Het grote AliExpress forum

Rallye

Forumguru
Als gezegd had ik bij mijn laatste bestelling ook de keus om het product uit Spanje of België te laten komen. Voor de laatste gekozen. Ik vond het opvallend dat niets vermeld werd over evt. extra kosten (zoals BTW) - het is immers nog geen 1 juli. Ik heb geen idee of dat dus nu officieel geregeld is……
 

Tees

Donateur
In dat NOS stuk waar ik hiervoor aan relateerde stond dat Ali per 1 juli de BTW functie zou activeren. Beetje aan de late kant aangezien de verzending naar Europa toch geregeld 2-4 weken duurt, maar goed.
 

i2Paq

Senior Member
Hoorde gisteren dat men ook van plan is de goedkope verzending/verzendkosten aan te pakken.

Dit is een regel uit de tijd dat China nog een ontwikkelingsland was, wat inmiddels wel achterhaalt is.
 

Tees

Donateur
Ik zou toch denken dat Ali bezig is met een Import One Stop Shop, maar tot dusverre lees ik daar niets over. Misschien gaat t papierwerk wat traag, of kijken ze t eerst eventjes aan wat t met de verkopen doet als ze dat niet doen...
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Ik heb al gelezen dat AE wel degelijk IOSS zou gebruiken.
Wellicht dat het ook nog afhankelijk is van welke shop je binnen het AE platform kiest?

Heb eens een test gedaan, door een soldeerstation te selecteren en dan te kijken of er BTW in rekening gebracht gaat worden.
En dat wordt er idd.
Clipboard073.jpg Clipboard074.jpg


Wel opvallend dat als je hetzelfde artikel via een Pools Warehouse besteld, het een stuk goedkoper (?!) is, dan wanneer je het uit China laat komen.
Ook opmerkelijk is dat er ook bij de bestelling vanuit Polen, BTW in rekening gebracht wordt. Terwijl Polen ook binnen de EU ligt. Blijkbaar is dat een douane entrepot.

Het 1ste screenshot is als je Polen als Warehouse kiest en dan worden er zowel transportkosten (DHL) alsmede BTW in rekening gebracht.
Bij het 2de screenshot is als je China als Warehouse kiest. Dan is de basisprijs een stuk hoger (?), de transportkosten ietsje meer (29,12 i.p.v. 26,84) en uiteraard verandert dan ook het BTW bedrag. Maar het uiteindelijk te betalen bedrag is wel flink hoger.
M.a.w. vanuit Polen laten komen zou goedkoper en sneller moeten zijn...
 

Tees

Donateur
Ik wou dat nog proberen, maar was nog niet zo ver gekomen :-). Maar het lijkt er dan idd op dat ze al een IOSS hebben geregistreerd!
Wel gek dat ze vanuit Polen sneller en (vooral) goedkoper leveren. Ik moet zeggen dat voor veel bestellingen ik soms wel de optie van Spanje of Polen zie, maar die is dan weer bijna nooit beschikbaar. Zal ook wel te maken hebben met t soort dingen dat ik bestel (vnml electronische onderdelen)
 

Captain Hook

Forumguru
D'r is nog een puntje m.b.t. die BTW heffing, wat nog gaat spelen:

Stel je koopt een wat duurder artikel en betaalt een paar tientjes BTW. Prima. Maar dan gaat er iets stuk en claim je garantie (want ook de garantie/retour regeltjes zouden worden aangepakt).
Binnen de EU is zoiets geen probleem; je stuurt b.v. het artikel terug en/of je krijgt een vervangend artikel. Geen gezeur met BTW verrekening.

Maar dan; je artikel gaat terug naar China, de leverancier stuurt een nieuw/vervangend artikel gratis op. En dan? Komt dat artikel idd zonder nogmaals de BTW te moeten betalen aan jouw huisdeur?
Want is dat administratieve traject al goed ingeregeld c.q. is de aangever/douane daarop voorbereid?
 

Tees

Donateur
Ik verwacht daar geen grote problemen eigenlijk, mag toch aannemen dat de EU dat meegenomen heeft in het IOSS systeem. Kwestie van een product (iig op papier, weet niet of je daar perse t product voor terug moet sturen) weer exporteren, krijg je BTW terug, en opnieuw een product importeren met de bijbehorende BTW heffing.
 

Rallye

Forumguru
Als je particulier bent krijg je denk ik geen BTW terug bij export…... Juist garantie zou gratis vervanging moeten inhouden, zodat daar de leverancier de BTW voor zijn rekening zou moeten nemen - Ali houdt die immers in, dus waarom zou dat voor jou kosten oproepen?
 

Captain Hook

Forumguru
@Rallye Zo zou het idd moeten gaan.

Maar... je krijgt een nieuw artikel toegestuurd uit China. Zeg iets van wat duidelijk duurder is dan een paar tientjes, en de afzender heeft er op gezet: "value 0$, warranty".
En wat gaat de inklaarder/douane daar mee doen?
Ik bedoel maar...
 

Tees

Donateur
Correct me if I'm wrong, maar stuur je je retourzendingen via Ali niet naar een punt in NL (Schiedam?), vanwaar Ali de verzending naar China verder regelt? Ik heb nooit iets terug hoeven sturen, die enkele keer dat er iets was een financiële compensatie gehad. Als Ali de verzending terug regelt, dan wordt die BTW gewoon teruggevorderd.
En zelfs als dat niet zo is, is het volgens mij mogelijk om BTW terug te krijgen, maar dat moet dan wel alsnog via Ali, die heeft tenslotte de BTW in eerste instantie gevorderd en moet m dan weer terugbetalen (dat is uiteraard een administratieve handeling, in de praktijk zullen ze als het goed is zeggen dat je een nieuw product zonder kosten opgestuurd krijgt)
 

Captain Hook

Forumguru
@Tees Als jij ooit een retourzending naar Schiedam hebt gestuurd, dan weet je zeker dat het in het grote verdwijngat is verdwenen... ;)Dat is slechts een postadres van de Nederlandse Douane! Heeft niets te maken met AE of welke webtoko dan ook.

Ik heb idd ook nog nooit wat hoeven terug te sturen. Omdat het vaak ook maar om artikelen van een paar euro ging. Maar ik voorzie dat in de toekomst duurdere zaken, zoals in mijn voorbeeld een wat prijziger soldeerstation, echt niet zomaar 100% vergoed meer gaan worden, zonder dat het retour moet/kan.
En waar gaat dat dan heen? Het fulfillment center in Polen, Spanje, of moet het toch naar China? En zie jij AE al retouradreslabels tegen 0 euro portokosten, aanmaken voor een retourzending naar China? Ik niet...

Daarom volg ik met belangstelling de discussies alhier:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050346/last
want het eerste gevalletje met al dan niet terugbetalen van de BTW is al een feit...

En het rekenvoorbeeld van de belastingdienst is inmiddels ook aangepast:
https://www.belastingdienst.nl/wps/...an_organisaties_en_bedrijven/rekenvoorbeelden
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Captain Hook Het gaat niet om de waarde die erop staat. Ali is, als tussenpersoon, sinds 1 juli verantwoordelijk voor de belastingafdracht (BTW) over de waarde van dat wat geleverd wordt. Daar heb jij dus niets mee te maken (tenzij je boven de 150 euro komt, want dan gaan ook de invoerrechten meespelen). Als jij dus een vervangend apparaat krijgt, draagt Ali BTW af, die men, zo neem ik aan, verhaalt op de verkoper.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Nu in dit topic toch weer wat leven is geblazen, vraagje:
Iemand na 01-07-2021 al iets besteld en binnen gekregen?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen, en of er echt al afhandelingskosten/BTW in rekening zijn gebracht.

En is het slim om in één keer meerdere dingen te kopen (onder de € 150,-), ivm. de af te dragen handelingskosten?
 

Captain Hook

Forumguru
Jullie ervaring met 'origineel' uit China?


€ 24,38 38% Off | Osram D1S D2S D3S D4S 66140 66240 66340 66440 Clc Xenon Hid Klassieke Originele Auto Xenon Koplamp 4200K Standaard wit Licht, 1x
https://a.aliexpress.com/_uXE5Lr
Waarom zou je die helemaal in China bestellen? Met het risico op fake?
Bovendien komt er in ieder geval 21% BTW bij.
Lijkt me trouwens bizar dat een product, waarvan AE beweert 'Made In Germany', eerst naar China gaat en dat jij het vervolgens weer terug naar Europa laat komen... ;)

Terwijl een originele
Osram Xenarc Original D1S HID
via Amazon.de 32 euro kost. (binnen een paar dagen in huis, MET garantie)

_______________________________________________

@HarrieSkoda Ik heb begin juli wat besteld en ik moest 21% BTW betalen via AE. Dus als het goed is, wordt het zonder verdere kosten thuis afgeleverd.
En volgens de tracking ligt het nu in (beruchte/befaamde) Luik te wachten op afhandeling en uiteindelijk afleveren door PostNL.

Er zijn de nodige ervaringen alhier te vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050346/last
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan