Het grote VAG #Dieselgate topic

Canon-Eye

Forumguru
Tegen die tijd is de scootmobiel misschien wel de meest voor de hand liggende optie... :pardon:

<edit> en die moet sowieso aan het stopcontact




(en zeuren over spel- of taalfouten in een posting - ook "via de band";) - doe ik niet meer, want volstrekt zinloos; ik let bij voorkeur op de vermoedelijke intentie)
 

punicajack

Actief lid
Nog even een kort berichtje. Vandaag is de auto gerepareerd, de EGR is inderdaad geheel kosteloos vervangen en ik hoop dat het hier bij blijft. Behalve dat de afspraak pas laat gemaakt kon worden, wel goed afgehandeld.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik heb maar 'n Fabia 1,2 tdgl combi. Mijne is in juli 2017 voorzien van anti sjoemel sofware. Om dat ik pas weer op 't forum zit heb ik alle voorgaande reacties gemist. Daarom wil ik mededelen dat het verbruik niet beter is geworden en r in de 1e versnelling bij optrekken 'n kleine hapering zit alsof ie even inhoudt. Ik vind het geen verbetering maar iets slechter. Daar komt nog bij dat de verbruiksindicator op 't dashboard veel optimistischer is geworden. Voorbeeld: Als ik net getankt heb geeft ie aan dat ik wel 1450 km kan rijden, maar dit wordt als je over de 1/2 zit drastisch naar beneden bijgesteld om uiteindelijk op zo'n 1230 km uit te komen. Voorwaar nog wel zuinig maar niet zoals aangegeven wordt. Ook meen ik iets minder koppel te hebben. Maar bij mijn snelheden maakt dat net zoveel uit. Bij 120/130 kmh natuurlijk wel.
Hoewel die gisteren ook 1 1/2 uur in de file moesten w.o 'n Ferrari en 'n Maserati, tussen Amsterdam en Zaltbommel. Gem. snelheid 30 kmh.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Houd er wel rekening mee dat die actieradius is gebaseerd op de snelheid die je daarvoor reed. Dat kan nogal schelen; laat de BC er maar eens op staan en ga wat spelen met de snelheid
 

CharlesTucker

Forumguru
Daar komt nog bij dat de verbruiksindicator op 't dashboard veel optimistischer is geworden. Voorbeeld: Als ik net getankt heb geeft ie aan dat ik wel 1450 km kan rijden, maar dit wordt als je over de 1/2 zit drastisch naar beneden bijgesteld om uiteindelijk op zo'n 1230 km uit te komen.
Heel herkenbaar, zoals ik ook wel eens in een ander topic gemeld heb. Mijn Octavia 1.6TDi doet precies hetzelfde, absurd lange actieradius (vaak rond de 1500km, zelfs boven de 1600 gezien) en een merkwaardig laag verbruik volgens de boordcomputer. Omdat ik dat alles al ruim 6.5 jaar in Excel sheetje bijhoud weet ik heel goed wat mijn werkelijke verbruik is. Mijn werkelijke actieradius en verbruik zijn niet meetbaar veranderd, zo'n 1200-1300km (hoewel ik meestal rond de 1100 ga tanken, maar dan zou ik nog minstens 100km verder kunnen).

Koppel en PK's weet ik niet, de auto voelt precies hetzelfde aan als voor het ontsjoemelen, geen inhouden of zo, ook geen EGR of andere problemen, en ik heb inmiddels zo'n 15.000km gereden sinds de update.
 

Kogamyata

Senior Member
Houd er wel rekening mee dat die actieradius is gebaseerd op de snelheid die je daarvoor reed. Dat kan nogal schelen; laat de BC er maar eens op staan en ga wat spelen met de snelheid
Ja Rosinfeld maar daarvoor kwam de indicator nooit verder dan max 1300 km. Dus het lijkt iets, maar uiteindelijk is het niets.
 

AndreM

Forumguru
Maar @Kogamyata, mijn ervaring is dat een diesel pas na 10.000 km zuiniger wordt.
In het begin verbruikte mijn O3 gemiddeld 1:18 (juli 2014) en nu zit ik gemiddeld op 1:21,5 met 170.000 op de teller.
En dan rij ik 50% stad en 50% snelweg waar ik de max. snelheid rij wat is toegestaan.

Ga ik in de zomer over de Duitse autobaan, met een gangetje van 150 à 160 km gemiddeld, dan is het verbruik nog 1:18,5 wat ik niet verkeerd vind.
 

Kogamyata

Senior Member
Maar @Kogamyata, mijn ervaring is dat een diesel pas na 10.000 km zuiniger wordt.
In het begin verbruikte mijn O3 gemiddeld 1:18 (juli 2014) en nu zit ik gemiddeld op 1:21,5 met 170.000 op de teller.
En dan rij ik 50% stad en 50% snelweg waar ik de max. snelheid rij wat is toegestaan.

Ga ik in de zomer over de Duitse autobaan, met een gangetje van 150 à 160 km gemiddeld, dan is het verbruik nog 1:18,5 wat ik niet verkeerd vind.
 

Kogamyata

Senior Member
Maar de mijne heeft al 222000 km gedraaid. Jij hebt 'n zwaardere motor en die zijn op hogere snelheden weer zuiniger dan kleinere motoren, omdat grotere en dus sterkere motoren het dan makkelijker hebben om de massa tegen de enorme rijwind in voort te bewegen. 1;18,5 is bij die snelheden van 150 km/h gewoon heel zuinig. Mogelijk kun jij ook bij 100 km/h 1;26 halen in de zomer.
 

Marianne Govers

Nieuw lid
Net een brief binnen voor de update van mijn 1.2 Mmmm lees hier dat ik dat eigenlijk beter niet kan doen dus.
Of gelijk tunen, geen verstand van wat dat gaat kosten en waar dat kan. Vind hem nu prima rijden eigenlijk.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik zou het niet doen. Ik vind het geen verbetering, maar er schijnen verschillen te zijn tussen de bouwjaren wat prestaties en verbruik betreft. Die gegevens zijn op te vragen. 2011 scoorde beter dan de mijne uit 2010.
 

EdK

Forumguru
@Kogamyata Als je een citaat doet dan hoef je die niet eerst te posten en daarna nog eens het antwoord of opmerking te maken.
Je kunt citaat klikken en daarna onder die tekst dus na " ] " je eigen opmerking of antwoord plaatsen....

Voordeel is dat alles bij elkaar in één bericht staat en als ik net tussen jouw citaat en jouw bericht een bericht zou plaatsen dan is het voor niemend meer begrijpelijk omdat mijne er dan net tussen staat !!

En belangrijkste is dat je ook geen opmerkingen gaat krijgen van de Mods hierover.....:pardon:
 

laagvlieger

Forumguru
Het volgende is misschien het vermelden waard: collega heeft een polo 1.2 tdi van 2 jaar oud. Heeft de auto eind november bij de dealer gebracht voor een klein onderhoud. Ze hebben toen ook de update uitgevoerd. In totaal 2 uurtjes werk. Maar na die update is het niet meer gelukt om de auto te starten. Die 2 uren werd een hele werkdag. Nu zijn we een week verder. Monteurs zoeken nog steeds naar het probleem, hebben heel wat onderdelen vervangen maar komen er niet uit. Gelukkig kreeg die collega een nieuwe Leon als vervangauto, maar toch.

Ik blijf bij mijn standpunt: geen update! Als VW het destijds niet kon, zal het dat nu ook niet kunnen oplossen met nieuwe software. Het zal nadelig zijn voor bepaalde onderdelen, dat kan nagenoeg niet anders.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan