Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hetzer

Forumguru
Tuurlijk, dat kan ook , maar dan betaal je voor de opslag, en het is een feit dat als je te vaak banden van velgen afhaalt, dit voor extra slijtage aan de banden (wangen) zorgt.

peperskoda

Forumguru
@kit: Jou oplossing kan wel, maar het telkens demonteren en monteren doet de levensduur van de banden niet echt goed. Ik heb verschillende "bandenboeren" benaderd en ze geven allemaal toe dat het kan maar geven tegelijkertijd het advies om winterbanden en zomerbanden elk op een eigen velg te laten zetten. Ik heb zelf gezocht via de onderdelenlijn naar de juiste velgen en had voor 50 euro 4 velgen met de juiste afmetingen en maten. Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.

kit

Lid
Tuurlijk, dat kan ook , maar dan betaal je voor de opslag, en het is een feit dat als je te vaak banden van velgen afhaalt, dit voor extra slijtage aan de banden (wangen) zorgt.

Je kan je banden ook gewoon in de garage of schuur plaatsen, heb je die centen ook weer in de knip. (invetten met vaseline)

En wat betreft die slijtage aan de wang, ik doe al jaren niet anders en ik heb er nog nooit last van gehad.

kit

Lid
@kit: Jou oplossing kan wel, maar het telkens demonteren en monteren doet de levensduur van de banden niet echt goed. Ik heb verschillende "bandenboeren" benaderd en ze geven allemaal toe dat het kan maar geven tegelijkertijd het advies om winterbanden en zomerbanden elk op een eigen velg te laten zetten. Ik heb zelf gezocht via de onderdelenlijn naar de juiste velgen en had voor 50 euro 4 velgen met de juiste afmetingen en maten. Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.

@ peperskoda,

Ik heb al van zoveel verschillende bandeboeren verschillende verhalen gehoord.

En ja, voor 50 euro vier stalen velgen dat is geen geld!!

Maar vindt ik het mooi, NEE

Vandaar de keuze voor het omwisselen.

Maar alsnog bedankt voor de tip!!

Ik ben in afwachting van velg band combi zoals hierboven beschreven (exact zelfde als er nu onder zit volgens mij) laat nog wel ff weten wat het gaat kosten.

stalen velg: 6J x 15 5 x 100 x 57.00
Band: 185/60R15 84T SP Winter Response

Hetzer

Forumguru
Dan zal je waarschijnlijk nooit naar de bergen gaan in de winter, want als je sneeuw kettingen om je mooi lichtmetalen velgen gaat gooien, rij je daar mooi ( ook in de zomer ) voor aap mee !!!!!!!!!!!!!

namleop

Actief lid

Die bovenste link is van autobandenmarkt (klik er maar eens op).

Inderdaad is het prijsverschil met lichtmetaal niet groot, maar ik ben er altijd een beetje huiverig voor om met lm-velgen in de pekel etc te rijden. Misschien onterecht hoor en is het een kwestie van goed schoonmaken.
(Ik heb eens een (oude) Mini gehad en die wieltjes werden er niet mooier op na een winter)

Stel: ik ga voor de lichtmetalen velgen: wat is dan een mooie? Het liefst zou ik dat de antares hebben, mooi origineel. Weet iemand wat die kosten en waar?

Wimus

Actief lid
@EdK: Ik kan je geen privebericht sturen, heb op je profielpagina een bericht achtergelaten

van_der_P

Senior Member
Dan zal je waarschijnlijk nooit naar de bergen gaan in de winter, want als je sneeuw kettingen om je mooi lichtmetalen velgen gaat gooien, rij je daar mooi ( ook in de zomer ) voor aap mee !!!!!!!!!!!!!

Daarvoor in de winter stalen velgen in combinatie met wieldeksels. Die kun je er ook nog vanaf halen mocht het nodig zijn. Ik doe het al 10 jaar op die manier.

PC-fre@k

Banned
Inderdaad is het prijsverschil met lichtmetaal niet groot, maar ik ben er altijd een beetje huiverig voor om met lm-velgen in de pekel etc te rijden. Misschien onterecht hoor en is het een kwestie van goed schoonmaken. (Ik heb eens een (oude) Mini gehad en die wieltjes werden er niet mooier op na een winter)
Onze Volvo V50 (bj. nov 2008) had maar 1 set LM-velgen (lease, banden werden voor ons gewisseld/bewaard) en werd zeer sporadisch gewassen. Het is me (zelfs met de afgelopen winter - zijn 2e dus) eigenlijk nooit opgevallen dat de velgen aangetast werden, dof, donker of wat dan ook. Na de wasbeurt was er niks meer te zien, ook niet in de zomer.

Sneeuwkettingen is natuurlijk een ander verhaal, eigenlijk geen ervaring mee en ook niet echt aan gedacht.

Tallguy

Forumguru
De Conti TS830 schijnt anders ook goed uit de ADAC testen te komen. Ik wil alleen wel eens weten wat de minimale bandenmaat is qua breedte die we op de Yeti kunnen zetten. 15" velg kan niet ivm de remklauw weet ik inmiddels van de dealer. Ik zou nl ook wel 205 erop willen, maar ja...welke maat praten we dan over? Een 70 hoogte is er vlgs mij niet (of lastig te leveren)

Offerte van Novarota binnen :)

4 velgen nr 8000 voor de Skoda Fabia II (6J x 15 5 x100.00 x 57.00 ET43)
In combinatie met de volgende winterbanden is de TOTAALPRIJS :

GoodYear185/60R15 84T UG7+€ 464,00
Fulda185/60R15 84T MONTERO 3€ 428,00
Continental185/60R15 84T TS800€ 490,00
Dunlop185/60R15 84T SP WINTER RESPONSE€ 462,00

De totaalprijs is inclusief:
Montage van de banden op de velgen
Balanceren
Transportkosten naar een adres binnen Nederland
Verwijderingsbijdrage
19.00% BTW

Ik vind dit persoonlijk niet duur vergeleken met de prijzen die ik hier voorbij heb zien komen!

hemi24

Forumguru
Even de handleiding van je Yeti openen, staat een hele serie velg- en bandafmetingen genoemd m.b.t. winterbanden en gebruik van sneeuwkettingen.

Een mogelijkheid is 205/50R17 op een 6Jx17 velgen.
Zelf zou ik eerder voor de 215/60R16 gaan op 7Jx16 velgen.

Captain Hook

Forumguru
@hemi24: deste breder de band, deste slechter de wintereigenschappen. Zoals al vaker besproken, een smallere band geeft meer druk per vierkante centimeter. :smiley29: Ergo meer grip voor de lamellen van een winterband...

hemi24

Forumguru
Mijn keus was ook eerder op de grotere diameter gebasseerd dan op de breedte...

Nou til ik persoonlijk niet heel zwaar aan het verschil tussen 205 en 215. Afhankelijk van het merk/type band kan een 215 qua contactbreedte nog wel smaller uitvallen dan een 205...

namleop

Actief lid
Dat is inderdaad niet duur nee.
Misschien toch eens kijken naar een andere band dan Michelin.
Heb je ervaring met genoemde merken?

ocram1971

Nieuw lid
winterbanden

weet iemand wat de beste tijd is voor de winterbandjes?

PS Mctreb de bbq begin morgen om drie uur dus als je hier om 14:30 kan zijn

gr je collega,s:aangenaam:

hemi24

Forumguru
Schouderbreedte en daarmee de contactbreedte is ook afhankelijk van het merk/type.

Dus bij dezelfde maat en spanning kan het maar zo zijn dat een Michelin bijvoorbeeld minder breed is dan een Bridgestone.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan