Het grote Skoda Abonnement / Prive-Lease Topic

Frank C

Forumguru
@Mers welke bank neemt 65% van jaarkosten private lease mee voor hypotheek beoordeling? Wat is de factor waarmee dit bedrag vermenigvuldigd wordt voor bepaling hoogte hypotheek?
 

Mers

Nieuw lid
Sorry was misschien iets te kort door de bocht. Het voorbeeld wat ik gaf is wat de leasemaatschappij doorgeeft aan het BKR.

Dus dat je alsof je een kredit hebt (een doorkopend krediet of persoonlijke lening) van € 14.632,- en niet een waarde van de auto en dan maal 5 ofzo.

En officieel, de bank neemt je maandlast van je lening em haalt die af van je maximale hypotheek last. Dat is nog minder aantrekkelijk eigenlijk.

Dus stel obv je inkomen is maximaal hypotheek 1.000 per maand.
Je lening is 200 per maand.
Dan geven ze je een hypotheek met maximaal 800 maandlast.

Maar, dat is dus 1/5 minder.

Stel je kon 300.000 maximaal hypotheek lenen, kun je in deze voorbeeld berekening, nog 240.000 lenen.

Maar ik moet zeggen dit is theorie. Mijn collega hypotheek adviseurs die weten het exact.

Maar goed. Mijn advies is, zoek niet je maximale hypotheek op als je huis koopt, dan maakt een lening ook niet uit
 

Frank C

Forumguru
Ongeacht wat er bij BKR geregisteerd staat zal iedere bank zijn eigen toetsings criteria hebben en sommige hanteren dus wel auto waarde maal 5 voor hoogte hypotheek. En zelfs als je niet de maximale hypotheek wil zal private lease een grote invloed hebben op je leen capaciteit; zie voorbeelden hierboven incl die je zelf geeft. Daarom handiger om die nieuwe auto cq private lease na huis aankoop te doen. En jaartje te wachten. Uiteraard moet je de beide lasten kunnen dragen.
 

Mers

Nieuw lid
Klopt, omdat "sommige banken" niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Net zoals met studiefinancieringen. Niet zo lang geleden is er besloten dat die niet meer zo zwaar mag wegen. Duurde ook nog een tijdje voor ze dat overnamen.

Niet elke leasemaatschappij registreert het als krediet. Sinds het keurmerk private lease is het volgens mij min of meer verplicht. Zij toetsen ook, ook na inzage in het BKR dat je niet al te veel leningen hebt.

De bank die het dubbel doet snapt er niets van. Dus ene kant je minder laten lenen omdat je een krediet hebt van XXXX (je private lease) en daarnaast omdat je private lease hebt je waarde van de auto nemen en dan ook nog eens minder nemen. Dat lijkt me niet.

Regels zijn een. Hoe banken ze interpreteren is wat anders. Het is niet alleen vergelijking tussen rente. Maar bestaat uit veel meer verschillen.

Ohja, ik ben me in private lease aan het verdiepen dus vandaar mijn interesse erin :D
 

Mers

Nieuw lid
Nee ik zeg, zij willen dat ik hun geld leen, ze verdienen er immers ook aan, maar onderling verschillen de banken meer dan alleen hun rente. De voorwaarden waarop ze het uitrekenen en baseren is ook per bank verschillend. Sommigen tillen er zwaarder aan dan anderen. Is een feit.

Yup, geld lenen kost geld.
Een auto hebben kost ook geld.
Dan maar geen auto ? :D

Ligt aan de persoonlijke voorkeuren vind ik. Sommigen nemen een smartphone met abonnement. Sommigen kopen hem liever zelf. Sommigen nemen hun energie maatschappij "met een cadeau" (en betalen die vervolgens zelf) en sommigen kiezen zo goedkoop mogelijk.

Zo veel wensen, zo veel mensen :thumbsup:
Niets goed, niets fout.
 

EdK

Forumguru
Yup, geld lenen kost geld.
Een auto hebben kost ook geld.
Dan maar geen auto ? :D
Ja alleen met het geld lenen zit ik vast aan een instantie die je aan alle kanten plukt.
En als ik me wagen heb kost hij me ook geld inderdaad maar dat zijn kosten die voor mij zijn te overzien en waar ik verder geen bank voor nodig heb.

