Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

hemi24

Forumguru
Dat zie ik als gebruik van de data op de schijf; de schijf zelf wordt daarbij niet gedupliceerd...

Of ga je ook zeggen dat als ik niet twee keer achter elkaar naar hetzelfde adres mag navigeren met deze DVD?
 

hemi24

Forumguru
Uiteraard was de vraag niet 100% serieus, maar wat doe ik nu als ik privé een Golf voor de deur heb staan met een RNS510 en daarachter een lease O2 met een Columbus..?!?
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24: wat maakt het nou uit of het een privé of lease auto is? Copyright is copyright! :ahum:
Als leverancier van een dienst of product willen we niet dat iets onrechtmatig gekopieerd wordt, maar als klant vinden we dat maar normaal dat er niet voor betaald hoeft te worden. Bizarre redenering.

Het is niet zoals de chinezen uitleggen 'Copyright is the right to copy' :mad:

Het kaartmateriaal en de software voor een navi systeem (dus ook die voor de Columbus) worden door mensen gemaakt die daar hun dagelijks brood mee verdienen. Sinds wanneer hoeven die daarvoor niet meer betaald te worden? Ga jij zelf heel Europa in kaart brengen? Voer je zelf alle laatst wegupdates in? Nee toch?
 

Darkside

Forumguru
Idd het is een grijs gebied. Voor eigen doeleinden mag je volgens mij ook de DVD maar 1 x gebruiken. Dus voor de prive golf en de lease O2 zijn 2 dvd's nodig.
Dat je dit met 1 doet vindt ik acceptabel. Je betaald immers voor het gebruik van de software en blijft beide zelf gebruiken. Maar het mag niet (net als je niet meerdere XP systemen mag gebruiken met dezelfde licentie).

Nu koopt 1 iemand de DVD en word de DVD geleend aan andere dit is natuurlijk hetzelfde als illegaal kopieren. Je gebruikt immers een dienst waarvoor je niet betaald hebt. Of tegen reductie omdat je met 20 man de kosten deelt.

Toch wordt dit ook door de officiele dealers aangeboden (zet de navi wel even op de HD voor een paar tientjes).
 

hemi24

Forumguru
@Captain Hook: Erg nobel van je, als je in het geschetste verhaal 2x dezelfde DVD zou bestellen..!

De DVD is gewoon domweg te duur geprijst, aangezien je voor de helft van het geld een Tomtom koop MET kaartmateriaal van West-Europa die vervolgens geen 1½ jaar achter loopt...

@Darkside: het verhaal van de dealer die de klant zogenaamd een dienst bewijst voor een paar tientjes is helemaal schandalig: die maken zelfs winst met de aankoop van één enkele DVD!!!
 

MarcoO2

Forumguru
Dat die DVD te duur is (wat een feit is) en achterloopt (wat ook een feit is), is natuurlijk nog steeds geen excuus om dan maar illegaal te kopieren... als je die twee feiten (prijs en actualiteit) belangrijk vind, koop dan een tomtom ofzo...

Uiteraard zijn er 1000 redenen te verzinnen waarom iets illegaals ineens "gevoelsmatig legaal" zou worden, maar daarmee houdt je jezelf en anderen voor de gek.

Ik ben echt niet roomser dan de paus ofzo, maar het voorstel van Mr_Jummy is en blijft illegaal en daarom in strijd met de bedoeling van de forumregels.
 

Captain Hook

Forumguru
De discussie begint weer te verwateren.

Maar of je het nou duur vindt of niet, dat doet niet ter zake! Net alsof je wel mag jatten als JIJ het te duur vindt...?

Als die tom-tom dan een betere prijs/prestatie verhouding levert; neem die dan! Heb je (blijkbaar) geld over voor het originele (ook nog eens diefstal gevoelige) systeem, dan horen daar ook de gebruikskosten bij. In casu kaart/software updates. Die prijzen staan keurig in de prijslijsten, zijn niet geheim ofzo. Dat wist je vantevoren.

Nogmaals dit staat los van het verhaal of een Spaanse/ Italiaanse ontdekkingsreiziger in je auto met het bijbehorende kaartmateriaal wel of niet duur is.
 

hemi24

Forumguru
:ot: Christoffel Columbus (1451 geboren in Genua) was een Italiaans ontdekkingsreiziger, die bekend werd door zijn 'ontdekking' onder Spaanse vlag van Amerika in 1492.

Even nog een leuke tip tussendoor: de enige DVD die ik gekocht heb voor mijn Columbus heb ik gehaald bij de VW-dealer, daar was de prijs voor de V5 € 194,- terwijl de Skoda dealer op hetzelfde moment € 227,- voor de V3 wilde hebben...
 

Rallye

Forumguru
Als ik nog één opmerking over kopiëren mag maken: ik zie wel veel opvattingen, maar niemand verwijst naar de regels die hier worden uitgelegd. Mag ik als opvatting geven dat de kaartgegevens op een DVD geen computerprogramma's zijn? Die staan namelijk op de Columbus zelf.
 

Skody

Actief lid
Oeps, en ik vroeg alleen maar wanneer de nieuwe kaarten voor de Columbus uitkomen. Altijd weer leuk die discussie over het wel of niet mogen kopiëren. :-))
 

FredV

Banned
Precies. Ik had zeker niet de intentie mensen op te roepen om illegale acties uit te voeren. Daar ben ik namelijk geen voorstander van. Ik vroeg me slechts af, zoals adjego verwoord, of het technisch mogelijk is om meerdere systemen bij te werken met één DVD. Ik denk overigens van wel, omdat ik het dealers ook zie doen als kadootje voor klanten, maar wellicht halen ze daarbij één of andere truc uit.

Samenvattend vraag ik me dus af waar je eventueel tegenaan loopt als je dit probeert.
Oke, koop jij ff bij een platenzaak alle cd's op en dan werk ik mn harddisk ermee bij...
Technisch is dat mogelijk, copieerbeveiliging omzeilen of kraken heet dat...
Niks illegaal?
Kom toch.....
 

Darkside

Forumguru
Dat die dvd,s duur zijn weet je. bij opel betaal je ook 199,- voor een dvd. Wat ik wel schandalig vind is dat je voor heel veel geld een navi systeem koopt. en je er niet eens mee kunt navigeren. dat je dan eerst nog een dvd moet kopen. voor de rest verschillen de prijzen niet zo heel veel met andere merken
 

corsaar

Senior Member
Ik vraag me alleen af waarom het bij de inbouw x keer duurder '
is dan bij de losse apparaten, waar je een update koopt voor 35 euro.
 

hemi24

Forumguru
De macht van de grote getallen... Er zijn beduidend meer Tomtommetjes verkocht dan vaste systemen, daardoor zal het kaartmateriaal ook stukken goedkoper aangeboden kunnen worden!
 

FredV

Banned
TomTom haalt de kaarten weg bij een leverancier die de kaarten ook voor andere systemen levert. Dus idd de macht van de grote getallen.
 
Bovenaan Onderaan