Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

kiwi

Nieuw lid
Contact gehad met Nokia care. Eerst een drietal downloads geprobeerd maar dit mocht niet baten. Daarna nog een getelefoneerd met Nokia, een andere persoon aan de lijn gehad en deze vertelde direct dat het niet gaat werken:407:Hij stelde voor om via Skoda een lijst met compatible toestellen te verkrijgen en er daar eentje uit te kiezen. Ga de N82 dus maar weer inleveren en ruilen tegen een ander toestel met dezelfde feature's, maar waarschijnlijk niet Nokia.

Erg jammer om te horen...

Erg jammer om te horen, maar ik vind het ook gek. Ik weet wel wat meer over telefoons en toestellen, en eigenlijk is het bij nokia vrij simpel.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een nokia E50 maar neem een N73 bijvoorbeeld en leg die ernaast. Er staat 100% hetzelfde operating system op en er zit dezelfde hardware in het doosje.

Natuurlijk, dingen zoals camera's en het scherm, die kunnen allemaal verschillen. Maar voor de rest draait het onderliggend allemaal Symbian S60, dus als een E50 moet werken en een N73... dan moet een nieuwere N82 het eigenlijk al helemaal doen? :S

Toch lees ik er veel problemen over. Helaas kan ik het je (nog) niet vertellen. Zo snel als mijn superb met columbus binnen is, ga ik er zelf mee aan de slag. Kijk anders ook eens bij fiscon. Dat is een maker van een bluetooth module voor skoda/columbus (niet de orginele). Deze kan het volgens mij weer met een stuk meer telefoons.

Nou ja, vervelend dat nokia je niet verder kan helpen. Zonder test materiaal is er helaas weinig te doen, en het is een bekend iets dat rSAP erg lastig kan zijn om aan de praat te krijgen. Als je nog van telefoon kan wisselen, is dat in dit geval wellicht de beste oplossing inderdaad, maar wel erg balen. :(:(

Enkhuizen

Senior Member
Hallo Iedereen,

Om even nog met de deur in huis te vallen.
Ik was vandaag bij m'n garage en ik teste daar die 16GIG SDHC kaart op een Columbus en die werkte NIET ?!

Op mijn Bolero daartegen werkt die perfect.

Dus ik heb zo m'n vermoeden dat de SDHCkaarten NIET gelezen worden met een COLUMBUS en wel met een BOLERO.

Dit even ter mededeling .. ik weet het ook pas van vandaag na test.

Grtz!

zou je ook niet een 32 gb testen? Ben benieuwd!

Enkhuizen

Senior Member
Gisteren heeft mijn S2 hele dag bij degarge gestaan. Alles is doorgemeten en alles functioneert goed. Wel blijft het probleem met de Canbus bestaan. Ondanks alle settigen die ,men heeft gebrpobeerd, nog steeds geen audio en navi in het MAXIdot. Wel weer als Bolero radio wordt teruggeplaatst. Ook POn weet het nu niet meer. Probleem hebben ze nu bij de fabriek neergelegd.

Wordt dus nog vervolgd....:mad:

was dit bij de garage van je skoda of bij de garage van de verkoper van je columbus?

mbles

Nieuw lid
het is inmiddels November. De Columbus wordt onder garantie vervangen, maar is niet leverbaar. Kan wel ergens in december worden volgens de dealer....

Momenteel doet ie het redelijk. Valt echter af en toe zo maar uit en moet dan volledig nieuw opstarten.

Daarnaast zijn vaak de 'softbuttons' (knoppen op het touchscreen) zonder tekst weergegeven. Columbus uit - aan zetten en de boel werkt weer.

Apparaat is super, kwaliteit is mi echter matig. Leveringsproblemen zijn echt bagger....

Nog groter probleem is echter de combinatie Parrot 3100 en Nokia E51. dat is helemaal beroerd...

911gt2

Actief lid
het is inmiddels November. De Columbus wordt onder garantie vervangen, maar is niet leverbaar. Kan wel ergens in december worden volgens de dealer....

Momenteel doet ie het redelijk. Valt echter af en toe zo maar uit en moet dan volledig nieuw opstarten.

Daarnaast zijn vaak de 'softbuttons' (knoppen op het touchscreen) zonder tekst weergegeven. Columbus uit - aan zetten en de boel werkt weer.

Apparaat is super, kwaliteit is mi echter matig. Leveringsproblemen zijn echt bagger....

Nog groter probleem is echter de combinatie Parrot 3100 en Nokia E51. dat is helemaal beroerd...
Wat voor problemen heb je met je parrot? Want je weet dat de parrot niet overweg kan met de adresboeken vanuit symbian? Tenminste niet met auto-sync

Ik heb ook een Parrot3100 ism een Nokia E51. En heb totaal geen problemen hiermee. Het enige wat "irritant" is, is als ik al bellend de auto in stap, contact draai en op de telefoon op de carkit springt. Nadat het gesprek geeindigd is, valt ook de verbinding van parrot/telefoon weg. Contact uit en opnieuw aanmelden en "probleem" is verholpen.

Ik heb trouwens zelf wel een update gedaan van de Parrot. Misschien bied dat enige hulp.

mbles

Nieuw lid
Problemen met de Parrot icm Nokia E51 (mogelijk icm de Columbus):
- nummer kiezen - bellen en onmiddelijk weer ophangen via de Parrot resulteert in een 'hangende' Parrot. Enige remedie is de auto van contact en opnieuw starten
- automute van de radio werkt niet altijd correct met de Parrot, ofwel je bent aan het bellen, even stilte in gesprek resulteert in de radio die er tussendoor komt
- telefoon moet minstens 1 keer per dag worden gereboot. Anders gaat de Parrot eerst gigantisch echo'en - daarna kraken - vervolgens is de Bluetooth verbinding weg. Opnieuw aanmelden is niet voldoende. Je moet dan echt de bluetooth verbinding deleten uit je telefoon en volledig opnieuw de parrot koppelen (dus incl. code invoeren).
- als je naar het Parrot scherm kijkt is er geen verbinding meer, echter het gesprek gaat gewoon door. Ophangen kan echter niet via de Parrot, moet via de telefoon. Parrot lijkt gewoon 'dood'. Daarna is de remedie auto uit en opnieuw starten, vrij lastig als je op de ring A10 rijdt......

Al met al ben ik aan het bekijken of er niet een originele Nokia carkit of Bury of Funkwerk is die beter werkt.....

camiell

Nieuw lid
BobisG ik heb in een andere discusie gevraagd of er een versterkeruitgang op de Bolero zit ik begrijp dat je jou radio er al meerdere malen uit hebt gehaald heb je wellicht een foto oid of zou je een keer willen kijken voor mij?
Alvast bedankt

rvw30

Nieuw lid
Hoeft niet perse omdat je zelf ook een nieuwere versie DVD kunt maken.
Zojuist getest en dat werkt perfect.
Ik heb namelijk alleen de beschikking over de V2 DVD en heb de DVD naam aangepast met een nummertje hoger.
Ook de cdrom.toc kun je editten en verander daar het nummer ook met 1 hoger.
Daarna pakt de Columbus hem als nieuwe DVD :)

Ondertussen ben ik flink aan de klus gegaan en ben bijna zover dat ik eigen poi`s op de kaart ben.
Ik zie de extra categorien al in het menu en kan ze selecteren om ze te laten zien op de kaart.

Alleen zie ik ze nog niet op de kaart.
Dus nog even verder prutsen maar we komen er wel.

Columbus.jpg
Ziet er goed uit:baby012: . Beter dan bij mij ik zie wel de teksten in mijn scherm zoals bij jouw maar geen icoon iemand misschien een oplossing hiervoor??

JoKing

Lid
Heb je de firmware van je Nokia E51 al eens ge-update? Er is laatst nog een nieuwe uitgekomen, je kunt dit zelf updaten met Nokia PC Suite en een USB kabel.

Wat betreft bluetooth en rSAP, in de Nokia E51 en misschien ook de N82 moet je bij bluetooth settings deze optie zelf aanzetten, standaard staat het uit. In het engels heet dit Remote SIM mode...

- nummer kiezen - bellen en onmiddelijk weer ophangen via de Parrot resulteert in een 'hangende' Parrot. Enige remedie is de auto van contact en opnieuw starten
- automute van de radio werkt niet altijd correct met de Parrot, ofwel je bent aan het bellen, even stilte in gesprek resulteert in de radio die er tussendoor komt
- telefoon moet minstens 1 keer per dag worden gereboot. Anders gaat de Parrot eerst gigantisch echo'en - daarna kraken - vervolgens is de Bluetooth verbinding weg. Opnieuw aanmelden is niet voldoende. Je moet dan echt de bluetooth verbinding deleten uit je telefoon en volledig opnieuw de parrot koppelen (dus incl. code invoeren).
- als je naar het Parrot scherm kijkt is er geen verbinding meer, echter het gesprek gaat gewoon door. Ophangen kan echter niet via de Parrot, moet via de telefoon. Parrot lijkt gewoon 'dood'. Daarna is de remedie auto uit en opnieuw starten, vrij lastig als je op de ring A10 rijdt......

Al met al ben ik aan het bekijken of er niet een originele Nokia carkit of Bury of Funkwerk is die beter werkt.....

Als de E51 familie is van de E50, dan ligt het niet aan je parrot of columbus. De bluetooth implementatie van dat toestel is zo verschrikkelijk slecht. Ik heb al die problemen ook gehad met de E50. Ander toestel maakt een eind aan al je problemen, als het maar ook echt een ander toestel is. Probeer het anders eens met een toestel van iemand anders...

Succes!

Stumpie

legato23

Nieuw lid
Columbus en compatible SD kaarten

Inderdaad alleen maar maximaal 2GB en geen SDHC, hoewel er mensen een 4GB aan de praat hebben gekregen... Ik heb er 1 in bestelling staan. Kijken of het werkt.

Ik heb gisteren m'n Transcend 4GB SD kaart (TS4GSDC) binnengekregen.
Vandaag getest, maar helaas. De Columbus geeft een kaartfout.
De SD kaart doet het prima in een computercardreader.
Ook na een format (FAT32) werkt ie niet in de Columbus.

Terwijl ik op diverse fora gelezen heb, dat men dit specifieke SD kaartje gebruikt in de RNS-510 en Columbus.

Vanavond ga ik controleren welke firmware de Columbus heeft.
Wellicht dat daar nog wat resultaat te behalen is?

legato23

Nieuw lid
Ik heb gisteren m'n Transcend 4GB SD kaart (TS4GSDC) binnengekregen.
Vandaag getest, maar helaas. De Columbus geeft een kaartfout.
De SD kaart doet het prima in een computercardreader.
Ook na een format (FAT32) werkt ie niet in de Columbus.

Terwijl ik op diverse fora gelezen heb, dat men dit specifieke SD kaartje gebruikt in de RNS-510 en Columbus.

Vanavond ga ik controleren welke firmware de Columbus heeft.
Wellicht dat daar nog wat resultaat te behalen is?

Even de software gecontroleerd middels het 'test-menu':
HW: H05
SW ver: 1024
SV SW ver: C_EU_5.540-T730
MAP ver: 6317

Een Dane-Elec 2GB SD kaart doet het overigens wel prima.

Heeft iemand ooit al eens geprobeerd een USB HDD aan de columbus te hangen..?

En zo ja werkt dit goed, zou je vanaf deze USB HDD videoclips \ DVD films enz. kunnen afspelen.

Volgend jaar krijg ik m'n nieuwe O2 met Columbus en ben toch wel benieuwd of dat dat gaat werken, er zijn tegenwoordig namelijk erg kleine USB HDD's te koop die gemakkelijk in de armsteun van de O2 passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan