Het grote Skoda Abonnement / Prive-Lease Topic

Canon-Eye

Forumguru
Private lease is altijd duurder
Niet altijd...
Met name niet in die gevallen waarin sprake is van vette pech: als je maandagochtend-auto buiten de garantie dure mankementen krijgt die de normaal te verwachten onderhouds- en reparatiekosten overstijgen en waarvoor dealer en importeur geen coulanceregeling willen toepassen, dan kun je aan het eind van de rit*) best wel duurder uit zijn. Dat is ook de basis van elke verzekering: het gaat altijd om onzekere gebeurtenissen. En veel mensen houden helemaal niet van onzekerheden...

Ik stel mij op het standpunt dat ik - even los gezien van wettelijke verplichtingen - alleen dié risico's wil verzekeren die ik niet zelf kan dragen. Zo heb ik bv. geen tandartskostenverzekering want die kosten kan ik wel aan.


*)
N.B.: met het einde van de rit wordt hier bedoeld: het moment dat je de auto heb ingeruild of verkocht, zodat je er geen eigenaar meer van bent. Dat is immers ook het moment waarop je exact weet wat je totale afschrijving over de eigendomsperiode is, zodat je deze bij het totaal van alle werkelijke kosten kunt optellen en het geheel delen door het aantal maanden eigendom. De uitkomst kun je één op één afzetten tegen de private leaseprijs, want de eindsituatie is gewoon hetzelfde.

Het enige verschil - maar voor een eerlijke financiële vergelijking niet van belang omdat je dan toch over dezelfde periode moet rekenen - is, dat je bij een eigen auto zelf dat einde van de rit kunt bepalen (dus ook verschuiven) i.p.v. het aan het begin van de rit al te moeten afspreken. Als je geluk hebt en langer met je eigen auto kunt doorrijden zonder al te veel extra kosten, dan zal over de totale periode de afschrijving per maand voordeliger uitpakken.
Maar dát weet je dus niet vooraf...
 

0ri0n88

Forumguru
als je maandagochtend-auto buiten de garantie dure mankementen krijgt
Maandagochtendauto's krijgen m.i problemen binnen een normale garantietermijn en alles daarbuiten is idd botte pech. De situatie die je schetst is wel het meest uitzonderlijke en dus niet realistisch om zoiets te schetsen en op zo een besluit te bedenken dat private lease goedkoper zou zijn...
Ter verduidelijking: ik ben niet tegen private lease maar of het het verstandigste is dat betwijfel ik.
Kun je iets niet betalen, moet je het dan wel willen?
Ik wil ook wel een nieuwe maar helaas met mijn spaargeld werd het of een dinkeytoy of een mooie 2ehandse naar mijn wens.
Zoals eerder gezegd: ieder zijn ding.
 

Canon-Eye

Forumguru
De situatie die je schetst is wel het meest uitzonderlijke en dus niet realistisch om zoiets te schetsen en op zo een besluit te bedenken dat private lease goedkoper zou zijn.
Wel goed lezen, hè...
Ik beweerde op geen enkele manier dat private lease (in het algemeen) goedkoper is. Ik gaf wel aan dat veel mensen de onzekere kans op onvoorspelbare extra kosten niet willen lopen en daarom kiezen voor de zekerheid van een vast maandbedrag, inclusief de meerkosten die ik in dit verband als "verzekeringspremie" omschrijf.

Waar ik op reageerde is de absoluutheid waarmee jij schreef dat het altijd duurder is, want dat is gewoon niet zo.
Misschien wel vaak, misschien zelfs meestal, maar zeker niet altijd...
 

0ri0n88

Forumguru
Niet altijd...
Dus insinueer je toch ook dat het goedkoper kan zijn? In een wel heel extreme situatie.
Heb ik het nog niet eens gehad over de tarieven die ik hier lees gaan bijna altijd over 10000 km per jaar minimaal 4 jaar lang. Iets wat je met je eigen auto gewoon zelf bepaalt. En de geniddelde NLer rijdt geloof ik gemiddeld 17.500 km per jaar en dan zijn de tarieven aanzienlijk anders.
Ieder zijn mening @Canon-Eye ;)

Op papier en in bijna alle gevallen is het gewoonweg niet goedkoper en dat is helemaal niet erg als je idd "zorgeloos" auto zou willen rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus insinueer je toch ook dat het goedkoper kan zijn?
Dat insinueer ik niet, ik bewijs dat.
En zó extreem is die situatie niet hoor, denk maar aan de distributiekettingenproblematiek en de EGR-kleppen. Die dingen hebben de neiging om zich buiten de garantie voor te doen.
 

Noord26

Forumguru
Fabrieksgarantie is 2 jaar. En 2 jaar extra garantie kost €250,-. Lease is maximaal 4 jaar wat ik voorbij zie komen. Dus dat 3e en 4e jaar is privé prima af te dekken als men dat wenste.
 

0ri0n88

Forumguru
Dat insinueer ik niet, ik bewijs dat.
En zó extreem is die situatie niet hoor, denk maar aan de distributiekettingenproblematiek en de EGR-kleppen. Die dingen hebben de neiging om zich buiten de garantie voor te doen.
En zijn dus alreeds bekend en als je een auto koopt is het handig je daarin te verdiepen ook al lease je hem dus dat is een beetje onzin en bangmakerij en heeft niks met maandagochtendauto te maken maar met verminderde kwaliteit materiaal wat al lang en breed bekend is.
De situatie die je schetst is in het extreme en daar gaat niemand vanuit als die een nieuwe auto koopt. Daarnaast is wat @Noord26 zegt dat ook prima in te dekken.
En wat bewijs je dan? Ik zie geen cijfers of iets. Van die maandtermijnen kan ik al heel snel hele dure reparaties betalen of sterker nog binnen 4 jaar een compleet nieuwe auto kopen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bewijs zit in de redenering, niet in cijfers van een theoretisch voorbeeld.
Misschien had ik beter kunnen schrijven: "Ik beredeneer dat".
"Altijd" is immers altijd - en dát kan simpelweg niet waar zijn.

Maar dit alles gaat voorbij aan het punt waar het eigenlijk om gaat, want in de basis zijn we het daar wel over eens: private lease biedt in het algemeen geen financieel voordeel (want in het algemeen per saldo hogere kosten), hoogstens financiële zekerheid omdat die kosten voor een aantal jaren vooruit vaststaan. Voor veel mensen telt die zekerheid zwaar mee en dat is prima. Als ik maar niet hoef...
 

0ri0n88

Forumguru
Zijn we het daarover eens ;) er is niks mis met private lease en de zekerheid is ook prima. Alleen de vrijheid van keuze lees: vrijheid van kilometers, evt modificaties van welke soort dan ook, bandenkeus, termijn van bezit verzekering etcetera weerhouden mij ervan.

Dus je kiest redelijk safe maar daar houdt het ook op en als je wat wilt zoals winterbanden, evt tuning, meer kilometers als 10000 per jaar dan gaat gelijk de teller lopen in je maandtermijn.
Dan hou ik het ook liever in eigen beheer.
 

B.Stuurder

Forumguru
Private lease is meestal een dure grap, bijtelling niet. Als ik mijn auto in Private lease zou willen rijden ben ik zeker 2 keer zoveel kwijt als nu, terwijl ik nu na 5 jaar verder kosteloos rijden nog niet de helft van de aanschafwaarde van de auto heb betaald. Laat staan brandstof, onderhoud en reparaties.
Maar het is maar wat je wilt, of kunt. Niet iedereen heeft een eigen huis, terwijl een huurhuis niet naar je toe komt, dat is niet altijd uit vrijwillige keuze.
 

0ri0n88

Forumguru
bijtelling niet.
In mijn geval zou bijtelling heel ongunstig uitpakken daar mijn inkomen veel te ver stijgt en ik echt bakken met geld meer naar de belastingdienst sjouw en dat alleen voor een auto. Dus bijtelling is echt niet altijd even gunstig. Zeg niet dat het slecht is, maar voor een ieder verschillend.
 

B.Stuurder

Forumguru
@0ri0n88 ja, als je net een schaal hoger komt, aan de andere kant, dan kun je met een eigen huis ook weer meer hypotheekrente terugkrijgen. Maar inderdaad het hangt af van veel factoren, ik keek alleen naar mijn eigen situatie, waar ik sowieso meer dan de helft van alles wat er bij komt mag wegbrengen :angry:
 

0ri0n88

Forumguru
Klopt @B.Stuurder ik heb geen bezwaar tegen heel veel wegbrengen in de laatste schaal al zou die wel lager mogen zijn ;) maar dan wel echt geld en geen x % nieuwwaarde van een auto die na dag 1 niet nieuw meer is. Nu kan ik het meeste uit die laatste schaal weghouden dmv afschrijvingen ed. zou zonde zijn daar een auto dan compleet in te laten vallen.
En praat dan over privé auto. Bedrijfsbus schrijf ik natuurlijk wel compleet af op de zaak, maar is ook geen leasewagen.;)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Weet jij wat een wortelkanaal behandeling kost?
Ben ik vergeten, want dat is inmiddels al een jaar of 30 geleden.
Sindsdien alleen 2x per jaar controle, beetje tandsteen weghalen en héél incidenteel een gaatje of een versleten vulling vervangen.

En zet daar maar eens tegenover wat de tandartsverzekeringspremie gekost zou hebben over de 37 jaar sinds ik "het ziekenfonds uit promoveerde"... :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja ik ook, maar mijn vrouw mocht onlangs nog genieten van wat behandelingen omdat haar vorige tandarts wat afgeleid bleek te zijn geweest. Toen was ik wel blij met die aanvullende verzekering. Ook al omdat ik twee zonen heb die zich allebei bij de Ortho mogen en mochten melden.
En de zaak betaald aanvullende verzekeringen deels mee. Dus ook weer niet universeel dit ;) beetje :ot:
 

speedline

Nieuw lid
Private lease is voor iedereen persoonlijk. Ik heb op dit moment geen spaargeld door prive omstandigheden, bezit een peugeot 307hdi station van 10 jaar oud met de nodige problemen, maar kan makkelijk een private lease constuctie dragen. dan is de keuze toch makelijk gemaakt.
ik zie mezelf niet nog een jaar of 3 in die peugeot rijden. Ik kies liever voor een nieuwe wagen waarbij de kosten overzichtelijk zijn.
 
Bovenaan Onderaan