Ja ben nog zo'n persoon die heeft meegekregen dat als je een dubbeltje hebt je geen kwartje kunt uitgeven.
En moet zeggen dat deze levensstijl me met beide benen op de vloer heeft gehouden en zal houden....

Goh wat ben ik een ouwe l#l en ouderwets.......
 

Mers

Nieuw lid
Nee, in tegendeel. Heb daar heel veel begrip en respect voor hoor.

Was iedereen maar zo slim om niet meer uit te geven dan binnenkomt. Je zit zo in de penarie maar uiteraard hulp aan derden vragen om eruit te komen...

Nou voor mij persoonlijk zijn ze ook te overzien maar totaal niet te voorzien. Eerder overwogen om te financieren (dus eigen auto) maar daar kwam ik veel duurder uit dan leasen op dit moment. Terwijl het een fractie duurder is dan wat ik nu rij. Met alles in ogenschouw genomen, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparatie en natuurlijk de afschrijving. Voor een oaar tientjes meer (en dat is nog de vraag) rij ik nieuw ipv occassion.

Maar mijn belangrijkste overweging voor private lease is zorgeloos rijden. Geen verrassingen. Het is in eerste instantie een beetje eng maar voor mij niet anders dan de mobiele abonnementen. Je belt te veel? Dan betaal je de hoofdprijs. Gewoon goed uitrekenen wat je nodig hebt. Maar dat is met alles.

En uiteraard of je het kan betalen. Maar dat zei ik al eerder. Je financien worden door midden gezaagd en als je het ook kan betalen dan pas krijg je groen licht.

Ik ben echt klaar met alle reparaties. En iedere keer is het een wedstrijd om niet de waarde van de auto zelf uit te geven. Vliegwielen, pompverstuivers, elektrische jandrem is remklauw in een. Gekkenhuis.
 

Hetzer

Forumguru
@Mers, jij hebt je in iedergeval goed in verdiept :-)
Alle voor en nadelen naast elkaar gezet voor jezelf.
In jouw geval, als je de lasten per maand kan dragen, een mooie optie.
 

Mers

Nieuw lid
@Hetzer verdiept wel :-)
Het is een mooie optie.

We staan nog steeds op het punt te tekenen. En zo ja, laat ik het weten en aangezien ik dan ook Skoda rij, laat ik jullie over 4 jaar weten of A) ik het beste vind wat mij ooit is overkomen of B) grootste fout van m'n leven haha :bloos:

Hopelijk blijft het mooi.

P.s. Rij nu in een VW Passat (sedan) 2.0 TDI DSG Highline met 315.00 km (gekocht in 2012 met 206.000 km)
 

Mers

Nieuw lid
Trouwens, heeft iemand wel eens berekeningen gemaakt tussen de huidige lease tarieven (ik heb via anwb bij private lease het voordeligst gevonden) met zelf kopen (lees=financieren).

Ik ben dat nu ook nog aan het berekenen.

Terwijl we hier aan het typen zijn, besef ik mij dat ik destijds heb berekend voor een VW Passat Variant en een financiering via dealer (VW Bank). Destijds keek ik dus daarvoor in vergelijking met de Passat die ik nu rij.


Nu we graag de O3 combi willen, zelf de bank voor financiering uitzoeken ziet het plaatje er ook anders uit.

We betalen nu voor wegenbelasting 130,- per maand (ja, per maand!) en verzekering 45,- voor beperkt casco.
Net gekeken voor O3 combi 1.0 tsi is de wegenbelasting 39,- en verzekering 45 (all risk)........ Pfff wat een verschil.
 

Frank C

Forumguru
Hou er rekening mee dat er bij private lease ook een rente component in de lease prijs zit. Linksom of rechtsom je betaald uiteindelijk alle kosten zelf en voor minder risico die je loopt wil de ander een premie ontvangen. En die andere partij wil er iets aan verdienen, liefst iets meer nog.
Succes met de keuze.
 

Mers

Nieuw lid
Inderdaad. Niks is gratis! :D
Alleen je ziet het niet zo duidelijk omdat ze alles in een bedrag hebben verwikkeld.

Moet ook zeggen dat ik aangenaam ben verrast door de verschillen uit mijn berekeningen.
Zoals op de site staat, garantie verlengen voor Octavia Combi is 250,- tot 100.000 km.
Dat betekent 4 jaar "zorgeloos" rijden (zoals bij een lease). Zijn daar nog addertjes onder het gras?

Los van het onderhoud. Maar dat viel me ook ontzettend mee.
Lees op de site dat elke dealer zelfde prijzen hanteert (??) en voor 30.000 km beurt 250,- rekent.
Daarbij opgeteld dat je geen ANWB Wegenwacht nodig hebt kost een onderhoudsbeurt ook weinig.

En juist voor dat soort zaken sprak mij een lease aan omdat je het zelf niet ophoest.

Kwam ook grote verschillen tegen waar je je "geld" haalt en hoeveel je daarvoor betaald.
Eerder bezig geweest met een financiering bij de VW dealer zoals gezegd, maar de rente was een stuk hoger.

Wat ik zei,ik heb eerder gekeken voor een VW Passat met financiering en dat ten opzichte van huidige kosten viel me private lease reuze mee.

Maar als ik hem doorreken voor zelf financiering en 4 jaar nieuw rijden (met de garanties) en dan inruilen kom ik volgens mij gunstiger uit!!!!! :tegek::tegek:

Wat zou betekenen dat ik eerdaags een bestelling ga plaatsen :maakmegek::maakmegek:

Heerlijk van die momenten..........

Zit momenteel te kijken naar de Combi 1.0 TSI style business met DSG (vanwege de actie) en het pluspakket (ook vanwege de actie).
Volgens de configurator zit ik op 29.000,-. Volgens mij zit ik dan nog beter dan lease met een auto en vrijheid naar keuze....

Lang leve Skoda?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Maar als ik hem doorreken voor zelf financiering en 4 jaar nieuw rijden (met de garanties) en dan inruilen kom ik volgens mij gunstiger uit!!!!! :tegek::tegek:
En wat gebeurt er met de inruilprijs als de BPM verlaagd gaat worden zoals staatssecretaris Wiebes wil, de auto zal dan zeker minder waard worden.
Je kan rekenen zoveel als je wilt maar er zijn nog veel onzekere factoren zoals verzekeringspremie, motorrijtuigenbelasting, km heffing, slijtage delen van de auto die niet onder garantie vallen enzovoort.
Is kopen slim?
Is private lease slim?
 

Canon-Eye

Forumguru
Is kopen slim?
Is private lease slim?
Dat zul je vooraf nooit weten, gezien alle al gememoreerde onzekerheden.

Eén ding staat wel vast: bij private lease zit er altijd een instantie tussen die zodanig calculeert dat hij redelijkerwijs kan verwachten er geld aan te verdienen. En dat geld kan maar uit één zak getrokken worden: die van de klant...
Het is - zoals al ergens genoemd - feitelijk gelijk te stellen met een verzekering tegen deze onzekerheden, waarvoor de ingecalculeerde rente en winstopslag de 'premie' vormen. En heel veel Nederlanders verzekeren zich graag tegen van alles en nog wat, liefst nog dubbel ook, en dat verklaart mede de explosieve populariteit van deze constructie.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Elk bedrijf/partij moet er geld aan over houden. Anders is er geen bestaansrecht meer. Variabelen zijn er altijd, kosten ook. Voordeligste is met zo min mogelijk partijen.

Dealers springen er gewoon op in dat mensen te weinig sparen, maar toch met een nieuwe auto willen rond rijden.
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Private lease is altijd duurder, hoef je niet voor gestudeert te hebben.
Neemt niet weg dat het voor sommige gewoon een uitkomst is en als ze de lasten kunnen en willen dragen is dat toch prima.
Ik moet er niet aan denken om voor een beetje auto 500 in de maand te betalen en eindstand geen eigenaar te zijn en dus waarschijnlijk weer een lease contract moet nemen. Om maar te zwijgen over bijtelling in de vorm van gewone lease.
Puntje bij paaltje komt iedere vorm van autobezit duur uit, daarentegen kun je er ook een vorm van plezier en tevredenheid en vrijheid uithalen.
Het is maar hoe je het bekijkt en ieder zijn ding zeg maar.
 
Laatst bewerkt:

cortrans

Forumguru
Tja, ik kies voor speren en dan toch echt mijn eigendom...........
Zoveel maanden lang een vast bedrag is leuk, maar het zal niet je eigendom worden. Kun je net zo goed een auto huren (wat private lease in feite ook is)
 
Bovenaan Onderaan