Het grote VAG #Dieselgate topic

dj.verhulst

Forumguru
Ook ik ben de sjaak nu met een EGR koeler die vervangen moet worden (kreeg ook een knipperend voorgloeilampje te zien). Volgens mijn dealer, Martin Schilder in Alkmaar, kan dit geclaimd worden bij de importeur en wordt het dan volledig vergoed.

Ik heb daar wel vertrouwen in, maar wil dan ook mijn blik op de toekomst zetten.

Want als het dichtzetten beter is voor de auto, dan is dat toch de beste optie? Of ontstaat er dan gezeik met de APK? Wat is nu de beste keus NA het vervangen...? Heeft iemand daar een antwoord op?


dicht zetten software matig geeft de minste problemen, ze meten alleen het roet ,, en met die klep dicht heb juist amper roet dus je krijgt ook iets meer vermogen en bij gelijk belasting wat zuiniger, dus eigenlijk geen nadelen.

nu zijn ze we bezig met wetgeving om te kijken of er niet geknoeid is met blue ad systemen ,, maar als het alleen een diagnose check is of het aanwezig is en zou kunnen funtioneren als er nu wel een signaal gestuurd word zou dat goed moeten gaan, je heb iemand nodig met VAG com die de waarde even kan aanpassen in mate waar de egr open gaat.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb de stap gezet en afspraak gemaakt bij de dealer voor een onderhoud + software update. Het feit dat D'Ieteren 2 jaar garantie geeft op verschillende gevoelige onderdelen na de update heeft me over de streep getrokken. Ook omdat ik over precies 2 jaar een andere auto wil kopen, ben ik toch 'safe' als die EGR klep of wat dan ook het in tussentijd nog begeeft. Want dat kan ook gebeuren zonder update en dan mag ik wel het meeste uit eigen zak betalen.
 

Gerjo

Senior Member
Mijn dealer heeft inmiddels de coulanceregeling geregeld. Met andere woorden, maandag wordt de boel vervangen.
 

oco1979

Forumguru
Ik heb de stap gezet en afspraak gemaakt bij de dealer voor een onderhoud + software update. Het feit dat D'Ieteren 2 jaar garantie geeft op verschillende gevoelige onderdelen na de update heeft me over de streep getrokken. Ook omdat ik over precies 2 jaar een andere auto wil kopen, ben ik toch 'safe' als die EGR klep of wat dan ook het in tussentijd nog begeeft. Want dat kan ook gebeuren zonder update en dan mag ik wel het meeste uit eigen zak betalen.

Dat is ook een mogelijkheid, ga wel op je strepen moeten staan voor garantie, want sommige garage zouden wel eens moeilijk kunnen doen.
succes
 

Skodasuperb2011

Actief lid
@ laagvlieger : In NL is het 2 jaar tot maximaal 250.000 ( mits dealer onderhouden). Is er in België geen km-beperking of
haal je de 250.000 nog niet in 2 jaar ?
 

laagvlieger

Forumguru
Reeds 100 km gereden na de software update. Het lijkt alsof de turbo er geleidelijker inkomt, dus niet meer abrupt vanaf +/- 1700 toeren, het komt precies al iets eerder op gang. Eigenlijk weinig tot geen verschil te merken hoor, want het kan even goed tussen de oren zitten.
Over het verbruik valt nog niets zinnigs te zeggen.

update: Mijn ervaring is misschien toch niet zo onbeduidend. Na eventjes opzoeken naar de 'officiële cijfers' na de update: ADAC heeft een VW Polo op de rollenbank gezet voor en na de update, waarbij na de update meer koppel onderin is, maar de piek is er niet meer. Net zoals ik het ook ervaar.

Nachmessung_Polo_Diagramm02_1000x594_281726.jpg
 
Laatst bewerkt:

Stewie

Senior Member
Zo slecht is dat toch niet dat het koppel eerder maar geleidelijker inkomt? Zal zo ook ineens iets ‘volwassener’ aanvoelen.

Ik heb een 2.0TDI 150pk icm DSG-7 (natte versie) en daar kom het koppel ook geleidelijk in zonder traag aan te voelen. Mijn Opel vroeger had echt zo een kick onder uw gat, leuk voor een paar keer maar vind dat maar niets.
 

achbrouwer

Forumguru
Even langs een goede tuner.
Software laten aanpassen
Resultaat zal merkbaar zijn
Meer vermogen meer koppel
Vaak daardoor gunstiger brandstof verbruik
Door software matig dicht zetten van egr-klep minder vervuilde lucht in de motor. Hierdoorblijft de motor schoner.
 

vaggie

Lid
Gisteren de 4e! brief gehad van Skoda. 1e keer een vooraankondiging, daarna de oproep, vervolgens een herinnering en dit keer weer een herinnering maar dan aangetekend.

Zolang het vrijwillig is blijf ik lekker bij de extra pks en Nms van de tuner die bovendien de EGR ontziet ipv een verkorte levensduur geeft.
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb afgelopen week ook zo'n aangetekende brief gekregen. Het begint behoorlijk opdringerig te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

vaggie

Lid
Idd behoorlijk opdringerig. Maar het blijft gewoon een verzoek of je alsjeblieft wilt komen......niet dus. Vanwege alle drukte bij de tuner om eerder getunede auto's na ontsjoemeling weer terug te zetten is dit helaas ook niet meer kosteloos. Wat ik overigens wel begrijp.
 
Ik heb ook een aangetekende brief gekregen. Gelukkig niet meer nodig, heb de auto vandaag ingeruild en er nog een redelijke prijs voor gekregen.

Ben trouwens wel benieuwd wat de tweedehands prijzen van de (sjoemel) diesels gaan doen.
 
Heb gelezen dat in duitsland de grote uitverkoop begint van de diesels.

Ik ook. Zou er een invasie van diesels vanuit duitsland komen tegen hele lage prijzen? Straks zijn de regels hier soepeler dan in Duitsland. Prijs van de tweedehands diesel auto's in nederland kon wel eens kelderen.
 

EdK

Forumguru
En dan staan er nog eens een paar honderd in de woestijn in de USA die ze teruggenomen hebben vanwege de sjoemel softwaren
 

EdK

Forumguru
Wel wat er ligt.....................heellllllllll veell zand.
Wat vliegtuigjes en nu dus wat volkswagentjes
 
Bovenaan Onderaan