Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
Net zoals men met alcohol niet achter het stuur moet gaan zitten, zo kan men met zomerbanden beter thuis blijven tijdens winterse omstandigheden. Dat het tijdens de Hollandse winter meestal herfstachtig weer is, doet daar niets aan af. Die enkele dagen sneeuw en ijzel is voor sommigen reden om de banden niet aan te passen, maar dan kan de zomerband-liefhebber beter niet de weg opgaan. Sommige buren van me die blijven dan gelukkig thuis, goed voor hen en zeker goed voor de andere weggebruikers. Want net zoals niemand aan de winterband moet, zo moet ook niemand de weg op met zomerbanden tijdens sneeuw of ijzel.

VEEJAY

Forumguru
Even over een andere boeg...

Ik heb vorige winter gewoon op zomerbanden gedaan, bijna iedere dag door de randstad heen. Gewoon rustig rijden en geen stomme acties uithalen.

Toch gaan maandag de Wintercontacts bij mij eronder, ik doe het meer als symbool dat ik het geld ervoor over heb.

Daarom leg ik ze niet om mijn lichtmetalen velgen maar op zwarte stalen velgen zodat het extra opvalt. Het kost me niet veel meer omdat mijn zomerbanden hierdoor langer meegaan.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

:)

Melis

Lid
Dit werd mij aangeboden voor de Yeti bij de dealer.
Ik heb nog geen keuze gemaakt of ik wel of geen winterbanden eronder doet.

U heeft hedenmiddag bij ons nog even staan kijken naar een set winterbanden voor uw Yeti, wij hebben u een prijs doorgegeven van € 885.00 voor stalen velgen met vredestein snowtrac 3, deze prijs is voor de bandenmaat 215/60-16. Nu is er nog een andere optie welke voor uw auto geschikt is, en dat is een zelfde configuratie maar dan met de bandenmaat 205/55-16 en deze is goedkoper te weten € 800,00

erik2907

Actief lid
En tel dat dan op bij de afwijking die je standaard al hebt......:(
te controleren met je GPS (als je dat hebt). Als je 80 mag zal je bv 87 km/h uur op de teller moeten rijden om met het verkeer mee te gaan (of stug 80 op de teller blijven rijden, maar dan wel lekker vooaan in de file):smiley29:

De GPS satellieten hebben een nauwkeurigheid tot op 10 meter mits er minimaal 3 satellieten ter beschikking staan. Ook hier zit dus nog een afwijking in.

Wijnand850

Forumguru
Ik vind uberhaupt (los van welke banden je hebt) dat iedereen zich onder slechte weersomstandigheden zou moeten afvragen of je wel of niet de weg op moet gaan. Wordt je er door overvallen, dan kan het soms niet anders, maar als slechte weersomstandigheden worden aangekondigd heb je een keuze. Kennelijk moet je maar onder alle omstandigheden van A naar B kunnen, terwijl het veiliger en beter kan zijn een afspraak te verzetten, later te gaan, noem maar op.

Ik heb het zelf meegemaakt op de A8 bij Munchen op weg naar de wintersportvakantie, een paar jaar geleden. Dramatisch slecht weer, giga sneeuwbuien, honderden kilometers file, vrachtwagens die werkelijk alle kanten op gleden. Ondanks de winterbanden had ik ook nauwelijks grip. Toen we na twee uur hadden geconstateerd dat we 15 km verder waren zijn we er bij de eerste afrit af gegaan en hebben we een hotel opgezocht. Heerlijk geslapen en de volgende ochtend (na de auto onder een meter sneeuw vandaan te hebben gehaald) zonder enig probleem naar het vakantieadres gereden. De wegen waren inmiddels schoon geveegd en van files was geen sprake meer.

Groet,
Wijnand.

EdK

Forumguru
Leuk om deze prijs te lezen, ik ben er al achter gekomen dat alleen door al te shoppen bij dealers en diverse banden leveranciers je al gauw een aardig bedrag kunt besparen voor excact dezelfde configuratie.
Heb nu 4 offerte's uitstaan voor stalen velg met Conti st830P xl 205/55/16
En ben erg benieuwd wat de prijsverschillen onderling vaan hun zal wezen !

Die afwijking is redelijk statisch. Dus je tomtom meet op twee momenten je positie, met de afwijking in dezelfde richting. M.a.w., hij meet twee keer je positie met een afwijking van 10 meter naar links. De afstand tussen die punten is in de meeste gevallen zo goed als exact de afstand die je zonder afwijking zou meten.

Bovendien is in de praktijk de afwijking veel minder dan 10 meter. Ik kan op mijn telefoon met google maps gewoon nauwkeurig zien in welke kamer van mijn huis ik ben. Bij mij is de afwijking vaak niet meer dan een meter.

(met uitzondering van een paar weken geleden toen hij aangaf dat ik met 500 km/u door Londen reed)

FredV

Banned
Nee, ik zoek nooit de grenzen op, zeker niet onder winterse omstandigheden..
Daar ging het mij ook niet om. Maar om je reactie dat met jouw ervaringen exact dezelfde uitkomst had, vergeleken met de testrijders. (kwinkslag want ik begreep wel hoe je het bedoelde..)

Je verdere verhaal is duidelijk en ben het daar wel mee eens.

FredV

Banned
(of stug 80 op de teller blijven rijden, maar dan wel lekker vooaan in de file):smiley29:
Dat laat ik geheel voor jouw rekening:)
Het feit dat ik aangeef dat die afwijking er is, kun je daarmee rekening houden. (hoef je ook bij 100 niet tegen die agent te zeggen, sorry, dacht dat mn banden een andere afwijking haddennen ik 70 reed:):)

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, constant, maar dat is iets heel anders, het al dan niet de weg op gaan. Doe ik ook bij voorkeur niet bij sneeuw en bij kans op ijzel al helemaal niet. Wat dat laatste betreft, ik weet niet of je het ooit hebt meegemaakt plotseling door ijzel te worden overvallen, maar dan glijden die winterbanden net zo makkelijk, hoor. Maar een enkele keer over een stuk niet gestrooide besneeuwde platgereden weg, is hou ik vol hoeft op zich geen probleem te zijn. Trouwens, alcohol in het verkeer is boven een bepaalde grens (wat mij betreft liever helemaal) verboden. Zomerbanden zijn dat niet.

LenK

Forumguru
Mag hopen dat het een winter van niks wordt.
Dan wordt de welles-nietes winterband discussie geen traditie :)
Draadje van vorig jaar erbij halen scheelt een hoop getyp (geldt vooral voor de GL'ers want die waren er toen niet bij)

FredV

Banned
Mag hopen dat het een winter van niks wordt.
Dan wordt de welles-nietes winterband discussie geen traditie :)
Draadje van vorig jaar erbij halen scheelt een hoop getyp (geldt vooral voor de GL'ers want die waren er toen niet bij)
Welnee, als we die draadjes als deze van o.a jou eruit halen, maakt het ook weer makkelijker terug te lezen

Constant

Erelid
Die winterbanden glijden (zie ADAC test) een stuk minder goed over ijs, in de top 3 van de wintertest hielden de winterbanden het zelfs nog redelijk op ijs. Met winterbanden moet je geen ijzel opzoeken, maar word je erdoor verrast dan zijn de betere winterbanden toch de redding waar de modale winterband en alle zomerbanden in de greppel eindigen.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar dan kun je je eige wel meteen ophangen, om met G. Reve te spreken, want alles is natuurlijk al eens vertoond en er is niets nieuws onder de zon. Zal ook zeker niet de laatste keer zijn dat deze discussie oplaait en wie weet komen er andere argumenten naar voren of worden ze anders/beter geformuleerd.

EdK

Forumguru
Laat ik voorop stellen dat ik eerst steeds met Nokian in me kop heb gelopen vanwege feit dat ik er 2 zomerbanden van heb door me klapband in Noorwegen afgelopen vakantie.
Maar na her en der wat testen gelezen te hebben en in mijn achterhoofd meenemend mijn conti 810 die ik bij me RR heb en afgelopen winter mij uitermate goed geholpen hebben en het jaar ervoor ook, ben ik tot de keuze van deze banden gekomen !
En de P en XL aanduiding aan de hand van gesprek met mijn dealer !

En was bedoeling om even langs meerdere dealers te rijden en prijsopgave op te vragen.
En de route die ik gedachte had makende kwam ik als eerste bij kwlikflit, en daar was het idioot druk en door meneer gehaast me meteen met acties om de oren begon te slaan van 4 halen 3 betalen
Had ik me buik er al weer een beetje van vol, dus hem laten blijken wat ik wilde en niet anders.
Wel dan krijg je mondeling te horen, velgen moet u rekenen op 75 eurie ongeveer per velg en band zoals u opgeeft per 4 € 560 en die p staat voor velgrand.
Wel meneer dat heeft met een ander profiel te maken volgens mij, oh ehhhh !!
Wel hierdoor had ik er alweer genoeg van en ben weggelopen en nu heb ik per mail de heren bandenleveranciers gemaild met een opgave van wat ik wil hebben en wat me dit all in gaat kosten !
Ben ik die zeur verhaaltjes teminste kwijt, kan daar slecht tegen.
Heb in die mails Kwlikflit ook weer gewoon een kans gegeven !
Dus we wachten even af !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan