Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
Het is inderdaad een ruil, ja. Maar volkomen transparantie van de zijde van Google? Daarvoor kost het toch teveel moeite om uit te vinden wat men precies weet (ook over combinaties van jou en andere gebruikers). En wat men er dan mee PRECIES mee doet, blijft erg vaag. Dat geldt overigens ook voor autofabrikanten (zelfs voor niet-connected auto's), zie bijvoorbeeld http://www.zeit.de/mobilitaet/2016-02/datenschutz-autos-adac-aufklaerung-transparenz

Kortom: je ontsnapt er toch niet aan.
 

dj.verhulst

Forumguru
als je de (zakelijke) overeenkomst tekst bekijkt staat er het nodige, maar in de praktijk nemen ze het echt heel ruim....
als je een partner word van Google , een bedrag betaald en formulieren en een audit laat doen, sla je achter over wat je dan allemaal voor een info kan vergaren ....

ik begrijp dit heel erg goed, zo min mogelijk google producten en diensten .
 

Okki

Donateur
Mijn vrouw zweert nog bij "gewone" kaarten. En ja, ze kan heel goed kaartlezen. Ze heeft al menig maal het navigatie systeem verslagen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer men zichzelf zo belangrijk vindt dat er een in mijn ogen irrationele angst is voor inbreuk op de privacy, dan staat het een ieder natuurlijk volkomen vrij geen gebruik van deze diensten te maken ;)
 
D

Deleted member 24009

Wat ik oprecht niet begrijp is dat de Here app (voor IOS in ieder geval) wel recenter kaartmateriaal heeft en onze Amundsen of Colombus daarin achterloopt. Je zou toch denken: als het in de app kan, waarom dan ook niet voor de onboard navi. Zeker omdat VW mede eigenaar is....
 

EdK

Forumguru
Wat ik oprecht niet begrijp is dat de Here app (voor IOS in ieder geval) wel recenter kaartmateriaal heeft en onze Amundsen of Colombus daarin achterloopt.

Vaak heeft het te maken met wat men wil betalen.
En met dat betalen bedoel ik niet wij als eindgebruikers maar wat in dit geval VAG wil betalen aan kaartleverancier (S)
En VAG zal ongetwijfeld een uitgeknepen prijs hebben afgedwongen en tsja daar krijg jij dan je waar naar, maw dus oudere kaarten dan er al zijn.
Dat het hier als bovenstaand het geval is durf ik niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt er wel op
 
D

Deleted member 24009

Ik had al precies dezelfde gedachte hoor, maar het blijft een vreemde situatie dat je als mede eigenaar je directe klanten (kopers van een VAG product) "afscheept" met oude meuk.

Maar ja, het zij zo en kan er wel mee leven, gebruik de navi ook niet dagelijks en anders heb ik altijd nog Google Maps Apple Maps, TomTom Go of Sygic op de telefoon :D
 

dj.verhulst

Forumguru
Wanneer men zichzelf zo belangrijk vindt dat er een in mijn ogen irrationele angst is voor inbreuk op de privacy, dan staat het een ieder natuurlijk volkomen vrij geen gebruik van deze diensten te maken ;)

ik voel me niet belangrijk, maar er zijn zaken die ik gewoon niet aan de grote klok wil hebben hangen , wil zelf bepalen wie wat van mij weet, wil zelf de regie houden.

irrationele angst ?? jij bent er zo eentje iedereen mag alles weten ? weet je , de census in de maatschappij veranderd nog al eens, wat nu algemeen geaccepteerd is kan over verloop van tijd niet meer geaccepteerd zijn.
wat je ooit eens ergens op internet heb neer gezet of een bekende van je , kan je jaren achtervolgen.

jij zegt dat je niet zo lekker voelt en wat klachten heb die lijken op stress en hoge bloeddruk, nu er steeds meer systemen gekoppeld gaan worden kunnen verzekeraars profielen samen stellen , en jij wil een huis kopen,, en ineens krijg je niet die leuke aanbieding rente maar moet meer betalen of kan geen overleidings verzekering afsluiten omdat ze iets van stress en hoge bloeddruk klachten in een database hebben staan,, je kan er inmiddels 10 x van af zijn maar het word dan tegen je gebruikt, of in je studenten tijd ben je een aantal keren kacheltje lam geweest en heb wat stomme dingen gedaan met je dronken kop, misschien dat je vriendinnetje heb aangedrukt en ze ongewenst zwanger is geweest , en daar wat aan gedaan heeft,, leuk om voor je huidige vrouw en kinderen om zoiets te horen als ze het nog niet wisten.

het zal je wat ver gezocht lijken maar die kant aan we wel op.
net als je in je studenten tijd dronken een agent een ram heb verkocht en dat staat op bv facebook ,, ookal heb je het wel in orde gemaakt met die agent,, je kan er last van houden.

mijn bedrijf heeft een tijd met google docs gewerkt, al onze dossiers stonden er in, clienten , met NAW en medische gegevens, toen ginge google partners onze clienten mail versturen om goedkoop aan medicijnen/behandelingen te bestellen,, niet leuk als er mensen tussen zitten die medicijn verslaafd zijn of medische complicaties hebben gehad door een medicijn of behandeling ...

en dan probeer je met google er over te praten lukt amper en ze vegen alles van tafel ,, dus zijn we er super snel uit gestapt.
 

EdK

Forumguru
Maar ja, het zij zo en kan er wel mee leven, gebruik de navi ook niet dagelijks en anders heb ik altijd nog Google Maps Apple Maps, TomTom Go of Sygic op de telefoon :D
Ach daarvoor vroegen we de weg altijd aan de mensen op straat.....
Was zeker goed voor de sociale contacten.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
@dj.verhulst: ik ken dit soort "theorieen". Punt is alleen dat ze altijd gebaseerd zijn op speculaties over wat men allemaal wel niet met je gegevens zou kunnen doen en niet op empirische data die zo'n theorie ondersteunen. Je lijkt je dat zelf ook te realiseren ('het kan wat ver gezocht zijn"). Inderdaad, kun je ook concrete voorbeelden geven van dergelijke vormen van oneigenlijk gebruik en koppelen van data? Wat je voorbeeld betreft over je eigen bedrijf, neem ik aan dat de medewerkers toestemming moeten hebben gegeven om hun gegevens te laten opnemen. Ik kan me tenminste niets herinneren van een schandaal dat zoiets zou opleveren, indien dat niet het geval zou zijn geweest.
En inderdaad, ik ben "zo'n type". Ik zou niet weten wat men voor vervelends zou kunnen of willen doen met mijn (navigatie)gegevens.
 

Rallye

Forumguru
We raken wat off topic. Het grappige is dat de kaarten in de Here-app en op de site ook niet de meest recente versies zijn. Laatst probeerde ik een fout door te geven bij Here: zowel op de Amundsen als in de app zit er namelijk een spelfout in de naam van de straat die achter ons huis loopt.

Als je dan doorklikt op de kaart waarop de naam met de spelfout staat, kom je in een andere kaart terecht, waar de naam wel juist gespeld is. Kortom: het komt goed.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Van mij had het ook niet gehoeven die Amundsen, maar het was nu eenmaal part of the deal. Ben al vele jaren uiterst tevreden over mijn simpele Nuvi 250 met elk kwartaal echte updates. Vrees alleen dat de Brodit houder niet gaat passen in de nieuwe Fabia. Maar ga het systeem uiteraard wel uitproberen.
Zo, weer enigszins on topic ;)
 

Rallye

Forumguru
@Rosinfield Heb je Smartlink erbij? Dan kun je evt. ook via Google Maps, Waze of Apple Kaarten navigeren (even afhankelijk van je ideeën over de hierboven uitgebreid besproken "ruil" natuurlijk).

Geen grote verschillen met de nuvi, behalve het datagebruik en de navigatie enkel via het scherm van de Amundsen (itt de navi van de Amundsen zelf niet via de maxidot). Scheelt een lelijk (maar praktisch) ding op je dashboard.
 

Rosinfield

† In Memoriam
weet niet of ik Smartlink heb eigenlijk, maar zou me niets verbazen (gezien wat ik allemaal heb). Maar wie weet kan ik met mijnheer Amundsen prima uit de voeten. We gaan het zien
 
Bovenaan Onderaan