Het grote Skoda Abonnement / Prive-Lease Topic

CDK

Forumguru
dus als ik het goed begrijp is dat Skoda abonnement gewoon een leaseconstructie waarbij je dus GEEN eigenaar wordt...... mmmzzz dat is best een kostbare bedoening dan.... Maar inderdaad wel een optie als je het geld kan missen per maand en niet wil wachten tot je het bij elkaar gespaard hebt.
 
Tja vraag aan de nieuw privé rijders die om de 4 a 5 jaar een nieuwe kopen , hoeveel ben je per maand kwijt aan alles behalve de brandstof ?? Wagen tussen de 30 en 35k ?
 

Desperado

Forumguru
Afschrijving heb ik totaal geen verstand van, maar onderhoud, verzekering, belasting zoal bij lange na toch niet op 500 uitkomen.
Tegenwoordig zijn deze constructies heel normaal. Alleen voor auto's is het betrekkelijk nieuw.
 
Zal net ff op auto scout 24 . In 4 jaar schrijf je ongeveer 20k af dat is dat goed 400 euries per maand . Dat plus verzekering belasting en onderhoud ..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
In feite levert zo'n abonnement een hoop zekerheid op, en dat is zowel negatief als positief. Je hebt de zekerheid dat je een hele lange tijd (wat je uiteraard wel zelf overeenkomt) veel geld gaat betalen, en je hebt ook de zekerheid dat je diezelfde hele lange tijd in een mooie betrouwbare wagen rijdt. Geen onverwachte kosten, maar ook niet de mogelijkheid om, mocht het na 3 jaar financieel wat tegen te zitten, van je contract af te komen.

Qua geld lijkt het me geen verkeerde deal, uiteraard wordt er ook wat aan verdiend, maar het zou me niets verbazen dat het verdienmodel vooral gebaseerd is op het feit dat men denkt dat deze optie omzetverhogend werkt, er worden simpelweg meer nieuwe auto's "verkocht".

Ook ben je wat minder geneigd kritisch te zijn op het aanvinken van extra opties, de 1.8 ipv 1.4, omdat het op het maandbedrag weinig invloed heeft, daar verdient het bedrijf ook aan. Maar doe voor je je handtekening zet zo'n prijsverschil wel even keer 60 (maanden), want dat ga je werkelijk betalen.

Hoe de overige voor- en nadelen uitvallen moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken. Maar zou je een anders een nieuwe auto kopen, en er ook 4 of 5 jaar in willen rijden, dan lijkt zo'n abo me toch best interessant.

Ik heb het 3.5 jaar geleden ook overwogen, maar toen werd het veel minder aangeboden en heb ik de mijne gekocht, met tegenzin wat geld geleend, maar inmiddels is ie wel helemaal van mij, de vrijheid die dat oplevert (wel/niet er mee doorrijden na de geplande 4 jaar, en dus veel minder afschrijving) is mij wel heel wat waard, blijkt nu.

En @Desperado, ga er bij redelijk nieuwe auto's maar van uit dat de afschrijving heel veel is, zie het voorbeeld van @internetboarder hierboven. Afschrijving is simpelweg de waardevermindering van je auto in tijd gedeeld door het aantal maanden. Als je een wat oudere auto rijdt, en je doet er lang mee, wordt het wel steeds minder.
 

Noord26

Forumguru
Waarom nieuw willen rijden als je eigenlijk het geld er niet voor hebt?

Koop dan een jong gebruikte kia met 7 jaar (sinds eerste eigenaar) garantie. Schrijf je veel minder op af en je hebt zekerheid.

Met een beetje speuren kun je ook met een 2e hands weinig afschrijven en zekerheid hebben. Zo hebben wij nu 4,5 a 5000 in 2 jaar afgeschreven op de superb. En zekerheid door de verlengde garantie.

Ik heb toch de mening als je een nieuwe niet direct kunt betalen je ook die nieuwe niet moet rijden. In termijnen bekeken of niet. Dan kies je een andere optie. Zekerheid is op meerdere manieren te interpreteren. Een splinternieuwe wil namelijk helemaal niet zeggen dat hij beter is als een jong gebruikte. Al is de kans klein dat je een maandagochtend exemplaar treft. 2e hands kun je rijden, voelen en volledig nalopen qua staat.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als je de aanschafprijs niet in de oude sok hebt zitten of op de bank hebt staan wil dat absoluut zeggen dat je je het eigendom van die nieuwe auto op dat moment niet kunt veroorloven. Maar dat wil nog niet perse zeggen dat je je het rijden erin niet kunt veroorloven, als je voldoende maandinkomen hebt, en als je goed nadenkt over de mogelijke gevolgen op lange termijn. Op zich ben ik opgevoed met de gedachten van @Noord26, en onderschrijf die ook wel, maar er zijn soms redenen om daar toch een keer van af te wijken.
 

Ridley

Forumguru
Mij dealer is ook Honda dealer en nu hadden we het gisteren over garantie. Als je een Honda koopt tot 9 jaar oud en je verzekerd hem bij Honda krijg je 3 jaar volledige garantie!!!! En geen gekke premies hoor, als voorbeeld gaf hij een CRV voor 61 euro all risk P/m.

Daar moeten ze verlies op maken, dat kan bijna niet anders.

Enerzijds mooi signaal dat Honda zo betrouwbaar is, anderzijds verwacht ik een failliete verzekeringsmaatschappij :)
 

Noord26

Forumguru
Als er iets niet zeker is, is het wel je inkomen. Ontslag of ziekte zijn zaken waarmee geen rekening wordt gehouden bij deze constructie. Het is niet voor niets dat dat wel mee genomen wordt bij bijv de toetsrente van een hypotheek. Mocht je eerder onder het contract van de auto uit willen als overeengekomen, dan gaat het pas echt zeer doen. En juist op dat moment zou je er niet voor niets vanaf willen.

Er leiden meer wegen naar Rome. Ik zie op deze weg aardig wat mogelijke obstakels. Denk ook aan zaken als wanneer de banden je niet zouden bevallen je er niet andere op kunt laten leggen, want ze voldoen nog.
 
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
Een voorbeeld van een nieuwe auto willen rijden is bijvoorbeeld verbruik aan de pomp. Ik had een Mercedes 190 voor erbij maar qua tanken is de Citigo een stuk leuker. Een auto zoeken die helemaal naar je zin is als occasion kan vies tegenvallen...en als je het geld van private lease kan missen kan je het toch betalen? Ondertussen rijdt je zuinig, luxe en in een auto waar je gewoon de stad mee in mag ipv proberen te sparen en na 3 jaar te zoeken naar iets wat je past...maar alles heeft ook een nadeel ( net hoe je het ziet) de bank vraagt ook rente, autorijden kost sowieso geld...met een pech auto tweedehands kan je ook zomaar een klap geld aan reparaties krijgen, nu weet je van te voren exact wat je kwijt bent...maar als je vrijheid wil moet je dit niet doen denk ik. Ook kan je er vroegtijdig wel vanaf tegen een boete berekening. Als je cash koopt en hem na een jaar weg doet schrik je ook van het afgeschreven bedrag hoor!
Dat ie niet van jou is vind ik persoonlijk prima, geen onvoorziene kosten geeft mij de kans om gericht te sparen.
Ik denk dat een ieder voor zich zelf kan uitrekeken wat er voor hem/haar interessant is. Mensen met een mening die alleen maar kunnen roepen hoe dom je bent als je deze constructie accepteerd weten blijkbaar alles beter voor iedereen...er wordt sowieso geld verdiend in de auto industrie, hoe maakt niet uit.
Ik ben niet perse voor deze dingen maar voor mij komt dit nu prima uit in deze periode van mijn leven. Niet zo blijven hangen in vroeger moest het zo en zo mensen, denk vrijer ;)
 

Altos

Banned
Ook heb ik in mijn omgeving mensen die falikant tegen deze manieren van auto kopen zijn maar wel een aannemer in arm nemen bij lichte verbouwingen en daar grof voor betalen, laat iedereen lekker z'n ding doen en kijk aub verder dan je eigen situatie. Overigens loop je ook leeg bij een defecte dsg of vastgelopen blok of iets dergelijks...alles is relatief toch?
En een kia wil ik niet rijden omdat ik het geen fijne en mooie auto's vind...dan helpt garantie natuurlijk ook niks.
 

Noord26

Forumguru
Mij dealer is ook Honda dealer en nu hadden we het gisteren over garantie. Als je een Honda koopt tot 9 jaar oud en je verzekerd hem bij Honda krijg je 3 jaar volledige garantie!!!! En geen gekke premies hoor, als voorbeeld gaf hij een CRV voor 61 euro all risk P/m.

Daar moeten ze verlies op maken, dat kan bijna niet anders.

Enerzijds mooi signaal dat Honda zo betrouwbaar is, anderzijds verwacht ik een failliete verzekeringsmaatschappij :)

Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn. Elke 3 jaar een andere 2e hands Honda uitzoeken die al 50% heeft afgeschreven en volledige garantie krijgen. Heb zelf een aantal Honda's gehad en dat reden stuk voor stuk prima en uitermate betrouwbaar. Niets aan gehad buiten standaard onderhoud.

@Altos, ik ben zeker niet tegen deze manier van een auto kopen. Wil alleen zeggen dat er heel wat andere mogelijke manieren zijn om je wens te vervullen. Je kan je wens wat bijstellen en er achter komen dat je er net zoveel plezier en zekerheid voor er kan krijgen als je vooraf had gedacht. Ik zie gewoon aardig wat mogelijke toekomstige obstakels. Echter kom je daar pas achter op momenten dat je het totaal niet zou kunnen gebruiken. Dat gaat is in bijna alle gevallen niet van toepassing, maar je zou maar net die ene zijn die er wel tegen aan loopt. Voor mij persoonlijk al een grote reden om juist niet voor deze constuctie te kiezen. Laat ze eens voor rekenen als je er vanaf wilt na anderhalf ipv 3 jaren wegens onvoorziene omstandigheden is mijn devies. Alles in een juist perspectief zien is wel zo prettig. Verkopers rekenen graag optimaal. Zijn niet voor niets verkopers. ;)

Ik zou zeggen, geniet van je keuze. Echter merk ik dat je redelijk fel in dit topic reageert, dus ook alleen de positieve kanten wil inzien en niet de kleine lettertjes toch? Correct me if I'm wrong?
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Als ik denk dat het voor mij is wat ik wil doe ik dat. En dan ga ik niet mijn wensen bijstellen, want dan krijg ik juist weer iets wat ik niet wil. En wat er op de lange termijn allemaal mis kan gaan met werk e.d? Als ik daar steeds aan moet denken kan ik beter helemaal niks meer doen. Ik kan ook volgende maand overlijden. Heb ik er ook niks meer aan.
We zijn allemaal oud en wijs genoeg om goed na te denken over zoiets.
 

Altos

Banned
Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn. Elke 3 jaar een andere 2e hands Honda uitzoeken die al 50% heeft afgeschreven en volledige garantie krijgen. Heb zelf een aantal Honda's gehad en dat reden stuk voor stuk prima en uitermate betrouwbaar. Niets aan gehad buiten standaard onderhoud.

@Altos, ik ben zeker niet tegen deze manier van een auto kopen. Wil alleen zeggen dat er heel wat andere mogelijke manieren zijn om je wens te vervullen. Je kan je wens wat bijstellen en er achter komen dat je er net zoveel plezier en zekerheid voor er kan krijgen als je vooraf had gedacht. Ik zie gewoon aardig wat mogelijke toekomstige obstakels. Echter kom je daar pas achter op momenten dat je het totaal niet zou kunnen gebruiken. Dat gaat is in bijna alle gevallen niet van toepassing, maar je zou maar net die ene zijn die er wel tegen aan loopt. Voor mij persoonlijk al een grote reden om juist niet voor deze constuctie te kiezen. Laat ze eens voor rekenen als je er vanaf wilt na anderhalf ipv 3 jaren wegens onvoorziene omstandigheden is mijn devies. Alles in een juist perspectief zien is wel zo prettig. Verkopers rekenen graag optimaal. Zijn niet voor niets verkopers. ;)

Ik zou zeggen, geniet van je keuze. Echter merk ik dat je redelijk fel in dit topic reageert, dus ook alleen de positieve kanten wil inzien en niet de kleine lettertjes toch? Correct me if I'm wrong?
@Noord26 Ik snap dat het misschien wat fel overkomt, en misschien is dit ook wel zo...
In mijn omgeving (en bijbehorende fora) merk ik heel duidelijk een grote broer stemming als in : je moet dit nooit doen, dat nooit doen en dergelijke wat mij een beetje tegen de borst stuit. Er lijkt altijd wel iemand te zijn die het beter weet terwijl ieders situatie anders is, zowel financieel als doelstelling.
Dus ik betaal meer dan een ander voor mijn auto, so what?!? Is toch mijn zaak? Als ik beter kan onderhandelen als een ander heb ik toch ook voordeel tegenover een ander?
De topicstarter vraagt of er ervaringen zijn....en die zijn er maar toch zijn de meeste reacties van mensen die nog nooit met deze constructie te maken hebben gehad...vreemd niet?
Is niet persoonlijk tegenover jou overigens hoor maar ik vind dat je zeker de negatieve kanten moet belichten maar ook de positieve, en een ieder heeft dan de mogelijkheid om dit voor zichzelf uit te rekenen. Zoals ik al zei, de een vind een aannemer het geld waard waar een ander juist veel zelf doet...ieders keus.
Voor mij was dit nu een mooie kans om een leuke auto te kopen zonder mijn spaargeld aan te spreken welke ik weer voor andere doelen kan gebruiken.
Ook heb ik het uitgebreid met de leasemaatschappij over eerdere ontbinding gehad waarin alles helder wordt uitgelegd. Ook zijn er voor een paar euro in de maand mogelijkheden dat als je je werk verliest dat je de auto boetevrij kan in leveren en alleen de cleaningkosten en dergelijke afrekent.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het bij alle financierders hetzelfde werkt maar als je genoeg vragen stelt kun je voor jezelf een goed plaatje schetsen van de gevolgen.
Ik zeg tegenwoordig vaker, Doe het niet ipv wel, om van de discussie af te zijn...NIEMAND weet het beter dan jijzelf qua situatie waarin je je bevind...
Het spijt me te zeggen dat een ander zijn dwingende bemoeienis en afwezigheid van nuance me al een paar keer eerder in andere topics, bijna heeft doen besluiten te stoppen met het forum, puur uit frustratie dat mensen niet (willen) lezen wat er geschreven wordt maar loze aannames doen en alles beter weten naar hun normen en waarden....maar ik ben er nog ;)
Dus: no offence to anyone, gewoon mijn belevingen in de kwestie waar de TS om vroeg.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@ Altos: niet opeens hier weg blijven! Fora zijn bedoeld om alle kanten van een verhaal aan te stippen. Ik kan er helaas niets aan doen dat ik hier dan ook even de wat mogelijk negatieve kanten aan wil geven. "Don't shoot the messenger!" Om zo een objectief beeld te krijgen over deze kwestie. Dwingende bemoeienis en afwezigheid van nuance zijn een interpretatie die van persoon tot persoon verschilt. Ik beleef het als een totaalbeeld om tot een eigen conclusie te kunnen komen. Als iedereen hetzelfde dacht en deed hadden fora helemaal niet bestaan. ;)

Ik persoonlijk ben nogal, erg direct. Dat heeft voor en nadelen. Zo kwam ik vorige week nog even in directe tamelijk heftige discussie met mijn dealer die tijdens een winter-check, waarbij het reservewiel en krik nagekeken zouden moeten worden, niet zag dat er een plas water tot halverwege hetzelfde wiel stond. Dan ben ik weer zo iemand die meteen de hoofdmonteur wil spreken of ze zichzelf wel dealer waardig vinden als ze zichzelf toch niet aan de lijst van wintercheck houden en zo maar vinkjes gaan zetten. En waarop ik dan in een tamelijk drukke showroom uitlaat waarom ik hier nog over de vloer zou moeten komen als er zo omgegaan wordt met een vaste klant.

Dit in raakvlak zettende met dit onderwerp: ik wil iedereen in zijn eigen mening laten. Dat neemt niet weg dat anderen kunnen en mogen zeggen hoe het in hun beleving in elkaar steekt. En dat kan redelijk hard/bot over komen soms. That's life!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan