Afgeraden?Het wordt overal (bijv. ANWB) afgeraden om winterbanden voorop en zomerbanden achterop te monteren.
Misschien een beetje een gekke vraag....
Is het ook mogelijk om alleen winterbanden op de voorwielen te leggen?
Aangezien de ANWB het ook zegt, dan is het wellicht geloofwaardiger :grin:Niet dat ik bovenstaand verhaal niet geloof (klinkt heel plausibel), maar Goodyear is de bron. Da's net zoiets als de slager die adviseert om een hele karbonade te eten i.p.v. een halve omdat dat gezonder is![]()
Tjonge, wat zijn we het weer eens over het nut van winterbanden. Valt er in één avondspits 1 tot 3 cm sneeuw (waar gaat het over?) en we hebben de meeste files ooit. Compleet verkeersinfarct. Als je dat in de Alpenlanden of Zweden verteld, duurt het even voor ze uitgelachen zijn. Ik zat er zelf midden in en het viel mij vooral op dat er heel veel mensen waren die op een volstrekt schone weg waar je normaal 100km/h mag, nu 30 km/h reden. Laten we daar eerst iets aan doen, voordat we zo hoog opgeven over de noodzaak van winterbanden. Maandagavond maakte het helemaal niets uit of je op zomer- of winterbanden reed, de file stond toch zo goed als stil. Volgens de ANWB zijn er dan ook vrijwel geen ongelukken gebeurd (ondanks dat het gros van de mensen gewoon op zomerbanden rijdt).
Met goede kwaliteit winterbanden kun je veilig in een matige sneeuwbui met ongeveer 80-100 km/u rijden. En dat is veiliger dan met zomerbanden 30 km/u rijden in een sneeuwbui rijden kan ik u als ervaringsdeskundige (lees: voormalig zomerbandzondaar) opbiechten.Mag je daarna nog eens oordelen of die mensen die 30 km/h reden of jij die 100 km/h rijdt goed bezig zijn.
Ik heb dat een keer in het echt moeten doen op een koud en nat wegdek met zomerbanden, dat was doodseng! Dat was het begin van mijn bekering tot winterbanden.Knalhard in de ankers met 70km/h op een nat wegdek geeft een hele aparte ervaring
Ja, tuurlijk, weer een nieuw argument om stug door te blijven rijden op zomerrubber. Mensen rijden met een snelheid waarvan men weet/hoopt nog op tijd te kunnen remmen, de zomerbandliefhebbert durft daarom minder hard te rijden. Bij mensen die angstvallig 30 km/u rijden, krijg ik niet de indruk dat ze met winterbanden rijden.Als winterbanden vanaf vandaag verplicht worden, zal dat aan dit gedrag en de resulterende files niets veranderen.
Het is jammer dat een serieus topic vroeg of laat wordt overheerst door personen met een sterke anti-mening. Gelukkig zijn er sinds kort overduidelijke statistieken :biggthumpdown:En die onnodige voorzichtigheid veroorzaakt de files en niet de banden waarop ze rijden, al reden ze met spikes.