Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Draad: Het Grote Winterbanden-Topic

@Edk

Gewoon blij zijn met de sloffen die onder je mooie nieuwe Yeti zitten..
overigens nog gefeliciteerd met je witte Sneeuwman..

Jan
Yeti 1.8

Wasmachineman

Forumguru
Bron: www.ad.nl
BARENDRECHT - Winterbanden geven auto's meer grip op de weg, maar wetenschappers denken dat de verkeersveiligheid daar weinig baat bij heeft. "Het netto-effect zou wel eens nul kunnen zijn." Dat is vandaag te lezen in het AD.
Winterbanden - bij het garagebedrijf ABS van John de Krom in Barendrecht struikel je er over. 250 tot 300 'setjes' heeft hij in de opslag liggen, en die vliegen de deur uit.

Bij talloze automobilisten zitten de soms barre weersomstandigheden van een jaar geleden nog vers in het geheugen. De Krom: "Veel mensen herinneren zich hoe ze - zónder winterbanden - vast stonden op de oprit, terwijl hun buurman - mét winterbanden - wel vlotjes wegreed. Dat willen ze niet weer meemaken."

En dus rekent de branche er op dat het record van afgelopen winter (1,2 miljoen winterbanden verkocht) makkelijk wordt gebroken.

Maar wordt het verkeer er eigenlijk wel veiliger door, als Nederlandse automobilisten massaal vers rubber om hun wielen leggen? In theorie in elk geval wel. Uit diverse testen blijkt keer op keer dat de winterbanden wel degelijk werken.

Meer grip en kortere remweg
Oké, er zijn uitzonderingen op de regel, zoals de Performer Winter, een goedkoop exemplaar van Chinese makelij dat volgens de Consumentenbond 'uitermate slecht' presteert. Maar de meeste winterbanden (die per stuk al snel 90 euro kosten) zorgen door het zachtere rubber en aangepaste profiel voor veel meer grip en een kortere remweg - vooral als er sneeuw of ijs ligt.

"Daar redden we levens mee, zonder twijfel," zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) Maar verkeerspsychologen betwijfelen dat. "Het netto effect van de winterband zou wel eens nul kunnen zijn," stelt Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen.

Zijn collega Gerard Tertoolen: "Het is zeer de vraag of het zin heeft om in Nederland met winterbanden te rijden. Ze heetten vroeger vast niet voor niks sneeuwbanden. En wanneer ligt er hier nou sneeuw?" De wetenschappers wijzen op onderzoek naar het antiblokkeersysteem in auto's (ABS): bestuurders waanden zich daarmee veilig, dachten: mij kan niks meer gebeuren.

Onvoorzichtiger rijgedrag met winterbanden
Met als gevolg dat ze juist méér risico namen. Het ligt erg voor de hand, aldus Brookhuis, dat automobilisten met winterbanden hetzelfde doen. "Ze zijn gerustgesteld, gaan wellicht wat harder rijden of de bocht wat scherper door. Misschien wordt het verkeer daardoor per saldo zelfs mínder veilig."

Daar is Veilig Verkeer Nederland het niet mee eens. Winterbanden zijn geen wondermiddel, maar wél nuttig. "Al moeten automobilisten natuurlijk altijd voorzichtig blijven rijden."

Het gaat VVN te ver om winterbanden verplicht te stellen, zoals over de grens soms het geval is. "Daarmee jaag je mensen die amper de auto pakken of bij winters weer de trein nemen onnodig op kosten."

17/11/10 10u10

Voor de reacties: http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autower...010/11/17/Twijfel-over-nut-winterbanden.dhtml

___JC___

Forumguru
Tuurlijk zijn er altijd mensen die minder voorzichtig rijden omdat ze winterbanden hebben en denken dat het 'allemaal wel kan'. Maar dat kan niet meer zijn dan 5% van de nederlandse weggebruikers. De rest rijdt gewoon erg voorzichtig met winterse omstandigheden, met of zonder winterbanden.

Het is niet voor niks dat veruit de meeste ongelukken bij droog, zonnig weer gebeuren in Nederland.

