Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

hemi24

Forumguru
Wat weer een ophef over de V7; ik heb hem vandaag op de Columbus gekopieerd en er zijn wat veranderingen, maar er zijn nog genoeg mogelijkheden om op de reguliere weg "off-road" te gaan rijden ;)

Wederom weer een mogelijkheid om voor hetzelfde geld een up-to-date TomTom of iets dergelijks te kopen..!
 

Ralph

Lid
Ben bezig via poi inspector om bestand aan te maken voor flitsers en trajectcontroles. Ik kom er alleen niet echt uit, ik wil namelijk dat hij aangeeft wanneer traject controle begint en eindigt... kan iemand hierbij helpen?
 

Ralph

Lid
Het is gelukt! Heb nu alle flitsers en trajectcontroles erop staan! Iemand een tip waar ik de volledige licentie van poi inspector kan halen?
 

Danman

Lid
misschien kan je het ook met PoiEdit?
is freeware

Hoe doe je het trouwens? Enkel met de originele DVD erbij neem ik aan?
die heb ik niet van de dealer erbij gekregen...
 

Ralph

Lid
Via flitspaal.nl kan je verschillende bestanden downloaden om aan je DVD toe te voegen. Daarna moet je een aantal icoontjes hebben in PNG formaat die niet groter zijn dan 35x35 om die aan de bestanden te koppelen. Het programma doet vrijwel de rest! V7 is overigens nog niet via de dealer te krijgen...
 

hemi24

Forumguru
V7, hoewel blijkbaar nog niet bij de dealer, is wel weer een stukje nauwkeuriger met de juiste snelheidsmeldingen!
En het is ook de eerste keer dat ik heb gemerkt dat je postcodes kunt invoeren inclusief de 2 letters..!

Voor zover deze is te bestellen bij de dealer, hierbij het artikelnummer: 3T0051859

met de toevoeging "A" krijg je de Oost Europa DVD. (229 euro volgens www.skoda.at)
 

Pendragon

Forumguru
M'n Columbus doet het nu prima in m'n Skoda Octavia. Emiel heeft me prima geholpen en het accu probleem opgelost zonder een nieuwe can bus gateway te plaatsen. Ik heb nog 1 probleem wat ik wel belangrijk vind, namelijk dat m'n maxidot niet helemaal goed werkt met de Columbus. Ik kan alles zien, maar als ik aan het navigeren ben of als hij op Radio staat en ik de info zie van de navigatie of radio kan ik niet de knop gebruiken die normaal het menu geeft van de maxidot. Er gebeurd dan helemaal niks. Pas als ik de Columbus uit doe kan ik weer in het menu komen. Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen. Hier is een link hoe het zou moeten zijn: http://www.youtube.com/watch?v=r498KX-iFqY
 

nomad

Senior Member
Als Emiel het niet weet, dan wordt het lastig :grin:

Ik neem aan dat ie alles correct heeft gecodeerd. Welke software zit erop ?
 

Pendragon

Forumguru
@nomad: ik ben niet eens lang geweest, het is met CD's opgelost. Als ik hem goed begrepen heb heeft de can bus gateway kant nu een firmware 1100, maar de software kant een 2720. Ik heb gisteren nog wat dingen gelezen en ik denk dat ik toch even langs de dealer moet gaan om de settings na te laten kijken. Er zat een MFD2 in, die had dat probleem niet en daar zag ik ook de dingen in het maxidot scherm. Ik denk dat er nu met de Columbus wat dingetjes niet helemaal goed staan.
 
Probleem met Maxidot

@Pendragon: Het probleem dat je niet meer terug kunt schakelen als je eenmaal navigatie in je maxidot hebt gekozen heb ik ook gehad
Dit heeft te maken dat je waarschijnlijk een Columbus hebt voor een Superb of een pre-pre-facelift O2. Het is op zich wel gemakkelijk op te lossen door de firmware aan te passen.

Staat her en der op dit forum hoe dat moet, maar hierbij voor het gemak de werkwijze (bij mij werkt het, getest met verschillende firmware versies):


Well, finally I've got the unit fully working with MFD thanks to the posts written by JetPipe.

I made several firmware reloads for testing. Even in one of them the unit didn't finish the process due to a CRC check I think. After that, the unit wasn't able to boot and the touch panel was unresponsive so I had to enter directly SWL mode and use < > buttons to make the selections on SWL menu.

Let's go to the solution:

What I made is open the firmware image of version 900 in UltraISO. If you go to VUCI\B101\RNSMIDEC\PROG you'll see that there are 5 .FLI files, between them are:
PQTABLE.FLI - Standard version (the one we need)
SKTABLE.FLI - Skoda version with modified gateway table (does not work with our MFD)
TOTABLE.FLI - Touareg version
What you have to do is rename the files so PQTABLE.FLI is SKTABLE.FLI. I tried to extract PQTABLE.FLI from the image file and rewrite SKTABLE.FLI with it but it gave me an error, I think cause of CRC checks at the time of rebuilding image file.

The easy way to rename it is rename SKTABLE.FLI to 1SKTABLE.FLI and then rename PQTABLE.FLI to SKTABLE.FLI. Then rename 1SKTABLE.FLI again to PQTABLE.FLI.

This way you have swapped both file contents. Then burn it on a CD and reload firmware.

If at the time of load, SWL gives you an error saying that you have a newer software version loaded, use the keys SETUP + EJECT + MIC (the one at the right of eject). Pressing this combination at the time and then loading CD in the drive will take you directly to the SWL process.

Another error that could happen it's that the unit return an CLAMP STATE error. Then, change clock in MFD from 24 to 12 or vice-cersa and try again.
 

Pendragon

Forumguru
@oawinkel: bedankt voor de info. Ik ga dit eens aan Emiel voorleggen, want hij heeft het nu net met een FW 1100/2724 opgelost dat m'n accu niet leeg loopt. Dat vind ik iets belangrijker dan de MFD :) Ik dacht trouwens dat het verwisselen van de bestanden voor het stuur was, maar dus ook voor de MFD.
 

nomad

Senior Member
Bovenstaande truc is bekend en ging ik vanuit dat die al toegepast was. Als je de VW versie eroverheen zet, werkt bij de Pre-FL het stuur niet meer. Alleen de volumeknoppen nog.
 
Tot ziens Columbus...

Ook ik ben helaas een Columbus navi armer...
Met dank aan (waarschijnlijk) onze Oost-Europese medelanders :disc:
Af fabriek alarmsysteem heb je ook weinig aan, niets gehoord, hoewel hij nog wel werkt.

picture.php


picture.php


picture.php
 

nomad

Senior Member
Dat is wel klote zeg. Geen alarm waarschijnlijk ? Wel lomp gedaan zo. Meestal doen ze het netter. Gelukkig is alles los getrokken en niet afgeknipt.
 
Af fabriek alarmsysteem heb je ook weinig aan, niets gehoord, hoewel hij nog wel werkt.

Heb dus wel een alarm, maar dat heeft ze er niet van weerhouden.
En het ziet er op de foto's waarschijnlijk erger uit dan het is. Ze hebben 'm gewoon netjes eruit geschroefd, de schroefjes lagen er zelfs nog in. Er is verder ook niets beschadigd.
 
Bovenaan Onderaan