Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Prijs ???
Als je winterbanden eronder zitten slijten je zomerbanden niet en visa versa
Dus het is een voor financiering en enige extra kosten is een set stalen velgen !

Captain Hook

Forumguru
Het wordt overal (bijv. ANWB) afgeraden om winterbanden voorop en zomerbanden achterop te monteren.
Afgeraden?
Da's pas echt gevaarlijk! Noch je ABS, noch je ESP hebben enige weet van het feit dat je traktiemiddelen onder je auto monteert met een totaal verschillende gripweerstand. Dat is funest voor het weggedrag van je auto in kritische situaties. :shocked:

deusjevo

Forumguru
Misschien een beetje een gekke vraag....

Is het ook mogelijk om alleen winterbanden op de voorwielen te leggen?

We namen de proef op de som en reden op de GoodYear-testbaan een met water besproeide helling op. Drie geprepareerde auto’s stonden voor ons klaar, waaronder een auto met vier winterbanden, een auto met vier zomerbanden en een auto met alleen op de aangedreven voorwielen winterbanden. De helling op ging het beste met de eerste en de derde configuratie. De versie met zomerbanden komt er wel, maar met enige moeite. Afdalen is een heel ander verhaal en dan blijkt dat de auto met winterbanden op de voorwielen en zomerbanden op de achterwielen een levensgevaarlijke combinatie vormt. Bij een snelheid van slechts 35 km/u maakte de auto beneden in de bocht een pirouette. De meet- en regelsystemen aan boord raken namelijk volledig de kluts kwijt. De voorwielen blijven grip houden, maar de achterwielen verliezen tractie, waardoor de auto om zijn as draait. Wat dat betreft ben je dan nog beter af met vier zomerbanden. Ook deze configuratie raakte beneden in de bocht in de slip, maar niet zo heftig als de auto met winterbanden voor en zomerbanden achter. De versie met vier winterbanden volgde mooi de ingezette koers.

Bron: Goodyear

rweersch

Actief lid
Niet dat ik bovenstaand verhaal niet geloof (klinkt heel plausibel), maar Goodyear is de bron. Da's net zoiets als de slager die adviseert om een hele karbonade te eten i.p.v. een halve omdat dat gezonder is ;)

Wijnand850

Forumguru
Tjonge, wat zijn we het weer eens over het nut van winterbanden. Valt er in één avondspits 1 tot 3 cm sneeuw (waar gaat het over?) en we hebben de meeste files ooit. Compleet verkeersinfarct. Als je dat in de Alpenlanden of Zweden verteld, duurt het even voor ze uitgelachen zijn. Ik zat er zelf midden in en het viel mij vooral op dat er heel veel mensen waren die op een volstrekt schone weg waar je normaal 100km/h mag, nu 30 km/h reden :mad:. Laten we daar eerst iets aan doen, voordat we zo hoog opgeven over de noodzaak van winterbanden. Maandagavond maakte het helemaal niets uit of je op zomer- of winterbanden reed, de file stond toch zo goed als stil. Volgens de ANWB zijn er dan ook vrijwel geen ongelukken gebeurd (ondanks dat het gros van de mensen gewoon op zomerbanden rijdt).

Is het trouwens toevallig dat de zwaarste avondspits ooit ontstaat nadat we vorig jaar en dit jaar die gigantische toename van het gebruik van winterbanden hebben gehad :grin:?

Groet,
Wijnand.

rweersch

Actief lid
Die file kwam door het psychologisch effect van sneeuwval en staat uiteraard los van de gebruikte banden. Mij viel vooral op dat mensen, ondanks de sneeuw, nog steeds veel te dicht op elkaars bumper zaten, en daardoor veel te veel moesten "paniek-remmen" (met uiteraard extra files tot gevolg). Terwijl afstands houden en op de motor remmen juist veel veiliger is. En inderdaad, de dag erna, rond 6:15 's morgens, was het rustig op de weg, die overigens vrijwel sneeuwvrij was, en dan heb je van die zondagsrijders die met 50 km/h over de autosnelweg menen te moeten rijden...

Captain Hook

Forumguru
Als je een beetje begrijpt hoe ESP funktioneert:
http://www.bosch-presse.de/TBWebDB/en-US/PressText.cfm?Search=1&id=3417
dan kun je daaruit ook afleiden waarom grote verschillen in tractie tussen voor en achterwielen het voorgedefinieerde actie- en reactiepatroon van je ESP systeem helemaal in de war kunnen brengen.
Nooit doen dus, winter- en zomerbanden mixen op één auto. Hetzelfde geldt eigenlijk voor verschillende merken banden met verschillende soorten profiel...

Toevoeging: zolang je gewoon rechtdoor rijdt over brede autowegen zul je idd weinig verschil merken. Maar het gaat juist om die grenssituaties waarbij de boel kritiek wordt. :smirk:

Winterbanden voor Yeti Elegance 2010.

de dealer adviseert

215/60/16

Kan een set bestellen met 205 / 55 / r16 / 91H (Continental of Michelin)

hoor graag van Yeti eigenaren met Winterbanden welke
maat ze hebben.

vast dank.

grtz.

Gisteren zijn er bij mij door de Skoda dealer in Eindhoven Avon Ice Touring banden met de maat 205/55/R16 ondergelegd.
Ik kan je nog geen ervaringen uitwisselen omdat ik er pas 10 km op gereden heb. Ik heb de indruk dat deze band in ieder geval goed grip heeft omdat vanaf mijn besneeuwde hellende oprit ik zonder enige wielslip weg kwam. Terwijl mijn buurman met zijn BMW met achterwiel aandrijving terwijl hij rustig optrok met spinnende wielen wegreed.
Wat ik heb begrepen is deze maat winterbanden ook het advies voor de yeti.

Ik heb gekozen voor deze aanbieding van €743 incl. velgen, omwisseling, balanceren en opslag van mijn zomerbanden omdat ik niet zoveel kilometers maak in de winter en ook geen woon/werkverkeer met de auto hoef te doen.

Voor €250 meer had ik er michelins onder gehad.

Constant

Erelid
Niet dat ik bovenstaand verhaal niet geloof (klinkt heel plausibel), maar Goodyear is de bron. Da's net zoiets als de slager die adviseert om een hele karbonade te eten i.p.v. een halve omdat dat gezonder is ;)
Aangezien de ANWB het ook zegt, dan is het wellicht geloofwaardiger :grin:

darkprojectx

Forumguru
Tjonge, wat zijn we het weer eens over het nut van winterbanden. Valt er in één avondspits 1 tot 3 cm sneeuw (waar gaat het over?) en we hebben de meeste files ooit. Compleet verkeersinfarct. Als je dat in de Alpenlanden of Zweden verteld, duurt het even voor ze uitgelachen zijn. Ik zat er zelf midden in en het viel mij vooral op dat er heel veel mensen waren die op een volstrekt schone weg waar je normaal 100km/h mag, nu 30 km/h reden :mad:. Laten we daar eerst iets aan doen, voordat we zo hoog opgeven over de noodzaak van winterbanden. Maandagavond maakte het helemaal niets uit of je op zomer- of winterbanden reed, de file stond toch zo goed als stil. Volgens de ANWB zijn er dan ook vrijwel geen ongelukken gebeurd (ondanks dat het gros van de mensen gewoon op zomerbanden rijdt).

en waardoor ontstaan de files denk je? Door van die figuren die 100 rijden wanneer 70-80 km/h de meest redelijke snelheid is.
Ik raad je echt aan om eens aan een slip en grip cursus deel te nemen en dan eens in de ankers te gaan bij 50 km/h en 70 km/h op een nat wegdek.
Mag je daarna nog eens oordelen of die mensen die 30 km/h reden of jij die 100 km/h rijdt goed bezig zijn.

Constant

Erelid
De grootste bijdrage aan het fileleed wordt nog altijd veroorzaakt door te langzaam, onvoorspelbaar en te voorzichtig rijden. Dus het kenmerkende "anticiperende" rijgedrag van de zomerbandliefhebbert in een sneeuwstorm. Dan kan men zich irriteren aan de snelrijdende winterbandbezitter en allerlei tegentheorieen bedenken om de "winterbandpatsers" af te branden, maar verzekeringstatistieken hebben inmiddels bewezen dat de zomerbandgelovigen de meeste schade maken in de winter. En dan hebben we het niet eens over de opgebrande tijd van andere weggebruikers, wat denk je dat al die files aan werk- en privétijd kosten?

Mag je daarna nog eens oordelen of die mensen die 30 km/h reden of jij die 100 km/h rijdt goed bezig zijn.
Met goede kwaliteit winterbanden kun je veilig in een matige sneeuwbui met ongeveer 80-100 km/u rijden. En dat is veiliger dan met zomerbanden 30 km/u rijden in een sneeuwbui rijden kan ik u als ervaringsdeskundige (lees: voormalig zomerbandzondaar) opbiechten.

Spaced

Senior Member
@darkprojectx: je dient je (ook met winterbanden) aan te passen aan de situatie (en dus ook aan de overige verkeersdeelnemers). Toch blijf ik vraagtekens zetten bij mensen die met 35km/h een halfdroge en fatsoenlijk gestrooide snelweg opsukkelen omdat ze op de vluchtstrook wat ijs zien liggen. In mijn optiek heeft dat niks te maken met aanpassen aan de situatie, maar aan de incapabele bestuurder die verkeerssituatie en de staat van de weg niet kan overzien, vervolgens inhoudt om daarmee andere weggebruikers in gevaar en verwarring te brengen (Wat gaat die idioot nou doen?!?!).

Overigens heb ik zelf als oud ambu chauffeur redelijk wat rijtrainingen gehad: Knalhard in de ankers met 70km/h op een nat wegdek geeft een hele aparte ervaring... Geen tip voor de openbare weg.

Neptukker

Forumguru
* pakt borrelnootjes en chips om deze zoveelste welles/nietes discussie over winterbanden te aanschouwen. *
- een tevreden winterband rijder -

Constant

Erelid
Knalhard in de ankers met 70km/h op een nat wegdek geeft een hele aparte ervaring
Ik heb dat een keer in het echt moeten doen op een koud en nat wegdek met zomerbanden, dat was doodseng! Dat was het begin van mijn bekering tot winterbanden.

Vandaag op een leeg stuk straat een remtest gedaan op keiharde sneeuw (zowat ijs) en mijn winterbandjes remden zonder te glijden. Op dezelfde gladde sneeuw ging ik gisteren te voet bijna onderuit ondanks mijn terreinschoenen.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, goed idee, die borrelnootjes. En dit heeft volstrekt niets te maken met winter/zomerbanden! Waar het hier over gaat is dat veel mensen bij het minste geringste (beetje regen of sneeuw) direct zeer voorzichtig en angstvallig gaan rijden, langzaam aan en bij het minste geringste remmen. Zelfs de volgende dag als de omstandigheden dusdanig zijn dat je weer gewoon kunt rijden. Jammer, maar helaas een fact of life. Als winterbanden vanaf vandaag verplicht worden, zal dat aan dit gedrag en de resulterende files niets veranderen.

Constant

Erelid
Als winterbanden vanaf vandaag verplicht worden, zal dat aan dit gedrag en de resulterende files niets veranderen.
Ja, tuurlijk, weer een nieuw argument om stug door te blijven rijden op zomerrubber. Mensen rijden met een snelheid waarvan men weet/hoopt nog op tijd te kunnen remmen, de zomerbandliefhebbert durft daarom minder hard te rijden. Bij mensen die angstvallig 30 km/u rijden, krijg ik niet de indruk dat ze met winterbanden rijden.

*waar zijn mijn borrelnoten gebleven*

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, maar dat is nu juist het punt! Ook als ze winterbanden hebben (en wie weet hebben velen daarvan dat ook), zullen ze zich nog op de door mij beschreven en door de ANWB geconstateerde manier blijven gedragen, zoals gisteren. En die onnodige voorzichtigheid veroorzaakt de files en niet de banden waarop ze rijden, al reden ze met spikes.

darkprojectx

Forumguru
:) ik trek me lekker terug uit de discussie, doe wat je wilt, sommige mensen handelen uit kennis en ervaring en sommige violen er maar op los. Mocht je ooit bij mij naar binnen komen rijden omdat je meent dat je een verkeerspiloot bent en de rest van de wereld niet, dan kun je maar beter heel snel je deuren op slot doen als je tot stilstand bent gekomen :)

sterkte deze winter mannen (en vrouwen)

Constant

Erelid
En die onnodige voorzichtigheid veroorzaakt de files en niet de banden waarop ze rijden, al reden ze met spikes.
Het is jammer dat een serieus topic vroeg of laat wordt overheerst door personen met een sterke anti-mening. Gelukkig zijn er sinds kort overduidelijke statistieken :biggthumpdown:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan