Het grote Dashcam topic

andrehj

Forumguru
Nee kom parkeergarage uit en rijd richting uitrit vliegt kind de hoek om dus ik rem sta stil en klapt er zo op.
Dan levert de zoekactie je niets op. Kind is onder de 14 en dus ben jij 100% aansprakelijk. Ik heb zelf ook eens zoiets gehad. Reed in een dorpscentrum zeer rustig in de 2e versnelling over een voorrangskruising (ik had dus voorrang). Komt er een jongen van 13 vanuit de zijstraat zo de weg op fietsen. Keek alleen naar rechts en niet naar links. Ik zie em aankomen, rem en sta stil, waarna hij zo tegen de stilstaande auto fietst. Verzekeringsfeestje was duidelijk: Hij was nog geen 14, dus schade aan mijn auto was 100% voor mezelf. Jongen zelf had niks, z'n fiets ook niet, vooral doordat ie onder een hoek van misschien 30 graden tegen de zijkant van de auto fietste. Achteraf gezien had ik direct moeten claxoneren, maar ik had nooit verwacht dat ie totaal niet naar links zou kijken. Zoiets overkomt me nu niet meer, bij twijfel hang ik nu gelijk op de claxon.
 

Cordoba

Forumguru
@ZeroNRG bij de actie van het busje dat naar rechts komt, is ook nauwelijks vooraf iets te zien, dus als zoiets fout gaat zie je ineens een busje van links het beeld in komen en jouw auto een klap krijgen. Je staat ietsje sterker met het filmpje, maar dat is minimaal. Als tegenpartij bijvoorbeeld beweert, dat ie aan het inhalen was, en naar rechts wilde en jij plotseling gas bij gaf, is dat heel moeilijk te weerleggen, en dan is de schuldvraag ineens minder duidelijk.

@EdK schuldvraag is ook afhankelijk van in hoeverre voetganger/fietser hele rare dingen heeft gedaan, en de leeftijd. Over het algemeen, hoe jonger het kind(tegenpartij), hoe moeilijker het is om niet zelf voor de schade op te draaien. Opmerking over voorrang hebben/nemen is terecht, dat is dikwijls een punt bij aanrijdingen.
 

Blackokkie2

Forumguru
Schuldvraag is alleen maar van belang voor hoe de verzekeraar ermee omgaat. Als het niet jouw schuld is ben je door de extra bescherming voor zwakkere verkeersdeelnemers niet schuldig zoals vaak wordt gezegd maar wel aansprakelijk.
 

ZeroNRG

Senior Member
@Cordoba de reactie die je geeft is inderdaad correct, echter het knippen van een moment uit een complete registratie laat inderdaad maar een gedeelte van de situatie zien.

Nu is het zo dat ik in de auto niet alleen gebruik maak van de dashcam. Ik heb een eigen GPS rit-registratie die terug gaat tot 2006, als je deze informatie over de videobeelden heen legt krijg je een ander beeld van de situatie.
Nu is het alleen zo dat ik dat weer niet zomaar publiekelijk ga delen.

Maar goed, in de situatie met het busje reed ik lekker op de CC, bij het later passeren van bet busje (op de CC) gebaarde de bestuurder iets van sorry.
 

Kippie-style

Forumguru
Heb 1,5 jaar geleden ook meegemaakt dat ik een zooi stenen van een vrachtwagen op me auto kreeg dat was een moeilijke voor de verzekering, ja het was duidelijk hoorbaar maar de tegenpartij zei; jah kan ook van die personenwagen komen. Dus toen was leuk om de beelden te hebben maar had er niks aan.

Maar voor deze situaties vind ik hem wel handig
 

Happyman

Forumguru
Ik heb een paar dagen geleden mijn oude ipaq 2210 houder verbouwd. Iets ingekort en mijn Brodit houder er op gezet. Nu kan ik mijn Samsung S3 gebruiken als dashcam.

Ik gebruik AutoGuard Blackbox als app. Mooie HD beelden. Zit nu wel een 32GB microsd in. Een ritje woon/werk is al 4GB.

Die witte stip in de houder is een NFC tag. Wordt gelijk alles gestart als ik de phone in de houder doe.

20131003_193708.jpg
 

deusjevo

Forumguru

EdK

Forumguru
Ja want de fietser en voetgangers zijn heilig verklaard, vandaar dat ze sindsdien ook niet meer weten wat rood licht inhoud.
Alles is groen voor die gasten........
 

deusjevo

Forumguru
Yep, je hoeft ook geen fietsverlichting meer te hebben of een hand uit te steken op de fiets....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
@deusjevo : waar heb jij het in hemelsnaam nu opeens over ??
heb toch reflectoren en ze zien toch wel waar ik naar toe moet ?

Maar goed ontopic gezien zie ik dat dashcam momenteel als een overgewaaid modeverschijnsel, en geeft het valse hoop dat de beelden uiteindelijk gebruikt kunnen worden bij een rechts of verzekerings kwestie.
 

svdm

Senior Member
Het zijn vooral die Russische dashcam-filmpjes op YouTube die je aan het denken zetten, maar ben het deels met @EdK eens dat het een modeverschijnsel is.

Toch ben ik benieuwd naar de ervaringen van @Kensei met die Mini 0801. Ik hou het/je in de gaten.
 

Sparkie

Forumguru
Ik heb me ook maar geabonneerd op dit topic. Het lijkt me vooral handig als bewijsvoering mocht er iets gebeuren.
Wat mij vooral handig zou lijken is de mogelijkheid dat als de SD kaart vol is hij automatisch de oudste opnamen wist.

Zo heb je er geen omkijken naar.
 
Bovenaan Onderaan