Het grote AliExpress forum

VAG-man

Forumguru
Kan er een (ali)linkje gedeeld worden met canbus proof lampjes die voor de voetenverlichting werkt? Ik zie zowel lampjes als gehele lichtunits aangeboden worden. 4x stuks zijn hetzelfde (voor en achter)?

Interieurlampen gaan niet via canbus, dus ieder geschikt lampje kun je aanschaffen.

V.w.b. de reflector. Je geeft aan dat je auto van 2014 is. Er zijn 2 type reflectoren. Bouwjaar 2010-2015 en 2015-2017.
Ik zou het eerste type nemen.

Het zijn wel dure hoor! Ik zie ze staan voor nog geen €5,-.
Toets in reflector Octavia en je ziet veel goedkopere. Wel reviews lezen!
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
De reflector koste me bij de dealer iets van 30€ dus dat is nog te overzien. Let erop dat je hem tijdig vervangt want die barst is dus apk afkeur ( daarom is hij bij mij door de dealer vervangen )
 

Captain Hook

Forumguru
Kan nog leuk worden...

https://www.pwc.nl/en/insights-and-publications/tax-news/vat/update-vat-e-commerce-2021.html

The new EU VAT rules for e-commerce will almost certainly apply as of 1 July 2021 in the Netherlands. Deadlines are however tough.

The Ministry of Finance issued a letter stating that it is impossible for the Dutch Tax Authorities to have final tools for the One Stop Shop (OSS and iOSS) available on 1 July 2021.

However, they believe that an emergency facility can be made available on time. This facility will require more manual actions, both for the entrepreneur and the Tax Authorities. As such, it is expected that the registration and filing process will not run very smoothly. The Ministry warns that it cannot be excluded that systems will fail, especially when many entities require an (i)OSS registration. No further details about the registration process are available at the moment.


Krijgen we een soort van BREXIT toestanden die zich nu afspelen aan de havens tussen UK <--> EU. :(
 

Tees

Donateur
Ach, reken maar dat neef Ali dit netjes regelt. Anders zal t waarschijnlijk zijn voor kleinere zaken die ook naar Europa verzenden, dat zal wel eens een tijdje vertraging kunnen opleveren.
 

Sk_Hans

Forumguru
........
En geduld opbrengen, bespaart hobby geld. :jaja:

Ook ik knutsel redelijk wat met Arduino's en gebruik ook veel ander spul van Aliexpress (LEDjes, schakelaars, schroefjes, boutjes etc). Dat is daar spotgoedkoop, alhoewel ik merk dat de verzendkosten snel hoger worden.

Tegenwoordig bestel ik ook geregeld spullen bij TinyTronics in Eindhoven.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl
Ze hebben veel op voorraad en zijn ook best goedkoop. Daarbij hebben ze lage verzendkosten en heb je de spullen al de volgende dag in huis. En prima service en ze hebben verstand van wat ze verkopen. Sinds kort heb ik een (3-in-1) 3D printer. Ze verkopen ook goedkoop heel goed print-materiaal. Bijv. echt goede kwaliteit PLA voor 18 euro.
 

Captain Hook

Forumguru
@Sk_Hans Nou 'best goedkoop"... Ik betaalde afgelopen maand 1,36 voor een Arduino Nano. En bij die toko die jij noemt kosten ze meer dan TIEN KEER zoveel... Dat kan ik nou niet bepaald goedkoop noemen... :(
Een bijbehorende shield is ook tig keer zo duur.

Ditto voor een load sensor; ook een veelvoud van de AE prijs.

Dan kan ik ze nog beter via Amazon bestellen. Ook binnen enkele dagen in huis.
 

Desperado

Forumguru
Waren ze in het begin heel coulant bij problemen, nu kun je fluiten naar je geld. Inmiddels 2 keer een probleem gehad waarbij ik heel duidelijk kon laten zien dat het aan het product lag maar ze blijven volhouden dat het goed werkt. En de klantenservice van ali zelf doet ook geen moeite. Ik geef wel een paar euro meer uit. Dat is nog altijd goedkoper als het in een Chinese put gooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Captain Hook

Forumguru
Hmmm, volgens mij zijn ze al langzamerhand begonnen om de consument te laten wennen aan de hogere totaalprijs.

Want artikelen die ik eind december/begin januari besteld heb (en allemaal keurig ontvangen) zijn nu ineens duurder geworden. Niet zozeer de prijs van het artikel zelf, maar wel de verzendkosten!
Klein mechanisch of elektronisch spul van een paar euro, wordt nu ineens met 4 euro verzendkosten verhoogd. Terwijl dat voorheen, of gratis, of voor amper een euro meer via AE standard shipping werd verstuurd.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb achterbumper reflectors besteld voor de O3, bij aankomst was eentje stuk. De seller heeft een nieuwe opgestuurd, deze bleek bij aankomst op andere manier stuk. Weer gevraagd en duurde lang voor reactie, dus heb ik maar dispute gestart. Dat werd vrij snel geregeld. Daarna meteen bij dezelfde seller een nieuwe reflector besteld.