Rosinfield

† In Memoriam
Waar komen deze cijfers vandaan? Er zijn denk ik mensen met winterbanden die voorzichtig rijden en mensen met winterbanden die overconfident zijn, maar is dat 5%?
Zo ook bij zomerbanden. In totaal dus 4 categorieen chauffeurs. Ik zou graag de proportie zien die elke categorie beslaat.
Verder vraag ik me af of de laatste opmerking over de meeste ongelukken bij droog weer, door feiten is onderbouwd en als dat al zo is, of dan rekening is gehouden met het relatieve aandeel van droge dagen dat veel groter is dan natte dagen. Daarvoor moet natuurlijk wel gecorrigeerd worden.

van_der_P

Senior Member
Tuurlijk zijn er altijd mensen die minder voorzichtig rijden omdat ze winterbanden hebben en denken dat het 'allemaal wel kan'.
Het moet er een beetje inkomen bij de mensen in Nederland die voor het eerst winterbanden gebruiken.
:ot: Het is net hetzelfde als toen ABS en ook ESP gemeengoed werden toen waren er ook mensen die meende dat hun niks gebeuren kon. Of met dit winterweer met sneeuw en ijs een klevende 4x4 achter je.
Al die techniek, het zijn maar hulp middellen.
En vaak is in zo'n geval de confrontatie (een aanrijding) de beste leerschool.
Met winterbanden koop je een stukje zekerheid (wat meer reserve) als je op normale manier gedraagt.

Rosinfield

† In Memoriam
Dal lijkt mij ook. Zelfs bij die ongevalsstatistieken is denk ik geen rekening gehouden met allerlei variabelen (b.v. leeftijd, geslacht, rij-ervaring) die ook een rol zouden kunnen spelen. Idealiter zou je beide groepen, winter- en zomerbanden rijders, op allerlei andere variabelen moeten matchen, om deze mogelijkheid uit te sluiten. Waarschijnlijk is puur gekeken naar ongelukken met en zonder winterbanden, zonder rekening te houden met evt contaminerende variabelen.

Constant

Erelid
Nou, die heb ik net verzonnen... :smirk: De wetenschappers DENKEN ook alleen maar dat het effect nul is. Dat lijkt me ook een erg lastige om te onderzoeken.

De Achmea cijfers op basis van 70.000 automobilisten met winterschade in 2009/2010 geven andere inzichten dan de hersenspinsels van de geciteerde verkeer psychologen. Blijkbaar hoeft een universitair onderzoeker tegenwoordig geen statistische onderbouwing meer te geven voor cijfermatige stellingen.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik kan er niets naders over vinden helaas. Wat ik wel vind lijkt er op te duiden dat simpelweg is gekeken naar het aantal ongelukken met winter- dan wel zomerbanden.
Moet ook zeggen dat valide onderzoek bij dit soort kwestie uitermate lastig is. Theoretisch zou je het liefst de relatieve bijdrage aan ongevallen willen weten van diverse factoren zoals het soort banden, de rij-stijl, de rij-ervaring, enz.
Maar begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik ben echt wel overtuigd van het nut van winterbanden in bepaalde omstandigheden.

@Rosinfield, zie ook #1328

Het ligt er ook sterk aan voor welk onderzoeksdesign je kiest.
Met veel variabelen wordt in dit geval al snel naar een regressie-analyse gegrepen.

Nu is het met deze analyse zo (MRA), dat je de uitkomsten kunt "manipuleren" door de volgorde van 1e,2e,3e,4e...enz. variablen te veranderen :)

En met SPSS is het een eitje....!

Beter is een factor-analyse met varimax-rotatie op te stellen....maar dat gaat hier iets te ver om uit de doeken te doen!

Ja, bij nader inzien is een klein accademisch uitstapje inderdaad toch on-topic.

De titel van deze draad is immers: 'Het GROTE winterbanden-topic':winkie:

Multi1100

Actief lid
Begrijp dat het misschien weer gedonder in de glazen geeft, maar dat risico neem ik dan maar..onderzoek naar nut en noodzaak van winterbanden is toch on topic? Ik neem even aan dat Duitsland de beslissing voor verplicht stellen niet op basis van persoonlijke ervaringen heeft genomen. Ergo, het is interessant om te evalueren hoe bijv. Achmea aan hun veronderstelling gekomen is, anders lopen we het risico dat er (alweer) iets verplicht gesteld wordt op basis van ???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan