door de bomen het bos niet meer, dus als men ervaringen heeft met 18" winterbanden, dan ben ik erg benieuwd!

@mods: wellicht is het toch handig om specifieke modelgerelateerde winterbandentopics te openen?

michelover

Forumguru
@mikehotel , rij ook in de winter met 18'' onder de Superb en hiervoor onder de Octavia. Vind het persoonlijk lekker rijden en heb nog geen nadelen gevonden. De wegligging is nog steeds perfect en ook onder de verschillende weersomstandigheden nog geen problemen gehad. Heb eerst Vredestein gehad als winterband en nu de Continental banden, beide maat 225/40.

Ik rijd zelf al jaren op 17 inch lichtmetaal in de winter en in de zomer op 18 of 19 inch (met een uitschieter naar 20 inch).
Altijd zeer tevreden geweest met de 17 inchers maar ik ga dit winterseizoen echter ook de overstap maken naar 18 inch winterrubber (ik heb mooie A8 "Gullideckels" gescoord).
Ben in de markt voor een setje Michelin Alpin A4 in de maat 225/40 R18.

Voorheen heb ik heel wat setjes Vredestein Wintrac Xtreme "er doorheen gedraaid".
Geweldige band ook op hogere snelheden en ook bij écht barre weersomstandigheden.
Zakelijk zit ik veel op de duitse Autobahn en daar wordt zelfs in de wintermaanden flink gegast.
Tja, ik pas me altijd aan en rijd doorgaans met de stroom mee :grin:
De laatste 2 setjes Wintracs vielen me qua duurzaamheid echter wat tegen.
Vredestein sleutelt regelmatig aan de rubber-compound met het oog op de eeuwige strijd die gevoerd wordt op het vlak van grip (bij m.n. natte weersomstandigheden) versus duurzaamheid.
M.i. slaat de weegschaal bij hun te ver door richting grip...
Die was sowieso al goed maar nu lijdt de duurzaamheid er merkbaar onder.
25K het splinternieuwe rubber laten rollen en dan al op 4 mm. zitten is in mijn ogen echt te magertjes.

Vandaar de overstap naar het franse spullebul.
De recensies over de A4 zijn uitsluitend positief (wel enkel getest in een kleinere maat) maar ik heb er het volste vertrouwen in dat het wel goed komt :)
I'll keep you all posted!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan