Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dat bestrijd ik ook helemaal niet. Sterker nog, ik zal het nog eens expliciet stellen: onder de huidige weersomstandigheden zijn winterbanden veiliger. Zo, dan is dat in elk geval duidelijk.
Iets anders is of je wel of geen winterbanden monteert. Zal niet de hele discussie daarover herhalen, maar in mijn geval leidt die afweging tot geen winterbanden (periode is naw kort en ik kan de auto laten staan. Dat is 2, gaat het dus ook niet om.
Waar het wel om gaat is dat mensen veelal, met of zonder winterbanden, te voorzichtig gaan rijden, zelfs na een dag met barre omstandigheden als er niets meer aan de hand is.

Ronnie

Forumguru
Agelopen maandag in Duitsland ook al "verplicht" gesteld..... Is niet voor niets.....
Ik ben in de gelukkige omstandigheid om (verplicht) 2 keer per jaar een rijtraining te moeten volgen voor voorrangsvoertuigen categorie "Zwaar"......
Met 18 ton een "elandproef" te doen is dan een hele openbaring kan ik verzekeren!
Dit is wel de meest voorkomende oefening op de openbare weg tijdens het rijden met zwaailicht en sirene.
Naar mijn mening zijn de zomerbandrijders in de sneeuw zich bewust van de tekortkoming en worden hierdoor enorm onzeker.

kcj

Actief lid
Het is jammer dat een serieus topic vroeg of laat wordt overheerst door personen met een sterke anti-mening.
Hear ! Hear !
en waardoor ontstaan de files denk je? Door van die figuren die 100 rijden wanneer 70-80 km/h de meest redelijke snelheid is.
Volledig akkoord.

En voor de rest vind ik dit zo'n overroepen - uitgemolken - niets meer toevoegend topic dat het voor mijn part óók gesloten mag worden. (zie o.a. Fabia II GreenLine in de kou)

Constant

Erelid
spreekwoord:
"Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast."
Porcelein moet je in de kast laten staan, dan blijft het heel :icon_smile_dead: Dus advies voor de mensen van porcelein: blijf gewoon thuis, heb ik ook gedaan.

En alleen tijdens winterse omstandigheden de weg op als je auto daartoe is uitgerust (winter- of vierseizoenenbanden). Tergend langzaam rijden is ongehoorde tijdverspilling, tegen de tijd dat je op je werk komt, kun je al weer bijna naar huis want de mega-avondspits begint al om 15h00. Ga je naar je werk voor een vergadering, en kom je met veel geluk nog op tijd, staan de collega's nog vast in de file door de zomerbandfetjisten.

Je gaat toch ook niet op je zomerslippers door de sneeuw wandelen?

Rosinfield

† In Memoriam
Van mij mag het ook op slot hoor, daar gaat het niet om. Waar ik me alleen wel aan stoor is dat de discussie niet zuiver wordt gehouden. Op de eerste plaats worden winterbanden als een panacee beschouwd, ook voor het tegengaan van grote files in de winter, terwijl die ontstaan door al dan niet terecht voorzichtig rijgedrag. Wanneer je dan dit argument inbrengt, wordt de discusssie prompt over een andere boeg gegooid, n.l. het al dan niet nut hebben of beter zijn van winterbanden. En dat gebeurt dan soms met een welhaast religieus fanatisme, waarbij dan termen als anti-winterband e.d. vallen. Terwijl het daar dus helemaal niet om gaat. Ik ben ook voor winterbanden. Als ik elke dag de weg op moest nam ik ze ook. Zullen we nu maar stoppen dan, want ik vind het ook wat vermoeiend worden zo langzamerhand.

Wat is het dan toch lekker en bevoorrecht in die file lekker warm met 'n skón muziekske (I am dreaming of a white cristmas) in je skoda yeti op winterbanden veilig naar huis te rijden. Liefst zou je er in overnachten toch?

Eindelijk een echte 'verschrikkelijke sneeuwman'

Wijnand850

Forumguru
en waardoor ontstaan de files denk je? Door van die figuren die 100 rijden wanneer 70-80 km/h de meest redelijke snelheid is.
Ik raad je echt aan om eens aan een slip en grip cursus deel te nemen en dan eens in de ankers te gaan bij 50 km/h en 70 km/h op een nat wegdek.
Mag je daarna nog eens oordelen of die mensen die 30 km/h reden of jij die 100 km/h rijdt goed bezig zijn.

Dat soort cursussen heb ik gevolgd, daarnaast heb ik jaren ervaring met rijden op winter- en zomerbanden in de winter (en dan niet alleen van huis naar de supermarkt) en ik moet je teleurstellen: maandagavond werd het enkel en alleen gevaarlijk op de weg door mensen die veel langzamer reden dan de rest. Het was donker, dus ik kon niet zien op wat voor banden ze reden, dat doet er ook niet toe. Er werden daardoor wel levensgevaarlijke inhaalacties uitgelokt, waar ik mij overigens niet toe heb laten verleiden. Ik reed ook geen 100 waar dat wel had gekund (ik weet niet waar je dat uit mijn bericht hebt gehaald), maar rond de 70km/h. Zonder dat ik bij remacties begon te glijden, of het asr lampje begon te branden. Dus tenzij je in dezelfde file reed als ik (N305/N301), denk ik dat je vanachter je PC niet kunt beoordelen of de mensen voor mij terecht 30 reden. Ik ben een rustige rijder die geen risico's neemt (ik wil 's avonds ook gewoon heel thuis komen), maar dit sloeg nergens op. De Nederlandse rijder is zolangzamerhand tot een angsthaas verworden. Dus wellicht is het wel verstandig om de rijopleidingen van tegenwoordig uit te breiden met een verplichte slipcursus. Zodat mensen met iets meer zelfvertrouwen (en kennis van de situaties) achter het stuur zitten.

constant zei:
Het is jammer dat een serieus topic vroeg of laat wordt overheerst door personen met een sterke anti-mening. Gelukkig zijn er sinds kort overduidelijke statistieken :biggthumpdown:

Het is net zo jammer dat een serieus topic wordt overheerst door personen die geen enkel tegengeluid willen horen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook zat testen die de kwaliteiten van de winterwonderband behoorlijk nuanceren.

Groet,
Wijnand.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zei ook "van mij". Het onderwerp op zich boeit me niet bovenmatig. Maar als een bepaalde verkeersproblematiek ten onrechte wordt toegeschreven aan het ontbreken van winterbanden, vind ik dat wel een interessant discussie-onderwerp. Evenals Wijnand, klaarblijkelijk. Jammer dat dat niet wederzijds is en dat zo'n discussie dan wordt afgekapt met een drogreden als zouden wij anti-winterband zijn. Helaas gebeurt dat vaker, laatst was er zelfs iemand die de discussie stopte vanwege "uiteenlopende meningen".
Ja, zo komen we natuurlijk nooit verder dan het welles-nietes niveau.

Wijnand850

Forumguru
@Rosinfield: ik ben het helemaal met je eens....:aangenaam: Ik ben zeker niet tegen winterbanden, sterker, ze zitten momenteel onder de Octavia omdat mijn zomerbanden aan het einde lopen en ik daar zeker de winter niet mee door wilde. Maar ik word zolangzamerhand wel allergisch voor de superprestaties die aan de winterbanden worden toegedicht, simpelweg omdat het niet waar is. Maar die feiten en discussies hoef ik niet nog een keer te beginnen.

Groet,
Wijnand.

Spaced

Senior Member
Ik ben het wel behoorlijk eens met de 2 mensen hier boven. Winterbanden zijn geen wonderbanden, en je hebt geen enkel recht om je met winterbanden niks van de verkeerssituatie aan te trekken, of met een (veel) hogere snelheid te rijden. Wel (kunnen) winterbanden je in bepaalde situaties net even meer controle over je auto geven, of zorgen voor een kortere remweg dan "zomerbanden", wat in bepaalde gevallen wel het verschil kan zijn tussen geen aanrijding of wel een aanrijding.

Standaard deze marge al opnemen in je rijgedrag is asociaal t.o.v. medeweggebruikers, en eigenlijk ook t.o.v. je eigen veiligheid.

Ik denk dat je door het verplichtstellen van winterbanden (maar bijvoorbeeld ook het verhogen van de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6mm (wat echt niks is) naar 2 of misschien zelfs 3 mm) wel het aantal ongevallen in winterse omstandigheden kan laten dalen (op de manier zoals ik hier boven al aangaf).

cvegreen

Forumguru
[moderatorbreak]Mag ik jullie erop attent maken dat we graag discussies zien ,maar niet dat eeuwig geruzie van jullie .Toen ik hier lid werd was het hier over het merendeel heel gemoedelijk , maar nu is het meer ruzie als wat anders . Dus , hou het een beetje netjes als jullie willen . Indien niet gaan we weeral daden moeten verrichten en dat willen we liever niet doen.
[/moderatorbreak]
Nu , winterbanden zijn niet verplicht , dus mogen jullie niemand veroordelen als hij/zij ze niet heeft .
Maar diegenen die ze wel hebben , hebben een overschot van gelijk . Gewoon omdat het veiliger is dan verder op je zomer banden te rijden. Diegenen die dan met hun winterbanden rijden gelijk het droog is in de zomer op ijs en/of sneeuw zijn dan weer mega slecht bezig . Het blijft een gevaarlijke bezigheid op ijs/ sneeuw rijden winterbanden of niet . Dat is mijn mening , zelf denk ik dat mijn mening daaromtrent wel heel realistisch is .

FredV

Banned
Winter- of zomerbanden, het maakt niet uit tav het rijgedrag van sommige (of is het vele) chauffeurs.
Zodra er na een lange droge zomerpeiode regen valt, staan er ook files.
Kortom, er zijn chaffeurs die hun rijgedrag bovematig aanpassen en(te) langzaam gaan rijden als de weersomstandigheden wijzigen. (anders hadden we 'somers toch ook geen files?)
En hetzelfde zie je als er sneeuw valt.
Ik ben het derhalve met Rosinfield en Wijnand850 helemaal eens

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en we mogen natuurlijk wel met (niet over) de mods discussieren. Dus een toevoeging van mijn kant: CVEGREEN, je hebt helemaal gelijk, maar het blijft een afweging. Ga je in de winter naar wintersportlanden en/of kun je de auto niet laten staan, dwz moet je elke dag de weg op voor je werk, dan lijkt het me duidelijk. Maar als deze twee condities niet aan de orde zijn, zoals in mijn geval, zal de afweging veelal uitvallen richting geen winterbanden en daar lijkt me niets mis mee.

wanderer

Senior Member
heb nog niet in dammen sneeuw gereden, maar heb wel het gevoel dat ik meer grip heb dan met zomersloffen, spinnende wielen heb ik nog niet gehad en ook geen "wazig" gevoel bij rijden op gladde wegen...het echte werk moet nog komen in de kerstvakantie als we over/door de Pyreneen naar Portugal reizen en weer terug natuurlijk.....
@FredV
als ik je link aanklik krijg ik een Not Found....

TamRex

Actief lid
Winterbanden voor Yeti Elegance 2010.
de dealer adviseert
215/60/16
Kan een set bestellen met 205 / 55 / r16 / 91H (Continental of Michelin)
grtz.

Doen wat de dealer in dit geval adviseert !!

Heb heel even de 205/55 16" Dunlop winterband er op gehad en toen weer gauw verkocht aan iemand die die maat wel als standaard heeft.
Ik had hiermee ook een te grote afwijking op de teller, 120 op de teller was in werkelijkheid rond de 108 km/u.
Gebruik voor de Yeti gewoon de standaard winterband 215/60 16" Michelin en blijf daardoor uiterst comfortabel rijden!

215 / 60 / 16 is haast op gewoon niet leverbaar.

met mijn 225 / 45 / 17 Dunlops af fabriek heb ik ook een afwijking.

120 Tomtom is 128 teller.

Het lijkt zo'n klein verschil maar de 205 / 55 / 16 bevalt dus niet goed onder
een Yeti.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan