Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, ijzel is iets dat zich heel plotseling voordoet en waarbij zich een heel dunne spiegelgladde laag vormt waarover het nagenoeg onmogelijk te rijden, met wat voor banden dan ook. Bij ijs zou ik eerder denken aan een laag platgereden en bevroren sneeuw. Of het ijs op een sloot/kanaal, etc. Ijzel is echt funest en het gaat dan ook altijd geheid mis. Dus kwestie van heel goed weerbericht luisteren en temperatuur (verloop) in de gaten houden. Ik ga bij kans op ijzel echt als het maar even kan de weg niet op.

Constant

Erelid
De ijs test van ADAC lijkt dan toch echt meer op ijzel dan op rijden op samengeperste sneeuw.

Ik ben wel eens de deur uitgelopen om te checken of de weg ijzelvrij was tot de doorgaande gepekelde weg. En soms even bellen met de plek van bestemming want ook daar weet je niet waar de pekel ophoudt en het beijzelde wegdek begint :) Ook met een 4x4 met top winterbanden kun je ijzel beter vermijden.

Vandaag naar ATU geweest in Helmond en daar een setje Continental TS800 op alu. velgen kunnen krijgen voor € 508,-. Hij had inderdaad niet alle banden meer beschikbaar (vraag-aanbod etc.), maar het werd er wel direct voor me opgezet terwijl ik wakker kon worden met een bakkie leut. Goede service!
Nu ligt er 1 zomerband achterin als reservewiel en de overige zomerbanden netjes opgeslagen in mooie hoesjes van de Gamma (ook het laatste exemplaar in de winkel :aangenaam:)

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, zoals wel vaker met dit soort discussies, zijn we het denk ik lang niet zo oneens als het zich in 1e instantie leek aanzien.

Erkens

Lid
Heb vandaag de knoop maar doorgehakt na veel lezen en zoeken.

Ik heb (uiteindelijk toch bij de dealer) gekozen voor de Michelin Alpin 4 215/60R16 99H, XL besteld met stalen velgen voor 900,- euro.

En ja, ik ben toch voor de 215 band gegaan, met sneeuw is een smallere band wel aan te raden, maar of die ene centimeter uit maakt, dat betwijfel ik. Voordeel van deze is dat de snelheidsmeter gelijk blijft, ik heb nu immers ook 215/60R16 banden.

Captain Hook

Forumguru
@Erkens: wow :shocked: jij hebt gewoon de allerduurste banden uitgezocht die je kon vinden?
Als ik bij autobandenmarkt.nl deze maat invoer, zijn de Michelins gewoon absurd duur in vergelijking met alle andere merken.

@fiatgp, de 180/55/r15 is een afwijkende maat, daardoor stuk prijziger dan bijv de 180/60/r15. Voordeel: volgens instructieboekje mag hier wel sneeuwkettingen om.

Bertm

Actief lid
Vandaag naar ATU geweest in Helmond en daar een setje Continental TS800 op alu. velgen kunnen krijgen voor € 508,-. ....)

Welke maat? Inclusief montage etc...
Morgen heb ik in Apeldoorn bij ATU een afspraak 185/60/15 Bridgestone Blizzak LM30 op lichtmetalen velgen voor € 566

EdK

Forumguru
Flink aan de prijs en dan nog velgen etc etc , tsja zit je dus echt over de 1000 heen

Ik heb het ook jaren zonder gered. Dit jaar heb ik getwijfeld. Vorig jaar had ik een paar dagen dat ik echt de straat niet uit kwam. Ik moest een paar honderd meter rijden voordat er geruimd was. Toch vervelend als je eigenlijk echt weg moet. Zeker omdat waar er wel geruimd was prima te rijden was. Mensen met winterbanden kwamen wel de straat uit.

Nou komt het in Nederland niet zo vaak voor, dus ik ziet het als een soort luxe om winterbanden te nemen voor die dagen. Ik begrijp het ook prima als mensen er niet voor kiezen, heb ik per slot ook jaren gedaan.

Zul je zien dat het een zachte winter wordt, maar als het echt erg wordt heb ik ook nog sneeuwkettingen staan die ik van een aardige buurman kreeg :)

EdK

Forumguru
ERKENS: Als jij inderdaad €900,00 kwijt bent incl velgen uitbalanceren en monteren.
Dan mag je inderdaad spreken van een goede deal !
Lijkt er net op dat de dealer een set had liggen waar hij vanaf wilde !

Captain Hook

Forumguru
Nou, een Vredenstein, Dunlop of Goodyear was zeker net zo goed geweest en een stuk voordeliger... :ahum: 't Is maar hoe je het bekijkt.
Wel goed voor de klantenbinding bij de dealer in Lelytown. :winkie:

EdK

Forumguru
Tsja Captain je kunt altijd duurder of goedkoper uitzijn
Maar elk mens maakt zijn eigen keuze's
Daarom heb jij een RR S besteld en ik een Sneeuwpop, of was t nou monster.

Maar aan de hand van erkens keuze heeft hij een goede deal kunnen sluiten.
En dat is het feit waar je van uit moet gaan lijkt mij !

Constant

Erelid
Nou ja, zoals wel vaker met dit soort discussies, zijn we het denk ik lang niet zo oneens als het zich in 1e instantie leek aanzien.
Discussies worden erg saai als we het vanaf de openingspost met elkaar eens zouden zijn :grin:

@Biohazard: ik woonde vroeger in een echte arbeidersbuurt, als ze zagen dat ik in de sneeuw niet van m'n plek kwam als zomerband-zondaar (ja, ik heb 10 jaar gezondigd :1884: ), dan kreeg ik ongevraagd altijd wel een duwtje van voorbijlopende buren of zelfs van onbekenden. Erg sociale buurt. Gelukkig begon bij mijn vorige woning de doorgaande gepekelde weg al bij de eerste kruising. Nu ik verhuisd ben naar een asobuurt (vol met "nette" mensen die je graag willen helpen maar helaas nooit tijd hebben), toch maar aan de winterbanden :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan