Het grote VAG #Dieselgate topic

laagvlieger

Forumguru
België start vanaf 2020 (dat cijfer leek mij aanvankelijk nog ver weg, maar dat is al volgend jaar!!) met controle op werkend roetfilter tijdens de keuring. Nederland zal ongetwijfeld snel volgen (?)
Indien het roetfilter enkel softwarematig weggeschreven werd kan dit natuurlijk opnieuw geactiveerd worden. Maar als het effectief verwijderd werd, is een nieuwe geen kleine kost!

Roetfilterfraude kan binnenkort opgespoord worden



Er is een probleem met roetfilters. Het is moeilijk om te controleren of ze nog werken of dat ze verwijderd werden. Maar er is een speciale roetmeter die geknoei of slecht onderhoud kan opsporen.

Er rijden heel wat dieselauto’s rond zonder roetfilter of met een filter die niet meer werkt. Mobiliteitsclub VAB schat dat het er in ons land zo’n 100.000 zijn. In Europa zou het om een miljoen auto's gaan.

Die fraude of laksheid is vaak doelbewust. Malafide chauffeurs lopen vandaag zelden tegen de lamp omdat de bestaande controlemethodes een verwijderde roetfilter onvoldoende detecteren.

De drie gewesten hebben daarom GOCA, de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, de opdracht gegeven om een betrouwbare meetmethode te zoeken. Uiteindelijk kwam GOCA uit bij de zogeheten PN-meter. Dat is een toestel dat het aantal roetdeeltjes meet, de PN of “particle numbers”. Het pad wordt nu geëffend voor de keuringscentra. Zij zullen vanaf volgend jaar de PN-meter gebruiken.

"Wij zijn de eersten in Europa om deze geavanceerde testen in te voeren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We zijn zo internationaal voortrekkers in de strijd tegen roetfilterfraude. Er komt een einde aan de straffeloosheid". Dieselauto's zonder roetfilter zijn extra schadelijk voor de gezondheid, voegt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, Bianca Debaets, daaraan toe. "Zeker in de stad is het van groot belang om roetfilterfraude structureel aan te pakken en te bestraffen".

bron: VRT Nieuws
 

MacManiac78

Forumguru
Een roetfilter wegschrijven heeft alleen zin als deze daadwerkelijk weg of leeggeklopt is. In NL zijn APK eisen a.d.h.v. bouwjaar m.b.t. roetkats al vastgesteld.
 

tist

Actief lid
"Wij zijn de eersten in Europa om deze geavanceerde testen in te voeren" En om eigen volk eerst te laten betalen.
We mogen weeral eens fier zijn :banghead:
Ben eens benieuwd wat er van die eerste meettesten zal kloppen, zoals indertijd dat duizenden of nog veel meer mensen door hunne CO test dienden terug te komen na eerst de garage terug te paseren hebben waar men niets verkeerds vaststelde, maar je dan wel nog eens een herkeuring diende te betalen als surplusje.
Waar ze dan na jaaaaaren hebben vastgesteld dat die toestellen niet deugden, in metingen in hoge luchtvochtigheids omstandigheden enz. Ooit een centiem teruggetrokken van hun bewezen fouten toen ?
'k Zal er geen antwoord moeten op geven, je moet zelfs niet raden ....:mad:
 

Canon-Eye

Forumguru
Niet om het een of het ander hoor, maar het is toch niet zo héél erg vreemd dat overheidsdiensten vroeg of laat maatregelen gaan verzinnen om het op grote schaal in strijd met de voorschriften manipuleren van uitlaatsystemen e.d. tegen te gaan? Dat had men toch al jaren kunnen zien aankomen?
Eerst de boel eruit slopen en dan ineens de vermoorde onschuld spelen...:nono:
 

oco1979

Forumguru
Weer manier gevonden om extra geld in het laatje te doen.
En imago van de minister omhoog te brengen van dat die goed bezig is voor het milieu.
Dat is een eindeloze discussie van Co2 toestanden.
Dat er veel moet veranderen voor milieu zal bijna iedereen wel mee eens zijn.
Gezien wat ze de laatste jaren hebben gedaan sorry maar dat is :maakmegek:.

De kleine garnaal uitmelken omdat deze toch zal betalen.

Bedrijven maar elektrische en hybride Porsche kopen voor het milieu....

Ja hoor, droom maar verder, gewoon omdat het "FISCAAL" zeer goed is(belgie)

Waardoor ze na de WLTP test opeens niet meer te krijgen zijn of toch niet met belachelijke Co2 van 59 en maar dan + 300pk....

Gunstige maatregelingen voor het milieu gaan de meeste doen, maar meer voor betalen voor het milieu zal in de minderheid zijn.

Waarbij ieder land moet meedoen.

De Co2, roet ,zure regen enz... stopt niet aan de grens van een land.

Roetfilter mogen ze controleren maar egrklep niet ;).

Toevallig de obdstekker niet zal werken :D.
 
Laatst bewerkt:

tist

Actief lid
Niet om het een of het ander hoor, maar het is toch niet zo héél erg vreemd dat overheidsdiensten vroeg of laat maatregelen gaan verzinnen om het op grote schaal in strijd met de voorschriften manipuleren van uitlaatsystemen e.d. tegen te gaan? Dat had men toch al jaren kunnen zien aankomen?
Eerst de boel eruit slopen en dan ineens de vermoorde onschuld spelen...:nono:
Ik ben het met je eens, en dat zoiets er stond aan te komen kon men ook al veronderstellen.
Ben er geen tegenstander van maar, gezien de CO "prularia" van in het verleden verwacht ik van dit systeem enkel maar geld in het laatje zien te verkrijgen eender hoe, en daar ben ik niet mee akkoord.
Europa daar schermen ze altijd maar mee ALS het hen goed uitkomt, waarom moet een, klein landje, wat ze altijd aanhalen, altijd in zulke zaken de eerste zijn, regel dat europees.
Nu is het de belg die in vele gevallen de pineut is. Zie de LEZ zone in Antwerpen, de eersten die mochten betalen waren, landgenoten de andere .... noppes, nu schijnt het geregeld te zijn voor buitenlanders, ALS het juist is wat men beweerd.
De ook vervuilende wagens van buiten BE mogen verder bollen dwars door BE zonder die controle te hebben ondergaan.
Weer een voorbeeld van EU is 1, maar een 1 met vele nullen erachter!
 

MacManiac78

Forumguru
Even off-topic maar het bovenstaande klopt.

-ontmoedigen van de auto, dus steeds minder parkeerruimte, maar stimulering electrische auto.
-ontmoedigen gasverbruik, hogere belastingen.
-stimuleren zonnepanelen, maar geen subsidie en salderingsregeling intrekken, want we moeten allemaal minder gas gaan gebruiken, dus allemaal aan de warmtepomp etc. Zelf opgewekte stroom mag je niet verkopen, wel in je elektrische auto duwen, maar die auto accu mag je niet gebruiken om in je huis te gebruiken.
-nieuwe grote gasgestookte energiecentrales bouwen en de grootverbruikers gas en electra dikke korting en subsidie geven.
-produceer je zelf duurzame stroom, dan gaan we dat maar belasten want het moet worden 'opgeslagen' ODE belasting!
Opslag Duurzame Energie.
Een groot nadeel..... Elektra is HEEL moeilijk grootschalig op te slaan! Maargoed wat weet Jan met de Pet daar nou eigenlijk van?! Betalen maar brave burger!

GOED BEZIG!
 

haassie

Forumguru
De grootgebruikers en dus vervuilers...industrie, luchtvaart, scheepvaart....die vooral ontzien maar huishoudens wel laten betalen en van het gas afhalen zodat ze met gasturbine opgewekte energie kunnen afnemen. De grootverbruikers zijn verantwoordelijk voor 80% van de vervuiling waar de huishoudens dus met 20% ver achterblijven. Huishoudens worden belast en de grootverbuikers mogen onverminderd doorgaan.....gelukkig hebben we allemaal verplicht een geel hesje in de kofferbak liggen.....ik zeg aantrekken:maakmegek:

Dat er iets moet veranderen is duidelijk alleen denk ik dat wij als totale mensheid geen consessies willen doen in onze huidige levensstandaarden.....en die elektrische auto groeit niet aan de boom, ook die moeten gebouwd worden....dus een groot deel van de 80% blijft!

.....terug naar iets met auto's
 

laagvlieger

Forumguru
Ik vind het enerzijds wel OK dat men hierop wilt controleren. Het staat gewoon vast dat een dieselauto zonder roetfilter meer fijn stof uitstoot. Tot wel 80 a 90% meer. En dan kun je zeggen dat auto's niet de grote vervuilers zijn als je het totaalplaatje bekijkt, maar auto's vervuilen wel rechtstreeks de lucht voor je deur.

Anderzijds vind ik het frappant dat in het artikel woorden staan zoals 'malafide, fraude en laksheid'. Een roetfilter kost gewoon veel geld, gaat niet eeuwig mee en is daarnaast zeer storingsgevoelig. Ik kan best begrijpen dat eigenaars bij een defect beslissen om het roetfilter te verwijderen in plaats van de volle pot te betalen voor een nieuwe.
Ook heeft die hele dieselgate affaire niet echt bijgedragen aan de gemoedsrust van de eigenaar van zo'n sjoemeldiesel.

Nog een kleine correctie op het artikel: controle op werkend roetfilter in de keuringsstations al vanaf dit najaar, in plaats van volgend jaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan best begrijpen dat eigenaars bij een defect beslissen om het roetfilter te verwijderen in plaats van de volle pot te betalen voor een nieuwe.
Op dat moment haalt de auto niet meer de uitstootnorm die recht geeft op een milieusticker vereist om diverse Duitse steden in te mogen. Toch doorrijden met zo'n sticker kan ik niet anders betitelen dan fraude...
 

Wouter1

Forumguru
Ik vind de storingsgevoeligheid van het roetfilter van mijn auto wel meevallen.
Inmiddels 150k gereden waarvan 110k door ons zelf en überhaupt nog nooit 1 signaal van het roetfilter gehad.
Ja vroeg of laat gaan dingen stuk, en dan zul je het moeten vervangen/repareren, maar dat geldt voor alles...;)
 

greenlinediesel

Senior Member
Een roetfilter kost gewoon veel geld, gaat niet eeuwig mee en is daarnaast zeer storingsgevoelig

Tot op heden ~182k met hetzelfde roetfilter waarvan zelf 100k, nog nooit een melding gehad en het regenereren ondervond ik ook niet als hinderlijk. Mijn problemen lagen eerder bij de EGR die na het ontsjoemelen nog geen 25k later naar zijn maker ging. Toevallig? PON doet niets in vorm van coulance. Ik vind 't te zot voor woorden.

Gelukkig bestaan er tuners die deze problemen voor je oplossen, maar bij je dealer hoef je in elk geval niet te zijn... Tenzij je jezelf wil beroven van €1200,- wat nou niet echt op mijn verlanglijst stond :-)
 

CharlesTucker

Forumguru
270.000km met hetzelfde roetfilter gereden, geen enkel probleem gehad. EGR ook 25k na het ontsjoemelen stuk gegaan, maar dat was bij een totale kilometerstand die al twee keer zo hoog was als de EGR in m'n vorige auto het had volgehouden. Dat was geen Skoda, grofweg zelfde rijstijl, zelfde vaste traject woon/werkverkeer, vrij veel snelweg. Noem het naief, maar ik hou het op toeval en heb het door de dealer laten fixen.

Bij inruil bij dezelfde dealer overigens een bedrag gekregen voor die auto waar ik zeker tevreden mee was, waarbij de verkoper die relatief nieuwe EGR klep noemde als een van de argumenten voor het geboden bedrag. Misschien een verkooppraatje, misschien eerlijk, bottom line was dat het bedrag OK was :)
 

sliderke

Senior Member
Mijn vorige Octavia ging de egr na 10.000 kms stuk na het ontsjoemelen. Werd onder garantie gemaakt. Nog eens 10.000 later de gasklep stuk. Eveneens garantie. In België was er in elk geval een extra 24 maanden garantie op die onderdelen na de software update.

Wat me vooral stoorde is dat hij na de update elke 250 km zijn dpf regenereerde. Ervoor was dit om de 900 km. En bij de dealer maar zeggen dat dit normaal is. Gangsters. Ik weet nu wel hoe dit komt.
 

oco1979

Forumguru
Roetfilterprobleem komt veel voor door slechte werking van de EGR.
Meeste gevallen is er iets anders die niet oke is waarbij de roetfilter stuk ga en in de volksmond dan direct zeggen die roetfilter zijn niet goed.
 

tist

Actief lid
Als het kan, dat weet ik helemaal niet, zou er wel eens een mooie markt kunnen ontstaan voor aftermarkt roetfilters.
Daarmee bedoel ik die filters die men op wagens kan plaatsen die niet voorzien zijn van enig roetfilter.
Die zullen zowiezo goedkoper zijn dan de originele, die kunnen zich niet genereren, eens vol moet je die vervangen, of ... ze zouden er ook kunnen maken zoals voor vrachtwagens, voor zover ik weet zijn er daar tussen die je handmatig kan reinigen (uitspoelen).
Blijft de vraag of als het kan, je dat wel mag natuurlijk ? Zou wel raar zijn immers de bedoeling is een propere uitstoot te hebben, en hoe je dat doet ? Als het maar proper is dacht ik.

En verder wat als je met "slaolie" rijd ?
Komt daar ook roet bij kijken? Zo nee mag je daar dan mee in een LZ zone ?:pieker:
 

Berry1912

Forumguru
270.000km met hetzelfde roetfilter gereden, geen enkel probleem gehad......
Mijn Octaaf voor service geweest met 229k op de teller en ook (nog) geen roetfilter probleem. Is een meting gedaan bij de dealer en daaruit bleek dat er nog geen verzadiging is(of is dit momentopname?) en een verwachting is van nog eens 16k voordat hij verzadigd is.
Mij zegt het allemaal niet veel maar wilde wel ff vermelden dat dik 2 ton geen probleem hoeft te zijn.
 

mwhite

Forumguru
hebben jullie wel een achter de auto gestaan tijdens regenereren?
wat daar dan uit komt kan ook niet goed voor je zijn...
 

oco1979

Forumguru
hebben jullie wel een achter de auto gestaan tijdens regenereren?
wat daar dan uit komt kan ook niet goed voor je zijn...

Inderdaad.
Zou daar eens een meting willen van zien als die zo aan het regeneren is. :sterretjes:

Ik geloof daar juist geen.... van dat deze beter is.

Want om roet er uit te krijgen moet je deze verbranden.

Uitlaattemperatuur moet daarbij in de hoogte doormiddel van extra diesel :banghead:

Iets dat je moet verbranden is toch niet goed voor het milieu of niet soms :pieker:

Moest de opgeslagen roet kunnen worden verwijderd zonder regeneratie, dat niet direct haalbaar is of zeer kostelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Iets dat je moet verbranden is toch niet goed voor het milieu of niet soms
Onvolledige verbranding is schadelijk (o.a. CO), ongefilterde roetuitstoot ook.
Het is overigens m.i. niet zo dat er door volledige verbranding van het roet "extra" CO2 ontstaat, want die koolstof komt in oorsprong immers ook uit de brandstof en zit dus al begrepen in de berekening die uit het verbruik voortvloeit. Zie het maar als uitgestelde emissie: het was een tijdje in opslag in het roetfilter en komt bij regenereren alsnog vrij als CO2. Dat is wel een broeikasgas, maar als zodanig geen bedreiging voor de gezondheid (wat roet wél is).
 
Bovenaan Onderaan