Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

hemi24

Forumguru
Ik heb in het draadje gespiekt en mijn vraag is niet beantwoord...

Voor de mensen die weten hoe de bevestiting achter de Columbus is: volgens mij zijn de klemmetjes waar je de standaard torx-schroefjes in draaid gewoon geklemd om het kunststof van het dashboard...

M.a.w. als de navilock (of hoe het gedrocht ook mag heten) geen extra frame heeft en de standaard bevestigingspunten gebruikt, wip je het er zo met de de 4 pinnen en al uit...

...hufter-proof-bushoekjes, moeten ook regelmatig weer worden gefatsoeneerd... ;)
 

Pendragon

Forumguru
Afgelopen vrijdag en vandaag bij Emiel geweest en mijn Columbus werkt nu goed. Er zit nu FW 2664 in en en er is een nieuwe can bus gateway versie N geplaatst. Vrijdag eerst nog met een 2664 gedaan, maar eenmaal in Euro Disney toch maar even getest en helaas, de accu was weer aan het leeglopen. Gelukkig op tijd erbij en de zekering eruit gehaald. Vandaag terug naar Emiel, weer een firmware erop, maar toen deed het stuur en de maxidot het niet meer. Na het plaatsen van de nieuwe gateway werkt alles zoals het moet. Ik heb nog even een foto van z'n werkplaats (met m'n auto) erbij gedaan. Emiel is echt een vakman en weet hoe hij met mensen om moet gaan. Echt super zoals hij mij geholpen heeft!

@hemi24: ik heb bij Emiel ook de Columbus Lock gezien (deze was alleen voor VW's) en deze heeft een apart frame die aan beide kanten in de auto gemonteerd wordt. Hierop zitten dan de zogenaamde paddestoelen waarop dan de lock gezet kan worden met in het midden een sleutel die de boel vergrendeld. Zag en voelde echt heel degelijk aan. Of je er niet een keer per ongeluk je Columbus/RNS510 mee beschadigd is een andere vraag, maar veilig is het wel.
 

Bijlagen

  • IMAG0002.jpg
    IMAG0002.jpg
    19,3 KB · Weergaven: 111

MarcoO2

Forumguru
Citaat uit de openingspost in het topic waar ik naar verwees: "Deze paddestoeltjes zijn met een slim systeem zeer vast gemonteerd in het dashboard.". Oftewel, 't zit niet alleen met de standaard bevestigingspunten vast.
 

Poellie

Nieuw lid
Na een maand of 10 van mijn Columbus genoten te kunnen hebben is ie inmiddels ook bij mij gejat. Eerst hebben ze geprobeerd het slot te forceren, maar toen dat niet lukte (afgebroken schroef stak er nog uit) hebben ze simpelweg de linkerportierruit ingetikt. Verbazingwekkend hoe simpel zo'n duur apparaat gemonteerd is. Plastic frontje er af trekken, 4 schroeven losdraaien en hoppa de centjes zijn voor die nacht weer verdiend...

Helemaal vervelend is dat ze niet simpelweg de stekkers hebben losgetrokken, maar de kabelboom hebben doorgeknipt. Los daarvan lijkt het erop dat het een gerichte inbraakactie was, want ook een andere Skoda in de straat was opengebroken.

Bij het schadebedrijf stellen ze dat het juist goed is dat dergelijke navi's er makkelijk uit te halen zijn. Scheelt een hoop extra schade aan het dashboard. Als een dief een auto in wil, lukt dat goedschiks of kwaadschiks. Ook in dat laatste geval is de handel vaak weg en blijf je zitten met een compleet vernield interieur. Is op zich wat voor te zeggen, want de schade was nu los van het ruitje en de gejatte columbus "beperkt".

Waarschijnlijk wordt mijn columbus nu ergens in oost europa ingebouwd. Leve de open grenzen!
 

jali

Nieuw lid
Columbus versie 7 kaartmateriaal

Voor de columbus (RNS510) is inmiddels kaartmateriaal versie 7 beschikbaar.
De data geeft aan Q4-2009, Versie 7.0, CD_7333.

Even weer uitzoeken hoe ik 'm moet kopieren naar HDD, vanaf DVD draait ie perfect.

[moderatorbreak]Jali, ik heb je posting samengevoegd met het reeds bestaande Columbus-draadje. Graag in het vervolg even je aandacht of een onderwerp al bestaat, alvorens een nieuw draadje te starten. Dank je.[/moderatorbreak]
 

remcee

Lid
Heeft iemand een idee of Oost Europa ook te vinden is, en kun je deze naast West Europa op de HD installeren?
 

hemi24

Forumguru
Oost-Europa V7 luisterd naar de naam CD_7334 en volgens mij kun je maar één DVD op de HDD installeren, dus ik zou zo zeggen: West-Europa opslaan en daarna de Oost-Europa erin en "voor tijdelijk gebruik" selecteren.
 

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]Remcee: allereerst is er een zoekfunctie en had je het antwoord op je vraag zo simpel kunnen vinden. Ten tweede kun je dat bijv. ook aan je dealer vragen (maar wij zijn aardiger inderdaad ;) ) en ten derde heb ik mijn persoonlijke twijfels bij de woordkeus "Heeft iemand een idee of Oost Europa ook te vinden is". Lees de forumregels nog eens na mbt. illegale software...[/moderatorbreak]
 
Ik heb een Octavia Combi EBL in bestelling staan (levering 03-2011) en werd toch wel een beetje nerveus van alle inbraak meldingen hier. Ik kreeg deze week door van ING carlease dat alle VAG auto's met RNS-510/Columbus vanaf nu standaard met de Navi Lock worden uitgeleverd. Hopelijk biedt dat voldoende bescherming, maar het geeft mij in ieder geval een iets veiliger gevoel. Er zijn in ieder geval nog geen inbraken bekend waarbij de navigatie is weg genomen icm met de Navi Lock.

Zie ook:
http://www.ingcommercialbanking.com/eCache/NLD/26/719.html
 

Neptukker

Forumguru
Ik heb een Octavia Combi EBL in bestelling staan ...RNS-510/Columbus
Check bij aflevering of je wel de nieuwste navigatiekaarten (V7) meekrijgt. Het is voor dealers vast handig om eerst hun oude voorraad op te schonen.
Ik ben zelf ooit op pad geweest voor het nieuwste Shell stratenboek. Pas na goed doorvragen kwam de nieuwste versie onder de toonbank vandaan. De oude versie lag volop in de schappen .....
 

d.vanbuuren

Nieuw lid
Columbus defect

Mijn collega en ik hebben beide een octavia uit 2008 met een columbus.
Beide zijn al meerdere keren defect geweest en onder garantie vervangen.

Die van mijn collega is nu weer defect en wordt niet meer onder garantie vervangen. het systeem start op en gaat daarna direct uit waarna deze weer opstart, dit gaat continu zo door. Het systeem is niet bruikbaar en bedienbaar.

Is er iemand in Nederland die de columbus kan repareren?
Het is zo'n duur systeem je zou toch zeggen dat het gerepareerd moet kunnen worden. De dealer kan het alleen vervangen!

Ik hoor graag van iemand.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat bedoel je met "luguber"? De reacties op de advertentie zijn unaniem lovend. Zegt niet alles, maar toch!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb altijd zo mijn twijfels bij bedrijven die ook systemen in kunnen leren. Waarschijnlijk komt het doordat ik columbus-loos ben en alles wat ook maar een beetje naar minder legaal riekt verdacht vind ;)
 
Bovenaan Onderaan