Mij valt het mee hoe het nu gaat, maar na de zomer mag ik van moeders de vrouw niet meer bestellen bij Ali ...... kijken voor andere opties dan maar
 

Sjoerdb

Forumguru
Er is een verwachting dat je straks op de kleine pakjes ook extra moet betalen, het geld kan beter besteed worden denken wij. Maar de ervaring moet het uitwijzen, we horen de berichten daarover vanzelf wel.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ondanks ook goeie ervaringen met AE, besef ik me de laatste tijd steeds vaker dat het bestellen van meuk/spul uit China niet de duurzaamste manier is.

Ja, er zullen ook spullen van andere merken in China gebouwd worden en getransporteerd, maar 1. niet allemaal en 2. niet per stuk verpakt in een te grote envelop met veel bubbelplastic. Envelop slecht voor milieu en neemt meer plaats in, dus meer container schepen die op aftandse olie varen (weten dat de grootste 8 containerschepen vd wereld net zo vervuilend zijn als ALLE auto's in de wereld samen?)

Disclaimer: ik wil hier niemand of gedrag mee veroordelen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Meuk uit China.... Tja..... Ik bestel wat uit Duitsland en krijg het snel geleverd, een voedingsunit voor een LG scherm....Made in China.
Vanavond op de TV, export uit Engeland van kantoorartikelen naar Europa.... Die komen éérst uit.... Jawel China. Ehhh... niet meer wat kopen bij Action?

Rechtstreeks bestellen in China? Niet doen, maar dan óók niet hier of ergens in Europa wat bestellen zonder dat je de 100% zekerheid hebt dat het niet uit China komt.
In de VAG auto's, zitten daar geen transistortjes, chipjes, kabels in die 100% zeker niet Chinees zijn?
Ze maken daar ook auto's, voor dat verdiende geld daar artikelen kopen en naar Europa versturen? Nee, dat zullen ze vast en zeker niet doen, toch?

Er is te veel de laatste jaren in verband met de prijs aan fabricage naar China verhuisd. Of een Chinese fabriek ergens anders ter wereld. Een ondernemer blij, de Chinese markt geopend, 2 slachtmachines verkocht. Volgend jaar was hij failliet. China exporteerde dezelfde en verbeterde én goedkopere machines. Tja. Medicijnfabrieken... Tja.
Kúnnnen we het nog wel terugdraaien?

Voor de zekerheid, ik houd mijn hart vast gezien de Chinese expansiedrang. Ik leerde op school al lang geleden dat als de Chinezen begonnen te marcheren onze richting uit dat ze bléven lopen gezien de aanwas. Niet te stoppen.
Als ik jong zou zijn (gelukkig niet) zou ik maar Chinees gaan leren.

托恩齊恩斯 (tot ziens)
 
Laatst bewerkt:

Erik1977

Forumguru
Ik bestel met regelmaat iets op Ali of DH-gate.
DH-gate is voor voetbal spullen en dat komt uit Thailand. Die spullen zijn kwalitatief zo goed en passen voortreffelijk. En dat voor een fractie van de prijs hier in NL. Ondanks dat misschien de verzendkosten omhoog gaan blijf ik dit wel doen.

Het prijs verschil is gewoon te groot. Sinds zit er wel eens een missertje tussen maar ja dat weegt niet op tegen alle goede producten die ik geleverd heb gekregen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Mijn 'meuk' opmerking was mss niet juiste bewoording
Kwalitatief zijn ze vooruitgegaan.
Ik doelde mn op het hoge 'onnodig' gehalte, de impact van productie in dergelijke landen (milieu eisen) én het transport van daar naar hier. 100 in een doos bij de Action is i.i.g. minder belastend dan 2 stuks in een envelop.
De prijs die wij minder betalen, wordt elders op zwaar betaald.
48ef791a041dfb911281d1a2d8775319.jpg
 

Tees

Donateur
@PizzaPieter, ik zal het nog wat erger maken qua duurzaamheid: de spullen die je bij neef Ali koopt gaan per vrachtvliegtuig hiernaartoe! En de spullen van de Action gaan vaak per schip. En ondanks dat de stookolie van die schepen beroerd is van kwaliteit (het zou fijn zijn als de EU daar nog wat strenger op wordt), is het nog altijd véél duurzamer (en goedkoper) dan per vliegtuig.
 

Captain Hook

Forumguru
Was het maar allemaal zo simpel te rechtvaardigen en/of te veroordelen... :pieker:

We (de westerse wereld) hebben hard ons best gedaan, de afgelopen tientallen jaren, om al dit soort productiefaciliteiten uit te besteden en/of fysiek te verplaatsen naar de lage lonen landen. Naar Azië dus. Want we voelden ons te goed voor dit soort 'vies' werk of ruspje-nooit-genoeg maakte niet genoeg winst, dus laten we veel spullen maken/assembleren, daar waar het veel goedkoper is.
Wat het oog niet ziet, wat het hart niet deert. Toch? :shutup: En ach, milieuregels zijn alleen maar lastig. Arbeidsomstandigheden en een fatsoenlijk loon? Ach, gossie; dan hoeven we toch alleen aan ons zelf te denken?! :cry:

En dan gaan de haagse-pluche politici en de Amsterdam-Zuid huppeltutjes populistische blogs/vlogs/insta stories uitbraken dat het allemaal verfoeilijk zou zijn en we hier moeten kopen. :fool:
Laat me niet lachen. Je kunt heel veel producten niet eens meer kopen die in ons werelddeel gefabriceerd zijn!

Het enige verschil is dat de handelaar alhier er meer aan verdiend, omdat de boel tig keer over de kop gaat. En dat er nog meer stappen in het logistieke proces gedaan worden.

En nodig? Hoezo onnodig? Laten we ons zelf niet voor de gek houden; vrijwel alles wat we aldaar bestellen, of hier, is nergens voor 'nodig'. Laat staan al die tierlantijnen voor onze, ook niet echt nodige-überdure-automobielen. ;)

Vrijwel geen enkel pakketje wat je bij AE bestelt, wordt apart in een vliegtuig gestopt. Een deel gaat al via de Chinese Zijderoute (per spoor) en dankzij de aloude UPU regeltjes is het meestal 'overgebleven' cargo space waar de rolcontainers met envelopjes uit China in mee gaan.
Tenzij je natuurlijk de DHL/UPS/EMS/FEDEX/UPS optie kiest; dan gaat de bestelling in een apart vrachtvliegtuig. Maar dan zijn vaak de verzendkosten een veelvoud van de productwaarde.

En we kennen allemaal nog wel de nieuwsberichten over de geplunderde lading met Chinese envelopjes in de buurt van Luik.
Luik; een overslagcentrum van AE in Europa. Waar pakjes soms een paar dagen, maar ook rustig een paar weken kunnen liggen te liggen. :(
https://twinklemagazine.nl/2020/08/aliexpress-vlotter-in-eu/index.xml

En de Chinese expansiedrang?
Kijk maar eens naar:
https://www.vpro.nl/programmas/chinese-dromen.html

De vier afleveringen van zijn derde serie gaan over de dromen van de Chinezen; dromen over de toekomst van hun land, de liefde, hun kinderen. Daar naar kijkend wordt duidelijk hoe snel de ontwikkelingen in China onder het leiderschap van president Xi Jinping gaan en wat de invloed daarvan op het leven van de gewone man, vrouw en kind is. En is te zien dat dromen soms ook gewoon uit elkaar spatten of zelfs uitmonden in een nachtmerrie.


Vanwege zijn jarenlange ervaring en goede relaties in China heeft Ruben toegang weten te krijgen tot bijzondere situaties en mensen die hij al jaren hoopte vast te leggen. Daarom toont Chinese dromen – juist in deze tijd van de handelsoorlog en stijgend wantrouwen jegens China – opnieuw een verrassend menselijk beeld van deze vaak onbegrepen grootmacht.

Een recente aflevering ging over Servië. Hoe de Chinezen aldaar al de dienst beginnen uit te maken!

En is dat zoveel anders, dan dat wij zelf vroeger deden? (Dzjengis Khan), De Romeinen, De Vikingen? Columbus? De VOC? Ik bedoel maar...

Is het nodig om allerlei knutselmateriaal (mechanisch en elektronisch) via AE te bestellen? Nee, natuurlijk niet. Maar als ik het hier in Nederland bestel, komt het ook daar vandaan. Alleen dan betaal ik een veelvoud voor hetzelfde product.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-aliexpress-forum.30098/page-60#post-921212
________________________________________

Vorig jaar heb ik twee waren/verzendvergelijkingen gedaan. Met een telefoonhoesje en een titanium pincet.

November 2020:

1.
Als proef/test, een titanium pincet, via Amazon.de, uit China besteld. Gewoon om weer eens te zien hoe dat gaat.
Qua prijs maakte het eigenlijk geen verschil; via Amazon.de moest ik 2,50 betalen. En datzelfde artikel (zelfde productfoto's zelfs) kost via AE rond de 2,35. En via BG zelfs het dubbele!
En nee, er kwamen er geen verzendkosten bij.

Levertijd staat via Amazon aangegeven als ergens eind december. Met daarbij wel de opmerking:
"Die Amazon A-bis-z-Garantie bietet Schutz, wenn Sie Artikel erwerben, die von einem Drittanbieter verkauft und versandt werden. Unsere Garantie deckt sowohl die pünktliche Lieferung als auch den Zustand Ihrer Artikel ab."
En in de klantenservice van Amazon heb toch nog iets meer vertrouwen dan in de chatbot van ome alie.
Dat product kwam na 6 weken (precies zoals aangegeven), binnen.

2.
Ik was op zoek naar zo'n 'Armor' telefoonhoesje voor een specifieke telefoon. Die zijn er uiteraard in tig kleuren en uitvoeringen bij talloze wederverkopers op AE.
En, precies hetzelfde hoesje kun je ook via amazon.de bestellen! Zelfs de productfoto's zijn hetzelfde.
yes.gif
Uiteraard moet je wel goed opletten of je ook daadwerkelijk vanuit een EU Amazon warehouse geleverd krijgt, anders duurt het alsnog veel te lang.
En ook op Amazon zijn er aanbieders die precies hetzelfde artikel aanbieden voor 8 euro, maar soms ook voor het dubbele bedrag...

Maar nu komt 't!

-Hoesje heb ik via Amazon.de besteld; had ik binnen 2 dagen in huis! M.a.w. vanuit Duits Warehouse geleverd. Totaalbedrag 8 euro. (inclusief BTW en 'gratis' verzenden)

-Hoesje heb ik via AE besteld, met de allergoedkoopste shipping option. Daar moest ik 2,65 voor het hoesje + 0,15 voor shipping = 2,80 in totaal betalen.
Duurde zes weken voordat het in onze brievenbus lag.

-Hoesje (andere kleur, voor de rest precies hetzelfde) via AE besteld, met de AE standard shipping option. Daar moest ik 2,65 voor het hoesje + 1,85 voor shipping = 4,45 in totaal betalen.
Duurde ruim 3 weken voordat het aankwam.

-Nu kun je bij AE ook nog voor een express zending kiezen. Maar de 'goedkoopste', via EMS, rekent dan maar liefst 32 Euro (!) extra. :( En dan nog moet je tussen de 5 en 10 dagen geduld hebben.
ff voor de goede orde; deze optie heb ik niet gekozen.

Dus ja; rechtstreeks in Europa bestellen is duurder, maar wel veel sneller. :jaja: (terwijl het product nog steeds uit China komt)
En dat wisten we natuurlijk ook wel, maar het absolute verschil in Euro's, is gering. Procentueel zit er natuurlijk nog wel een redelijk verschil tussen. Hoeveel geduld kun je opbrengen, en wat is dat je waard?

ik heb nu 3 kleuren hoesjes; kan ik tenminste afwisselen.
 

Tees

Donateur
Zeg Haak, jij zit dus 3 hoesjes uit China te bestellen, die allemaal met een vliegtuig hiernaartoe moeten komen? Ga jij je milieu-mond eens wassen!

Maar je hebt natuurlijk wel een goed punt dat een belangrijk deel van hoe de wereld nu werkt wij 'zelf' (als de Westerse dominante wereld) hebben gecreeerd. En gelukkig komen er steeds meer initiatieven om die wereld ook weer een beetje te veranderen. Maar het hele duurzaamheidsaspect van de zaak blijft nog sterk ondervertegenwoordigd in de prijs (en daarmee als belangrijk beslissingsargument) van goederen. Als we een serieuze CO2 heffing zouden invoeren in de hele EU, inclusief een soortgelijke heffing op goederen die geimporteerd worden uit buitenlanden, dan zou het prijsverschil van goederen die 'per stuk' per vliegtuig hierheen komen of per container per schip hierheen komen opeens heel anders kunnen zijn. En dan is de consument misschien weer wat vaker bereid om dezelfde producten wel uit een Europees warehouse te kopen (mits die dus eerst per schip hierheen gekomen is).

En China's expansiedrift, tsja, dat hebben wij inderdaad in het zowel recentere als minder recente verleden ook volop gedaan. Ik vind het persoonlijk (en ik schat veel Westerlingen met mij) niet zo'n fijn idee hoe China zich nu opstelt, zeker als je ziet dat ze in een land als Servie (wat toch een EU-buitengrens is!) al een stevige voet aan de grond krijgen. Maarja, ik koop ook af en toe bij neef Ali, en ben medeschuldig aan al het hierboven geschrevene...
 
Bovenaan Onderaan