Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

nljuggler

Nieuw lid
Krijg ik actuele verkeersinfo op mijn navi systeem en wordt die meteen in de route verwerkt? Met andere woorden: komt er een vertragingstijd in het systeem te staan, zodat ik kan zien hoeveel vertraging de file is? Alvast bedankt.

Ja, als je dat zo ingesteld hebt is dat inderdaad het geval.
Maar mijn ervaring is dat deze informatie lang niet zo accuraat en up-to-date is als de services die Google (maps) levert.

Als je Columbus zegt dat je inclusief file er nog 45 minuten over doet en Google Maps zegt 65 minuten. Geloof dan Google Maps maar.

Met andere woorden; de Columbus is met het inschatten van de totale tijd vaak te optimistisch. Dat is althans mijn ervaring.
 

Baphi

Forumguru
Ik vertrouw nooit op de file-info die binnenkomt op de Columbus, om bovengenoemde redenen. Verder is het apparaat goed genoeg voor navigatie, maar ik begin me wel steeds meer te ergeren aan de snelheid van aanzetten tot het moment dat je kunt navigeren...
 

EdK

Forumguru
Ik vertrouw nooit op de file-info die binnenkomt op de Columbus
Zakelijk heb ik TT live, en zelfs dat geloof ik niet.
Als er ergens een brug op je route openstaat begint hij al te blerren dat er een snellere route is.
één keer in omgeving Rotjeknor ernaar geluisterd....werd ik door centrum rotjeknor gegooid met al zijn verkeerslichten.
Nou dat heb ik geweten, dat ik eindelijk thuis was toen was t eten al koud....

Dus rij tegenwoordig tot bijna waar file is en bekijk dan wel wat de eventuele optie's nog zijn....

En het geeft maar weer eens aan dat het een hulpmiddel is , en dat je gewoon je eigen verstand moet blijven gebruiken...
 

Kampie

Lid
Bedankt voor de antwoorden. Wanneer komt de volgende kaartupdate eigenlijk uit?

Ik heb versie 3895. Hoever loop ik achter?
 

Okeee

Nieuw lid
Weet iemand van jullie wat het verschil is tussen de Columbus uit 2013 en de 2014/15 variant?
Ik heb het bij mijn vorige O3 uit 2013 voor elkaar gekregen om POI te importeren maar sinds kort heb ik een O3 uit december 2014 en daarbij krijg ik het niet voor elkaar...

Ik kan als het helpt later wel de volledige versie doorgegeven (zoals het systeem aangeeft).

De manier zoals @herby1 hier aangeeft heb ik dus ook geprobeerd, ook of SD kaart maar hij geeft steeds aan dat hij geen geschikte bestanden kan vinden. :sterretjes:
 

Rallye

Forumguru
Goed dat het werkt, maar wel vreemd. Volgens mij is een MIB2 HIGH, een Columbus van het nieuwe type. Gek dat dit een bestand met deze naam onmisbaar is op de ene MIB1-Columbus, maar niet op de andere..... en ook nodig lijkt te zijn op een Amundsen.....
 

Rajackar

Senior Member
Het zal misschien al eens voorbij gekomen zijn maar ik erger me er wel eens aan dat de columbus geen gapless playback kent van MP3 bestanden. Vooral in een doorlopend album is dat soms gek. Bijna alle Mp3 spelers kunenn dit zonder problemen dus het verbaast mij een beetje.
Weet iemand of dat met een update of zo te verhelpen is?
 

rssr

Lid
Op mijn Octavia van 2016 heeft het Columbus systeem nog nooit een update gehad. Ik zie er tegen op om het zelf te doen.
Is zo'n update eigenlijk nodig?
 

Kampie

Lid
Ligt aan persoon. De O2 van mij is uit 2011 en heeft nog nooit update gehad. Echter zijn er op mijn woon-werkverkeer route veel wegen verandert, dat een kaartupdate voor mij zeker loont.
 

Baphi

Forumguru
De columbus van de octavia 3 is (als ik me niet vergis) wat eenvoudiger te updaten... en officieel ook gratis. Bij de culumbus vd O2 moet je officieel nieuwe kaart op dvd aanschaffen...
 

mister9

Actief lid
Goedemiddag. Ik heb sinds afgelopen vrijdag de nieuwe Octavia Combi FL. Het is een style business dus heb het mooie grote columbus systeem.

Werkt super, en een hoop in te stellen. Maar wat me opvalt (zeker vanmorgen in de file ;) ), klopt het dat ik geen verkeersinformatie krijg tijdens het rijden? Ik kom bv uit een Renault Megane, en die gaf allereerst direct een signaal als er vertragend verkeer onderweg was, en bood een alternatieve route aan.
Daarnaast zag ik ook al op het scherm dat ik over bv 25 km vertraging kon verwachte.

Maar met de columbus zie ik helemaal niets. Ja, als ik via het menu, 1 scherm opzij swipe en kies voor "Verkeer". Daar zie ik dan de files staan. Maar dus niet automatisch terwijl ik een route genavigeerd heb, dat hij alternatieve aangeeft, of in elk geval dat ik zie dat er onderweg file staat.

Klopt dit, of doe ik iets verkeerd. En zo ja, wat dan?

Bedankt!!
 

Rallye

Forumguru
Heb je de optie "Dynamische route" ingesteld? Ik heb een Amundsen en die past dan zelf de route aan op basis van de TMC-info. Dat overigens erg irritant zijn omdat niet duidelijk is wat hij heeft veranderd. Op een lange rit zie je soms binnen vijf minuten de route drie keer veranderen. Elke keer krijg je een melding dat de route veranderd is, maar niet waar. Dat kan dus ook vijfhonderd kilometer verderop zijn...... Ook de voorspelde aankomsttijd fluctueert dan.
 
Laatst bewerkt:

mister9

Actief lid
Ja, Dynamische route staat aan. Maar ik krijg dus nooit de melding dat er een route is aangepast. Krijg ook nooit de keuze of ik een alternatief wil hebben ivm drukte onderweg... Kan dat echt niet ingesteld worden?
 
Bovenaan Onderaan